1 milliárd euró felett a hazai online kiskereskedelem

Elérte a bűvös éves 1 milliárd eurós értékhatárt az összesített hazai online kiskereskedelmi forgalom.

1 milliárd euró felett a hazai online kiskereskedelem

A forintban kifejezve mintegy 310 milliárdos online piac, 2016-ban arányaiban háromszor gyorsabban bővült a teljes hazai kiskereskedelemnél, a jelenlegi növekedési ütem korlátai azonban már látszanak – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei első felméréséből.

A teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 3,9%-a már internetes értékesítésből származik. Miközben a kiskereskedelem egésze 2016-ban csak hozzávetőleg 6%-kal bővült, addig az online piac 18%-kal tudta növelni bevételeit. A növekedési korlátok jelei azonban már látszódnak, így a szektor 2017-ben minden eddiginél nagyobb kihívások és változások elé néz.

Továbbra is a „karácsonyi szezon” mozgatja a piacot

A webáruházak több mint 80%-a 2016-ban eredményesebb évet zárt, mint egy évvel korábban. Ebben nagy szerep jutott az utolsó negyedév kiemelkedő teljesítményének, mely az egész éves, összesített online kiskereskedelmi forgalom 36%-át jelentette és a forgalmazott termékek körétől függetlenül minden szektorban az év legerősebb időszakának számított.

Tudta, hogy bankbetétben romlik a pénze?
A csökkenő kamatkörnyezetben egyre nehezebb jó hozamú befektetést találni. A betéti kamatok általában 1% alatti éves hozamot fizetnek, miközben az infláció 2,5% (KSH, 2017. szept.). Így az Ön pénze reálértéken romlik.

Töltse ki kalkulátorunkat és megoldást találhat pénzügyeire!
Milyen távra fektet be általában?
   
Mekkora éves kamatot kap jelenleg?
   
Milyen kockázat mellett fektet be Ön?
   
Milyen ügyfél Ön?
 
Milyen éves hozammal lenne Ön elégedett?
   
Szeretne adómentes befektetést?
 
Pénzügyi megoldásunk:
Ahhoz, hogy testreszabott ajánlattal tudjuk Önt felkeresni, kérjük, töltse ki a következő adatokat:
Név:
Irányítószám:
Telefon:
E-mail:
Információ: Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény törvényben foglaltak alapján személyes adataim jelen weboldalon történő megadásával hozzájárulok ahhoz, hogy adataimat a ProfitLine.hu a Személyes adatok védelméről és biztonságáról szóló adatvédelmi szabályzatában leírtak szerint kezelje és adataimat továbbítsa a Partnereink menüpontban felsorolt szolgáltató partnerei részére további egyeztetés, tájékoztatás céljából.
Köszönjük megkeresését
Köszönjük megkeresését, kollégáink hamarosan felkeresik a megadott elérhetőségek egyikén.


A Black Friday csak a kezdet


Ugyanakkor az áruházak közel 2/3-a úgy véli, hogy saját piacára 2016-ban erősödő koncentráltság volt jellemző, és egyre nehezebb kitűnni a „legnagyobbak” árnyékából. Erre jó példa a tavalyi „Black Friday”, mely mindössze a webáruházak 32%-ánál tudta hozni az előzetes forgalmi várakozásokat. Igazán kiemelkedő eredményeket pedig csupán a legnagyobb márkaismertséggel és eléréssel rendelkező áruházak tudtak elkönyvelni: a limitált készletek és az erős média-zaj miatt maguk a vásárlók is az ismertebb, és ezért többet is hirdető kereskedők oldalait látogatták ezen a kiemelt napon.

Ennek ellenére  a „Black Friday”-t követő saját, dedikált akciós napok, illetve az ünnepi időszakot megelőző 2 hetes időszak már a kereskedők többségénél (50%) nem csak teljesítette, de meg is haladta az előzetes várakozásokat. Összességben a tavalyi karácsonyi szezon, átlagosan 15%-kal jobb eredményt produkált, mint egy évvel korábban.



A csábító akció és az ügyes marketing a lelke mindennek...

A vásárlókat tehát elsősorban rendszeres és kellően „hangos” marketinggel fűszerezett, valódi akciókkal lehet a virtuális kosarakhoz csábítani, amire – az állandó tétemelés okán – tömegesen leginkább már csak a piacvezető szereplők képesek.
Bár a webáruházak több mint harmada (35%) saját bővülését részben az online kiskereskedelmi piac természetes bővülésének tudja be, több mint 50% ítélte meg úgy, hogy a 2016-os eredménye elsősorban a saját marketingtevékenysége sikerétől függött.
2017 során pedig a kereskedők többsége új termékkategória bevezetésével szeretné még vonzóbbá tenni kínálatát.

...de egy komoly promóciót bírni kell szerverrel és logisztikai kapacitással is

Az állandó akciók és jól becsomagolt vásárlásösztönző promóciók amellett, hogy kényelmesebbé teszik a vásárlókat, az ingerküszöbüket is megemelik. A tavalyi ünnepi időszakban, egészen november végéig az „akció-várás” jellemezte a vásárlókat, ezt pedig a kereskedők ki is használták: ha nem is ugyanazon a napon, de sok webáruház november utolsó hetére időzítette az év végi szezon rajtját. Ezzel viszont együtt járt az is, hogy a korábbi években 2-3 hónap alatt egyenletesen bővülő karácsonyi kereslet tavaly alig 1 hónapra, és azon belül is 1-1 kiemelt akciós napra összpontosult. Ez utóbbi pedig korábban nem látott terhet rótt a szektort kiszolgáló szolgáltatókra: logisztikai, IT cégekre, valamint a kereskedők ügyfélszolgálataira. A sok szereplő együttes, összehangolt munkája azonban nem mindig hiba nélküli, így a kedvezmények és kihagyhatatlan ajánlatok egyben sok kellemetlen percet okoztak a vásárlók számára is.

Pozitív vásárlói élmény = lekötés

A megváltozott piaci környezet és a promóciós dömping a kereskedők részéről az eddigieknél pontosabb célzást és ügyfélismeretet, míg a vásárlók részéről tudatosabb és sokszor lojálisabb magatartást eredményez.

A rutinosabb, (gyakorlottabban rendelő) vásárlói kör által elvárt magas szintű kiszolgálás, a fizetési lehetőségek sokszínűsége, valamint a legszélesebb logisztikai paletta ma már alap elvárás a kereskedők felé, sőt ez sok esetben már a talpon maradáshoz is kevés. Az egyénileg célzott kampányok, a folyamatosan fejlődő és változó vásárlási, internetezési szokások lekövetése (akár platformok, akár csatornák tekintetében), a minden korábbinál szélesebb termékpaletta és az erre épített, rendszeres kedvezmények együttese mára a növekedés alappillére helyett hosszútávon a túlélés feltételévé lépett elő.

Változások a felszín alatt

A 2016-os év az online kiskereskedelem vonatkozásában látszólag nem hozott nagy változást:

-továbbra is dinamikusan, 18%-kal nő a piac,

-7-8%-os éves ütemben emelkedik a magyar online vásárló lakosság

mérete, mely jelenleg már eléri a 2,8 millió főt,

-egyre több ismert, nagy márka jelenik meg a hazai online térben.

A színfalak mögött azonban komoly változások figyelhetők meg:

-Az online vásárlók száma immár második éve csupán egy számjegyű bővülést mutat.

-Az a kereskedő, aki növekedni akar annak muszáj a visszatérő vásárlókra építenie.

-Míg korábban csak 1-2 szektor esetében voltak látható jelei a növekedési korlátoknak, addig a tavalyi év már megmutatta, hogy ezek a korlátok egyes áruházak szintjén is jelen vannak.

-Még a legnagyobb, legismertebb e-kereskedők közül is csak keveseknek sikerült akár a piaci átlagot meghaladó mértékű növekedést elérnie, miközben több olyan szereplő is befejezte, vagy átalakította a működését, aki bár az elsők között jelent meg a hazai piacon – nagyon sokat téve azért, hogy a mai online kiskereskedelem a mostani szintjén lehessen – nem rendelkezett megfelelő pénzügyi háttérrel a felgyorsult iram tartásához.

-A növekedési korlátok kialakulásához az is hozzájárul, hogy több olyan termékkategória is van, melyben az egy vásárlóra vetített éves költések száma korlátozott, vagy gyakran dedikált alkalmakhoz kötött (pl.: játékok, kulturális termékek).

-Csupán egy olyan szektor van, ahol ezek a korlátok nem érvényesülnek: az FMCG szektor, mely az online térben még mindig csak a szárnypróbálgatás időszakában jár, de az már a mostani adatokból is látszik, hogy nagy jövő áll a rendszeres bevásárlások online intézése előtt!

Terjednek a FinTech megoldások

A fizetési lehetőségek palettája 2016-ban is tovább színesedett. Online vásárlásaink során a hagyományosnak mondható fizetési megoldásokon túl egyre többször találkozhatunk már magyar webáruházak esetében is különféle,  innovatív FinTech megoldásokkal: mobilfizetéssel, pár kattintással igényelhető áruhitellel, hűség- vagy prepaid kártya-alapú fizetéssel, de ide sorolható a hagyományos online bankkártyás fizetési lehetőséget egyszerűsíteni hivatott „one click payment” is, amit a legnagyobb e-kereskedők előszeretettel alkalmaznak ezzel is rövidítve, „mobilra optimalizáltabbá” téve a vásárlási élményt.

A koncentrálódás kedvez a készpénzes fizetéseknek


A technológiai fejlődés ellenére a piaci koncentrálódás hatásaként, a korábbi években csökkenésnek indult készpénzes fizetés súlya ismét növekedő pályára állt: a készpénzes fizetések (boltban, átvevőhelyen és futárnál) aránya az egy évvel korábbi 57%-ról 2016-ban az összes vásárlásra vetítve 61%-ra emelkedett.

Az elállások száma továbbra is alacsony

 

Elállások tekintetében továbbra is relatív alacsony aránnyal találkozhatunk. 2016-ban a visszaigazolt, de még át nem vett, valamint a már teljesített rendelések esetében is alig 1-1% körül alakult a visszamondások, illetve elállások aránya. Ez éves szinten kb. 240-250 ezer 14 napon belüli fogyasztói elállást jelent.

Van olyan kereskedő, aki már átvállalja a csomag visszaküldésének költségét is


A 14 napon belüli, indoklási kötelezettséghez nem kötött elállási lehetőség érvényesítésekor a termék visszajuttatása kritikus kérdés a kereskedők és a vásárlók részéről is. Erre az esetre a webáruházak túlnyomó többsége (~70%) átlagosan 2 féle visszaküldési módot biztosít. Ezek között bár lassan, de egyre inkább megjelennek azok a lehetőségek is, melyeknél a visszaküldés költségét már a boltok saját magukra vállalják – annak ellenére, hogy ez számukra egyáltalán nem kötelező.

A tavalyi elállások során a leggyakoribb visszajuttatási mód (az esetek 50%-ában) a postai csomagküldés volt. Személyes ügyintézéssel az esetek csupán 25%-ában kerül vissza a termék a kereskedőhöz, míg a csomagvisszaküldések ötöde már az adott webáruház által biztosított futárszolgálat(ok) közreműködésével történt.

Idén a szabályozói oldalon is kiemelt figyelmet kap az e-kereskedelem


2017-ben – folytatva a megkezdett irányokat – a szabályozói oldal is kiemelt figyelmet szentel a szektor hatékonyabb szabályozására, valamint azon belül fogyasztóvédelem kérdéskörére.

A webáruházak üzemeltetését érintő hatályos fogyasztóvédelmi előírások a kutatásban részt vett e-kereskedők többsége (61%-a) szerint megfelelő szabályozási támogatást/keretet biztosítanak a működéshez.

Az aktuális fogyasztóvédelmi kötelezettségek figyelemmel kísérése és aktualizálása, ugyanakkor nagy feladatot és kihívást jelent szinte minden érintett számára.

Ezt jelzi az is, hogy a tavaly, 2016. december 13-án elfogadott, az elektronikus hírközléssel és a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos törvényi módosításáról a webáruházak 15%-a saját bevallása szerint még nem értesült.

Ugyanakkor a törvények útvesztőjében történő eligazodást a webáruházak közel negyede dedikált szakember (pl.: könyvelő, jogász) segítségével próbálja kiküszöbölni, és magára nézve értelmezni.

 

Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?

Hozzászólások

Sikeres volt a bértárgyalás a SPAR és a KASZ között

Megállapodott a 2018-as bérekről a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. és a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete.
2018. 01. 15. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Meg vannak számlálva az ingyenes házhoz szállítás napjai

Szakértői kommentár a KSH Szolgáltatási kibocsátási árak, 2017. III. negyedév c. gyorstájékoztatójához.
2018. 01. 15. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A fogyasztás és a beruházások növelték az importot

Az erősödő fogyasztás és a bővülő beruházások növelték a behozatalt - mondta Regős Gábor, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. közgazdásza szombat reggel az M1 aktuális csatornán.
2018. 01. 14. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új HR vezető a Praktikernél

Márton Katalin lett a Praktiker új HR vezetője. A szakember korábban már dolgozott a barkácsláncnál, majd részt vett a Posta Biztosító felépítésében és a Saint-Gobain Építőanyag Kereskedő Zrt. átstrukturálásában.
2018. 01. 13. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több termékét is visszahívta a Metro áruház

A Metro Kereskedelmi Kft. minőségi hiba miatt kezdeményezte a szénsavmentes, 0,75 literes, üveges Szentkirályi ásványvíz visszahívását, valamint elővigyázatosságból felfüggesztette az 1 kilogrammos, aro márkájú, füstölt lazac forgalmazását is, mert a termék érzékszervileg nem volt megfelelő - közölte a Metro Kereskedelmi Kft. a honlapján pénteken.
2018. 01. 13. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Világszerte 5,9 millió PlayStation 4 konzolt értékesítettek az ünnepek alatt

A Sony Interactive Entertainment (SIE) bejelentette, hogy kiemelkedően magas számban értékesítettek PlayStation®4 (PS4™) konzolokat és PS4 játékokat az ünnepek alatt.
2018. 01. 10. 04:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Maradhat emelkedőn a kiskereskedelem, de lehetnek kockázatok

Tartósan emelkedő pályán van a kiskereskedelem a lakossági fogyasztás bővülése, elsősorban a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet miatt. A hitelből való fogyasztás azonban hosszabb távon kockázatot jelenthet.
2018. 01. 08. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A kiskereskedelmi forgalom már 53 hónapja növekszik

A kiskereskedelmi forgalom 53 hónapja nő, novemberben a nem élelmiszerjellegű termékeknél megfigyelhető egy viszonylag nagy, 10,2 százalékos, dinamikus emelkedés, amely az ünnepek hatásának tudható be - mondta Pomázi Gyula, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) helyettes államtitkára hétfőn az M1 aktuális csatornán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatait kommentálva.
2018. 01. 08. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Így alakult a kiskereskedelmi forgalom

kiskereskedelmi forgalom; milliárd forint, folyó áron
2018. 01. 08. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Rekord forgalmat ért el a Rossmann

Történetében először kilencmilliárd eurós forgalmat ért el tavaly a német Rossmann háztartási cikkeket, higiéniai és kozmetikai szereket forgalmazó kiskereskedelmi lánc.
2018. 01. 03. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Így alakul a magyar-lengyel kereskedelmi forgalom

A magyar-lengyel kereskedelmi forgalom alakulása (2001-2016); behozatal; kivitel; milliárd forint
2018. 01. 03. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

11 százalékkal nőtt az új autók eladása 2017 decemberében

Az előző év azonos időszakához képest 11 százalékkal több, 10 832 személyautót helyeztek forgalomba 2017 decemberében, tavaly az egész évben 20,4 százalékos volt a növekedés 2016-hoz képest, 116 265 új személygépkocsit helyeztek forgalomba - közölte a Carinfo.hu kedden az MTI-vel.
2018. 01. 02. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Eddig lesznek ma nyitva az üzletek

Az év utolsó napján legkésőbb délután négy és hat óra között bezárnak az üzletek, és csak január 2-án nyitnak ki újra - hangzott el az M1 aktuális csatornán vasárnapi híradójában.
2017. 12. 31. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Húsz százalékkal bővül az online kiskereskedelem

Az internetes kereskedelem forgalma tíz év alatt, 2016 végére a tízszeresére nőtt, elérte a 300 milliárd forintot, és idén is húsz százalékkal bővül - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerdán az M1 aktuális csatornán.
2017. 12. 28. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ajándékcsere invázióra számítanak a vállalkozások

Ajándékcsere invázióra készülnek a vállalkozások karácsony és szilveszter között. Bár nem lenne kötelező, többségük - fogyasztóbarát szempontok miatt - cserél. Dacára annak, hogy vannak, akik visszaélnek ezzel. Volt, aki használtan akarta visszavinni a terméket. Például guminőt.
2017. 12. 27. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A hibátlan árut is visszavehetik a boltok

Bár törvény szerint nem lenne kötelező, a boltok általában visszaveszik a hibátlan árut, ha még megvan a számla - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára az M1 Híradójának kedden.
2017. 12. 26. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az ezermilliárd forintot is meghaladja a kiskereskedelem ebben a hónapban

A tavaly decemberi ezermilliárd forintot is meghaladja a becslések szerint az idén a kiskereskedelmi forgalom - mondta az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szombaton az M1 aktuális csatornán.
2017. 12. 25. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ennyit költünk idén karácsonykor

A vásárolni tervezett ajándékok átlagos értéke ajándékozottanként A kutatást az Árukereső.hu megbízásából a GKI Digital készítette el 2017 októberében. A felmérés online adatfelvétellel valósult meg, 1920 fős válaszadói minta alapján.
2017. 12. 25. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem érkezett baktériummal szennyezett csokoládé a Rossmann üzleteibe

Nem került forgalomba a Rossmann magyarországi üzleteiben olyan csokoládékészítmény, amelyben egy németországi vizsgálat baktériumszennyeződést talált - közölte a Rossmann Magyarország pénteken az MTI-vel.
2017. 12. 25. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Rekordszámú élelmiszeradománnyal segítettek a SPAR vásárlói

Több tízezer ember fogott össze az Adni Öröm! jótékonysági akció „ami Önnek élelmiszer, az másnak ajándék” felhívására. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR idei, immár 21. jótékonysági kezdeményezése a még személyesebb hangvételre fókuszált az adománygyűjtés során. Összesen több mint 309 tonna élelmiszer gyűlt össze, amely 34 ezer ajándékcsomag elkészítését teszi lehetővé.
2017. 12. 23. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás