Az okosautóval az a baj, hogy okos

Mindössze a válaszadók negyede használna okosautót – más néven önvezető autót –, ennek oka pedig, hogy elsősorban az okosfunkciók aggasztják a magyar felhasználókat. Ez derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) lakossági felhasználói szokásokat, vélekedéseket felmérő kutatásának előzetes adataiból. A vizsgálat a magánautók mellett kifejezetten a közösségi használatú önvezető járművekkel kapcsolatos benyomásokra is rákérdezett, és a válaszadók nagyobbik fele – többek között – pont a közös használatot és a vezetés élményének hiányát említette az okosautó hátrányaként.

Az okosautóval az a baj, hogy okos

A magyar társadalom bizalmatlansága az új műszaki, technológiai fejlesztések kapcsán már az okostelefonok térnyerésekor megmutatkozott: az akkori felmérések szerint sokan olyan okoskészüléket szerettek volna, amely pont olyan és olyasmit tud, mint a régi, hagyományos mobiltelefonok. Nincs ez másként az okosautókkal sem, derül ki az NMHH kutatásának előzetes adataiból. Bár az okosautókkal, vagyis az önvezető járművekkel menet közben akár aludhatunk vagy dolgozhatunk is, és a technika parkolóhelyet is keres nekünk, előnyei mellett jogos vagy vélt félelmek, aggodalmak bőven társulnak a jövőképhez.

Elvész a vezetés élménye

Az intelligens közlekedési rendszerek kiépítéséhez és az önvezető autók megjelenéséhez az autók és az infrastruktúra, illetve az ilyen járművek egymás közötti kommunikációjára van szükség. Mivel az ilyen kommunikáció jelentős mértékben hírközlési vonzatú, és a használt frekvenciák harmonizálását és engedélyezését is igényli, az NMHH-nak ismernie kell a témával kapcsolatos trendeket és előrejelzéseket.


Az okosautókkal kapcsolatos vélemények közül az öt legnépszerűbből négy negatív, amelyek valamilyen félelmet, aggodalmat fejeznek ki. A magyar emberek legnagyobb baja az okosautóval alapvetően az, hogy okos. A legtöbben úgy vélik – a megkérdezettek kétharmada –, hogy az okosautókkal többé nem lehet majd élvezni a vezetés szabadságát, hiszen helyettünk egy robot irányítja a járművet. Ezt még minden második olyan ember is említette, akinek nincs jogosítványa és nem is tervezi megszerezni azt. Tízből hatan azt gondolták, hogy az autó annyira személyes tárgy, hogy sajátot szeretnének, és nem ülnének be gyűjtőpontról elvihető közösségi okosautóba, pedig azzal csökkenteni lehetne a forgalmat, a dugókat és a parkolási problémákat – a légszennyezés és az autófenntartási költségek visszaszorítása mellett. Ugyanilyen magas arányban említették, hogy bár a technológia elkerüli a dugót, de a városi forgalom nem fog csökkenni, mert így autóba ülnek majd olyanok is, akik nem tudnak vezetni. Végül szintén a lista elején végzett az a vélekedés, hogy ezek a járművek folyamatosan adatokat gyűjtenek például a közlekedési, vásárlási, zenehallgatási szokásainkról, amelyek rossz kezekbe is kerülhetnek. Az öt legfontosabb szempont közé egyetlen pozitív vélemény került be – ezt is tízből hatan emelték ki –, hogy az önvezető autó nagyobb szabadságot és önállóságot adhat azoknak, akik korábban mások segítségére szorultak vagy nem tudtak közlekedni, mint például az idős és a fogyatékos emberek.


Jogosan van jogosítványod? - KRESZ és autóvezetési ismeretek kalkulátor


Talán meglepő, hogy a fiatalok és a jogosítvánnyal rendelkezők vagy azt tervezők – tízből heten – nem viszonyulnak pozitívabban az okosautóhoz, mint a többiek, egyszerűen csak többet tudnak róla: általában mind a pozitív, mind a kétkedőbb véleményeket magasabb arányban említették. Összességében csak minden harmadik ember gondolja előnyösnek azt, ha pár évtizeden belül elterjednek a sofőr nélküli autók, és ezt még a fiataloknak is csak kisebb része gondolja így. A használattól pedig még jobban tartanak: mindössze minden negyedik ember használna önvezető autót, és még az újdonságokra általában nyitottabb, kísérletezőbb fiataloknak is csak a harmada próbálná ki. Még inkább elzárkóznak azok, akiknek nincs jogosítványuk és nem is tervezik megszerezni azt, pedig a közösségi okosautó remek utazási alternatívát jelenthetne számukra, ha alkalmanként szükségük lenne gépkocsira.

Tudta, hogy bankbetétben romlik a pénze?
A csökkenő kamatkörnyezetben egyre nehezebb jó hozamú befektetést találni. A banki betéti kamatok általában 0-1% közötti éves hozamot fizetnek, miközben az infláció 3,1% (KSH, 2018. június). Így az Ön pénze reálértéken romlik, hiszen az infláció nagyobb, mint a kapott kamat. Mi a teendő ilyen helyzetben?

Töltse ki kalkulátorunkat és megoldást találhat pénzügyeire!
Milyen távra fektet be általában?
   
Mekkora éves kamatot kap jelenleg?
   
Milyen kockázat mellett fektet be Ön?
   
Milyen befektetésben gondolkodik?
 
Milyen éves hozammal lenne Ön elégedett?
   
Szeretne adómentes befektetést?
 
Pénzügyi megoldásunk:
Ahhoz, hogy testreszabott ajánlattal tudjuk Önt felkeresni, kérjük, töltse ki a következő adatokat:
Név:
Irányítószám:
Telefon:
E-mail:
Miért édemes Önnek regisztrálni, és mi fog történni?
  • Mi a pénzhez értünk, segítünk Önnek pénzügyeiben.
  • A megadott elérhetőségeken szakértőink megkeresik Önt.
  • Kollégáink válaszolnak pénzügyi kérdéseire.
  • Szakértőink segítenek Önnek befektetési döntéseiben, információt adunk döntéseihez.
  • Segítségünkkel számos pénzügyi konstrukciót elérhet (állampapírok, deviza, hazai- és külföldi részvénypiacok, befektetési alapok stb).
  • A tanácsadás díjmentes.
Különös tekintettel az Európai Parlament és a Tanács 2016/679 Rendeletében („Általános Adatvédelmi Rendelet” vagy „GDPR”) foglaltakra valamint az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény („Infotv.”) szerint személyes adataim jelen weboldalon történő megadásával hozzájárulok ahhoz, hogy adataimat a ProfitLine.hu kezelje. Továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy megadott személyes adataimat a ProfitLine.hu a Partnereink menüpontban feltüntetett szolgáltató partnerei részére továbbítsa további egyeztetés, tájékoztatás, kapcsolatfelvétel céljából.
Köszönjük megkeresését
Köszönjük megkeresését, kollégáink hamarosan felkeresik a megadott elérhetőségek egyikén.

Legnépszerűbb funkciók

Az okosautók funkcióit felsoroló húszas listából a megkérdezettek csak olyat említettek a legnépszerűbbek között, amely legalább részben és extraként az új autók számos típusában már megtalálható valamilyen formában vagy létezik rá okostelefonos alkalmazás. Így a legnépszerűbb okosautó-funkció az, hogy az autó információt ad a forgalomról – ezt 42% említette –, valamint van ütközésre figyelmeztető (42%) és parkolást segítő rendszer (40%). Azt már csak elenyésző arányban tartották jó dolognak, hogy az önvezető autó automatikusan fizeti a parkolást. Ehhez képest csak minden nyolcadik válaszadó említette az okosautó talán legfontosabb, – és egyelőre átlagember számára – leginkább sci-fibe illő jellemzőjét: az önvezető funkciót.

Az okosfunkciók ismeretében is csak minden hatodik ember lenne hajlandó többet fizetni egy olyan járműért, amely rendelkezik a válaszadó szerinti leghasznosabb funkciókkal, de ők is mindössze átlagosan egymillió forinttal többet.


A kutatás hátteréről


Az NMHH évek óta végez átfogó, országos kutatásokat különböző témákban, ezek kiemelt eredményeit, összefoglalóit ahonlapján folyamatosan közzéteszi. A felmérések azzal a céllal készülnek, hogy a hatóság pontosabban lássa és megértse a felhasználók szokásait és véleményét, illetve megbízható becsléseket tudjon adni ezek várható időbeli változásaira, a piacon prognosztizálható trendekre. A szolgáltatások lakossági használatát vizsgáló 2018-as országos kutatás végleges eredményei tavasszal várhatók.

Hozzászólások

430 ezren perelnék be a Volkswagent

Már több mint 430 ezren csatlakoztak Németországban ahhoz a csoportos keresethez, amit a Volkswagennel szemben indítottak a dízelbotrány miatt.
2019. 08. 17. 04:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Mit mér és mire panaszkodik a magyar netező?

Négyéves a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szélessávú szolgáltatásokat összehasonlító portálja, a Szélessáv.net, amely az elmúlt egy évben 211 kihelyezett mérőeszközzel több mint 1,3 millió mérést végzett el. Ezzel kapcsolatban a hatóság egy reprezentatív felméréséből az is kiderült, hogy 2018-ban az internetezők – 58 százaléka – leginkább az otthoni internetes telefonálásra panaszkodott, amit a videotelefonálásra (56%) és az online filmnézésre (52%) vonatkozó elégedetlenség követett.
2019. 08. 16. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Érik a fordulat az Nvidia-nál

Helyesen becsülhette meg az Nvidia menedzsmentje azt, hogy az idei év második felére nagyjából leépülnek az addicionális készletek a videokártyák piacán - olvashatjuk az ERSTE elemzői anyagában.
2019. 08. 16. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Öt tipp a dán robotikai szektortól, melyekkel 2025-re 25.000 új munkahely teremthető

Az elmúlt húsz évben Dánia a világvezetővé nőtte ki magát a robotika terén. A legfrissebb adatok komoly lehetőséget mutatnak a jövőbeni növekedésre, az export és a foglalkoztatás élénkülésére a dán robotikai iparban. A robotipar természetesen élni akar a lehetőséggel, és ezért öt javaslatot fogalmazott meg az újonnan megválasztott dán parlament számára a potenciál kiaknázására.
2019. 08. 16. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Áremelés jöhet a Lenovónál

A Lenovo kínai számítástechnikai konszern elnöke figyelmeztetett csütörtökön, hogy áremelésre kényszerülnek, ha az Egyesült Államok növeli a kínai importtermékek vámtarifáit.
2019. 08. 16. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több mint egymillió felhasználó biometrikus adatai szivárogtak ki

David Emm, a Kaspersky biztonsági kutatója a következőképpen nyilatkozott a hírrel kapcsolatban:
2019. 08. 16. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Németországban 430 ezren fogják perbe a Volkswagent

Több mint 430 ezren csatlakoztak Németországban a Volkswagen (VW) konszern ellen az autógyártó társaság dízelbotránya miatt szervezett csoportos keresethez - közölte csütörtökön a szövetségi igazságügyi hivatal.
2019. 08. 15. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jól teljesít a BMW

Növelte eladásait júliusban és az év első hét hónapjában a BMW Group az autógyár honlapján kedden publikált jelentés alapján.
2019. 08. 14. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Túl magas ólomtartalmú elektronikai alkatrészeket használt fel a Continental

A Continental autóipari beszállító vállalat éveken keresztül a megengedettnél magasabb ólomtartalmú alkatrészekkel értékesítette egyes elektronikai készülékeit. A szabálytalanságra a cég maga derített fényt és június elején önként jelentette az illetékes hatóságnál.
2019. 08. 11. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökkentek az Audi eladásai

Csökkentek az Audi eladásai júliusban és az első hét hónapban egyaránt, Kínában nőttek egyedül mindkét periódusban az eladások a cég honlapján pénteken közzétett kimutatás szerint.
2019. 08. 10. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Milyen csapdákat és kiutakat tartogat a digitalizáció útvesztője?

A digitalizáció évek óta a cégek fejlesztési törekvéseinek egyik kiemelt területe: bár a forradalom Magyarországra is elért, a megvalósítás kevés vállalatnál megy gördülékenyen. Vitathatatlan a témában rejlő lehetőségek sokasága, amely képes új üzleti lehetőségeket szerezni és feloldani a merev vállalati kereteket, ugyanakkor fennáll a veszély, hogy az átállás ideje alatt a megszokottnál nagyobb kavarodás alakul ki a működésben. Bejegyzésünkben megvizsgáljuk, hogyan lehet hatékonyan kezelni ezeket a helyzeteket.
2019. 08. 09. 08:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Pár hónapja még busszal járt, idén 600 milliós tételben ad el luxusautókat

Soha nem késő újrakezdeni – és ezt senki nem bizonyítja jobban, mint Kollár Steve. A magyar terminátor volt már sok minden: világbajnok táncos, ingatlanfejlesztő és autókereskedő is. Életútja során néha fillérei, néha százmilliói voltak. Több bedőlt vállalkozás után most egy óriási ötletnek köszönhetően akkor is pénzt keres, amikor alszik – pedig nemrég még buszjegyre is alig volt pénze. Steve története nem csupán egy klasszikus sikersztori, annál jóval tanulságosabb: megmutatja, hogy egy kudarc sem végleges, és egy nyerő húzással mindig újra a magunk oldalára állíthatjuk a szerencsét.
2019. 08. 07. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hekkerek törtek be a bolgár adóhivatal szervereire

Nem etikus hekkerek törtek be a bolgár adóhivatal szervereire és loptak el onnan adatokat, a támadásnak akár politikai háttere is lehet - mondta Bársony Péter informatikai biztonsági szakértő (IT) kedden az M1 aktuális csatorna esti műsorában.
2019. 08. 07. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre több magyar vásárol új autót

Egyre több új autót adnak el Magyarországon, júliusban csaknem 30 százalékkal több új kocsit helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban - mondta a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke kedden az M1 aktuális csatornán.
2019. 08. 07. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Újra tárgyalhat a Fiat Chrysler és Renault-Nissan csoport

A Wall Street Journal értesülései szerint ismét egyeztetéseket folytat a két szövetséges, a Renault és a Nissan azzal kapcsolatban, hogy esetleg érdemes lenne-e egyesülni a Fiat Chryslerrel.
2019. 08. 05. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Vigyázat, SMS-üzenetekben támadnak a zsarolóvírusok!

Új zsarolóvírus-családot fedeztek fel a szakemberek, amely a névjegyzékben szereplő embereknek küld rosszindulatú linkeket SMS-ben - hívták fel a figyelmet az ESET IT-biztonsági szakemberei.
2019. 08. 04. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt a forgalomba helyezett autók száma Németországban

Németországban nőtt a forgalomba helyezett új autók száma júliusban, és az első héthavi adat is meghaladja a tavalyit a német szövetségi gépjármű felügyelet, a Kraftfahrtsbundesamt pénteken publikált jelentése szerint.
2019. 08. 03. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hozta a várakozásokat a BMW

A BMW a második negyedévben a vártnál enyhén magasabb, 25,7 milliárd eurós árbevételt ért el, szemben a 25,5 milliárd eurós várakozással.
2019. 08. 02. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Csak Amerika számít a Fiatnak

Pozitív fogadtatása volt a részvénypiacon a Fiat tegnap délután megjelent második negyedéves jelentésének.
2019. 08. 02. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt az új autók eladása júliusban

Júliusban 15 284 új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, 27 százalékkal többet, mint egy évvel korábban; az év első hét hónapban 89 830 új gépkocsit adtak el, ami 9 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest- közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és a Carinfo.hu a DataHouse adatai alapján csütörtökön az MTI-vel.
2019. 08. 01. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások: