A hongkongi tőzsdére megy a világ negyedik legértékesebb technológiai startupja
A Meituan profilja a szállodai, utazási, shopping szolgáltatások, szórakoztató tartalmak és ételkihordás, tehát az üzleti tevékenységét tekintve a Groupon, az Uber Eats és a Yelp keveréke, illetve a kínai válasz ezekre a cégekre. A Bloomberg szerint a világ negyedik legértékesebb tech startupja, amely a rekord mértékben növekvő kínai fogyasztói réteget célozza meg. A cég, amelyben a világ legnagyobb befektetési társasága, a világ egyik legnagyobb internet- és technológiai portfóliójával rendelkező Tencent is érdekelt, az offline szolgáltatókat köti össze az online fogyasztókkal okostelefon-alkalmazáson és egy közösségi platformon keresztül. Az alkalmazás és a platform forgalmát a vásárlásokon és a szolgáltatók által adott engedményeken keresztül monetizálja a társaság.
Jó helyen van a befektetésed? Tudd meg ITT!
A Meituan döbbenetes ütemben növekszik, mára már évi 300 millió olyan felhasználója van, aki végre is hajt valamilyen tranzakciót. Az árbevétel is rohamosan nő, 2017-ben 5,2 milliárd USD-nek megfelelő jüan volt, 161%-kal több, mint az azt megelőző évben. Jóllehet 2017-ben a társaság 18,99 milliárd jüan (kb. 2,8 milliárd dollár) veszteségről számolt be, de ez a különböző részvénybeváltások és más ügyletek hatásait kiküszöbölve „csak” 2,85 milliárd jüan (kb. 420 millió dollár). A működési veszteségek lefelé tartanak, és ha a bevétel növekedése a jelenlegi trend szerint folytatódik, akkor a Meituan hamarosan profitábilis lesz.
2009 és 2030 között a kínai középosztály 850 millió emberrel bővül a hivatalos előrejelzések szerint, vagyis ezen időszak alatt a középosztály részaránya a népességen belül 12%-ról 73%-ra nő, ami rendkívüli vásárlóerő-növekedést is jelent egyúttal. 2016-ban a kínai e-kereskedelmi eladások 750 milliárd dollárt tettek ki, amelyet 460 millió online vásárló generált. 2016 és 2020 között ez a piac évi 23%-kal nő a becslések szerint.
Kínában az internet-használók száma eléri a 800 milliót, ami igen kedvező a Meituan üzleti modellje szempontjából. Az internet-penetráció Kínában 60% alatti (az USA-ban közel 90%), és több okból is arra számítunk, hogy nő a kínai internethasználók aránya, és ezzel együtt a szektor árbevétele. Ezek közül a legfontosabbak a kínai városiasodás növekedési potenciálja (a városi népesség aránya megfelel az USA 1940-es adatainak, csak éppen ötször annyi lakossal) és a már most is fejlett mobilfizetési rendszer.
Az IPO-val a Meituan felgyorsíthatja felhasználói számának növekedését és ráállhat egy hosszú távon fenntartható növekedési pályára. Az e-kereskedelmi szektort Kínában igen erős verseny jellemzi, az étel-kiszállításban például az Alibaba érdekeltsége a legfőbb konkurens. A Meituan számára tehát adott a növekedési lehetőség, de a kihívásokkal teli piacon hosszú távú növekedést csak jelentős marketing-ráfordításokkal lehet elérni.