Bírságra számíthatnak a véleményvezérek

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mostanáig elnéző volt azon véleményvezérekkel, akik közösségi oldalaikon kereskedelmi terméket népszerűsítettek, de nem tüntették fel, hogy ezért ellenszolgáltatásban részesültek. Ellenszolgáltatásnak nem csak pénz minősül, de bármilyen ajándék, ingyenes juttatás. Minden jel arra utal, hogy ez az időszak véget ért: az uniós szabályozási törekvésekkel összhangban a napokban a GVH szigorúbb fellépést jelentett be az online véleményezérekkel és a hirdetőkkel szemben. - foglalja össze a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda.

Bírságra számíthatnak a véleményvezérek

A hirdetők körében egyre népszerűbbek a véleményvezérek/ influencerekkel folytatott kereskedelmi gyakorlatok, azaz a reklámozók az ő segítségükkel próbálják termékeiket népszerűsíteni a közösségi médiában. Ilyen esetekben a GVH megvizsgálja, hogy a posztokban megfelelő módon feltüntetik-e, hogy ellenszolgáltatásban részesültek azért, hogy termékeket, szolgáltatásokat vagy márkát reklámozzanak, azaz a vizsgált kereskedelmi tevékenység megfelel-e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) szabályainak.


Vagyis, a fogyasztók észlelik-e, hogy valójában „reklám” vagy „hirdetés” az a tartalom, amit éppen látnak.

Az elmúlt években a GVH nem szabott ki bírságot, az eljárás alá vont vállalkozásokat inkább különböző kötelezettségvállalásokra kötelezte (például oktatási célú kommunikációs tevékenység és annak szerződésben történő rögzítése, hogyan kell a véleményvezéreknek posztolniuk egy adott termék népszerűsítésekor).

Varga Noémi, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje szerint úgy tűnik, ez a türelmi időszak véget ért: a GVH a napokban – Kasza Tibor ügyében - egyértelműen jelezte, hogy a jövőben szigorúbb fellépésekre lehet tőlük számítani. Ezt indokolttá teheti, ha a piaci szereplők figyelmen kívül hagyják a GVH iránymutató döntéseit és tájékoztató háttéranyagát.

A bejelentés összhangban van az uniós szintű szabályozási törekvéssel is, amely megjelenik az Európai Parlament és Tanács 2005/29/EK irányelvében.

Tudta, hogy bankbetétben romlik a pénze?
A csökkenő kamatkörnyezetben egyre nehezebb jó hozamú befektetést találni. A banki betéti kamatok általában 0-1% közötti éves hozamot fizetnek, miközben az infláció 3,1% (KSH, 2018. június). Így az Ön pénze reálértéken romlik, hiszen az infláció nagyobb, mint a kapott kamat. Mi a teendő ilyen helyzetben?

Töltse ki kalkulátorunkat és megoldást találhat pénzügyeire!
Milyen távra fektet be általában?
   
Mekkora éves kamatot kap jelenleg?
   
Milyen kockázat mellett fektet be Ön?
   
Milyen befektetésben gondolkodik?
 
Milyen éves hozammal lenne Ön elégedett?
   
Szeretne adómentes befektetést?
 
Pénzügyi megoldásunk:
Ahhoz, hogy testreszabott ajánlattal tudjuk Önt felkeresni, kérjük, töltse ki a következő adatokat:
Név:
Irányítószám:
Telefon:
E-mail:
Miért édemes Önnek regisztrálni, és mi fog történni?
  • Mi a pénzhez értünk, segítünk Önnek pénzügyeiben.
  • A megadott elérhetőségeken szakértőink megkeresik Önt.
  • Kollégáink válaszolnak pénzügyi kérdéseire.
  • Szakértőink segítenek Önnek befektetési döntéseiben, információt adunk döntéseihez.
  • Segítségünkkel számos pénzügyi konstrukciót elérhet (állampapírok, deviza, hazai- és külföldi részvénypiacok, befektetési alapok stb).
  • A tanácsadás díjmentes.
Különös tekintettel az Európai Parlament és a Tanács 2016/679 Rendeletében („Általános Adatvédelmi Rendelet” vagy „GDPR”) foglaltakra valamint az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény („Infotv.”) szerint személyes adataim jelen weboldalon történő megadásával hozzájárulok ahhoz, hogy adataimat a ProfitLine.hu kezelje. Továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy megadott személyes adataimat a ProfitLine.hu a Partnereink menüpontban feltüntetett szolgáltató partnerei részére továbbítsa további egyeztetés, tájékoztatás, kapcsolatfelvétel céljából.
Köszönjük megkeresését
Köszönjük megkeresését, kollégáink hamarosan felkeresik a megadott elérhetőségek egyikén.

Mi minősül tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak?


A 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) szerint tisztességtelen kereskedelmi eljárásnak minősül, ha egy véleményvezér közösségi oldalán egy terméket népszerűsít és a posztból nem derül ki egyértelműen, hogy ezért ellenszolgáltatást kapott (például: #reklám, #hirdetés megjelölések használata útján). Ezek elmulasztása esetén szerkesztői tartalomnak álcázott reklám valósul meg, amiért a GVH bírságot szabhat ki. Ennek mértéke elérheti a vállalkozás előző évi nettó árbevételének 10 százalékát is.

Ki a felelős?


A szerkesztői tartalomnak álcázott reklámért nemcsak az influencer, azaz az oldal „szerkesztője”, hanem maga a hirdető (reklámozó) is felelősségre vonható, továbbá mindenki más, aki gazdaságilag érdekelt (motivált) az adott termék vagy szolgáltatás népszerűsítésében. Így nemcsak a véleményvezéreknek, hanem a reklámozóknak is érdekükben áll, hogy ezek a posztok a hazai jogszabályoknak teljes mértékben megfeleljenek, így a GVH esetleges szankcióit elkerüljék.

„A magyar influencerek posztjainak jelentős része nem felel meg a jogszabályi kívánalmaknak. Gyakori hibának számít az ellenszolgáltatás megfelelő helyen és módon történő feltüntetésén kívül az, hogy a véleményvezérek nem tudják, hogy nem csak pénzbeli ellentételezés esetén kell feltüntetni a reklám jellegét, hanem akkor is, hanem bármilyen ajándékot, ingyenes juttatást, ajándék táskát, ruhaneműt, ingyenes gépkocsit kaptak a népszerűsítésért cserében.” – tette hozzá a Lakatos, Köves és Társai ügyvédi iroda szakértője.

Mit tegyen a hirdető?

A reklámozó vállalkozásoknak célszerű - sőt, a felelősség korlátozása érdekében kifejezetten ajánlott - kidolgozni olyan szerződéses keret-, illetőleg monitoring rendszereket, amelyekkel biztosítani tudják, hogy a véleményvezérek megismerjék a közzétételre vonatkozó elvárásokat, és ők is befolyásolhassák az adott tartalom kialakítását (például: utasítani tudják az influencert a jogszabályoknak nem megfelelő posztok azonnali eltávolítására).

Akkor sincs azonban minden veszve, ha a GVH már elkezdett vizsgálódni egy adott vállalkozás ellen tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt.

Számos megoldás létezik az együttműködő vállalatok részére, amelyekkel jelentős mértékben csökkenthető, sőt, adott esetben el is kerülhető a bírság kiszabása (például: kötelezettségvállalási eljárás, (részleges) beismerés, utólagos megfelelési program kidolgozása stb.).


Kalkulátor ajánlónk:
Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor
Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor
Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?

Hozzászólások

Kartellező napelem-telepítő cégeket bírságolt a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárás keretében megállapította, hogy öt vállalkozás jogsértő módon osztott fel egymás között 26, napelemes rendszerek kivitelezésére vonatkozó, vissza nem térítendő uniós támogatású pályázatot. A hatóság a maximálisan kiróható, több mint 81 millió forint összegű versenyfelügyeleti bírságot szabott ki a kartell résztvevőire azzal, hogy 30%-kal csökkentette a GVH-val aktívan együttműködő vállalkozás bírságát
2019. 04. 25. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Versenyhivatali bírság a kartellező elemgyártóknak

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy az Energizer, a Duracell és a Varta elemek korábbi gyártói 10 éven keresztül jogsértő magatartást tanúsítottak, amikor egyeztettek az általuk forgalmazott hordozható elemek és akkumulátorok hulladékkezelési díjának áthárításáról a vevőikre. Az eljárás végén több mint harmincmillió forintnyi bírságot szabott ki a GVH, miután mindhárom gyártó aktívan együttműködött a hatósággal.
2019. 04. 18. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Teljesítette a Gazdasági Versenyhivatalnak tett kötelezettségvállalását Kasza Tibor és a Telekom

Megszüntette az első, véleményvezér számára előírt kötelezettségvállalás utóvizsgálatát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mivel mindkét érintett vállalkozás – Kasza Tibor véleményvezér cége, a GoldenEye és a Telekom is – teljesítette a vállalásait.
2019. 04. 04. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A GVH 12,5 millió forintra bírságolta a Magyar Telekomot

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 12,5 millió forintra bírságolta a Magyar Telekomot iPhone készülékek jogsértő reklámozásáért.
2019. 04. 01. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Gyermekeknek szánt vitaminkészítmények reklámozását vizsgálja a GVH

Gyermekeknek szánt vitaminkészítmények reklámozását vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), az eljárást a Béres Gyógyszergyár Zrt., a WALMARK Kft., valamint a Bayer Hungária Kft. -nél indították a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt.
2019. 03. 29. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Piacelemzésben vizsgálja a GVH a digitális összehasonlító eszközök működését

A Gazdasági Versenyhivatal piacelemzést indít a digitális összehasonlító eszközök (honlapok és mobil-applikációk) alkalmazására jellemző piaci folyamatok valamint a fogyasztói döntésekre gyakorolt hatásuk feltárására.
2019. 03. 28. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új tagot nevezett ki a GVH Versenytanácsába a köztársasági elnök

Áder János, Magyarország köztársasági elnöke 2019. március 1-jei hatállyal nevezte ki dr. Szoboszlai Izabellát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsának tagjává. Kinevezése – a Versenytanács többi tagjához hasonlóan – hat évre szól.
2019. 02. 27. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Megtévesztő lehet a zöld bioszolárium

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a KiwiSun szolárium franchise hálózatot üzemeltető FOX CONSULTING Kft.-vel szemben, mert úgy véli, hogy a vállalkozás „zöld bioszoláriumot” népszerűsítő kereskedelmi kommunikációival megsérthette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát.
2019. 02. 25. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Versenyfelügyeleti eljárás keretében vizsgálja a booking.com-ot

Versenyfelügyeleti eljárás keretében vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a booking.com tájékoztatásait és szállásmegjelenítéseit.
2019. 02. 21. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A fogyasztói bizalom megőrzése áll a GVH új stratégiájának középpontjában

A kommunikációs csatornák ugrásszerű növekedése és az új technológiák elterjedése miatt korábban soha nem látott mértékben képesek befolyásolni vásárlóikat a cégek. Az agresszív marketing tevékenység azonban könnyen vezethet a fogyasztók bizalmának elvesztéséhez. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) új stratégiájával egyszerre segítheti a vállalatokat és a felhasználókat – hangzott el az EY versenyjogi konferenciáján.
2019. 02. 11. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ez egy rajtaütés! Adja át a telefonját! - Egyre szigorúbban csap le a GVH

A napokban adta ki legújabb tájékoztatóját a Gazdasági Versenyhivatal („GVH”), ezúttal az előzetes értesítés nélküli helyszíni ellenőrzések, a szakirodalomban hajnali rajtaütésnek („dawn raid”) nevezett sajátos jogintézmény kapcsán. A hajnali rajtaütések a kartellek elleni harcban a legfontosabb fegyverek a GVH eszköztárában, ugyanakkor a gyanúba került cégek jogai is itt sérülhetnek a legnagyobb mértékben. A CHSH Dezső és Társai szakértő ügyvédje, dr. Kocsis Márton alább bemutatja a legfontosabb szabályokat.
2019. 01. 30. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Megvalósulhat a MediaMarkt irányításszerzése a Tesco kilenc áruházának elektronikai üzletága felett

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy nem jár káros versenyhatásokkal a MediaMarkt irányításszerzése egyes Tesco áruházak elektronikai üzletága felett.
2019. 01. 25. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Gazdasági Versenyhivatal a helyszíni kutatásokról készült tájékoztatóval segíti a vállalkozásokat

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tájékoztatót tett közzé, hogy eligazítást nyújtson a helyszíni kutatások menetéről, jogszabályi hátteréről, valamint a feleket megillető jogokról és kötelezettségekről a vállalkozások számára.
2019. 01. 21. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Fogyasztóvédelmi szabályokat sértett az Unilever

Megsértette a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát az Unilever Magyarország Kft. a 2015-2017. évi Domestos iskolamosdó felújítási programjaival kapcsolatos hirdetéseivel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapítása szerint, a jogsértés kimondása mellett a hatóság eltekintett az egyéb jogkövetkezményektől - közölte a GVH csütörtökön az MTI-vel.
2018. 12. 20. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Több mint 100 milliós bírságot kell fizetniük a kartellező kútfúró cégeknek

A Gazdasági Versenyhivatal összesen mintegy 105 millió forintos versenyfelügyeleti bírságot szabott ki négy, kútfúrással foglalkozó vállalkozásra, amiért egyes közbeszerzések pályázóiként a verseny korlátozásáról állapodtak meg egymással.
2018. 12. 19. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több millió forintot térít vissza RED VitaMAX előfizetőinek a Vodafone a GVH eljárása eredményeként

A Gazdasági Versenyhivatal elfogadta a Vodafone Magyarország Zrt. kötelezettségvállalását, amelynek értelmében a vállalkozás visszatéríti a 2012. november 1. és 2014. május 1. között RED VitaMAX tarifára váltó előfizetőinek a korábbi díjcsomagjukból származó, a tarifaváltás keretében törölt egyenlegeiket.
2018. 12. 18. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ismét hatósági jóváhagyás előtt végrehajtott fúzióért büntetett a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hetedik alkalommal szabott ki bírságot a hatóság tudomásulvételét megelőzően végrehajtott összefonódásért.
2018. 12. 17. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Fokozott figyelemre inti a fogyasztókat a GVH az online jegyvásárlásoknál

A Gazdasági Versenyhivatal a hozzá érkező piaci jelzések alapján nagyobb körültekintést javasol a fogyasztók számára online jegyvásárlásaik lebonyolításakor.
2018. 12. 15. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Online társkereső ellen indított eljárást a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az online társkereső szolgáltatást nyújtó be2 ellen folytatott eljárását kiterjesztette a vizsgált cég által működtetett Academic Singles társkereső weboldal kereskedelmi gyakorlatának vizsgálatára is, ugyanis a www.be2.hu szolgáltatásaihoz hasonlóan az academicsingles.hu weboldalnál is felmerült a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja - közölte a GVH kedden az MTI-vel.
2018. 12. 12. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökkentette a GVH a Bayer Hungária bírságát

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Bayer Hungária Kft. megtévesztette a fogyasztókat Berocca elnevezésű termékeinek népszerűsítésekor, a kiszabott bírság a jogsértés elismerése miatt több mint felével csökkent, így is 95 millió forint lett.
2018. 12. 10. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások: