Az okosautóval az a baj, hogy okos

Mindössze a válaszadók negyede használna okosautót – más néven önvezető autót –, ennek oka pedig, hogy elsősorban az okosfunkciók aggasztják a magyar felhasználókat. Ez derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) lakossági felhasználói szokásokat, vélekedéseket felmérő kutatásának előzetes adataiból. A vizsgálat a magánautók mellett kifejezetten a közösségi használatú önvezető járművekkel kapcsolatos benyomásokra is rákérdezett, és a válaszadók nagyobbik fele – többek között – pont a közös használatot és a vezetés élményének hiányát említette az okosautó hátrányaként.

Az okosautóval az a baj, hogy okos

A magyar társadalom bizalmatlansága az új műszaki, technológiai fejlesztések kapcsán már az okostelefonok térnyerésekor megmutatkozott: az akkori felmérések szerint sokan olyan okoskészüléket szerettek volna, amely pont olyan és olyasmit tud, mint a régi, hagyományos mobiltelefonok. Nincs ez másként az okosautókkal sem, derül ki az NMHH kutatásának előzetes adataiból. Bár az okosautókkal, vagyis az önvezető járművekkel menet közben akár aludhatunk vagy dolgozhatunk is, és a technika parkolóhelyet is keres nekünk, előnyei mellett jogos vagy vélt félelmek, aggodalmak bőven társulnak a jövőképhez.

Elvész a vezetés élménye

Az intelligens közlekedési rendszerek kiépítéséhez és az önvezető autók megjelenéséhez az autók és az infrastruktúra, illetve az ilyen járművek egymás közötti kommunikációjára van szükség. Mivel az ilyen kommunikáció jelentős mértékben hírközlési vonzatú, és a használt frekvenciák harmonizálását és engedélyezését is igényli, az NMHH-nak ismernie kell a témával kapcsolatos trendeket és előrejelzéseket.


Az okosautókkal kapcsolatos vélemények közül az öt legnépszerűbből négy negatív, amelyek valamilyen félelmet, aggodalmat fejeznek ki. A magyar emberek legnagyobb baja az okosautóval alapvetően az, hogy okos. A legtöbben úgy vélik – a megkérdezettek kétharmada –, hogy az okosautókkal többé nem lehet majd élvezni a vezetés szabadságát, hiszen helyettünk egy robot irányítja a járművet. Ezt még minden második olyan ember is említette, akinek nincs jogosítványa és nem is tervezi megszerezni azt. Tízből hatan azt gondolták, hogy az autó annyira személyes tárgy, hogy sajátot szeretnének, és nem ülnének be gyűjtőpontról elvihető közösségi okosautóba, pedig azzal csökkenteni lehetne a forgalmat, a dugókat és a parkolási problémákat – a légszennyezés és az autófenntartási költségek visszaszorítása mellett. Ugyanilyen magas arányban említették, hogy bár a technológia elkerüli a dugót, de a városi forgalom nem fog csökkenni, mert így autóba ülnek majd olyanok is, akik nem tudnak vezetni. Végül szintén a lista elején végzett az a vélekedés, hogy ezek a járművek folyamatosan adatokat gyűjtenek például a közlekedési, vásárlási, zenehallgatási szokásainkról, amelyek rossz kezekbe is kerülhetnek. Az öt legfontosabb szempont közé egyetlen pozitív vélemény került be – ezt is tízből hatan emelték ki –, hogy az önvezető autó nagyobb szabadságot és önállóságot adhat azoknak, akik korábban mások segítségére szorultak vagy nem tudtak közlekedni, mint például az idős és a fogyatékos emberek.


Jogosan van jogosítványod? - KRESZ és autóvezetési ismeretek kalkulátor


Talán meglepő, hogy a fiatalok és a jogosítvánnyal rendelkezők vagy azt tervezők – tízből heten – nem viszonyulnak pozitívabban az okosautóhoz, mint a többiek, egyszerűen csak többet tudnak róla: általában mind a pozitív, mind a kétkedőbb véleményeket magasabb arányban említették. Összességében csak minden harmadik ember gondolja előnyösnek azt, ha pár évtizeden belül elterjednek a sofőr nélküli autók, és ezt még a fiataloknak is csak kisebb része gondolja így. A használattól pedig még jobban tartanak: mindössze minden negyedik ember használna önvezető autót, és még az újdonságokra általában nyitottabb, kísérletezőbb fiataloknak is csak a harmada próbálná ki. Még inkább elzárkóznak azok, akiknek nincs jogosítványuk és nem is tervezik megszerezni azt, pedig a közösségi okosautó remek utazási alternatívát jelenthetne számukra, ha alkalmanként szükségük lenne gépkocsira.

Tudta, hogy bankbetétben romlik a pénze?
A csökkenő kamatkörnyezetben egyre nehezebb jó hozamú befektetést találni. A banki betéti kamatok általában 0-1% közötti éves hozamot fizetnek, miközben az infláció 3,1% (KSH, 2018. június). Így az Ön pénze reálértéken romlik, hiszen az infláció nagyobb, mint a kapott kamat. Mi a teendő ilyen helyzetben?

Töltse ki kalkulátorunkat és megoldást találhat pénzügyeire!
Milyen távra fektet be általában?
   
Mekkora éves kamatot kap jelenleg?
   
Milyen kockázat mellett fektet be Ön?
   
Milyen befektetésben gondolkodik?
 
Milyen éves hozammal lenne Ön elégedett?
   
Szeretne adómentes befektetést?
 
Pénzügyi megoldásunk:
Ahhoz, hogy testreszabott ajánlattal tudjuk Önt felkeresni, kérjük, töltse ki a következő adatokat:
Név:
Irányítószám:
Telefon:
E-mail:
Miért édemes Önnek regisztrálni, és mi fog történni?
  • Mi a pénzhez értünk, segítünk Önnek pénzügyeiben.
  • A megadott elérhetőségeken szakértőink megkeresik Önt.
  • Kollégáink válaszolnak pénzügyi kérdéseire.
  • Szakértőink segítenek Önnek befektetési döntéseiben, információt adunk döntéseihez.
  • Segítségünkkel számos pénzügyi konstrukciót elérhet (állampapírok, deviza, hazai- és külföldi részvénypiacok, befektetési alapok stb).
  • A tanácsadás díjmentes.
Különös tekintettel az Európai Parlament és a Tanács 2016/679 Rendeletében („Általános Adatvédelmi Rendelet” vagy „GDPR”) foglaltakra valamint az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény („Infotv.”) szerint személyes adataim jelen weboldalon történő megadásával hozzájárulok ahhoz, hogy adataimat a ProfitLine.hu kezelje. Továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy megadott személyes adataimat a ProfitLine.hu a Partnereink menüpontban feltüntetett szolgáltató partnerei részére továbbítsa további egyeztetés, tájékoztatás, kapcsolatfelvétel céljából.
Köszönjük megkeresését
Köszönjük megkeresését, kollégáink hamarosan felkeresik a megadott elérhetőségek egyikén.

Legnépszerűbb funkciók

Az okosautók funkcióit felsoroló húszas listából a megkérdezettek csak olyat említettek a legnépszerűbbek között, amely legalább részben és extraként az új autók számos típusában már megtalálható valamilyen formában vagy létezik rá okostelefonos alkalmazás. Így a legnépszerűbb okosautó-funkció az, hogy az autó információt ad a forgalomról – ezt 42% említette –, valamint van ütközésre figyelmeztető (42%) és parkolást segítő rendszer (40%). Azt már csak elenyésző arányban tartották jó dolognak, hogy az önvezető autó automatikusan fizeti a parkolást. Ehhez képest csak minden nyolcadik válaszadó említette az okosautó talán legfontosabb, – és egyelőre átlagember számára – leginkább sci-fibe illő jellemzőjét: az önvezető funkciót.

Az okosfunkciók ismeretében is csak minden hatodik ember lenne hajlandó többet fizetni egy olyan járműért, amely rendelkezik a válaszadó szerinti leghasznosabb funkciókkal, de ők is mindössze átlagosan egymillió forinttal többet.


A kutatás hátteréről


Az NMHH évek óta végez átfogó, országos kutatásokat különböző témákban, ezek kiemelt eredményeit, összefoglalóit ahonlapján folyamatosan közzéteszi. A felmérések azzal a céllal készülnek, hogy a hatóság pontosabban lássa és megértse a felhasználók szokásait és véleményét, illetve megbízható becsléseket tudjon adni ezek várható időbeli változásaira, a piacon prognosztizálható trendekre. A szolgáltatások lakossági használatát vizsgáló 2018-as országos kutatás végleges eredményei tavasszal várhatók.

Hozzászólások

Növelte bevételét a Kaspersky Lab

A Kaspersky Lab orosz kiberbiztonsági vállalat 2018-ban 726 millió dollár bevételt ért el, 4 százalékkal többet az előző évinél - tette közzé Eugene Kaspersky alapító-vezérigazgató személyes blogján.
2019. 02. 22. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Mercedes-Benz megkezdi az új CLA Coupé gyártását

A Mercedes-Benz megkezdi a CLA Coupé második generációjának gyártását, elődjéhez hasonlóan kizárólagosan Kecskeméten - tájékoztatta a német autógyártó csütörtökön az MTI-t.
2019. 02. 21. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

3,5 millió eurós tőkebevonással szintet ugrik a Codecool

Működésének negyedik évében újabb, ezúttal 3,5 millió euró kockázati tőke befogadásáról írt alá megállapodást a Codecool programozó iskola. A korábbi befektetők ismét bizalmat szavaztak a cégnek és új szereplőként a Lead Ventures Alapkezelő Zrt. is támogatja a társaság további növekedését és nemzetközi terjeszkedését.
2019. 02. 21. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt a magyar autók átlagéletkora

Néhány éve 10,5 év volt a magyar használtautók átlagos életkora, 2018-ra ez 14,5 évre nőtt, főleg azért, mert sok idős autó került be az országba - mondta a Das WeltAuto márkaigazgatója szerdán az M1 aktuális csatornán.
2019. 02. 20. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

AutoWallis: A Wallis Motor Pest lett az év BMW márkakereskedése 2018-ban

Újabb elismerésben részesült az AutoWallis csoport, miután a BMW Group Magyarország a Wallis Motor Pestet választotta a 2018-as év BMW márkakereskedésének. A BMW márka és a Wallis csoport 25 éves kapcsolatra tekint vissza Magyarországon.
2019. 02. 20. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Még nem áll készen a pénzügyi szektor az AI alkalmazására

Az Oracle és az Association of International Certified Professional Accountants legújabb felmérése kimutatta, hogy a pénzügyi szakemberek nem rendelkeznek a legújabb AI innovációk alkalmazásához szükséges digitális készségekkel, ezzel pedig negatívan befolyásolják a bevételi eredményeket. Az Oracle február 19-i Modern Business Forum rendezvényén bemutatta a legújabb üzleti informatikai trendeket és megoldásokat, amelyek a vállalatok életét a közeljövőben meghatározzák.
2019. 02. 19. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

VAKT: egy jól működő példa a blockchain alkalmazására az energetikában

Az Egyesült Királyságban tavaly decemberben a Deloitte közreműködésével létrejött a VAKT, egy blockchain-alapú kereskedési platform, amely hatékonyabbá teszi az energiatermékek kereskedelmét, és amely már tizenkét globális vállalatból áll. A szervezet fő missziója az energiaszektor ügyleteinek blokkláncra migrálása, az energiaszektorban elterjedt papíralapú dokumentáció okos szerződésekre cserélése, az adatminőség javítása, a biztonság növelése és az elszámolások gyorsítása, ezáltal csökkentve a szektor szereplőinek költségeit.
2019. 02. 19. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ismét hackerek támadják az amerikai vállalatok számítógépes rendszereit

Iráni és kínai hackerek ismét mintegy tucatnyi amerikai vállalat, bank és kormányzati ügynökség számítógépes rendszereit támadták - jelentette hétfőn a The New York Times című napilap.
2019. 02. 19. 08:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Suzuki nem tervezi a túlórák számának növelését

A Magyar Suzuki Zrt. nem tervezi a túlórák számának növelését az esztergomi gyárban; a cég kommunikációs vezetőjének tájékoztatása szerint a rendelésállomány alapján a már évek óta érvényben lévő 250 órás éves túlórakeretet sem használják ki.
2019. 02. 18. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az európai kontinens lehet a vesztese a technológiai megszorításoknak

A nyílt és tisztességes verseny korlátozása nem csökkenti a biztonsági kockázatokat, ugyanakkor növeli a telekommunikációs költséget és késlelteti a digitális átállást az európai kontinensen – hívja fel a figyelmet Austin Zhang, a Huawei Technologies közép-kelet-európai régiós vezetője az amerikai külügyminiszter látogatása kapcsán. A vállalatvezető szerint amerikai tisztviselők egy csoportja politikai nyomás alá igyekszik helyezni az európai országokat, és állítólagos biztonsági okokra hivatkozva megpróbálja kizáratni piacaikról a Huawei Technologies-t. A vezető bízik benne, hogy az ügyfelek nem a teljesen alaptalan vádak, hanem saját tapasztalataik alapján jutnak helyes következtetésre a vállalattal kapcsolatban.
2019. 02. 18. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Bezárja angliai gyárát a Honda

Hétfői brit médiaértesülések szerint három éven belül bezárja angliai gyárát a Honda japán autóipari óriáscég. A Sky News brit hírtelevízió és a BBC közszolgálati médiatársaság forrásai szerint a cég várhatóan kedden jelenti be hivatalosan e döntését.
2019. 02. 18. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre több a hackertámadás Németországban

Egyre több hackertámadás éri Németországban az úgynevezett kritikus infrastruktúrát, köztük a távközlési hálózatokat, az áramszolgáltatók rendszereit és a közigazgatást - írta a Welt am Sonntag című vasárnapi német lap.
2019. 02. 17. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Növekvő romantikus adathalászat – Hogyan ne veszítsük el pénzünket, míg elrabolják szívünket?

A Kaspersky Lab szakértői jelentős növekedést észleltek a Valentin nap alkalmából különböző romantikus termékeket kínáló bűnözők adathalász tevékenységében. Február első felében a romantikus témájú átverős honlapok látogatására irányuló felismert és blokkolt kísérletek száma több mint duplájára nőtt 2018 hasonló időszakához képest. Ez komoly figyelmeztető jel, a csalók minden lehetőséget kihasználnak a felhasználók adatainak és pénzének ellopására.
2019. 02. 14. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökken a dízelautók népszerűsége

Romlott tavaly a német autókereskedők bevételarányos jövedelmezősége elsősorban a dízeljárművek csökkenő népszerűsége és az új modellek típusengedélyének akadozó kiadása miatt - derül ki az ágazat szakmai képviseleti szervezete, a Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe (ZDK) csütörtökön kiadott közleményéből.
2019. 02. 14. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megtartotta első szakmai napját az Mesterséges Intelligencia Koalíció

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kezdeményezésére megtartotta első szakmai napját a Digitális Jólét Program (DJP) keretében létrejött Mesterséges Intelligencia (MI) Koalíció kedden Budapesten - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szerdán az MTI-vel.
2019. 02. 13. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Ford szerint katasztrófális lenne a megállapodás nélküli Brexit

A Ford szerint "katasztrofális" hatást gyakorolna a cég nagy-britanniai tevékenységére a brit EU-tagság megállapodás nélküli, szabályozatlan megszűnése.
2019. 02. 13. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Használtautó-üzletágát erősíti az AutoWallis: Prémium szalon nyílt Budapesten

A BMW Group Magyarország ügyvezetője nyitotta meg az AutoWallis csoportba tartozó prémium szolgáltatásokat és exkluzív körülményeket kínáló új egységét, a Wallis Prémium Használtautó Centert. A budapesti Könyves Kálmán körúton nyitott kereskedésben a Wallis Motor Pest és Duna szalonok BMW Premium Selection, MINI Next és más használtautó-kínálata érhető el. Az új kereskedésben kiemelt szintű környezettel, kényelemmel és szolgáltatásokkal találkozhatnak a vásárlók. A fejlesztéstől a használtautó értékesítés további növekedését várja az AutoWallis.
2019. 02. 13. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Heves megye hat településén adtak át szupergyors internet hálózatot

Közel 250 millió forintból újabb hat Heves megyei településen épült ki szélessávú internet hálózat a Szupergyors internet programban (Szip) - jelentette be az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára a fejlesztés keddi átadásán, Csányon.
2019. 02. 13. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább terjeszkedik a Huawei Magyarországon

Tavaly a Huawei Technologies Hungary összesített – nem auditált – árbevétele Magyarországon megközelítette a 80 milliárd forintot. A vállalat idén is növekedésre számít, és tovább fejleszti Kínán kívüli legnagyobb, tíz éve alapított magyarországi gyártó- és logisztikai központját. Itt már az Ipar 4.0 koncepciónak megfelelően a legkorszerűbb felhős technológiával tesztelik és ellenőrzik a gyártott hálózati távközlési és infokommunikációs eszközöket.
2019. 02. 12. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kínában csökkentek az okostelefon-eladások

Kínában 9,7 százalékkal csökkent az okostelefonok eladása a tavalyi utolsó negyedévben.
2019. 02. 12. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás