Az easyJet javasolt osztaléka 43%-kal nőtt
Megvalósult a nyereséges növekedés
A szállított utasok száma ismét rekordot döntött: 10,2%-os növekedést mutatva elérte a 88,5 millió főt. A járatkihasználtsági mutató 92,9%-os volt (szemben a 2017-es 92,6%-kal), ami annak köszönhető, hogy a vállalat továbbra is az utasoknak nyújtott szolgáltatásokra összpontosít, stratégiájának középpontjában a kiemelt reptereken való jelenlét áll, a célállomások között megjelent Tegel is, és több repülőtéren az easyJet lett a legnagyobb forgalmat bonyolító légitársaság.
Az árbevétel a piac egészét tekintve élenjárónak számító, 5,898 milliárd GBP összegű volt, ami 16,8%-os növekedésnek felel meg, az egy ülőhelyre jutó árbevétel pedig 6,4%-os (Tegelt nem számítva 8,3-os) növekedést mutatva elérte a 61,94 GBP-t (ez Tegelt nem számítva 8,3%-os növekedést jelent).
Az egy ülőhelyre jutó, üzemanyagköltséget nem tartalmazó headline költség 5,3%-kal, 43,43 GBP-re nőtt (ez állandó árfolyamon számolva 4,8%-os növekedésnek felel meg), aminek fő oka Tegelre történő belépés, a járatkimaradások magas aránya és a bérköltségek növekedése volt.
Jó helyen van a befektetésed? Tudd meg ITT!
A költség- és hatékonyságjavító program 107 millió GBP eredményt hozott (2017-ben ez az összeg 85 millió GBP volt), ami a növekedésnek, a méretgazdaságosságból származó előnyöknek és a flotta kapacitásbővítésének volt köszönhető.
A 133 millió GBP összegű, nem headline költségek között szerepelt 40 millió GBP, Tegelhez kapcsolódó ráfordítás és 65 millió GBP összegű, az informatikai fejlesztési stratégia módosításához kapcsolódó kiadás. Az egy ülőhelyre jutó teljes költség a nem headline jellegű tételekkel együtt 57,26 GBP volt (2017: 53,78 GBP).
Az üzleti év adózás előtti headline nyeresége 578 millió GBP volt, ami az előző évhez képest 41,4%-os, 170 millió GBP összegű növekedésnek felel meg. Az egy ülőhelyre jutó, adózás előtti teljes headline nyereség 28,7%-kal, 6,07 GBP-re nőtt.
A pénzügyi beszámolóban szereplő, adózás előtti nyereség 445 millió GBP-re javult (2017: 385 millió GBP).
A meggyőző teljesítmény eredményeképpen az üzleti évre vetített headline ROCE (a lekötött tőke megtérülése) 14,4%-ra nőtt, ami 2,5 százalékpontos javulás az előző évhez képest.
A javasolt osztalék összege 58,6 penny (2017: 40,9 penny), vagyis – ha a részvényesek jóváhagyják – 43%-os növekedést mutathat az előző évhez képest.
A tegeli felvásárlás
Az Air Berlin által a berlini Tegel repülőtéren folytatott tevékenységek egy részének átvétele december 15-én, a 40 millió EUR összegű vételár kifizetésével zárult le, így az easyJet stabil első helyet szerzett Európa harmadik legnagyobb piacán.
Az adózás előtti, a felvásárlást is magában foglaló teljes veszteség az eredeti várakozásoknál alacsonyabb, 152 millió GBP volt. A 112 millió GBP összegű headline veszteség meghaladta a várakozásokat, de ezt némileg ellensúlyozta a vártnál alacsonyabb, 40 millió GBP összegű integrációs költség.
Az üzletmenet immár a rendes mederben zajlik; a tegeli repülőteret több mint 20 easyJet gép használja, a járatpontosság megfelelő, és a berlini piacon egyre javul a márka ismertsége.
Felkészültünk a jövőbeli kihívásokra
Az easyJet a meglévő, szilárd alapokra építve megújította és újraindította stratégiai keretrendszerét, melynek célja, hogy a légitársaság kimagasló minőségű, és a legfontosabb repülőtereket érintő járathálózatával, rendkívüli ár-érték arányt és páratlanul barátságos ügyfélélményt nyújtson a talajszinten és a levegőben is.
Stratégiája révén az easyJet célja továbbra is a fegyelmezett ütemű növekedés, melynek hátterében az Airbusszal 17 konkrét gépvásárlásról, 18 halasztott beszerzésről és a következő öt évre vonatkozó, további rugalmasságot biztosító, 25 gépre szóló vételi opcióról megkötött megállapodás áll.
Jól halad a hűségprogramokhoz, valamint a nyaraló és üzleti utasokhoz kapcsolódó új kezdeményezések megvalósítása, melyek a várakozások szerint jó megtérülést és árrésnövekedést fognak eredményezni.
Az easyJet a hatékonyság révén megvalósított értékteremtésre összpontosítva a jövőben is szigorú költségellenőrzésre törekszik, és az ágazatban élenjáró módon, proaktívan reagálva hidalja át a járatkimaradásokat, így minimalizálva azoknak az utasokat és a költségeket érintő, kedvezőtlen hatásait.
Az easyJet világszerte élen jár abban, hogy működését a konkrét adatokra alapozza, ennek köszönhetően javul az ügyfélélmény, nő az árbevétel, csökkennek a költségek és javul az üzemi megbízhatóság.
A meggyőző cashflow-generáló képesség és a befektetési minősítésű, erős likviditásról tanúskodó mérleg szilárd alapot teremt az ágazatot érintő változások átvészeléséhez, emellett kellő mozgásteret is biztosít az új lehetőségek kihasználásához.
Stabil fedezeti ügyletei révén a légitársaság a következő 18 hónapban sikerrel dacol majd az üzemanyagárak kedvezőtlen alakulásával is.
Kilátások
Az easyJet a tőkearányos megtérülésre, a pozitív szabad készpénzforgalomra és az egy ülőhelyre jutó nyereségre összpontosít, és szilárd meggyőződése, hogy stratégiája, valamint piaci és pénzügyi helyzete jelentős értéket teremt részvényesei számára.
A társaság első félévre jelzett kapacitásbővülése kb. 15%-os, az év egészére vetítve pedig 10%-os lesz.
Az előzetes foglalások aránya az első félévre 50%-os, és a várható jövedelmezőség jobb, mint ami a foglalási adatokból következne.
A jövő nyári foglalások már az évnek ebben a korai szakaszában is ígéretesek, és kissé meghaladják az előző évi adatokat.
Azonos számviteli elveket alkalmazva a változatlan árfolyamon számított, egy ülőhelyre jutó árbevétel az első félév vonatkozásában várhatóan 3-5%-kal csökkenni fog, ami egybevág a korábbi előrejelzésekkel. Ebben szerepet játszik a 2018-as pénzügyi évben felmerült, az árbevételt kedvezően befolyásoló, egyszeri hatások annualizálása, Berlin hígító hatása és az a tény, hogy a húsvét a pénzügyi év második felére esik.
Azonos számviteli elveket alkalmazva az egy ülőhelyre jutó, üzemanyagköltséget nem tartalmazó teljes headline költség változatlan árfolyamon (és szokásos járatkimaradási rátákkal) számolva a 2019. szeptember 30-ig tartó 12 hónap során várhatóan változatlan lesz. Ebben már az árrés és a hozamok hosszú távú javítását célzó stratégiai kezdeményezésekhez kapcsolódó költségeket is figyelembe vettük.
Az IFRS 15 hatásaival korrigált, változatlan árfolyamon számolt, egy ülőhelyre jutó árbevétel a pénzügyi év első felében várhatóan 4-6 %-kal csökkenni fog, míg a változatlan árfolyamon számolt, egy ülőhelyre jutó teljes headline költségek összege az üzemanyagköltségek nélkül várhatóan némi javulást mutat majd.
A 2019. szeptember 30-ig tartó pénzügyi év tőkeberuházásainak összege várhatóan eléri az 1 milliárd GBP-t.
Az easyJet folytatja a Brexitre való felkészülést, és az Egyesült Királyságban, Svájcban és Ausztriában külön légitársaságokat üzemeltetve működik majd, hogy továbbra is repülni tudjon Európán belül, és közel áll ahhoz, hogy a tulajdonosi szerkezetében többségében legyenek az (Egyesült Királyságot nem tartalmazó) Európai Gazdasági Térségen belüli tulajdonosok (a jelenlegi arány 47%).
Johan Lundgren, az easyJet vezérigazgatója így értékelte az eredményeket:
„Az easyJet az elmúlt pénzügyi év során meggyőző teljesítményt nyújtott; adózás előtti headline nyeresége 41%-kal nőtt, és minden idők legjobb kihasználtsági mutatója mellett ismét rekordszámú utast szállított. Az új, tegeli üzletágat sikerrel integráltuk a hálózatba, márkánk ismertsége jelentősen javult Berlinben. Pénzügyi sikereink és az utashűség javulása légitársaságunk életképességét, üzleti modellünk stabilitását és azt tanúsítja, hogy az easyJet semmihez sem fogható ügyfélélményt tud nyújtani utasainak.”
„Stratégiánk továbbra is gondoskodik arról, hogy magabiztosan nézzünk a jövő elé. Jelentős előrelépéseket tettünk a hűségprogramokhoz, valamint a nyaraló és üzleti utasokhoz kapcsolódó új kezdeményezések megvalósítása terén, ami szintén hozzájárul ahhoz, hogy nyereségesen tudjunk tovább növekedni. Bár a járatkimaradások továbbra is az ágazatot érintő legsúlyosabb kihívásnak számítanak, sokat teszünk azért, hogy az ezek által az utasainkra gyakorolt kedvezőtlen hatásokat minél hatékonyabban tudjuk enyhíteni.”
„Az előzetes foglalások aránya biztató: a következő pénzügyi év első felére az ülőhelyek 50%-a elkelt, ami megfelel az előző évi adatoknak. Magabiztosan nézünk a jövő elé. Erőfeszítéseink középpontjában a jövőbeli hozamok növelése, a hosszú távon is pozitív szabad készpénzáramlás megvalósítása és az egy ülőhelyre jutó headline nyereség maximalizálása áll, miközben továbbra is értéket teremtünk mind az utasaink, mind a részvényeseink számára.”