Eljöhet a kis webáruházak paradicsoma

– Az EU több lépcsőben csökkentené a közösségen belüli elektronikus kereskedelemmel, illetve távértékesítéssel foglakozó cégek adminisztrációs terheit és költségeit – derül ki a MAZARS legfrissebb összefoglalójából. A jelentés szerint 2018-tól az elektronikus szolgáltatást – például könyv- vagy filmletöltést – nyújtó vállalkozásoknak csak akkor kell majd a vevő illetékessége szerinti országban áfát fizetni, ha az adott országba nyújtott szolgáltatások összértéke meghaladja az évi 10 ezer eurót. 2021-től pedig a távértékesítésre – webshopokra, online csomagküldőkre – a már korábban bevezetett, hasonló értékhatár egységesítését, illetve a külföldi adóregisztrációt teljesen kiváltó egyablakos MOSS-rendszer kiterjesztését is javasolja az unió.

Eljöhet a kis webáruházak paradicsoma

A sikeres webshopokat, elektronikus szolgáltatókat előbb-utóbb a külföldi vásárlók is felfedezik. Ez mindaddig jó hír a vállalkozásoknak, amíg nem szembesülnek az értékesítés adózási vonzatával. Adódik ugyanis a kérdés: mi a helyzet az áfával?

 

Az általános forgalmi adó megfizetése kapcsán az uniós szabályozás a célország elvét követi, a kiindulópont az, hogy minden a tényleges fogyasztás helyén adózzonfoglalja össze a MAZARS legfrissebb jelentése. Amennyiben tehát a Magyarországon értékesített terméket itthon „fogyasztják el”, azaz országon belül szállítják ki a vásárlónak, a magyar áfát kell felszámítani és az összeget a magyar költségvetésbe kell befizetni.

 

Az elvből az következne, hogy amennyiben külföldre értékesítik az árut, például Szlovákiába, akkor a szlovák áfát kell felszámítani, a befizetés pedig a pozsonyi költségvetést gyarapítja majd. A kivitelezés azonban korántsem egyszerű: olyan adminisztrációval jár, ami a költségeket az egekbe repíti. Ezt felismerve az uniós szabályozás az ún. távértékesítésre, azaz a más tagállami magánszemélynek történő értékesítésre speciális szabályokat határoz meg.

 

Számít, kiszámít, ki számít?

 

Klasszikus, adóalanyok közötti értékesítés esetén a célországban történő adóztatást úgy oldja meg az áfatörvény, hogy a fuvarozással járó termékértékesítésnél, tehát azokban az esetekben, amikor a termék az értékesítés pillanatában más tagországban van, mint ahová a fuvar eredményeként érkezik, a tranzakcióhoz gyakorlatilag két adóztatandó ügyletet is rendel.

 

Egyrészt adózik maga a termékértékesítés, másrészt pedig a közösségi beszerzés – azaz a beszerző a célországban lesz köteles az adót az ügylet után megfizetni. Ha például egy magyar cég egy német társaságnak értékesít valamit, a magyar vállalkozás nem fizet magyar áfát (adómentes közösségi értékesítést hajt végre), míg a német cég a közösségi beszerzés után a német áfa fizetésére lesz kötelezett. Így teljesül a célország elve szerinti adóztatás.

 

Más a helyzet akkor, ha a vásárló magánszemély: mivel ő nem adóalany, nem terhelhető rá az adófizetési kötelezettség. Így viszont hogyan valósítható meg a célországban történő adózás? Erre hoz egy speciális szabályt az uniós Irányelv: amennyiben a vásárló nem adóalany, a teljesítés helye az érkezési ország, az az ország, ahol a vásárló ténylegesen található – az áfát pedig a teljesítés helyén kell megfizetni.

 

A gond mindezzel az, hogy egy kisebb cég, amelytől csak időnként vásárolnak külföldről, összességében nem nagy bevételt generálva, gyakorlatilag belerokkanna az adminisztrációs költségekbe. A fenti példánál maradva: szlovák adószámot kellene kérnie, szlovák áfát felszámítania, szlovák adóbevallást készítenie, és az adót a szlovák költségvetésnek megfizetnie. Brüsszelben kiszámították: egy ilyen adóregisztrációt fenntartani átlagosan évi 8.000 euró költséggel jár a vállalkozás számára. Egy kis webshopnak ez nyilván nem éri meg, ezért az Irányelv bölcsen értékhatárhoz rendeli a szabály alkalmazását.

 

A bonyodalmas fenti eljárást csak akkor kell alkalmazni, ha egy naptári évben az adott országba folytatott értékesítések nettó értéke meghalad egy bizonyos értékhatárt. Az értékhatárt az egyes tagországok egyedileg határozták meg, 35 és 100 ezer euró között mozoghat. Szlovákiában például a minimumra, 35.000 euróra állították be. Természetesen az értékesítő dönthet úgy, hogy már az értékhatár elérése előtt is az érkezési ország szabályait alkalmazza – ez viszont csak az értékhatár elérése után lesz kötelező.

Kardos Dóra, a Mazars Kft. adómenedzsere hangsúlyozta: „Mindez nem azt jelenti, hogy az értékhatár eléréséig nem kell áfát fizetni. Amíg egy külföldre is értékesítő magyar vállalkozás el nem éri az adott értékhatárt, addig a magyar áfát fel felszámolnia. Miután viszont túllépi a 35 ezer eurót, vagy az adott államban megállapított értékhatárt, regisztrálnia kell az adott országban és fizetnie az ottani forgalmi adót.”

 

És ha dalban mondom el?

Elektronikus úton nyújtott szolgáltatásnak számít a szoftver, zene, film vagy játék rendelkezésre bocsátása, vagy a távoktatás. A szabályozás kimondja, hogy az ilyen típusú szolgáltatásoknál a teljesítési hely mindig az igénybevevő lakóhelye, akkor is, ha a vásárló nem adóalany.

Egy magyar startup vállalkozás kifejleszt egy olyan telefonos játékot, ami világraszóló siker lesz. Az App Store-ban, vagy a Play Áruházban 1 euróért árulja, mely összeg értelemszerűen az áfát is tartalmazza. A cégnek attól függően keletkezik adófizetési kötelezettsége, hogy melyik országban töltik le az app-et a felhasználók, külön-külön minden uniós tagállamban. Ez nyilvánvalóan egy adózási rémálom lenne, ezért az EU az ilyen szolgáltatásokra létrehozta az ún. MOSS-rendszert (mini one-stop shop – szűkített egyablakos rendszer). Ezen keresztül az adóalanyok az egyes tagországokban történő regisztráció nélkül a székhelyük szerinti tagországban, egyablakos rendszeren keresztül tudnak eleget tenni adóbevallási és adófizetési kötelezettségüknek.

 

Így könnyít az Unió

 

A Bizottság a múlt év végén terjesztette elő javaslatait az áfa irányelv módosítására vonatkozóan, azzal a céllal, hogy az elektronikus kereskedelem egyszerűbbé, minél szélesebb körben elérhetővé váljon.

 

2018. január 1-jétől az elektronikus szolgáltatásokra vonatkozóan is értékhatárt akar bevezetni az Unió: a távértékesítéshez hasonlóan csak akkor kellene a fogyasztás szerinti országban fizetni az adót, ha az adott országba nyújtott szolgáltatások összértéke meghaladná a 10.000 eurót egy évben. Az értékhatár eléréséig a szolgáltató telephelye szerinti adót kellene fizetni az ilyen szolgáltatások után.

Tudta, hogy bankbetétben romlik a pénze?
A csökkenő kamatkörnyezetben egyre nehezebb jó hozamú befektetést találni. A banki betéti kamatok általában 0-1% közötti éves hozamot fizetnek, miközben az infláció 3,1% (KSH, 2018. június). Így az Ön pénze reálértéken romlik, hiszen az infláció nagyobb, mint a kapott kamat. Mi a teendő ilyen helyzetben?

Töltse ki kalkulátorunkat és megoldást találhat pénzügyeire!
Milyen távra fektet be általában?
   
Mekkora éves kamatot kap jelenleg?
   
Milyen kockázat mellett fektet be Ön?
   
Milyen befektetésben gondolkodik?
 
Milyen éves hozammal lenne Ön elégedett?
   
Szeretne adómentes befektetést?
 
Pénzügyi megoldásunk:
Ahhoz, hogy testreszabott ajánlattal tudjuk Önt felkeresni, kérjük, töltse ki a következő adatokat:
Név:
Irányítószám:
Telefon:
E-mail:
Miért édemes Önnek regisztrálni, és mi fog történni?
  • Mi a pénzhez értünk, segítünk Önnek pénzügyeiben.
  • A megadott elérhetőségeken szakértőink megkeresik Önt.
  • Kollégáink válaszolnak pénzügyi kérdéseire.
  • Szakértőink segítenek Önnek befektetési döntéseiben, információt adunk döntéseihez.
  • Segítségünkkel számos pénzügyi konstrukciót elérhet (állampapírok, deviza, hazai- és külföldi részvénypiacok, befektetési alapok stb).
  • A tanácsadás díjmentes.
Különös tekintettel az Európai Parlament és a Tanács 2016/679 Rendeletében („Általános Adatvédelmi Rendelet” vagy „GDPR”) foglaltakra valamint az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény („Infotv.”) szerint személyes adataim jelen weboldalon történő megadásával hozzájárulok ahhoz, hogy adataimat a ProfitLine.hu kezelje. Továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy megadott személyes adataimat a ProfitLine.hu a Partnereink menüpontban feltüntetett szolgáltató partnerei részére továbbítsa további egyeztetés, tájékoztatás, kapcsolatfelvétel céljából.
Köszönjük megkeresését
Köszönjük megkeresését, kollégáink hamarosan felkeresik a megadott elérhetőségek egyikén.

„A módosítás azonban nem áll meg itttette hozzá Kardos Dóra. Ambiciózus célként a távértékesítésre vonatkozó értékhatár egységesítését, egyben 10.000 euróra való csökkentését javasolja, igaz, majd csak 2021-től. Az Unió szeretné elérni a MOSS-rendszer kiterjesztését más szolgáltatásokra, valamint a távértékesítésre is. Ezzel jelentősen egyszerűsödne az érintett vállalkozások működése, hiszen nem kellene külföldi adóregisztrációval bajlódniuk.”

A javaslatok sorsa a tagállami kormányok kezében van, hiszen elfogadásukhoz minden egyes uniós tagnak egyet kell értenie. A gazdasági célokat tekintve is töredezett uniós egységnek ez újabb erőpróba lesz. Kérdés, vajon a magyar jogalkotó hajlandó lesz-e engedni a számlázóprogramokkal kapcsolatos szigorú elvárásaiból? Lemondanak-e a „kis” államok az elektronikus szolgáltatásokból származó adóbevételeikről a meghatározott értékhatár alatt? Néhány éven belül megtudjuk a választ.

 

Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?

 

 

Hozzászólások

Különböző félelmek, azonos problémák – elkészült a Kaspersky Lab legújabb ipari kiberbiztonsági tanulmánya

A Kaspersky Lab „Ipari Kiberbiztonság 2018” felméréséből kiderül, hogy a különböző területeken tevékenykedő ipari vállalatok, mint például a közlekedési- és a logisztikai cégek, vagy az energetikai szolgáltatók teljesen eltérő véleményt alkotnak a számítógépes támadások hálózataikra mért negatív hatásairól. Amikor azonban a hálózatok biztonságával kapcsolatos kérdésekről van szó, akkor ugyanazok a problémák merülnek fel minden szektornál: a megfelelő személyzet hiánya, a felsővezetés alulfizetettsége és az emberi tényező szerepe. Mivel a kritikus infrastruktúrák 40%-a átlagosan fél év alatt szembesül egy kibertámadással, ezért az esetleges kiberbiztonsági hiányosságok jelentősen növelhetik a kockázatokat és a károkat.
2018. 08. 17. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Digitális forradalom jöhet a fuvarozásban?

A logisztikai és szállítmányozó cégek számára manapság a munkaerő-hiányon túl talán a legnagyobb nehézséget a rendkívül sok papírmunka jelenti: fuvar- és szállítólevelek, számlák, a tachográf-kimutatások valamint ezek adminisztrációja időigényes, költséges és a térbeli különbségek miatt bonyolult feladat. Azonban ma már elérhetők olyan elektronikus aláírásra épülő rendszerek, melyekkel a fenti folyamatok jelentősen leegyszerűsíthetőek, gyorsíthatóak, a költségek csökkenthetőek, miközben a hatékonyság már rövidtávon is javul.
2018. 08. 15. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kevés az okosotthon, de készülünk a nagy változásra

Már nálunk is egyre több lakásban jelennek meg olyan modern, távolról vezérelhető és programozható rendszerek, amelyek kényelmesebbé és biztonságosabbá teszik mindennapjainkat, ráadásul a legtöbb esetben energiatakarékosak is. A Fundamenta országos reprezentatív kutatásából kiderül, hogy az otthoni okosmegoldások még nem terjedtek el széles körben, de a többség készül a változásra, és szeretne lakásában ilyen berendezéseket. A szakértő arra hívja fel a figyelmet, hogy az új technológiák beszerelésének költséghatékony módja a lakástakarék, hiszen az állami támogatással kiegészített, megspórolt összeg a legtöbb okosmegoldás beépítésére felhasználható.
2018. 08. 14. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Lengyel startup cég forgathatja fel a programmatic mobilhirdetési piacot Magyarországon

Magyarországon is megkezdte működését az egyedi targetálási lehetőségeket kínáló Selectivv Mobile, amely az utóbbi évek egyik legfigyelemreméltóbb és leginnovatívabb marketing és kutatási cége a lengyel mobilhirdetési és kutatási piacon. „A vállalat, amely ismeri a felhasználókat” – így szól a mottója az adatbányászatból értékes marketinginformációkat generáló Selectivvnek, amely 200 ezer okostelefonos, tabletes applikáció és mintegy 15 millió mobil weblap látogatói adatait dolgozza fel.
2018. 08. 14. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Visszaesett a Snapchat felhasználóinak száma

Története során először esett vissza a Snapchat napi aktív felhasználóinak száma (-2% negyedév/negyedév), főként a sikertelen redesign miatt.
2018. 08. 09. 16:01
Megosztás:
Hozzászólások:

400 ipari szervezet ellen indítottak adathalász támadásokat

A Kaspersky Lab szakértői nemrég olyan pénzügyi adathalász e-mail rohamot azonosítottak, amelyek kifejezetten ipari szervezetek ellen irányultak. Mindeddig 400 érintett vállalatról tudunk, többségében Oroszországban. A támadás-sorozat tavaly ősszel indult és több száz olyan vállalati asztali számítógépet fertőzött meg, amelyek főként kohászat, energia-, építőipar, logisztika területén tevékenykednek.
2018. 08. 04. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az Apple lett az első részvény a holdon

Csillagászati határt ért el tegnap az Apple piaci kapitalizációja, miután első vállalatként elérte az 1.000 milliárd amerikai dollárt.
2018. 08. 03. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mi lesz a tech-szektorral a Facebook-fiaskó után?

Javában tart a Q2 jelentési szezon, az S&P 500-as cégek több mint fele már közreadta az eredményeit. Ahogy azt várni lehetett, jók a számok, az egy részvényre jutó nyereség 24%-kal, az árbevétel 10%-kal emelkedett év/év alapon. Ugyanakkor az elmúlt két hétben csak 0,6%-kal erősödtek az USA részvények árai – a jó eredmények már korábban be voltak árazva, így a figyelem inkább a társaságok kilátásaira, a gazdaság irányára összpontosul.
2018. 08. 03. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új arcfelismerő rendszer tesztelése zajlik Nagy-Britanniában

Jogvédők által erősen vitatott arcfelismerő rendszert tesztel Londonban és más brit városokban a rendőrség. A "kínai stílusúként" emlegetett technológia a bírálatok szerint pontatlan, alkalmazása pedig sértheti az emberi jogokat.
2018. 07. 27. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Mindig van új a nap alatt – most kedvezményre jogosító kódokkal támadnak a kiberbűnözők

A Kaspersky Lab szakértői egy új, szokatlan csaló módszert azonosítottak nemrég: hamis weboldalak létrehozásával a kiberbűnözők ingyenes ajándékkártyák és/vagy ajándék kódok ígéretével jutottak hozzá a felhasználók adataihoz, majd azokat értékesítették harmadik felek számára.
2018. 07. 26. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Mindenkit meghekkeltek már, csak nem biztos, hogy tud róla

Az IoT-eszközök térnyerésével egyre több lehetőség nyílik a digitális fejlődésre. Ma már gyakorlatilag nincs olyan cég, amely ne használna digitális megoldásokat, mivel az általuk nyújtott sokoldalú funkciók és a szolgáltatott adatok kényelmesebbé, átláthatóbbá, valamint hatékonyabbá teszik a szervezetek működését. Ugyanakkor ezek az online hálózatba kapcsolt, egymással kommunikáló eszközök egyben támadási felületet teremtenek a kiberbűnözőknek, így a vállalatok már a napi rendes működéssel is ki vannak téve a kibertámadásoknak, amelyek 2017-ben esetenként átlagosan 3,62 millió dollárnyi kárt okoztak. A McKinsey felmérése szerint ráadásul az érintettek átlagban 99 nap alatt észlelik a „betörést”. A Schneider Electric tisztában van vele, hogy más nemzetközi nagyvállalatokkal együtt jelentős fenyegetettségnek van kitéve, ezért osztja most meg a megfelelő kibervédelmi rendszer kialakításához saját maga által is alkalmazott intézkedéseket.
2018. 07. 21. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Fejlett kártevők elleni mobilvédelmet fejlesztett ki a Kaspersky Lab

Az okostelefonok már régóta ugyanolyan fontosak a vállalkozások számára, mint az asztali számítógépek vagy a laptopok, hiszen minden ötödik alkalmazottnak van hozzáférése a vállalati dokumentumokhoz saját telefonjáról vagy tabletjéről. A növekvő mobilitás azonban növekvő kockázatokat is rejt a kibertérben – a Kaspersky Lab adatai szerint csak tavaly 42 millió olyan támadást észleltek, amelyeket kifejezetten mobil készülékek ellen indítottak. Épp ezért a cégeknek nemcsak a vállalati mobilitást kell biztosítaniuk, hanem a mobil készülékek és a rajta található szenzitív adatok védelmére is figyelmet kell fordítaniuk. A Kaspersky Lab frissítette a Kaspersky Security for Mobile megoldását azért, hogy lépést tartson az új kihívásokkal minden vállalat. A friss verzió felügyeli a készülékeket, biztosítja a láthatóságot és gondoskodik az értékes vállalati adatok védelméről Android és iOS készülékeken egyaránt.
2018. 07. 21. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jó negyedévet zárt az SAP

A vártnál jobb negyedévet zárt az SAP német szoftvergyártó, amely csütörtökön kiadott gyorsjelentésében javította az idei bevételére és nyereségére vonatkozó előrejelzését a felhőszolgáltatási ágazat növekedésének gyorsulására hivatkozva.
2018. 07. 19. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Folyamatosan növekszik a kibertér veszélyeivel kapcsolatos tudatosság

Az elmúlt években folyamatosan nőtt a kibertér veszélyeivel kapcsolatos tudatosság - mondta Krasznay Csaba kiberbiztonsági szakértő az M1 aktuális csatorna vasárnap reggeli műsorában.
2018. 07. 15. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Minket figyelnek a mobilkészülékeink – derül ki a Kaspersky Lab elemzéséből

A különböző mobilalkalmazások megfigyelő képességei egyre jobban aggasztják a felhasználókat - sokakat zavar, hogy az internetet használó készülékek nemcsak megfigyelik, de meg is osztják a felhasználók tevékenységeit, adatait. Ugyanakkor kevesen tudják, hogy ezeket a veszélyeket könnyedén kezelhetjük, ha betartunk néhány egyszerű biztonsági intézkedést – figyelmeztet a Kaspersky Lab egyik szakértője.
2018. 07. 13. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Újabb kibertámadás Németországban

Több német médiavállalat és egy vegyifegyver-kutatással foglalkozó szervezet vált újabb kibertámadás célpontjaivá Németországban - jelentette csütörtökön az ARD német közszolgálati médiaszolgáltató.
2018. 07. 12. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Getronics megvásárolta a Pomeroy-t: egymilliárd dollár feletti vezető globális IT szolgáltatási platform jött létre

A Getronics sikeres akvizíció keretében megvásárolta a Pomeroy-t, az USA digitális munkahelyi átalakulásának egyik piacvezető szolgáltatóját. A stratégiai akvizícióval a Getronics megszilárdította pozícióját a globális ICT szolgáltatók piacán, kiszélesített szolgáltatásokat és kiemelkedő ügyfélélményt kínálva. A Getronics tulajdonosa a Bottega InvestCo S.à r.l., melynek alapítója és főrészvényese a brazil-amerikai vállalkozó Nana Baffour, a Getronics csoport elnök-vezérigazgatója.
2018. 07. 12. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

10 millió dollárt kerestek a kiberbűnözők a kriptovalutás átverésekkel

A Kaspersky Lab becslései szerint a kiberbűnözők az elmúlt évben több mint 21 ezer ether kriptovalutát kerestek, ami több mint 10 millió dollárnak felel meg a jelenlegi árfolyamon.
2018. 07. 11. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hogyan segíti a mesterséges intelligencia a digitális marketinget?

A mesterséges intelligencia (AI) és a gépi tanulás (ML) a digitális marketing területén is olyan újításokat tesz lehetővé, amelyek korábban csak sci-fi történetekben voltak elképzelhetőek. A szuperszámítógépek ma már képesek a Big data, vagyis a magán- és a céges szektor által előállított óriási adatmennyiség elemzésére. Ezt a tudást hívta segítségül az Intren digitális marketingügynökség legújabb kísérleti projektjéhez, amelyben a turisztikai hirdetések hatékonyságát vizsgálta az IBM mesterséges intelligenciájának segítségével.
2018. 07. 10. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A zsebtolvajok mázlija - A felhasználók több, mint fele nem védi jelszóval a mobilját

Az emberek fele (52%) még mindig nem védi le jelszóval a mobilkészülékeit, ezért az internetes zsebtolvajok egyre nagyobb hasznot húzhatnak az ilyen jellegű digitális lopásokból. Erre hívja fel a Kaskpersky Lab a felhasználók figyelmét.
2018. 07. 04. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás