Ezekre figyeljünk, mielőtt árösszehasonlító oldalakról vásárolunk

Közel húsz éve jelentek meg az első, termékeket és szolgáltatásokat összehasonlító honlapok és ezek népszerűsége egyre növekszik. Ezek az összehasonlító eszközök számos előnyt kínálnak, ugyanakkor több fogyasztóvédelmi jellegű problémát is felvet a működésük. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) erre reagálva jelentette be nemrégiben, hogy elemzést végez a digitális összehasonlító eszközök piacán, hogy ezen eszközök fogyasztókra gyakorolt hatását vizsgálják.

Ezekre figyeljünk, mielőtt árösszehasonlító oldalakról vásárolunk

A GVH tájékoztatása szerint a tervezett piacelemzés azon szektorokra összpontosít, amelyekben a fogyasztóknak magas keresési költségeik lehetnek, az eszközöket a fogyasztók széles köre veszi igénybe, a piacon kevés ilyen eszköz verseng, vagy ahol az összehasonlító szolgáltatásokat intenzív kommunikáció kíséri. A hatóság közleménye szerint az eljárás különösen a kiskereskedelmi, szállásfoglalási, utazási, valamint pénzügyi és biztosítási szolgáltatásokat nyújtó digitális összehasonlító eszközöket fogja érinteni.

A GVH piacvizsgálata nemzetközi viszonylatban nem példa nélküli. Az Európai Bizottság már 2013-ban átfogó tanulmányt készíttetett – többek között a Deloitte közreműködésével – az összehasonlító eszközök elterjedtségével, működésével, fogyasztói megítélésével kapcsolatban. Ezt követően, 2016-ban a Bizottság és a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok több mint 350 árösszehasonlító és szállásfoglalási szolgáltatást nyújtó honlapot vizsgáltak át fogyasztóvédelmi szempontból, majd 2017-ben a Bizottság ajánlást tett közzé, amiben az összehasonlító eszközök működtetésével kapcsolatban felmerülő legfontosabb fogyasztóvédelmi kérdéseket összegezte. Ezzel párhuzamosan több tagállami hatóság - például a német és az angol – is végzett átfogó vizsgálatot vagy piacelemzést a digitális összehasonlító eszközök működésének feltérképezése érdekében és ezeket az elemzéseket több esetben egyedi beavatkozás követte.

Dr. Göndöcz Péter a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere szerint a már lezárult vizsgálatok és kutatások számos olyan területet azonosítottak az összehasonlító eszközök működése során, amelyek problémásak lehetnek fogyasztóvédelmi szempontból.

Gyakori, hogy az összehasonlító eszközök által feltüntetett árak és kedvezményes ajánlatok nem teljeskörűek, mert  nem tartalmazzák a termék vagy szolgáltatás megvásárlásának egyéb költségeit, például az adókat, díjakat, pótdíjakat, szállítási költségeket, valamint ezek részletes bontását, ezáltal megtévesztik a fogyasztókat. Sok esetben a fogyasztókat nem tájékoztatják arról, hogy az összehasonlított szolgáltatókról adott értékelés nem teljesen objektív, mivel az értékelésben csak a szolgáltatók által kiválasztott fogyasztók vehettek részt, vagy a véleményekért fizettek a fogyasztóknak.

Tudta, hogy bankbetétben romlik a pénze?
A csökkenő kamatkörnyezetben egyre nehezebb jó hozamú befektetést találni. A banki betéti kamatok általában 0-1% közötti éves hozamot fizetnek, miközben az infláció 3,1% (KSH, 2018. június). Így az Ön pénze reálértéken romlik, hiszen az infláció nagyobb, mint a kapott kamat. Mi a teendő ilyen helyzetben?

Töltse ki kalkulátorunkat és megoldást találhat pénzügyeire!
Milyen távra fektet be általában?
   
Mekkora éves kamatot kap jelenleg?
   
Milyen kockázat mellett fektet be Ön?
   
Milyen befektetésben gondolkodik?
 
Milyen éves hozammal lenne Ön elégedett?
   
Szeretne adómentes befektetést?
 
Pénzügyi megoldásunk:
Ahhoz, hogy testreszabott ajánlattal tudjuk Önt felkeresni, kérjük, töltse ki a következő adatokat:
Név:
Irányítószám:
Telefon:
E-mail:
Miért édemes Önnek regisztrálni, és mi fog történni?
  • Mi a pénzhez értünk, segítünk Önnek pénzügyeiben.
  • A megadott elérhetőségeken szakértőink megkeresik Önt.
  • Kollégáink válaszolnak pénzügyi kérdéseire.
  • Szakértőink segítenek Önnek befektetési döntéseiben, információt adunk döntéseihez.
  • Segítségünkkel számos pénzügyi konstrukciót elérhet (állampapírok, deviza, hazai- és külföldi részvénypiacok, befektetési alapok stb).
  • A tanácsadás díjmentes.
Különös tekintettel az Európai Parlament és a Tanács 2016/679 Rendeletében („Általános Adatvédelmi Rendelet” vagy „GDPR”) foglaltakra valamint az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény („Infotv.”) szerint személyes adataim jelen weboldalon történő megadásával hozzájárulok ahhoz, hogy adataimat a ProfitLine.hu kezelje. Továbbá hozzájárulok ahhoz, hogy megadott személyes adataimat a ProfitLine.hu a Partnereink menüpontban feltüntetett szolgáltató partnerei részére továbbítsa további egyeztetés, tájékoztatás, kapcsolatfelvétel céljából.
Köszönjük megkeresését
Köszönjük megkeresését, kollégáink hamarosan felkeresik a megadott elérhetőségek egyikén.

Az is félrevezető lehet, ha egyes összehasonlító eszközök csak a piac kisebb részét fedik le – például azért, mert csak a számukra jutalékot fizető kereskedők ajánlatait jelenítik meg -, erről azonban nem tájékoztatják a fogyasztókat, akik pedig joggal feltételezik, hogy a piacon elérhető ajánlatok többségének összehasonlításával kaptak eredményt.  Sok esetben kifogásolták a hatóságok azt is, hogy a fogyasztók nem kapnak tájékoztatást arról, hogy a keresési sorrendet milyen, a keresési feltételektől független összetevők (pl. az összehasonlító oldalnak fizetett jutalék, az összehasonlító oldal és a megjelenített szolgáltató közti tulajdonosi vagy egyéb szerződéses kapcsolat) befolyásolják.

Az összehasonlító oldalak és applikációk gyakorta együttműködnek egymással: például egymás adatbázisait vagy kalkulációs eszközeit használják, de erről nem tájékoztatják a fogyasztókat. Így a felhasználókban az a téves képzet alakulhat ki, hogy több – általuk függetlennek hitt - összehasonlító eszköz ugyanazt az eredményt adja, és így nem érdemes tovább keresni a megfelelő ajánlatok között, azonban ez nem így van, mert az azonos eredmény a keresőoldalak közti háttérmegállapodások eredménye. Ehhez hasonló problémát okoz, ha a fogyasztókat nem tájékoztatják arról, hogy az összehasonlító oldalt vagy applikációt valamely piaci szereplő működteti, vagy az összehasonlító eszközt tulajdonosi vagy más szerződéses viszony köti valamely szolgáltatóhoz. E tény ugyanakkor jelentősen befolyásolhatja az összehasonlítást például az összehasonlítás alapjául szolgáló ajánlatok vagy a keresési eredmények rangsora tekintetében.

„Jól látható, hogy számos kérdés merül fel az összehasonlító eszközök működésével kapcsolatban és fontos a fogyasztóvédelmi szabályok megfelelő interpretálása erre a területre is. A nemzetközi trendek ismeretében érdekes lesz látni, hogy a GVH az itthoni digitális összehasonlító eszközök elemzése kapcsán milyen megállapításokra jut, milyen típusú gyakorlatokat kifogásol majd és milyen beavatkozásokra kerül sor a feltárt problémák kapcsán” – tette hozzá dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csoportjának ügyvédje.

Hozzászólások

Robbanásszerűen bővült az alkoholmentes radlerek forgalma az elmúlt öt évben

Jelentősen bővült az alkoholmentes sörök és radlerek forgalma a HEINEKEN Hungáriánál az elmúlt öt évben. A Heineken 0.0 alkoholmentes sör egy év alatt megduplázta a forgalmát, míg az alkoholmentes radlerek értékesítése 2014 óta 130 százalékkal nőtt – közölte a piacvezető HEINEKEN Hungária. A vállalat ezért 0.0% Zóna elnevezéssel egységes kereskedelmi megjelenést biztosít az alkoholmentes termékeinek, és továbbra is támogatja az ittas vezetés visszaszorítását célzó aktivitásokat.
2019. 09. 13. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezeket a zsemléket ne egye, mert műanyag lehet benne!

A Lidl visszahívja a szeptember 11-én gyártott 55 grammos vizes zsemlét és 45 grammos tejes kiflit, miután nem kizárt, hogy kék színű, kemény műanyagdarabok kerültek a termékekbe - tette közzé a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) csütörtökön a honlapján.
2019. 09. 12. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Évi 31 millió magyar bort ad el a Lidl külföldön 13 milliárd forint értékben

Hatodik alkalommal rendezte meg a Lidl Magyarország a Lidl Wine Expo Hungaryt, melyet Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium miniszterhelyettese nyitott meg. Az Expo célja – a kormányzati törekvésekkel összhangban – a hazai borexport elősegítése, támogatása, ami megoldást jelenthet a hazai borászatok számára is az egyre nehezedő külpiaci értékesítésben. Az elmúlt öt év során a vállalat 31 millió palack bort juttatott el a külpiacokra több mint 13 milliárd forint értékben és 2019-re Magyarország legnagyobb borexportőrévé lépett elő. A miniszterhelyettes az eredményeket összegezve kiemelte, hogy ezen tevékenységével a Lidl a legmagyarabb kiskereskedelmi lánc az élelmiszer szektorban.
2019. 09. 12. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Trump elhalasztja a kínai termékekre kivetett büntetővámok bevezetését

Az amerikai kormányzat két héttel elhalasztja a kínai termékekre kivetett büntetővámok október 1-jére tervezett bevezetését - közölte Donald Trump amerikai elnök szerda este Twitteren.
2019. 09. 12. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

E-cigi és alternatívái: Milyen feltételekkel lehet őket forgalmazni?

Magyarországon is terjednek a dohányzás füstmentes alternatívái, mint a töltőfolyadékkal működő elektromos cigaretta vagy a valódi dohányt tartalmazó, de azt a hagyományos, égő cigarettáénál jóval alacsonyabb hőfokon hevítő eszközök, amelyek forgalmazásának számos feltétele van - hívja fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szerdai közleményében.
2019. 09. 12. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kína felfüggeszti az egyes amerikai termékekre kivetett pótvámokat

Egy évre felfüggeszti az egyes amerikai termékekre kivetett pótvámokat a kínai kormányzat vámügyekért felelős bizottsága.
2019. 09. 11. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább csökken az okostelefonok globális eladása

Idén már a harmadik egymást követő évben csökken az okostelefonok globális eladása - véli az amerikai International Data Corporation (IDC) informatikai és távközlési piackutató vállalat.
2019. 09. 10. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Környezetbarát zöldség-gyümölcs tasakokat vezet be a SPAR

A sikeres tesztelést követően, immár a teljes hálózatában elérhetővé teszi a többször használatos zöldség-gyümölcs tároló tasakokat a SPAR Magyarország. Az újrahasználható csomagolóeszközzel a vállalat környezettudatos magatartásra szeretné buzdítani a vásárlóit. A cég emellett a környezetünket kímélő egyéb csomagolástechnikai és gyártási megoldásokat is alkalmaz.
2019. 09. 10. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

25 százalékkal nőtt Románia külkereskedelmi mérlegének hiánya

Az első hét hónapban 25 százalékkal, 9,48 milliárd euróra nőtt Románia külkereskedelmi mérlegének hiánya a tavalyi év azonos időszakához mérten - közölte hétfőn a román országos statisztikai intézet.
2019. 09. 10. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

200 milliárd forint felett az online kiskereskedelem idei első féléves forgalma

A tavalyi év első feléhez képest 16,4%-os növekedési ütemet mutatva, idén nettó 207,5 milliárd forint volt az internetes kiskereskedelem féléves forgalma. Bár az eddigi évekhez hasonlóan ez is rekordösszegnek számít, a 16,4%-os bővülés pedig magasnak tűnhet, összességében elmondható, hogy a szektor egyre lassabban növekszik. Az Árukereső.hu és a GKI Digital közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatából kiderül, hogy a kereskedelemben végbe menő változások milyen új trendeket eredményeznek és ehhez miképp próbálnak alkalmazkodni a vásárlói bázisukat továbbra is bővíteni vágyó webáruházak.
2019. 09. 09. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Így változik a sör ára - ábrán mutatjuk!

A sör fogyasztói átlagára Magyarországon, 2003-2018, hazai világos sör, 0,4-0,5 literes, forint
2019. 09. 09. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Felére csökkent az egyik legfontosabb külkermutató

Bár a július jól sikerült, a fő trend várhatóan nem változik a külkereskedelemben. Az exportnál lassulás várható. Az egyik legfontosabb mutató, a GDP-hez mért külkereskedelmi többlet két és fél év alatt megfeleződött.
2019. 09. 06. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Így változik a sörök címkéje!

Önkéntesen kötelezettséget vállalt az Európai Sörfőzők Szövetsége, ezen belül 25 ország sörszövetsége, köztük a Magyar Sörgyártók Szövetsége (MSSZ) is, hogy 2022-ig megjelölik a sörök csomagolásán az italok összetevőit és tápértékeit - közölte az MSSZ pénteken az MTI-vel.
2019. 09. 06. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Felgyorsult a cseh kiskereskedelmi forgalom növekedése

Júliusban hét százalékra gyorsult a kiskereskedelmi forgalom éves szintű növekedése Csehországban. Júniusban ez a mutató 4,8 százalék volt - közölte a Cseh Statisztikai Hivatal csütörtökön Prágában.
2019. 09. 06. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Világszerte csökkent a félvezetők eladása

Júliusban jelentősen csökkent a félvezetők globális eladása éves összevetésben - áll a félvezetők gyártóit tömörítő szövetség (SIA) honlapján.
2019. 09. 05. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt a román kiskereskedelmi forgalom volumene

Az idei első hét hónapban 7,1 százalékkal nőtt a román kiskereskedelmi forgalom volumene az előző év azonos időszakához mérten - közölte szerdán a román országos statisztikai intézet.
2019. 09. 05. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ábrán mutatjuk a kiskereskedelmi forgalom alakulását

kiskereskedelmi forgalom; milliárd forint, folyó áron
2019. 09. 05. 00:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megugrottak a vásárlások

Júliusban jelentős növekedést ért el a kiskereskedelem, a korrigált adatok szerint 6,4 százalékos volt a növekedés. Továbbra is a nem élelmiszerek iránti kereslet hajtja az ágazatot.
2019. 09. 04. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Gyorsult a kiskereskedelmi forgalom növekedése

Júliusban a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene a nyers adat szerint 6,9 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 6,4 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakáét, élénkült a forgalom a júniusi 4,3 százalékos, illetve 5,2 százalékos növekedést követően - jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2019. 09. 04. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Elég egy rossz élmény, és azonnal elpártolunk egy márkától

A fogyasztók több mint harmada azonnal elpártol egy márkától, ha rossz élmény éri - közölte az Oracle új felmérése alapján. A felmérés szerint a vásárlók 88 százaléka megosztja a negatív élményeket másokkal, a vállalatok egyre kevésbé képesek befolyásolni a vásárlói szokásokat, miközben a fogyasztók egyre kevésbé hisznek az influenszereknek, a celebeknek, a politikusoknak vagy a technológiai forrásoknak, így a közösségi médiának, a mobil hirdetéseknek és a hangalapú szolgáltatásoknak.
2019. 08. 31. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások: