A Robert Bosch AG jövőképében intelligens e-városok szerepelnek ugyan, az elektromotorok mégsem fogják teljesen kiszorítani a belsőégésűeket

Hanno Miorini lesz az egyik előadó az Adam Smith Conferences által novemberben, Budapesten megrendezésre kerülő közép-kelet-európai autóipari fórumon, a CEE Automotive Forum 2019-en. Miorini úr az eredeti berendezések értékesítésének alelnöke a Robert Bosch AG-nál, ahol a mobilitás átalakításával foglalkozik.

A Robert Bosch AG jövőképében intelligens e-városok szerepelnek ugyan, az elektromotorok mégsem fogják teljesen kiszorítani a belsőégésűeket

1985-ben kezdett el dolgozni a BMW csoport dízelmotor-fejlesztési központjának mérnökeként, Ausztriában. 1988-ban váltott a Robert Bosch AG-hoz, ahol a teherautó-motorok vásárlóival való együttműködés volt a feladata Észak-Amerikában. 2001 óta az autóipari rendszerek értékesítésének felelőse Ausztriában, valamint Közép- és Kelet-Európában.


- Mérnökként kezdett el dolgozni dízelmotorok fejlesztési központjában, és most a Robert Bosch AG-nál a mobilitás átalakításával foglalkozik. Hogyan váltott a „régi dízelvilágból” az „új technológiák világába, amelyek leváltják a szennyezőket”?
 


Már a dízelmotorok mérnökeként, a kezdetektől foglalkoztatott a mobilitás fenntartható módja. Hogyan élvezhetjük a mobilitás szabadságát a környezet károsítása nélkül? Abban segítettem sokáig, hogy új technológiák által tisztábbá válhasson a dízel. Most teljesen új meghajtási módokat vizsgálunk. Személy szerint nagy rajongója vagyok az üzemanyagcellás technológiának.


Globális szinten azonban a belsőégésű motor (BM) továbbra is fontos energiaforrás marad, elektromos hajtásrendszerekkel párosulva. A BM kiforrott rendszer, amely elérte azt a károsanyag-kibocsátási szintet, amelynek a környezetre gyakorolt hatása nagyságrendekkel a megállapított határértékek alatt van. Most az elektromos hajtásláncok fejlesztésére összpontosítunk, ideértve a hibrid, az akkumulátoros elektromos és az üzemanyagcellás megoldásokat is. Nagyon örülök annak, hogy lehetőségem van most ezen új technológiák támogatására.


- A Robert Bosch AG többek között a járművek vezetéstámogató és biztonsági rendszereire összpontosít. Hogyan változtatta meg a vállalat e rendszerek fejlesztésével az autóipart?


A Bosch által feltalált és piacra vezetett innovatív járműbiztonsági rendszerek jelentősen javították a járművek biztonságát. Az évek során az ABS és az ESP aktív biztonsági rendszerek nagyon hatékonynak bizonyultak rengeteg emberi élet megmentésében. Folyamatosan fejlesztünk további, a járműforgalom biztonságát növelő megoldásokat. Példák erre a vészfékrendszerek, a sávtartó segéd, a járművezető-felügyelet stb. Az autóban található különféle érzékelők, például a radar, a kamera vagy az ultrahang jeleinek fúziója elengedhetetlen a fejlett vezetőtámogató rendszerekhez (ADAS). Nem engedhetjük meg magunknak azt a sok emberi életet, amelyet az utakon veszítünk el. Ugyanakkor nemcsak személygépkocsikkal foglalkozunk, hanem a teherautók (például holttér-figyelmeztető rendszerek) és a villamosok (például ütközéselhárítási rendszerek) igényeit is kielégítjük.


- Mi a véleménye az önvezető autókról? Számít arra, hogy egy nap megjelennek?


Mint arról szó volt, sikeresen haladunk a vezetőtámogatás magasabb szintjei felé.  Minél tovább jutunk el a teljesen automatizált (önvezető) autók irányában, annál magasabbá válnak a mérnöki tervezési tevékenységgel és a rendszer teljesítményével szemben támasztott igények. Biztos vagyok abban, hogy az elkövetkező években jelentős haladást láthatunk majd az intelligens vezetőtámogatás terén, ami tovább fogja növelni az utazás biztonságát. Emellett teljesen automatizált személyautókon dolgozunk, ahol korai sikereket tudunk felmutatni az automatizált parkolószolgáltatások terén.

Egyébként pedig be fogjuk mutatni az automatizált parkolást az Adam Smith fórum azon résztvevőinek, akik meglátogatják budapesti műszaki központunkat. Véleményem szerint egy teljesen önvezető autó, amely képes minden elképzelhető forgalmi helyzetben biztonságosan vezetni, meglehetősen távol van még. Persze, biztosak sose lehetünk ebben, hiszen a haladás, például a mesterséges intelligencia területén, a vártnál gyorsabb lehet.


- Mit gondol, mi kerül terítékre a CEE Automotive Forum 2019 rendezvényen a mobilitás átalakulásának témakörében?


Várakozásom szerint megvitatjuk, hogy a közép-kelet-európai országok lehetőségei (műszaki oktatás / költségek / piaci közelség / pénzügyi erőforrások) mennyiben felelnek meg a mobilitási ipar jelenlegi és jövőbeli igényeinek. Mely országok vagy régiók kínálnak lehetőségeket műszaki fejlesztésekre vagy kereskedelmi szolgáltatásokra? A közép-kelet-európai térségben működő partnerek közül melyek illeszkednek a biztonságos és fenntartható mobilitás jövőbeli rendszereinek kifejlesztésére irányuló erőfeszítésekhez? Mely induló vállalkozások tudnak ígéretes üzleti modellt felmutatni? Személyesen a „Beszállítói stratégiák a mobilitás átalakulásához” témájában fogok felszólalni.


- Hogyan látja a Robert Bosch AG a szállítási ágazat jövőjét? Hogyan képzel el egy intelligens várost a Robert Bosch AG?


A szállítási ágazat természetesen nagyon széles terület. Az árufuvarozásban egy ígéretes megoldás a távolsági szállítást szolgáló vonatok és a városokba, rövid távolságú szállításra használt kisebb (elektromos) teherautók közötti digitális kapcsolat. Egymással összekapcsolt áruátadó terminálokra van szükség az árufuvarozás hatékonyságának biztosításához. Ezzel gyorsan lehet jelentős sikereket elérni.


A városi mobilitásról beszélve pedig azt gondoljuk, hogy a polgárok számára különféle, egymással kapcsolatban álló közlekedési eszközök hálózata áll majd rendelkezésre. Ezek irányítása egyszerűen és kényelmesen zajlik majd. Az úticél közvetlen eléréséhez gyors, tiszta és nagy járatsűrűségű elektromos vonatokat kell csatlakoztatni a közlekedési eszközökhöz. Ezek valószínűleg a korábban említett „könnyű elektromobilitáson” alapulnak majd. A jövőben pedig majd elektromos „robottranszfer” és „robottaxi” fogja kielégíteni a mobilitási igényeket. Sokkal kevesebb lesz a személygépkocsi, és több hely marad, ahol a polgárok egymással találkozhatnak, és több fa lesz a levegőszennyezés elleni küzdelem és a hőmérséklet-szabályozás érdekében. A külvárosi és a vidéki térségek városokkal való összekapcsolását zökkenőmentes közlekedési érzet kialakítása mellett kell megoldani. Úgy gondoljuk, hogy fényes jövő előtt állunk, ha mindannyian partnerekként teszünk érte. Egyedül senki sem képes véghezvinni az intelligens városi mobilitás feladatát.


- Mi a különbség az elektromos járművek bevezetésében Németországban és a Közép-Kelet-Európában?


A világ minden országa próbálja megtalálni a legjobb módszert arra, hogy több elektromos jármű fusson az utakon. Egyesek sikeresebbek ebben, mint mások. A siker gyakran magához az autóvásárláshoz nyújtott magas állami támogatásokon múlik. Jobb módszer lehetne a technológia fejlesztésének támogatása, hogy vonzóbbá válhasson az elektromos autó és a hozzá tartozó infrastruktúra. Végső soron a vásárló fogja eldönteni. Nagyon érdekes lenne látni, hogy ki nyeri el az Adam Smith fórumának díjátadó ünnepségén az „Év innovációja” díjat, mivel minden ország megtesz mindent annak érdekében, hogy innovációkat hozzon létre az ágazatban, de kit ismer el jobban az iparág?


- A személygépkocsik, a tömegközlekedés vagy a teherszállítás ágazatában lát nagyobb lehetőséget az elektromos járművek vagy hidrogénüzemű autók elterjedésére?


Véleményem szerint az akkumulátoros elektromos személygépkocsik nem fogják teljes mértékben leváltani a belsőégésű motorral rendelkezőket. Ennek számos oka van, például a töltési idő és infrastruktúra, az akkumulátor anyagszükségletének forrásoldala, a villamosenergia-igény és -termelés, az újrahasznosítás. Idővel az akkumulátoros elektromos személyautók ágazata valószínűleg jelentőssé válik, különösen városi környezetben, ahol ugyanakkor valószínűleg kevesebb személygépkocsi fog üzemelni a jövőben.


Az elektromos kisteherautó kulcseleme a belvárosi teherszállításnak.  A távolsági teherfuvarozás egyik módja az elektromos vasút, vagy ha ez nem áll rendelkezésre, akkor az üzemanyagcella-meghajtású teherautók. Következő lépésként valószínűleg megjelenik az üzemanyagcella a személygépkocsik tömegpiacán, mint a meghajtás végső megoldása.


- Hogyan változtatja meg az elektromobilitás a tömegközlekedést? Nem kellene a közszférának vezető szerepet játszania az elektromos járművek bevezetésében (úgy a közpénzek befektetése és a kutatás-fejlesztés finanszírozása, mint a természetvédelem szempontjából – huzamos idejű, mindennapi működés, nagyobb motorokkal stb.)?


A közszféra kulcsszerepe, hogy elfogulatlan megközelítést nyújtson az összes rendelkezésre álló megoldáshoz, amelyek nem korlátozódnak az elektromobilitásra. Személy szerint azt vallom, hogy a távolsági, a külvárosi és városi mobilitás ágazataira vonatkozóan elengedhetetlen egy európai szintű, holisztikus megközelítésű személy- és teherfuvarozási terv kidolgozása.

 

2019. november 20-21-én a 6. Autóipari Fórumnak az eddigi csehországi helyszínek után ezúttal Budapest ad otthont. A Fórumnak az elmúlt öt évben a Cseh Köztársaság adott otthont számos nemzetközi céget hozva a fejlett autópiaccal rendelkező országba. A Közép-Európai Autóipari Fórum azután is a kelet- és közép-európai  régió legjelentősebb autóipari rendezvénye marad, hogy idén Magyarországron rendezik meg.


Részletes információ a Közép-Európai Autóipari Fórumról illetve annak programja a www.ceeautomotive.com
oldalon található.

KALKULÁTORUNKKAL (csak kattints rá) MOST KISZÁMOLHATOD, HOGY:

- Mekkora az agyad a magyar átlaghoz képest?

Mekkora lenne az ideális vérnyomásod?

Mennyi pénzt kellene keresned, ha rendesen megfizetnék a tudásodat?

Jelentősen nőtt a Duna House adózott eredménye és árbevétele is

Az ingatlanközvetítéssel és -fejlesztéssel foglalkozó Duna House-csoport konszolidált adózott eredménye 32 százalékkal, 270 millió forintra nőtt a második negyedévben éves összevetésben, ugyanebben az időszakban a csoport nettó árbevétele 3,4 milliárd forintra emelkedett, ez 2020 második negyedévéhez képest 78 százalékos növekedés - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2021. 08. 29. 20:00
Megosztás:

Közel 4 százalékos volt a munkanélküliség júliusban

A munkanélküliek száma 189 ezer volt júliusban, a 3,9 százalékos munkanélküliségi ráta 0,1 százalékponttal csökkent az előző hónaphoz és 0,6 százalékponttal az egy évvel korábbihoz mérve - közölte pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 29. 18:00
Megosztás:

Ekkora volt foglalkoztatottak száma az előző hónapban

Júliusban 4 millió 704 ezer volt a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos havi létszáma - közölte pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 29. 16:00
Megosztás:

Javult a magyarok egészségértése

Javult a magyarok egészségértése a legtöbb területen, és emelkedett azoknak a száma, akik könnyebben megtalálják és jobban értik az egészséggel kapcsolatos információkat az elmúlt hat évben - közölte reprezentatív felmérése alapján az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete szerdán az MTI-vel.
2021. 08. 29. 12:00
Megosztás:

Még több ezer elektromos készüléknél hibádzik a címkecsere

A tavaly megújított energiahatékonysági címkéket március elejétől az üzletekben is ki kell helyezni. A fogyasztóvédelmi hatóság három hónapon keresztül ellenőrizte az előírás teljesülését a hagyományos és az online kereskedelemben is. Hatezer vizsgált termék több mint negyedénél volt probléma - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-vel.
2021. 08. 28. 15:00
Megosztás:

Így spórolunk a telefonszámlán egy felmérés szerint

Elsősorban online hívásokkal és üzenetekkel igyekeznek csökkenteni a mobilhasználati költségeiket a magyarok, 47 százalékuk részesíti előnyben a csevegőapplikációkat a hagyományos mobilhívásokkal szemben, 38 százalékuk pedig inkább e-mail-eket küld SMS-helyett - derül ki a transzparens mobilcsomag-összehasonlítással foglalkozó BillKiller friss reprezentatív kutatásából.
2021. 08. 28. 09:00
Megosztás:

Vitatja a Pannónia Nyugdíjpénztár a jegybank határozatát

A Pannónia Nyugdíjpénztár nem ért egyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) határozatában foglaltakkal, azokat kifejezetten vitatja; a pénztár vezetése vizsgálja a jogorvoslat lehetőségét - tájékoztatta a nyugdíjpénztár az MTI-t.
2021. 08. 28. 07:00
Megosztás:

Sporttörténeti kiállítás nyílt Budapesten

Ünnepélyesen megnyitották csütörtök este a helyi sportműhelyek és sportlétesítmények történetét bemutató II. kerületi Sporthistóriák című kiállítást, amely szeptember 2-ig a Klebelsberg Kultúrkúriában, szeptember 3-tól három héten át pedig a Marczibányi téri Művelődési Központban lesz díjmentesen megtekinthető.
2021. 08. 28. 06:00
Megosztás:

A hazai halgazdálkodási ágazat profitálhat az EUROFISH tevékenységéből

Szentpéteri Sándor, az Agrárminisztérium (AM) erdőkért felelős helyettes államtitkára és az AM Halgazdálkodási főosztályának vezetői Marco Frederiksennel, az Európai Halászat- és Akvakultúrafejlesztési Nemzetközi Szervezet (EUROFISH) megbízott igazgatójával egyeztettek az EUROFISH és Magyarország együttműködési lehetőségeiről, Budapesten - közölte az AM csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 28. 03:00
Megosztás:

Elkészült a szeghalmi belvízrendszer vízrendezési főműveinek rekonstrukciója

Közel 1,2 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásból felújították a szeghalmi belvízrendszer vízrendezési főműveit - közölte a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság (KÖVIZIG) csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 28. 01:00
Megosztás:

Megszűnik a bérkerékpáros rendszer Nagykanizsán

A létrehozása után öt évvel, a magas fenntartási költségek és az alacsony kihasználtság miatt megszűnik Nagykanizsán a közösségi bérkerékpáros rendszer - egyebek mellett erről is döntött csütörtökön Nagykanizsa közgyűlése.
2021. 08. 28. 00:00
Megosztás:

Egész napos eseménnyel fejeződik be a Zenélő Budapest

Egész napos eseménnyel fejeződik be a Zenélő Budapest ingyenes koncertsorozat hetedik évada augusztus 29-én a Millenáris Széllkapu Parkban.
2021. 08. 27. 23:00
Megosztás:

110 ezer rászoruló diák kap ingyenes tanszercsomagot

Több mint 110 ezer rászoruló diáknak osztanak ki ingyenes tanszercsomagot a tanévkezdésre - közölte a lebonyolító Klebelsberg Központ elnöke csütörtökön budapesti sajtótájékoztatón.
2021. 08. 27. 20:00
Megosztás:

Kiváló minőségű a magyar dinnye, de lesz belőle elég?

Kiváló minőségű a magyar dinnye, amelynek termőterülete valamivel csökkent a pandémia hatására, de a hozama emelkedett, így bőven jut a hazai piacra és exportra is - mondta az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára Balatonvilágoson, az Agrármarketing Centrum dinnyefogyasztást ösztönző kampányának sajtótájékoztatóján.
2021. 08. 27. 17:00
Megosztás:

Az MKB Bank adózás utáni eredménye elérte a 11,6 milliárd forintot

Az MKB Bank korrigált, konszolidált adózás utáni eredménye a második negyedévben 11,6 milliárd forintot tett ki, szemben az egy évvel korábbi 0,7 milliárdos veszteséggel, illetve az első negyedévi 28,9 milliárdos eredménnyel - tájékoztatta a pénzintézet a befektetőket a Budapesti Értéktőzsde honlapján közölt jelentésben.
2021. 08. 27. 07:00
Megosztás:

Erre kérte az iskolákat az Emmi

A tanév közeledtével a higiéniás és alapvető egészségvédelmi szabályok fokozott betartására kérte az iskolákat az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) csütörtökön.
2021. 08. 27. 02:00
Megosztás:

Emelkedett az 5, 10 és 15 éves államkötvények aukciós átlaghozama

A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal kisebb összegben, 35 milliárd forintért értékesített 5, 10 és 15 éves lejáratú államkötvényeket csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
2021. 08. 27. 00:00
Megosztás:

Az E.ON Hungária Csoport marad a férfi és a női vízilabda ob I névadó főszponzora

A 2021/22-es szezonban is az E.ON Hungária Csoport lesz a női és a férfi vízilabda ob I névadó főszponzora.
2021. 08. 26. 23:00
Megosztás:

Tovább gyorsult a mezőgazdasági felvásárlási árak emelkedése

Júniusban 20,5 százalékkal magasabb volt a mezőgazdasági termékek átlagos felvásárlási ára az egy évvel korábbinál, ami 3,1 százalékponttal nagyobb emelkedés az egy hónappal korábbi 17,4 százaléknál. Az élénkülésben némi szerepet játszhatott a bázishatás, mert tavaly májusról júniusra 2,5 százalékponttal, 4,5 százalékosra mérséklődött a drágulás üteme. A legnagyobb drágulást a burgonya és a tojás mutatta.
2021. 08. 26. 22:00
Megosztás:

Nagyot zuhant a brit autóipar termelése

Jelentősen visszaesett júliusban a brit autóipar termelése az elektronikai alkatrészek hiánya miatt az ágazat szakmai képviseleti szervezete, az SMMT csütörtöki jelentése alapján.
2021. 08. 26. 17:00
Megosztás: