Az okosautóval az a baj, hogy okos

Mindössze a válaszadók negyede használna okosautót – más néven önvezető autót –, ennek oka pedig, hogy elsősorban az okosfunkciók aggasztják a magyar felhasználókat. Ez derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) lakossági felhasználói szokásokat, vélekedéseket felmérő kutatásának előzetes adataiból. A vizsgálat a magánautók mellett kifejezetten a közösségi használatú önvezető járművekkel kapcsolatos benyomásokra is rákérdezett, és a válaszadók nagyobbik fele – többek között – pont a közös használatot és a vezetés élményének hiányát említette az okosautó hátrányaként.

Az okosautóval az a baj, hogy okos

A magyar társadalom bizalmatlansága az új műszaki, technológiai fejlesztések kapcsán már az okostelefonok térnyerésekor megmutatkozott: az akkori felmérések szerint sokan olyan okoskészüléket szerettek volna, amely pont olyan és olyasmit tud, mint a régi, hagyományos mobiltelefonok. Nincs ez másként az okosautókkal sem, derül ki az NMHH kutatásának előzetes adataiból. Bár az okosautókkal, vagyis az önvezető járművekkel menet közben akár aludhatunk vagy dolgozhatunk is, és a technika parkolóhelyet is keres nekünk, előnyei mellett jogos vagy vélt félelmek, aggodalmak bőven társulnak a jövőképhez.

Elvész a vezetés élménye

Az intelligens közlekedési rendszerek kiépítéséhez és az önvezető autók megjelenéséhez az autók és az infrastruktúra, illetve az ilyen járművek egymás közötti kommunikációjára van szükség. Mivel az ilyen kommunikáció jelentős mértékben hírközlési vonzatú, és a használt frekvenciák harmonizálását és engedélyezését is igényli, az NMHH-nak ismernie kell a témával kapcsolatos trendeket és előrejelzéseket.


Az okosautókkal kapcsolatos vélemények közül az öt legnépszerűbből négy negatív, amelyek valamilyen félelmet, aggodalmat fejeznek ki. A magyar emberek legnagyobb baja az okosautóval alapvetően az, hogy okos. A legtöbben úgy vélik – a megkérdezettek kétharmada –, hogy az okosautókkal többé nem lehet majd élvezni a vezetés szabadságát, hiszen helyettünk egy robot irányítja a járművet. Ezt még minden második olyan ember is említette, akinek nincs jogosítványa és nem is tervezi megszerezni azt. Tízből hatan azt gondolták, hogy az autó annyira személyes tárgy, hogy sajátot szeretnének, és nem ülnének be gyűjtőpontról elvihető közösségi okosautóba, pedig azzal csökkenteni lehetne a forgalmat, a dugókat és a parkolási problémákat – a légszennyezés és az autófenntartási költségek visszaszorítása mellett. Ugyanilyen magas arányban említették, hogy bár a technológia elkerüli a dugót, de a városi forgalom nem fog csökkenni, mert így autóba ülnek majd olyanok is, akik nem tudnak vezetni. Végül szintén a lista elején végzett az a vélekedés, hogy ezek a járművek folyamatosan adatokat gyűjtenek például a közlekedési, vásárlási, zenehallgatási szokásainkról, amelyek rossz kezekbe is kerülhetnek. Az öt legfontosabb szempont közé egyetlen pozitív vélemény került be – ezt is tízből hatan emelték ki –, hogy az önvezető autó nagyobb szabadságot és önállóságot adhat azoknak, akik korábban mások segítségére szorultak vagy nem tudtak közlekedni, mint például az idős és a fogyatékos emberek.


Jogosan van jogosítványod? - KRESZ és autóvezetési ismeretek kalkulátor


Talán meglepő, hogy a fiatalok és a jogosítvánnyal rendelkezők vagy azt tervezők – tízből heten – nem viszonyulnak pozitívabban az okosautóhoz, mint a többiek, egyszerűen csak többet tudnak róla: általában mind a pozitív, mind a kétkedőbb véleményeket magasabb arányban említették. Összességében csak minden harmadik ember gondolja előnyösnek azt, ha pár évtizeden belül elterjednek a sofőr nélküli autók, és ezt még a fiataloknak is csak kisebb része gondolja így. A használattól pedig még jobban tartanak: mindössze minden negyedik ember használna önvezető autót, és még az újdonságokra általában nyitottabb, kísérletezőbb fiataloknak is csak a harmada próbálná ki. Még inkább elzárkóznak azok, akiknek nincs jogosítványuk és nem is tervezik megszerezni azt, pedig a közösségi okosautó remek utazási alternatívát jelenthetne számukra, ha alkalmanként szükségük lenne gépkocsira.

Tudta, hogy bankbetétben romlik a pénze?
A csökkenő kamatkörnyezetben egyre nehezebb jó hozamú befektetést találni. A banki betéti kamatok általában 0-1% közötti éves hozamot fizetnek, miközben az infláció 3,1% (KSH, 2018. június). Így az Ön pénze reálértéken romlik, hiszen az infláció nagyobb, mint a kapott kamat. Mi a teendő ilyen helyzetben?

Töltse ki kalkulátorunkat és megoldást találhat pénzügyeire!
Milyen távra fektet be általában?
   
Mekkora éves kamatot kap jelenleg?
   
Milyen kockázat mellett fektet be Ön?
   
Milyen befektetésben gondolkodik?
 
Milyen éves hozammal lenne Ön elégedett?
   
Szeretne adómentes befektetést?
 
Pénzügyi megoldásunk:
Ahhoz, hogy testreszabott ajánlattal tudjuk Önt felkeresni, kérjük, töltse ki a következő adatokat:
Név:
Irányítószám:
Telefon:
E-mail:
Miért édemes Önnek regisztrálni, és mi fog történni?
  • Mi a pénzhez értünk, segítünk Önnek pénzügyeiben.
  • A megadott elérhetőségeken szakértőink megkeresik Önt.
  • Kollégáink válaszolnak pénzügyi kérdéseire.
  • Szakértőink segítenek Önnek befektetési döntéseiben, információt adunk döntéseihez.
  • Segítségünkkel számos pénzügyi konstrukciót elérhet (állampapírok, deviza, hazai- és külföldi részvénypiacok, befektetési alapok stb).
  • A tanácsadás díjmentes.
Különös tekintettel az Európai Parlament és a Tanács 2016/679 Rendeletében („Általános Adatvédelmi Rendelet” vagy „GDPR”) foglaltakra valamint az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény („Infotv.”) szerint személyes adataim jelen weboldalon történő megadásával hozzájárulok ahhoz, hogy adataimat a ProfitLine.hu kezelje. Továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy megadott személyes adataimat a ProfitLine.hu a Partnereink menüpontban feltüntetett szolgáltató partnerei részére továbbítsa további egyeztetés, tájékoztatás, kapcsolatfelvétel céljából.
Köszönjük megkeresését
Köszönjük megkeresését, kollégáink hamarosan felkeresik a megadott elérhetőségek egyikén.

Legnépszerűbb funkciók

Az okosautók funkcióit felsoroló húszas listából a megkérdezettek csak olyat említettek a legnépszerűbbek között, amely legalább részben és extraként az új autók számos típusában már megtalálható valamilyen formában vagy létezik rá okostelefonos alkalmazás. Így a legnépszerűbb okosautó-funkció az, hogy az autó információt ad a forgalomról – ezt 42% említette –, valamint van ütközésre figyelmeztető (42%) és parkolást segítő rendszer (40%). Azt már csak elenyésző arányban tartották jó dolognak, hogy az önvezető autó automatikusan fizeti a parkolást. Ehhez képest csak minden nyolcadik válaszadó említette az okosautó talán legfontosabb, – és egyelőre átlagember számára – leginkább sci-fibe illő jellemzőjét: az önvezető funkciót.

Az okosfunkciók ismeretében is csak minden hatodik ember lenne hajlandó többet fizetni egy olyan járműért, amely rendelkezik a válaszadó szerinti leghasznosabb funkciókkal, de ők is mindössze átlagosan egymillió forinttal többet.


A kutatás hátteréről


Az NMHH évek óta végez átfogó, országos kutatásokat különböző témákban, ezek kiemelt eredményeit, összefoglalóit ahonlapján folyamatosan közzéteszi. A felmérések azzal a céllal készülnek, hogy a hatóság pontosabban lássa és megértse a felhasználók szokásait és véleményét, illetve megbízható becsléseket tudjon adni ezek várható időbeli változásaira, a piacon prognosztizálható trendekre. A szolgáltatások lakossági használatát vizsgáló 2018-as országos kutatás végleges eredményei tavasszal várhatók.

Hozzászólások

A szabályozás szabhat gátat a digitalizációs technológiák még szélesebb körű elterjedésének

Dinamikusan fejlődik a digitális gazdaság alapját jelentő hazai IKT (információs és kommunikációs technológiák) szektor – derül ki a KSH frissen közzétett felméréséből. A vállalatok növekedését elsősorban az uniós források és a kedvező adózási feltételek segítik. A további bővüléshez azonban a cégeknek meg kell felelniük a folyamatosan változó szabályozási környezetnek is – hívja fel a figyelmet az EY.
2019. 04. 19. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem megoldás az elektromos autó?

Az elektromos járművekre átállás csak jelentéktelen mértékben járulhat hozzá a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez Németországban a müncheni egyetem ifo gazdaságkutató intézetének tanulmánya szerint.
2019. 04. 19. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az EB-nek nincs bizonyítéka a Kaspersky-termékek biztonsági kockázatairól

Az Európai Bizottságnak nincs bizonyítéka a Kaspersky Lab termékeinek biztonsági kockázatairól - válaszolt képviselői megkeresésre a digitális gazdaságért felelős uniós biztos.
2019. 04. 18. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma az EU-ban

Márciusban már a hetedik egymást követő hónapban csökkent éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban.
2019. 04. 18. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

2040-re már több elektromos autót helyeznek forgalomba, mint hagyományos járművet!

Az új elektromos járművek száma 2025-re elérheti a 10 milliót, 2040-re pedig meghaladhatja majd a hagyományos járművekét, amely az e-mobilitás terén közel 2 000 milliárd dolláros üzleti lehetőséget jelent a közművállalatok számára – derül ki az Accenture új kutatásából.
2019. 04. 17. 10:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Vádat emeltek a Volkswagen volt vezetője ellen

Vádat emelt hétfőn a németországi Braunschweig ügyészsége a Volkswagen-csoport (VW) volt vezetője, Martin Winterkorn ellen az autógyártó társaság 2015-ben kirobbant dízelbotránya miatt.
2019. 04. 15. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az EY a világ vezető tanácsadója a digitális átalakulás területén

Világszinten vezető szerepet tölt be az EY a digitális átalakulás támogatásában a Forrester független piackutató cég szerint. A szervezet legfrissebb elemzése a globális tanácsadókat, a technológiai integrátorokat és a digitális ügynökségeket értékelte ügyfélközpontúságuk és szaktudásuk alapján.
2019. 04. 12. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Újabb bizonytalanság a Tesla körül

A japán Nikkei hírújság értesülései szerint lefújja a Tesla a Panasonic-kal közösen tervezett amerikai gigagyár bővítését, amelyben az elektromos autóihoz szükséges akkumulátorokat tervezett volna gyártani.
2019. 04. 11. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A kiberbiztonsági kérdéseket nem lehet szőnyeg alá söpörni

Globális szinten a legnagyobb értékben elkövetett bűncselekmények az illegális digitális adatszerzéshez, informatikai rendszerek feltöréséhez köthetőek. Éppen ezért megkerülhetetlen a vállalatok információbiztonsági kockázattűrő képességének növelése. A cégek széles körében azonban a megoldást nyújtó kiberbiztonsági szolgáltatások és az „etikus” hackelés keretei nem tisztázottak, pedig hatósági előírások és ajánlások vannak érvényben.
2019. 04. 10. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kínai cégbe fektetne a Volkswagen

A Reuters értesülései szerint a Volkswagen komolyabb tulajdonrészt szerezne kínai partnerében, a JAC Motorsban.
2019. 04. 10. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Már lehet regisztrálni az első magyar online üzleti közösségbe

Fejlesztésének utolsó fázisába lépett a Brillit.com nevű új magyar weboldal, amelynek célja, hogy vállalkozások ezreit kapcsolja össze egymással. Az első hazai online üzleti közösség nem csak kapcsolatépítésre, hanem üzletszerzésre és beszerzésre is lehetőséget ad: a cégek néhány kattintással kérhetnek és kaphatnak árajánlatokat, sőt véleményezhetik is egymást.
2019. 04. 10. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Növekvő árbevétellel zárta a 2018-as évet az AutoWallis

Közzétette konszolidált beszámolóját az AutoWallis Nyrt., melyből kiderül, hogy a tőzsde autós vállalata a nemzetközi standardok (IFRS) alapján 65,5 milliárd forintos árbevétel mellett 2,1 milliárd forintos EBITDA-t (pénzügyi tételektől, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) ért el. A Budapesti Értéktőzsdén jegyzett társaság új részvényeit februárban vezették be a parkettre, így a vállalat a tavalyi évet érintő beszámolóját tekinti bázisnak a jövőre nézve. Az AutoWallis azt tervezi, hogy a következő öt évben megkétszerezi árbevételét, és az ennek eléréshez szükséges stratégiát májusban mutatja be.
2019. 04. 09. 10:00
Megosztás:
Hozzászólások:

1 milliárd eurós bírságot kaphat a BMW

Az Európai Bizottság előzetes vizsgálata alapján a három nagy német autógyártó (BMW, Daimler, Volkswagen) 2006 és 2014 között összejátszottak és korlátozták a károsanyag tisztító technológiák fejlesztését és alkalmazását.
2019. 04. 08. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jól jár a Tesla

Jól jár a Tesla az Európai Unió szigorodó környezetvédelmi szabályozásával, ugyanis a Financial Times értesülései szerint a Fiat Chrysler több százmillió dollárt fizethet az elektromos autógyártónak azért, hogy segítsen megfelelni neki a szigorúbb előírásoknak.
2019. 04. 08. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma Nagy-Britanniában

Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma Nagy-Britanniában márciusban.
2019. 04. 07. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A startupok ma már az IT-világon túl is mernek gondolkodni

Habár továbbra is az IT-megoldások a legnépszerűbbek, egyre több startup nyit új ágazatok felé. Biztosítási csalások kivédése, automatizált beltéri gazdálkodás, biztonságos közösségimédia-használat tiniknek – csupán néhány megoldás a Start it @K&H inkubátorprogramba legutóbb bekerült 8 csapat innovációja közül. Magyarország vezető nagyvállalati inkubátora így 25 startuppal folytatja tovább működését, ahol a csapatok legalább fél éves szakmai segítséget, mentorálást, hazai és nemzetközi kapcsolatrendszert kapnak, hogy innovatív ötletükből piacképes termék vagy szolgáltatás váljon.
2019. 04. 06. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Uniós versenyszabályokat sértett a BMW, a Daimler és a Volkswagen

Három nagy német autógyártó, a BMW, a Daimler és a Volkswagen megsértette a közösségi trösztellenes szabályokat azzal, hogy közel tíz éven keresztül korlátozták a versenyt a kevésbé szennyező technológiák kifejlesztése terén - ismertette előzetes vizsgálatainak megállapításait pénteken az Európai Bizottság.
2019. 04. 05. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az LMP szerint nem maradhatunk ki az elektromosautó-forradalomból

A világban elektromosautó-forradalom zajlik, amiből Magyarországnak és Európának sem szabad kimaradnia - mondta az LMP európai parlamenti választási listavezetője, aki ennek érdekében radikális lépéseket szorgalmaz.
2019. 04. 05. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A turizmus is igényli a mesterséges intelligenciát

A jelenleginél kétharmaddal nagyobb igény lesz a turizmusban a mesterséges intelligenciával, a virtuális és kiterjesztett valósággal kapcsolatos ismeretekre, valamint egyharmaddal több a programozói, adatelemzői, üzleti intelligencia, big data elemzői tudásra 2030-ra - állapította meg az Új Turizmus Generáció Szövetség Budapesten tartott pénteki konferenciája.
2019. 04. 05. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A digitalizáció a jövő motorja

A 10. SMART konferencián több mint 1000 ember, 150 előadóval, 120 előadáson és beszélgetésen keresztül járta körbe az innováció témakörét. Az IVSZ (Szövetség a digitális gazdaságért) által szervezett eseményen a legkülönbözőbb szektorok képviselői ismertették és vitatták meg a víziójukat azt illetően, hogyan érdemes újratervezni a korábbi évtizedek és évszázadok berögzült gyakorlatait. A legnagyobb hazai, az informatikai iparágat és piacot megmozgató innovációs konferencián valamennyi résztvevő egyetértett abban, hogy a digitalizáció a jövőbeli fejlődés motorja
2019. 04. 04. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások: