A flottakezelőknek is fel kell készülni a jövő autóira

A céges elektromos autók már megérkeztek, és néhány év múlva akár az önvezető autók is egy flotta részét képezhetik. Ezekre a kihívásokra a flottamenedzsereknek is válaszolniuk kell.

A flottakezelőknek is fel kell készülni a jövő autóira

Már Magyarországon is nő a céges flottákban az elektromos és hibrid autók aránya, mióta ezek beszerzését az állam is támogatja. A Nemzetgazdasági Minisztérium pályázatára május elejéig jelentkezhettek a cégek, melyet a minisztérium határozatlan időre meg is hosszabbított.  A támogatásra szánt 2 milliárd forintos keretet nem sikerült elkölteni, így újból lehet pályázni, ráadásul idén további 3 milliárdot lehet majd lehívni erre a célra. Ez a 2+3 milliárd forintos keret 3500 autó beszerzésének támogatására lenne elég. Így akár 21%-os támogatást is el lehetett nyerni új autó beszerzése esetén, ezzel újabb lökést adva az elektromos autók további terjedésének hazánkban. Sőt, a szerdai bejelentés szerint jogi személyek vásárlásánál 5 darabról 35 darabra emelkedik a támogatható autók száma, költségvetési intézményeknél pedig nem lesz felső határ.


A jövő elkezdődött


„Az új típusú autók különleges, eddig nem látott tulajdonságokkal rendelkeznek, melyet egy flottakezelő cégnek, vagy a céges flottamenedzsereknek is le kell követnie” – fogalmazott Cseresnyés Gábor, a flottakezelő szoftvert fejlesztő CallTec Consulting ügyvezetője. „Más típusú meghibásodások, szervizigények, parkolási elszámolások vagy akár adózási mértékek vonatkozhatnak az elektromos autókra. Mi 10 éve foglalkozunk flottamenedzsment szoftverek fejlesztésével, de már előre kell gondolkodnunk, hogy újabb 10 év múlva milyen kihívásokat jelenthetnek majd az önvezető autók.”


Biztonsági kockázatok kezelése


Minél több a számítógép által vezérelt eszköz egy céges autóban, annál nagyobb az igény arra, hogy integrálják a cég saját rendszereivel. Ezek nyilvánvaló biztonsági kockázatokat is felvethetnek, hiába tűnik úgy elsőre, hogy megkönnyíti az autók kezelését. Az autók saját rendszereinek összekapcsolása jelenti majd a következő kihívást, mivel egyre több autómárka fejleszti a saját, zárt rendszerét, melyben az autók kommunikálnak egymással. Például ha az egyik autó észleli, hogy egy szakaszon jeges az út, akkor a közelben lévő összes márkatársa kap egy figyelmeztetést, GPS koordináták alapján a veszélyes útszakaszról.


Az adatok válnak a legértékesebb vagyontárgyakká, ezért nem mindegy, hogy kinek milyen szintű rálátása van egy céges flotta adataira. A sofőrnek nincs szüksége olyan szintű rálátásra, mint például a flottamenedzsernek, ezért a hozzáférési szinteket is korlátozni kell. „A mi rendszerünkben is több szintű a jogosultság-kezelés, és a legmagasabb szintű adatbiztonsági előírásoknak is megfelel a rendszerünk. Egyre inkább tapasztaljuk, hogy a biztonsági kérdések felértékelődnek ügyfeleink körében.” – mondta el a CallTec ügyvezetője.


Az önvezető autók kihívásai


A leggyakrabban felvetett kérdés a majdani önvezető autók felelősségi köre, illetve az autót üzemeltető felelősségének határai. Jelenleg ezek még nagyrészt vezetést segítő rendszerek, a robotok által okozott balesetektől egyelőre még nem kell tartanunk. Egy vezetést segítő rendszer gyakorlatilag nem tér el egy ABS-től vagy tempomattól, így a problémát sem kell még kezelni. Arról nem is beszélve, hogy a jogi szabályozás hagyományosan a technikai fejlettség mögött jár, így még ha el is készülnek a forgalomképes robotautók, a jogi környezetet is fel kell rá készíteni. Arról nem is beszélve, hogy a vezető nélküli járművek számítógépes rendszere valószínűleg gyakori frissítéseket fog igényelni, ami miatt az autók hardvere mellett azok szoftvere is legalább akkora jelentőséggel bír majd. Hogy ezek az autók könnyítik vagy nehezítik a flottamenezsderek életét, még nehéz megjósolni. „Sok ezer autót kezelünk a rendszereinkben, növekvő számú hibrid és elektromos autókkal, de izgalommal várjuk az első önvezető autó megjelenését is. Mi készen fogunk állni.” – mondta el Cseresnyés Gábor.


Kapcsolódó kalkulátorok:

Traffipax - mekkora büntetésre számíthatok? - kalkulátor

Gépkocsi fogyasztási költség kalkulátor

Mekkora az esélye, hogy az én autómat lopják el? - kalkulátor

Hozzászólások

2020-tól elektromos autókat is gyárta a Skoda

A Volkswagen német konszernhez tartozó Skoda Auto 2020-tól megkezdi az elektromos autók gyártását - jelentette be a cseh autógyártó.
2017. 11. 20. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Önvezető autókkal végeztek 300 kilométeres tesztet Magyarországon

Önvezető autókkal végeztek kísérletet szombaton Magyarországon, a járművekkel Nyíregyházáról Zsámbékra mentek úgy, hogy legnagyobb részben a robotpilóta vezette a személyautókat - hangzott el az M1 aktuális csatorna esti híradójában.
2017. 11. 19. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több mint 34 milliárd eurós fejlesztési program a Volkswagennél

Több mint 34 milliárd eurós (10,6 ezer milliárd forint) fejlesztési programot indít a Volkswagen AG (VW), hogy lépést tartson az autóipar átalakulásával - közölte pénteken a német gépjárműgyártó csoport.
2017. 11. 17. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az elektromos mobilitásra összpontosít Kínában a Daimler

Az idei jó eredmények után a kínai piacon bizakodással tekint jövő év elé a Daimler, ahol az elektromos autókra összpontosítja fejlesztési erőfeszítéseit - jelentette ki a kantoni autószalonon Hubertus Troska, a német autóipari konszern kínai érdekeltségének az igazgatója.
2017. 11. 17. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Indul az e-motorok gyártása a győri Audiban

Jövőre indul az e-motorok sorozatgyártása az Audi Hungaria Zrt.-ben, az első gyártóberendezéseket már integrálták a gyártási folyamatba - tájékoztatta a győri székhelyű vállalat csütörtökön az MTI-t.
2017. 11. 16. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jelentős a járműgyártás a magyar gazdaságban

A járműgyártás jelentős súlyt képvisel a magyar gazdaságban, ez az ágazat adja a magyar export 20 százalékát és a GDP 5 százalékát - mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért- és szabályozásért felelős államtitkár csütörtökön Budapesten egy szakmai konferencián.
2017. 11. 16. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Több új autót adtak el Európában

Októberben 5,9 százalékkal nőtt a forgalomba állított új személygépkocsik száma az európai autópiacon az egy évvel korábbihoz viszonyítva, különösen Spanyolországban és Franciaországban volt nagy az emelkedés.
2017. 11. 16. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A BMW értékesítésének 34 százalékát tették ki a szabadidőautók

A BMW értékesítésének 34 százalékát tették ki a szabadidőautók, azaz az X-modellek 2017-ben, a márka hat különböző méretű X-modelljéből 1999 óta már több mint 5,4 millió darabot adtak el.
2017. 11. 09. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Megválik a kölcsönzött munkaerőtől az Opel Szentgotthárd Kft.

A megrendelések volumenének csökkenése miatt az Opel Szentgotthárd Kft. csökkentette a munkaerő kölcsönzés keretében foglalkoztatottak számát, a létszámcsökkentés azonban nem érinti a szentgotthárdi motorgyár saját dolgozóit - erősítette meg az MTI-nek pénteken a társaság szóvivője.
2017. 11. 04. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Tavalyhoz képest jóval több új személygépkocsi állt forgalomba

A forgalomba helyezett új személygépkocsik száma októberben 30,4 százalékkal, az első tíz hónapban 20,2 nőtt az egy évvel korábbihoz képest Magyarországon - közölte a Carinfo.hu csütörtökön az MTI-vel.
2017. 11. 03. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Évente 80 ezer forintba kerül az autó javítása egy magyar családnak

Egy átlagos magyar autó karbantartására közel 80 ezer forintot költ egy magyar család évente – derült ki a Bárdi Autó megbízásából, ezer fő megkérdezése alapján, a Trend International által készült kutatásból.
2017. 10. 29. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább nőtt a használt autók magánimportja

Folytatódott a használt autók magánimportjának növekedése az idén az első háromnegyed évben, annak ellenére, hogy a beáramló járművekkel kapcsolatban változatlanul sok a rossz tapasztalat - ismerteti a magyarországi használtautó-piac egyik legjelentősebb szereplője, a DasWeltAuto az MTI-hez eljuttatott közleményében.
2017. 10. 19. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Segítséggel fejleszthető a magyar járműipar

Nemzetközi együttműködésekkel fejleszthető a magyar járműipar, a rendszerintegrációt elsősorban a visegrádi országokra kell kiterjeszteni - mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerdán Budapesten, az Automotive Hungary 2017 kiállítás megnyitóján.
2017. 10. 18. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

40 százalékkal növeli eladásait a Mitsubishi

Hároméves programot léptet életbe a Mitsubishi Motors autógyár eladásainak 40 százalékos és értékesítési árbevételének 30 százalékos növelésére - számolt be szerdán az Automotive News Europe hírportál.
2017. 10. 18. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jelentős növekedés lehet az orosz autógyártásban

Az orosz gazdaságfejlesztési minisztérium kétszámjegyű autógyártás-növekedéssel számol idén.
2017. 10. 17. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kevesebb új autót adtak el az európai piacon

Szeptemberben két százalékkal csökkent a forgalomba állított új személygépkocsik száma az európai autópiacon az egy évvel korábbihoz viszonyítva, különösen Németországban és Nagy-Britanniában volt nagy a visszaesés.
2017. 10. 17. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Emissziós botrányok: az autók új minősítési rendszerének legfőbb nyertesei az autótulajdonosok és a flottát működtető cégek

A közelmúlt emissziós botrányait követően új lendületet kapott az autók széndioxid-kibocsátásának és fogyasztásának laboratóriumi vizsgálatára használt NEDC minősítési rendszer fejlesztése. Az új, WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures) nevű tesztrendszer szeptembertől vált az új modellek vizsgálatának globális sztenderdjévé, de a gyártók 2019-től minden forgalmazott modelljüket kötelesek lesznek alávetni az újonnan bevezetett tesztrendszernek. Az Arval szakértői szerint a fejlesztés elsődleges haszonélvezői az autótulajdonosok és a flottát üzemeltető vállalatok, hiszen az új módszertan sokkal több tényezőt vizsgál, így a flottamenedzserek pontosabban kiszámíthatják az autó mindennapi használatának tényleges költségeit.
2017. 10. 16. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Teslával rivalizál a Volkswagen

A Volkswagen új termékstratégiája az ázsiai tömegtermelő autógyárak helyett már az elektromos autókat gyártó amerikai Teslát tekinti legnagyobb ellenfelének a finanzen.net hírportál német Automobilwoche lapot idéző beszámolója szerint.
2017. 10. 16. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

2010 óta megkétszerezte termelését a járműipar

A feldolgozóiparon belül a legsikeresebb alág a járműipar, amely 2010 óta megkétszerezte a termelését. A növekedés folytatódását jelzi, hogy az első fél évben majdnem 17 százalékkal nőttek a beruházások a járműgyártásban, a gyógyszergyártásban és az elektronikában - mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára csütörtökön az M1 aktuális csatornán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataira reagálva.
2017. 10. 12. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Megőrzi csehországi munkahelyeit a Skoda Auto

A Skoda Auto vezetése szerdán Prágában biztosította Bohuslav Sobotka cseh kormányfőt, hogy a német Volkswagen konszernhez tartozó, legnagyobb cseh autógyár mindent megtesz annak érdekében, hogy megőrizze a csehországi munkahelyeit. Ezt Sobotka személyesen közölte újságírókkal azután, hogy tárgyalt a Skoda menedzsmentjével.
2017. 10. 11. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás