Bírságra számíthatnak a véleményvezérek

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mostanáig elnéző volt azon véleményvezérekkel, akik közösségi oldalaikon kereskedelmi terméket népszerűsítettek, de nem tüntették fel, hogy ezért ellenszolgáltatásban részesültek. Ellenszolgáltatásnak nem csak pénz minősül, de bármilyen ajándék, ingyenes juttatás. Minden jel arra utal, hogy ez az időszak véget ért: az uniós szabályozási törekvésekkel összhangban a napokban a GVH szigorúbb fellépést jelentett be az online véleményezérekkel és a hirdetőkkel szemben. - foglalja össze a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda.

Bírságra számíthatnak a véleményvezérek

A hirdetők körében egyre népszerűbbek a véleményvezérek/ influencerekkel folytatott kereskedelmi gyakorlatok, azaz a reklámozók az ő segítségükkel próbálják termékeiket népszerűsíteni a közösségi médiában. Ilyen esetekben a GVH megvizsgálja, hogy a posztokban megfelelő módon feltüntetik-e, hogy ellenszolgáltatásban részesültek azért, hogy termékeket, szolgáltatásokat vagy márkát reklámozzanak, azaz a vizsgált kereskedelmi tevékenység megfelel-e a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) szabályainak.


Vagyis, a fogyasztók észlelik-e, hogy valójában „reklám” vagy „hirdetés” az a tartalom, amit éppen látnak.

Az elmúlt években a GVH nem szabott ki bírságot, az eljárás alá vont vállalkozásokat inkább különböző kötelezettségvállalásokra kötelezte (például oktatási célú kommunikációs tevékenység és annak szerződésben történő rögzítése, hogyan kell a véleményvezéreknek posztolniuk egy adott termék népszerűsítésekor).

Varga Noémi, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje szerint úgy tűnik, ez a türelmi időszak véget ért: a GVH a napokban – Kasza Tibor ügyében - egyértelműen jelezte, hogy a jövőben szigorúbb fellépésekre lehet tőlük számítani. Ezt indokolttá teheti, ha a piaci szereplők figyelmen kívül hagyják a GVH iránymutató döntéseit és tájékoztató háttéranyagát.

A bejelentés összhangban van az uniós szintű szabályozási törekvéssel is, amely megjelenik az Európai Parlament és Tanács 2005/29/EK irányelvében.

Tudta, hogy bankbetétben romlik a pénze?
A csökkenő kamatkörnyezetben egyre nehezebb jó hozamú befektetést találni. A banki betéti kamatok általában 0-1% közötti éves hozamot fizetnek, miközben az infláció 3,1% (KSH, 2018. június). Így az Ön pénze reálértéken romlik, hiszen az infláció nagyobb, mint a kapott kamat. Mi a teendő ilyen helyzetben?

Töltse ki kalkulátorunkat és megoldást találhat pénzügyeire!
Milyen távra fektet be általában?
   
Mekkora éves kamatot kap jelenleg?
   
Milyen kockázat mellett fektet be Ön?
   
Milyen befektetésben gondolkodik?
 
Milyen éves hozammal lenne Ön elégedett?
   
Szeretne adómentes befektetést?
 
Pénzügyi megoldásunk:
Ahhoz, hogy testreszabott ajánlattal tudjuk Önt felkeresni, kérjük, töltse ki a következő adatokat:
Név:
Irányítószám:
Telefon:
E-mail:
Miért édemes Önnek regisztrálni, és mi fog történni?
  • Mi a pénzhez értünk, segítünk Önnek pénzügyeiben.
  • A megadott elérhetőségeken szakértőink megkeresik Önt.
  • Kollégáink válaszolnak pénzügyi kérdéseire.
  • Szakértőink segítenek Önnek befektetési döntéseiben, információt adunk döntéseihez.
  • Segítségünkkel számos pénzügyi konstrukciót elérhet (állampapírok, deviza, hazai- és külföldi részvénypiacok, befektetési alapok stb).
  • A tanácsadás díjmentes.
Különös tekintettel az Európai Parlament és a Tanács 2016/679 Rendeletében („Általános Adatvédelmi Rendelet” vagy „GDPR”) foglaltakra valamint az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény („Infotv.”) szerint személyes adataim jelen weboldalon történő megadásával hozzájárulok ahhoz, hogy adataimat a ProfitLine.hu kezelje. Továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy megadott személyes adataimat a ProfitLine.hu a Partnereink menüpontban feltüntetett szolgáltató partnerei részére továbbítsa további egyeztetés, tájékoztatás, kapcsolatfelvétel céljából.
Köszönjük megkeresését
Köszönjük megkeresését, kollégáink hamarosan felkeresik a megadott elérhetőségek egyikén.

Mi minősül tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak?


A 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) szerint tisztességtelen kereskedelmi eljárásnak minősül, ha egy véleményvezér közösségi oldalán egy terméket népszerűsít és a posztból nem derül ki egyértelműen, hogy ezért ellenszolgáltatást kapott (például: #reklám, #hirdetés megjelölések használata útján). Ezek elmulasztása esetén szerkesztői tartalomnak álcázott reklám valósul meg, amiért a GVH bírságot szabhat ki. Ennek mértéke elérheti a vállalkozás előző évi nettó árbevételének 10 százalékát is.

Ki a felelős?


A szerkesztői tartalomnak álcázott reklámért nemcsak az influencer, azaz az oldal „szerkesztője”, hanem maga a hirdető (reklámozó) is felelősségre vonható, továbbá mindenki más, aki gazdaságilag érdekelt (motivált) az adott termék vagy szolgáltatás népszerűsítésében. Így nemcsak a véleményvezéreknek, hanem a reklámozóknak is érdekükben áll, hogy ezek a posztok a hazai jogszabályoknak teljes mértékben megfeleljenek, így a GVH esetleges szankcióit elkerüljék.

„A magyar influencerek posztjainak jelentős része nem felel meg a jogszabályi kívánalmaknak. Gyakori hibának számít az ellenszolgáltatás megfelelő helyen és módon történő feltüntetésén kívül az, hogy a véleményvezérek nem tudják, hogy nem csak pénzbeli ellentételezés esetén kell feltüntetni a reklám jellegét, hanem akkor is, hanem bármilyen ajándékot, ingyenes juttatást, ajándék táskát, ruhaneműt, ingyenes gépkocsit kaptak a népszerűsítésért cserében.” – tette hozzá a Lakatos, Köves és Társai ügyvédi iroda szakértője.

Mit tegyen a hirdető?

A reklámozó vállalkozásoknak célszerű - sőt, a felelősség korlátozása érdekében kifejezetten ajánlott - kidolgozni olyan szerződéses keret-, illetőleg monitoring rendszereket, amelyekkel biztosítani tudják, hogy a véleményvezérek megismerjék a közzétételre vonatkozó elvárásokat, és ők is befolyásolhassák az adott tartalom kialakítását (például: utasítani tudják az influencert a jogszabályoknak nem megfelelő posztok azonnali eltávolítására).

Akkor sincs azonban minden veszve, ha a GVH már elkezdett vizsgálódni egy adott vállalkozás ellen tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt.

Számos megoldás létezik az együttműködő vállalatok részére, amelyekkel jelentős mértékben csökkenthető, sőt, adott esetben el is kerülhető a bírság kiszabása (például: kötelezettségvállalási eljárás, (részleges) beismerés, utólagos megfelelési program kidolgozása stb.).


Kalkulátor ajánlónk:
Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor
Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor
Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?

Hozzászólások

125 milliós versenyhivatali bírság tisztességtelen teleshopos reklámért

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy jogsértők voltak a televízióban bemutatott hősugárzó készülék hirdetései, ezért 125 milliós bírságot szabott ki az érintett vállalkozásokra.
2020. 01. 17. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A GVH ellentmondó piaci adatok miatt eljárást indít a Master Good és a SáGa Foods összefonódásának ügyében

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a felek bejelentése alapján 2019. decemberében hatósági bizonyítvánnyal tudomásul vette, hogy a Master Good Termelő és Kereskedelmi Kft. megszerzi a SáGa Foods Élelmiszeripari Zrt. részvényeinek 100%-át eddigi tulajdonosaitól, a Bernard Matthews BV-től és a Bernard Matthew Foods Ltd-től. Az elmúlt napokban a sajtóban napvilágot látott, felektől származó piaci adatok azonban nem egyeznek az összefonódás-bejelentés során a hatósággal közölt adatokkal, ezért a GVH az eltérések tisztázása érdekében hivatalból eljárást indított.
2020. 01. 15. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A GVH emelte a bírság összegét az Időskori Biztonság ügyében

Megismételt eljárásban összesen csaknem 50 millió forinttal magasabb, vagyis a korábbinál másfélszer nagyobb bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az Időskori Biztonság biztosítás megtévesztő reklámjai miatt.
2020. 01. 10. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

1,6 milliárd forintos bírság képalkotó diagnosztikai eszközökkel kapcsolatos közbeszerzési eljárásokban történő összejátszásért

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy számos, képalkotó diagnosztikai termékeket (azaz, MRI-, CT- és röntgenberendezéseket) gyártó és forgalmazó vállalkozás tanúsított jogsértő magatartást az „Egészségügyi eszközök energia-megtakarítást célzó beszerzésének támogatása” elnevezésű EU-s pályázathoz kapcsolódó közbeszerzési eljárásokban. A GVH a cégekre összesen több mint 1,6 milliárd forintnyi bírságot szabott ki.
2020. 01. 04. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

1,8 milliárdos versenyhivatali bírság a Telenor megtévesztő kereskedelmi gyakorlatáért

A GVH megállapította, hogy a Telenor Magyarország Zrt. jogsértést követett el egyes reklámjaival, mert több mint egy évig nem tájékoztatta a fogyasztókat arról, hogy 0 Ft-osnak vagy kedvezményes árúnak hirdetett készülékei díjának egy részét beépítette az előfizetői díjba, amely így magasabb lett, mint az azonos tartalmú és idejű elköteleződéssel járó előfizetéseké. A hatóság a jogsértésért 1,8 milliárd forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.
2019. 12. 21. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A GVH 1,8 milliárd forintra büntette a Telenort

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 1,8 milliárd forintos bírságot szabott ki a Telenor Magyarország Zrt.-vel szemben a vállalat megtévesztő kereskedelmi gyakorlata miatt - közölte a hivatal pénteken az MTI-vel. A Telenor vitatja a döntést, a bírság összegét súlyosan aránytalannak gondolja, ezért bírósághoz fordul.
2019. 12. 20. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Versenyfelügyeleti eljárás indult a Viagogo-val szemben

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2019. december 9-én versenyfelügyeleti eljárást indított a Viagogo AG ellen a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt.
2019. 12. 19. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több mint egy milliárd forint összegű bírság a Vodafone-nak ismétlődő jogsértés miatt, a vállalat nem ért egyet a döntéssel

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Vodafone megalapozatlanul állította piacelsőségét „Európa legnagyobb 4G partnerhálózata” és „Európa legnagyobb 4G hálózata” szlogenjeivel. A vállalkozásnak 1 milliárd 176 millió forintos bírságot kell fizetnie.
2019. 12. 14. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A GVH engedélyezte a Netrisk és a Biztosítás.hu egyesülését

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt a Netrisk.hu Első Online Biztosítási Alkusz Kft. (Netrisk) irányításszerzése a Biztosítás.hu Biztosítási Alkusz Kft. (Biztosítás.hu) felett.
2019. 12. 12. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több mint 860 milliós bírság hulladékkezeléssel kapcsolatos közbeszerzési eljárásokban való összejátszásért

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy öt vállalkozás jogsértő magatartást tanúsított a jellemzően uniós támogatású pályázatok keretében hulladékkezelésre szolgáló gyűjtőedények, gépjárművek és berendezések beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárásokban. A GVH a cégekre összesen több mint 860 millió forintnyi bírságot szabott ki.
2019. 12. 06. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

860 millió forintos bírságot kell fizetnie öt cégnek kartellezés miatt

Összesen több mint 860 millió forintra bírságot kell fizetnie öt cégnek, amiért közbeszerzési eljárásokban összejátszottak egymással - közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) csütörtökön az MTI-vel.
2019. 12. 05. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jóváhagyta a GVH a Delta Csoport és az Est Media tranzakcióját

Jóváhagyta a Gazdasági Versenyhivatal a Delta Csoport és az Est Media Nyrt. július 30-án bejelentett tranzakcióját, ami a sikeres zárás egyik feltétele volt. Így hamarosan a tőzsdei cég tulajdonába kerülhet a közel 16 milliárd forintos árbevételű Delta Systems Kft. informatikai vállalat.
2019. 12. 05. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több mint félmilliárdos bírságot szabott ki a Versenyhatóság biztonságtechnikai termékek forgalmazásának korlátozása miatt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Paradox biztonságtechnikai termékek (riasztóberendezések és kellékek) forgalmazását végző Paradox Security Sytems (Bahamas) Ltd. (Paradox Bahama) valamint magyarországi disztribútorai, a Power Biztonságtechnikai Kereskedelmi Kft. (Power) és a Trióda Biztonságtechnika Zrt. (Trióda) közel 10 éven keresztül korlátozták az eszközök értékesítőinek versenyét. A hatóság jelentős bírsággal sújtotta az érintett vállalkozásokat.
2019. 12. 04. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Multivitamin reklám miatt kapott 7 millió forintos bírságot a Bayer Hungária Kft.

A Bayer Hungária Kft. jogsértő módon járt el, amikor a Supradyn Kids multivitamin-készítményének egyes reklámjaiban közvetlenül szólította meg a gyerekeket, ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 7 millió forintos bírságot szabott ki a gyógyszergyártó céggel szemben - közölte a hivatal pénteken az MTI-vel.
2019. 12. 01. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Gyermekeknek szánt jogsértő reklámjai miatt kapott 7 milliós bírságot egy gyógyszercég

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Bayer Hungária Kft. jogsértő módon, közvetlenül szólított meg gyermekkorúakat Supradyn Kids multivitamin-készítményének egyes reklámjaiban. A hatóság 7 millió forintos bírságot szabott ki a gyógyszercégre.
2019. 11. 30. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

#fizetetthirdetés, avagy hogyan reklámozhat egy influencer?

Mivel a véleményvezérek sok esetben a hagyományos hirdetési eszközöknél jóval több fogyasztót érnek el, szerepük felértékelődött a hirdetők körében. Az elmúlt években lefolytatott versenyhivatali vizsgálatok azonban feltárták, hogy az általuk alkalmazott gyakorlat nem mindig volt megfelelő. De hogyan hirdethet egy influencer? Hogyan kerülheti el a bírságot? Mi számít burkolt reklámnak? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre keresett választ legutóbbi adásában a Meeting Request, a Deloitte üzleti podcastje, amiben a GVH fogyasztóvédelmi irodájának vezetője volt vendégük.
2019. 11. 25. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Influencer marketinggel kapcsolatos kötelezettségeket kért számon a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy mind a Dukai Regina tulajdonában álló „With Love” Kft., mind a vele szerződő, influencereket közvetítő médiaügynökség, a Red Lemon Media Group Kft. hiányosan teljesítette a közösségi média-megjelenésekkel kapcsolatos, korábban vállalt kötelezettségeit.
2019. 11. 22. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

20 millió forint versenyhivatali bírságot kapott a HelloPay

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 20 millió forintra bírságolta a főleg fesztiválokon, vásárokon és vendéglátóhelyeken elérhető, készpénzmentes fizetési szolgáltatót, a HelloPay Zrt.-t, mivel jogsértőnek találta, hogy a társaság a termináljain alapbeállításként alkalmazta a 10 százalékos borravalót.
2019. 11. 20. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Versenyhivatallal együttműködve látványosan csökkenthető a bírság

Együttműködéssel jelentősen mérsékelhetik a cégek a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által kiszabott bírságokat – hangzott el a Hegymegi-Barakonyi és Társa Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda és a Vállalati Jogtanácsosok Európai Egyesülete (ACCE) közös konferenciáján. A hatósággal való kooperációt nagymértékben elősegítik a hatékony és jól működő vállalati megfelelési programok.
2019. 10. 18. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Magyar Telekom kedvező csomagajánlatot tett több településen a GVH vizsgálatának hatására

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elfogadta a Magyar Telekom kötelezettségvállalását a cégnél indított vizsgálat nyomán, hogy 2019. december 2-ától több mint 400 településen elérhetővé teszi kedvező feltételű új, televízió-, internet- és telefonszolgáltatást tartalmazó csomagját - közölte a versenyhivatal pénteken az MTI-vel.
2019. 10. 12. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások: