Black Friday – a nap, mikor mélyen a zsebünkbe nyúlunk
Bár több millióan igyekeznek kihasználni az óriási árleszállítások idejét, a vevők bizonyos százaléka nem elégedett maradéktalanul. Sokan a Black Friday „átverős” akciói miatt nehezményeznek, míg másokat az bosszant, hogy néha több mint egy hetet is kell várniuk a kiszállításra...
A karácsonyi ajándékokat is a neten szerezzük be
Ma már nem trendi karácsony előtt a pénztárnál sorban állni, inkább az emberek többsége a futárra vár, aki kézbesíti majd a megrendelt csomagot. Mivel szinte mindenhonnan csak azt halljuk, hogy az online vásárlással nemcsak pénzt, de időt és energiát is megspórolunk, ezért még nyilvánvalóbb, hogy az év azon időszakában, mikor a megszokottól is több ajándékot vásárolunk, inkább ezt, tehát az internetes vásárlást részesítjük előnyben.
Az eNET mérései szerint 2018- ban 2 millió vásárlója volt a Black Fridaynak, akik összesen majdnem 78 milliárd forintot költöttek el egy hétvége alatt. Az előző évi, 2017-es Black Friday forgalmat 60 milliárd forintra becsülték az elemzők, tehát a növekedés több, mint 20%-os volt. A vásárlók száma a 2017-es 1,7 millióról 2018-ra 2 millióra nőtt. 2017-hez képest 2018-ban kb. 400 000 fővel többen vásároltak karácsonyi ajándékot (online és offline), és nőtt a vásárlások értéke is: 2018-ban közel 100 milliárd forinttal többet költöttünk karácsonyi ajándékra, mint az előző évben.
A Black Friday nem mindig habos torta…
Bár általában rendkívül csalogatóak az e-kereskedők akciói, a vásárlók néha „átlátnak” a szitán. Sokak szerint egyáltalán nem éri meg jobban a Black Friday alkalmával vásárolni, mint máskor. A netezők 56%-ával előfordult már, hogy becsapva érezték magukat a Black Friday árakat látva. Ugyanakkor, csak 39%-uk gondolja, hogy a Black Friday jó lehetőség arra, hogy kedvező áron vásárolják meg, amit szeretnének. Többen nehezményezik, hogy rendkívül zavaró a Black Friday körüli nagy felhajtás, míg a megkérdezettek közül volt, aki abban talált némi kivetnivalót, hogy ez is csak egy amerikai trend, amit átvettünk.
Az Egyesült Államokból származó és eredetileg Hálaadás másnapján egyetlen napra korlátozódó akciós árakat ma már az európai fogyasztók is szeretik kihasználni a nagyobb beszerzések és karácsonyi ajándékvásárlás alkalmával. Különösképpen a műszaki fogyasztási cikkek esetében jellemző, hogy szinte minden kereskedő akciós ajánlatot hirdet, amit aztán akár 1-2 hétig is tart.
Ugyanakkor többen szóvá tették, hogy nagyon zavarja őket, hogy késve történnek a csomagok kiszállításai, de nem csak ekkor, hanem a karácsonyt megelőző időszakban is.
2016-tól folyamatosan 800-900.000 fős tábort érintenek a késedelmes kiszállítások (2018 év végén 870.000 vásárlót). Persze a vevők többsége tudja ilyenkor, hogy nem 1-2 napos szállítással kell kalkulálnia, sokakat mégis bosszant, hogy néha heteket is kell várniuk a csomagjukra.
Az ajándékok beszerzését nem lehet elég korán elkezdeni
Sokan már október közepén megkezdik az ajándékok beszerzését. Ők azok, a tudatos, főleg női vásárlók, akik nem szeretnek mindent az utolsó pillanatra hagyni. Az internetezők 37%-a – kivetítve körülbelül 2,2 millió ember – a beszerzésekkel viszont már szándékosan megvárja a november végi Black Friday akciókat, bízva a jó ajánlatokban és a széles választékban. Ezt követően azonban az ajándékok beszerzése a többség (62%) számára akár egészen a karácsonyt megelőző utolsó napokig is elhúzódhat.
Ezt vásároljuk leggyakrabban karácsony előtt a neten:
- játékok (44%)
- szépségápolási és kozmetikai termékek (42%)
- lakberendezési, barkács- és lakásfelszerelési tárgyak (31%)
- könyvek, filmek, zenék (27%)
- szórakoztató elektronikai eszközök (23%)
- okostelefonok, tabletek és kiegészítőik (23%)
- háztartási és konyhai eszközök (22%)
- számítástechnikai eszközök (19%)
- órák, ékszerek, divatkiegészítők (18%)
És 2019-ben mikor lesz Black Friday?
2019. november 29-én, pénteken; de várhatóan már egy héttel előtte november 22-én is számos akció lesz a Black Friday-el kapcsolatban.
Forrás: enet.hu, webaruhazkeszitesarak.hu