A cégfelvásárlások közel 60%-át a növekedési kényszer hajtja

A válság után újra fellendült a befektetési kedv, az akvizíciós étvágy, a trend pedig várhatóan folytatódik, hiszen sok likvid tőke halmozódott fel a vállalkozásoknál. Az M27 ABSOLVO az elmúlt 2 év M&A tranzakcióit vizsgáló elemzése szerint a régiónkban felvásárlók 56%-át teszik ki tőzsdén jegyzett vagy pénzügyi befektetői, magántőke háttérrel rendelkező cégek, melyeket alapvetően a növekedési kényszer motivál. Ha organikusan ez nem megy, vagy nem elég gyorsan, akkor pedig vásárolnak.

A válság hatására drasztikusan csökkent a cégeladások és felvásárlások száma, a biztonság lett a prioritás. Az óvatosság a likviditás megerősítésében csúcsosodott ki, a cégek rekordnagyságúra növelték a mérlegükben a pénzeszközök mennyiségét.  A válságot követően újra fellendült a befektetési kedv, az akvizíciós étvágy, a 2015-ös bíztató adatok pedig már azt mutatják, hogy a számok meghaladták a válság előtti szintet, a vállalatok döntéshozói pedig egyre kedvezőbben ítélnek meg egy-egy akvizíciós lehetőséget.

 

A befektetők és a szakértők szerint ez a dinamikusan növekvő aktivitás a jövőben is folytatódik, hiszen láthatóan sok befektetésre váró pénz keresi a helyét, miközben folyamatosan növekszik a kínálat. Ennek erősödéséhez az is hozzájárul, hogy valamivel több, mint 25 évvel a rendszerváltás után az „első generációs” cégek tulajdonosai közül sokan nyugdíjba mennének már és szembesülnek az utódlás problémájával, így vevőt keresnek cégükre.

Az M27 ABSOLVO legfrissebb elemzésében a Közép-kelet-európai (CEE) régióban zajló M&A tranzakciókat, vagyis a cégeladásokat, felvásárlásokat vizsgálta meg 2014 és 2016 májusa közötti időszakra vonatkozóan. Az elemzés a horvát, cseh, lengyel, román, szerb, szlovák, szlovén és természetesen a magyar piacokon zajló, 50 millió EUR deal méret alatti akvizíciókra fókuszált.  

 

 

Az elemzés szerint ebben az időszakban az említett piacokon 50 millió EUR alatt összesen 1138 tranzakció történt, melynek 40%-a Lengyelországban ment végbe. Magyarország a tranzakciószámokat tekintve a 4. helyen áll (84 tranzakció, 7%) Csehországot és Romániát követően.  A régióban zajló cégvásárlások 57%-ban országon belül történtek, mindössze 8%-ban a régió országai között, a fennmaradó 36%-ban pedig régión kívülről érkezett az ajánlattevő. Országonként ezek az arányok jelentősen eltérnek egymástól. A magyar cégfelvásárlások több mint felénél – azaz a régiós átlagnál jóval nagyobb arányban - a vevő a CEE régión kívülről érkezett, a legintenzívebb érdeklődés az USA, Németország, Franciaország, az Egyesült Királyság és Ausztria részéről mutatkozik a magyar cégek iránt. Az elemzés kiterjedt az ajánlattevő cégek hátterére, méretére, illetve a tranzakciók típusára is, hiszen jogosan merül fel a kérdés: Kik ezek a felvásárlók? Mit lehet, kell róluk tudni?

 

Kik és miért vásárolnak cégeket?


A dealek vizsgálata után az M27 ABSOLVO M&A szakértői a következő megállapításokra jutottak a vevők hátterét illetően:

  • A felvásárlók több mint kétharmada nagyvállalat, multinacionális cég volt, 25%-ban pedig tőkealapok, pénzügyi vagy magánbefektetői alapok álltak a vevői oldalon.
  • A felvásárló cégek közel 60%-a tőzsdén jegyzett vagy valamilyen pénzügyi befektető, private equity alap áll mögötte. „Tőzsdei hátterű nagyvállalatokon, illetve olyan cégeken, amelyek mögött valamilyen pénzügyi befektető áll, a növekedési kényszer jellemzően sokkal erősebb, mint egy „átlagos vállalkozásnál”, ezért nyitottabbak és motiváltabbak a cégek felvásárlásában. A növekedési kényszert a hozamelvárások okozzák, mellyel bizony el kell számolni a befektetők, részvényesek felé. Ha organikusan lassabban, drágábban, vagy egyáltalán nem tudják már hozni az elvárt növekedést, akkor „meg fogják venni azt” – tette hozzá Horgos Tamás, az M27 ABSOLVO ügyvezető partnere.
  • Bár az akvizíciók 44%-ában versenytárs volt a felvásárló cég, 31%-ban szakmai vagy stratégiai együttműködés miatt került sor az M&A tranzakcióra. A stratégiai vevő alapvetően olyan szinergiákat keres, amelyek stratégiai előnyökhöz juttatják; ilyen például a piacszerzés lehetősége, a versenypozíció javítása egy adott piacon, speciális kompetenciához való hozzáférés vagy a méretgazdaságosságból származó előnyök kihasználása. „Habár ez a szám kevésnek tűnhet, ahhoz képest javuló tendencia, hogy a legtöbb eladó azt gondolja, csak egy versenytárs lehet a vevő. Nem így van, sőt, érdemes a versenytársat, mint opciót a legvégére hagyni! A szinergiákat kell vizsgálni, és egy stratégiai partnert, vevőt keresni, aki nem közvetlen versenytárs” – emelte ki Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere.

 

Lássunk tisztán a pályán

Ha egy cégtulajdonos a cégeladás mellett dönt, fontos, hogy a megfelelő vevőtől a lehető legnagyobb értéket kapja meg a cégéért, ami csak alapos és időben elindított előkészítéssel érhető el, mely során a potenciális vevő hátterét, és bizony saját értékünket, felkészültségünket is érdemes alaposan megvizsgálni.

 

Horgos Lénárd szerint már első lépésként be kell azonosítani, hogy ki érdeklődhet a cégünk iránt, őt mi motiválhatja, mi a háttere: stratégiai befektető vagy versenytárs? Áll mögötte befektető? Tudnunk kell, hogy a felvásárló számára valójában mi jelenthet majd ÉRTÉKET a cégünkben – a vevőkörünk, a stabil bevétel vagy valamilyen speciális kompetencia?

Meg kell vizsgálni azt is, hogy kik aktívak az adott iparágban, ki és milyen cégeket vásárolt fel, ki tervezhet növekedést akvizíció útján. „Könnyebbé és gyorsabbá teszi a cégeladást, ha már van megalapozott üzleti kapcsolatunk a kiszemelt vevővel. Érdemes felkészülni arra is, hogy ha nagyvállalat vagy multinacionális cég a vevő, lassabban – akár hónapok múlva – reagálnak egy akvizíciós elképzelésre, hiszen lehet, hogy az igazgatósághoz kell beterjeszteni a javaslatot, terveket. Emiatt is fontos, hogy a potenciális vevővel legyen már működő üzleti kapcsolat, hiszen ha már ismernek minket, kevesebb kérdés merülhet fel velünk, a cégünkkel kapcsolatban” – tette hozzá Horgos Lénárd.


Minden vevő, de a nemzetközi és nagyvállalatok különösen transzparens működést várnak el. Ajánlatos tehát – akár szakértő segítségével – átvilágítani a céget, „kivenni a csontvázakat a szekrényből”, rendbe tenni, ha van mit. „Az átvilágítás mindenképp térjen ki a cég valós jövedelemtermelő képességére is! A vevők egy jó része EBITDA alapon akarja a céget értékelni és árazni. „Ám az esetek jelentős részében a pénzügyi beszámolóból olvasható EBITDA különbözik attól, amit a vevő ténylegesen el fog fogadni” – hívja fel a figyelmet Horgos Tamás. A szakértők szerint fontos azt is előre látni, mit vár a vevő azzal kapcsolatban, hogy ki viszi tovább a tevékenységet a tranzakció után. Van-e saját csapata, vagy elvárja, hogy az átvételt követően a tulajdonos vagy a menedzsment csapat is további szerepet vállaljon? Ezeket a szempontokat szintén célszerű már a potenciális vevők azonosításakor megvizsgálni, és elég időt hagyni az esetleges középvezetők kiválasztására, beillesztésére. A fenti elemezés tapasztalatai pedig arra is választ adnak, hogy mely országokból, milyen hátterű vevők lehetnek a legesélyesebb befutók.

 

Végül pedig ne felejtsük el a családdal is megbeszélni, hogy milyen vételárban gondolkodunk, egyeztessük ennek realitását egy tanácsadóval is, nehogy a végén a tulajdonostársak vagy a családtagok vétózzák meg a cégeladást egy „nem várt támadással”.

Hozzászólások

Nőtt a Diego lakberendezési áruházlánc forgalma

A Diego lakberendezési áruházlánc 18,8 milliárd forint árbevételt ért el tavaly, 15 százalékkal többet az előző évinél, 2018-ra pedig a forgalom 12 százalékos növekedését várja a társaság - közölte a Diego Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. az MTI-vel.
2018. 05. 27. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megnyílt az ALDI első három diszkont benzinkútja Magyarországon

Mostantól az ALDI három magyarországi üzletének parkolójában diszkont automata üzemanyagtöltő állomások állnak a vásárlók rendelkezésére.
2018. 05. 24. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Terjeszkedik az Auchan

Zalaegerszegen nyitja meg ősszel második magyarországi szupermarketjét az Auchan, amely 40 új munkahelyet hoz létre ezzel a zalai megyeszékhelyen - közölte a társaság szerdán az MTI-vel.
2018. 05. 24. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jákli Gergely az Exim új vezérigazgatója

Jákli Gergelyt nevezte ki az Exim vezérigazgatójának Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter - tájékoztatta a Magyar Export-Import Bank Zrt. szerdán az MTI-t.
2018. 05. 23. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

1050 forintos osztalékot javasol részvényenként a Zwack Unicum

A Zwack Unicum Nyrt. igazgatósága 2 milliárd 136 millió 750 ezer forint, azaz részvényenként 1050 forint - a névértékre vetítve 105 százalék - osztalékot javasol a 2017. április 1-jétől 2018. március 31-ig tartó üzleti évre a BÉT honlapján szerdán közzétett közgyűlési meghívó szerint.
2018. 05. 23. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nyereséggel indította az évet a CIG Pannónia

Tovább tart a lendület a CIG Pannóniánál: az első három havi adózott eredmény 615 millió forint, a teljes átfogó jövedelem 530 millió forint nyereség, az egy részvényre eső első negyedéves nyereség pedig 8,8 forint – derül ki a biztosító nemzetközi számviteli szabályok szerint készített, legfrissebb gyorsjelentéséből.
2018. 05. 23. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Lufthansa Csoport új Economy „Light” tarifát vezet be észak-amerikai útvonalain

2018 nyarától a Lufthansa Csoport utasai immár az új, Economy „Light” díjszabást is választhatják a Lufthansa, a SWISS, a Brussels Airlines és az Austrian Airlines észak-amerikai járatain. Az új alaptarifa az ártudatos utasok számára a legolcsóbb választás, ha csupán kézipoggyásszal utaznak és nem igényelnek semmilyen rugalmasságot a jeggyel kapcsolatban. Az utasoknak egyéni igényük szerint további felárért lesz lehetőségük feladni csomagjukat vagy kiválasztani ülésüket. A fedélzeti ellátás azonban továbbra is térítésmentesen jár az Economy „Light” jegyet vásárló utasoknak is.
2018. 05. 23. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A General Motors a 2017-es év beszállítójaként ismerte el a Hankook Tire vállalatot

A GM 17 országból származó 132 legjobb beszállítóját ismerte el, akik folyamatosan meghaladták a GM elvárásait, kiemelkedő értéket teremtettek vagy új innovációt hoztak a vállalatba. Ez sorozatban a második év, melyben a Hankook megkapta ezt a díjat.
2018. 05. 23. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nemzetközi díjjal ismerték el az UNION Biztosító társadalmi szerepvállalását

Az UNION Biztosító 2012 után másodízben nyerte el a Vienna Insurance Group (VIG) által 25 országban meghirdetett Günter Geyer-díj második helyezését. A szociális érzékenység területén tanúsított elhivatott tevékenységért odaítélt díjat, és a vele együttjáró 30 ezer eurónyi keretösszeget Dr. Hans Bichler, az Union Biztosítófelügyelő bizottsági tagja adta át Lehel Gábor elnök-vezérigazgatónak a Bátor Tábor Hatvanban található táborhelyén május 22-én tartott Social Active Day elnevezésű önkéntes napon, amelynek programjában maga is részt vett.
2018. 05. 23. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Újabb visszahívás a Volkswagen csoportnál

A Volkswagen csoporthoz tartozó Porsche 60 ezer dízel SUV-t hív vissza.
2018. 05. 22. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ugrott a Ryanair árfolyama a gyorsjelentést követően

A Ryanair árfolyama tegnap pozitívan reagált a vállalat gyorsjelentésére.
2018. 05. 22. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt a LEGO nyeresége és árbevétele

A dán tulajdonú Lego Manufacturing Kft. nettó árbevétele tavaly mintegy 10 százalékkal, 3,1 milliárd forinttal, adózott eredménye pedig több mint 40 százalékkal, 354 millió forinttal nőtt az egy évvel korábbihoz képest - közölte a társaság kedden az MTI-vel.
2018. 05. 22. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jól kezdte az évet az ALTEO

Árbevételét 10, EBITDA-szintjét 31 százalékkal növelte az ALTEO Group 2018 első három hónapjában az előző évi bázisidőszakhoz képest. A tőzsdén jegyzett energetikai vállalatcsoport az év első három hónapját 133 millió forint nettó eredménnyel zárta – derül ki a társaság 2018 első negyedévére vonatkozó, nem auditált pénzügyi eredményeit bemutató gyorsjelentéséből. A vállalat az év első három hónapjában is sikeresen folytatta a 2017-2019-es stratégiájával összhangban lévő, 10-15 milliárd forint nagyságrendű befektetési, beruházási programjának megvalósítását.
2018. 05. 20. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt az Alteo árbevétele

Az Alteo csoport árbevétele 10 százalékkal, 5,201 milliárd forintra, kamat-, adófizetés és amortizáció előtti eredménye (EBITDA) pedig 31 százalékkal, 354 millió forintra nőtt az első negyedévben a tavalyi hasonló időszakhoz képest - derül ki a társaság BÉT honlapján hétfőn közzétett, konszolidált adataiból.
2018. 05. 19. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Fejlesztette technológiáját a Nógrádi Vegyipari Zrt.

Fejlesztette technológiáját a Nógrádi Vegyipari Zrt., az új berendezéseknek köszönhetően nő a társaság által gyártott termékek mennyisége és minősége is.
2018. 05. 19. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az Erste és a VIG 2033-ig meghosszabbította együttműködését

Az Erste Group (Erste) és a Vienna Insurance Group (VIG) által 2008-ban megkötött értékesítési megállapodást 2033 végéig meghosszabbítják. Az erről szóló szerződést 2018. május 17-én írták alá. Mindkét intézmény ügyfelei számára szélesebb körű lesz a hozzáférés a másik fél termékeihez. Egy digitalizálási offenzíva hivatott megkönnyíteni az ügyfelek számára a gyors, egyénre szabott biztosítások megkötését.
2018. 05. 18. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Tungsram kivásárlása jól mutatja, milyen fontos a vállalategyesülési és felvásárlási tevékenység a magyar gazdaságban

A Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) örömmel jelenti be, hogy a sorrendben immár huszadik Éves Befektetési Konferenciájának nyitóelőadását Christian Majgaard, a márkaépítés és innováció nemzetközileg elismert szakértője, a LEGO korábbi globális márkaépítési és üzletfejlesztési vezetője tartja. A rendezvénynek június 12-én, a budapesti Hotel Hilton Vár ad otthont. Majgaard úr nevéhez fűződik a LEGO 21. századi márkaként történő újrapozicionálása olyan áttörő franchise-ok segítségével, mint a LEGO Mindstorms robotok és a Harry Potter licenc. Christian Majgaard nyitóelőadásának központi témája az innováció és a márkaépítés lesz.
2018. 05. 18. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jó negyedévet tudhat maga mögött a Masterplast

A Masterplast 54 ezer euró adózás utáni eredményt ért el az idei első negyedévben, megduplázva az egy évvel korábbi 27 ezer eurós nyereséget - derül ki a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön közzétett beszámolóból.
2018. 05. 17. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Rába Csoport: Kiemelkedő árbevétel-bővüléssel és eredményességgel induló év

A Rába Csoport sikeres évkezdetet tudhat maga mögött 2018-ban: konszolidált árbevétele 12,4 milliárd forint volt, ami 17,5 százalékos növekedésnek felel meg a bázisidőszakkal összevetve, egyúttal az elmúlt évtized második legnagyobb csoportszintű értékesítési teljesítménye. A kiváló pénzügyi eredmény és a kulcspiacok tartósnak ígérkező élénkülése támogatja a folyamatosan modernizálódó társaság üzleti lehetőségeinek kiszélesítését.
2018. 05. 17. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Rekordértékesítést vár a BMW Magyarország

A BMW Magyarország idén is rekordértékesítésre számít BMW és Mini modelljeinél - nyilatkozta Massimiliano Di Silvestre, a BMW Magyarország ügyvezető igazgatója az MTI-nek, annak kapcsán, hogy bemutatták a Mini három modelljének új változatait a Balaton felvidéken.
2018. 05. 17. 08:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás