HENT: a magyarok kétharmada szigorúbban büntetné a hamisítókat

Tavaly óta enyhén emelkedett a hamisított termékek iránti kereslet a magyar lakosság körében, a legnépszerűbb csoportot továbbra is a ruhatermékek jelentik a hamis termékek vásárlása kapcsán, derült ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a Tárki legfrissebb közös kutatásából. A felmérés arra is rámutatott, hogy leginkább a férfiak, illetve a Budapesten élők vásároltak a nagyobb arányban hamis terméket az elmúlt évben.

HENT: a magyarok kétharmada szigorúbban büntetné a hamisítókat

A válaszadók 15%-a vásárolt az elmúlt egy évben valamilyen hamis terméket. A kétes eredetű áruk megvásárlásával kapcsolatban általánosságban elmondható, hogy nem történt jelentős elmozdulás 2010 óta, az idei eredmények alapján ugyanakkor az is megállapítható, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra sem egyforma mértékben érdeklődnek a fogyasztók a különböző termékkategóriák iránt, derül ki a tanulmányból.  


A konkrét termékcsoportokra rákérdezve a válaszadók már jobban emlékeztek vásárlásaikra és 23%-uk jelezte, hogy beszerzett egy vagy több alkalommal nem megbízható forrásból származó terméket a felmérést megelőző egy évben. A „legkelendőbb” termék idén is a hamis ruha volt 18%-kal, amit a hamis illatszerek, élelmiszerek és szoftverek követtek 5, illetve 3-3%-kal. Hamis gyógyszereket pedig mindössze 1% vásárolt. Enyhén javuló tendenciáról tanúskodik, hogy a fogyasztók aránya a hamis illatszerek, adathordozók és az élelmiszerek esetében kisebb mértékben csökkent tavaly óta.

 

A legnépszerűbb termékcsoportot tehát továbbra is a különböző ruha - és divatcikkek jelentik. A vásárlók csaknem kétharmada (64%) piacon vagy az utcán szerzi be, további egyharmaduk (34%) boltban (is) vásárolja az ilyen termékeket.

A hamis termékek vásárlásának körülményeivel és motivációival kapcsolatban általánosságban az is kiderült, hogy a válaszadók közel kétharmadának (62%) döntésében  az játszotta a döntő szerepet, hogy a hamis árucikk „olcsó volt”. Amíg a ruházati cikkek és az illatszerek vásárlóinál a hamis termék választásának elsődleges motivációja az ár volt (68, illetve 80%), addig az élelmiszerek, számítógépes programok és gyógyszerek esetében az interjúalanyok leginkább azért vették meg a hamis terméket, mert úgy vélték, hogy „nem volt gond annak minőségével”.

 

A felmérésből egyértelműen kiderül, hogy a hamis termékek alacsonyabb ára még mindig nagyon vonzó a fogyasztók számára, éppen ezért a hatékony megelőzés érdekében elsősorban arra kívánjuk ösztönözni őket, hogy az alacsonyabb ár mellett se vásároljanak hamis termékeket és ismerjék fel annak káros következményeit” – mondta el a kutatás eredményei kapcsán Németh Mónika, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) titkára. Hozzátette: optimizmusra ad okot ugyanakkor az a tény, hogy évről-évre nő azon válaszadók aránya, akik pusztán az alacsonyabb ár miatt már nem vennének hamis terméket.   

 

Ez a ruházati cikkek esetén enyhe visszaesést jelent tavalyhoz viszonyítva (66%), de az illatszereknél és kozmetikumnál ez már 85%, a letölthető számítógépes programoknál, valamint az élelmiszereknél és italoknál 85-85%, a gyógyszerek esetében pedig rendkívül magas, 95%-os elutasítási arányt regisztráltak az elemzők.

 

A válaszadók szigorúan ítélik meg a hamis termékek árusítását, mivel csaknem kétharmaduk (60%) bűncselekménynek tartja a hamisítványok eladását, egyharmaduk (33%) pedig a fogyasztót is felelősségre vonná. Tavaly óta változatlan azoknak az aránya, akik a jelenleginél keményebben lépnének fel a hamisítókkal szemben: a megkérdezettek 63%-a a mostaninál szigorúbban büntetné a hamisítókat, viszont 13%-uk megengedőbb lenne velük szemben. 70% szerint fontos a gyakoribb és hatékonyabb ellenőrzés, míg csupán 9% nem ért egyet ezzel.


A HENT és a Tárki legfrissebb közös kutatásából az is kiderül, hogy a megkérdezettek 43%-a szerint a hamisítás veszélyes, míg 26%-uk nem tekinti a problémát annyira veszélyesnek, mint amennyire riogatnak vele. Emellett viszonylag jelentős a bizonytalanok aránya (31%) is, vagyis úgy tűnik, hogy a kérdésben nem egyértelmű a lakosság állásfoglalása. Ennek a jelenségnek ugyanakkor ellentmond, hogy a megkérdezettek 57%-a érzékeli a hamisítás munkahelyekre gyakorolt negatív hatását. „Hazánkban évente 11 ezer állás kiesése vezethető vissza a szellemi tulajdonhoz kapcsolódó iparágakat sújtó hamisítás miatt, így az átlagot meghaladva sajnos az Európai Unió hetedik helyén állunk” – hangsúlyozta a HENT titkára.


Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest

Hozzászólások

A hazai kiskereskedelem volumene - egy ábrán

A kiskereskedelmi forgalom naptárhatástól megtisztított volumenindexe (előző év azonos időszaka=100)
2018. 06. 24. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

4,4 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom

Áprilisban a kiskereskedelmi üzletek forgalma a nyers adat szerint 4,4, naptárhatástól megtisztítva - főként a húsvéthatás miatt - 6,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit - jelentette pénteken második becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A második becslésben mind a nyers, mind a kiigazított adat 0,1 százalékponttal magasabb az első becslésben közöltnél.
2018. 06. 22. 09:30
Megosztás:
Hozzászólások:

10 százalékkal bővülhet a játékpiac

Nyáron 10 százalékkal 6,5 milliárd forintra bővülhet a játékok forgalma, az átlagos kosárérték szintén 10 százalékkal lehet magasabb a tavalyinál - derül ki a Játéksziget bolthálózat tulajdonosa, a Formatex, illetve a Regio Játékkereskedelmi Kft. felméréseiből.
2018. 06. 22. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így alakul a magyar-albán kereskedelem - egy ábrán

A magyar-albán kereskedelmi forgalom alakulása (2001-2017); behozatal; kivitel; millió forint
2018. 06. 21. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kizárólag hazai dinnye érkezik holnaptól a Lidl-be

Kizárólag kiváló minőségű magyar görögdinnyék érkeznek a Lidl Magyarország raktáraiba június 21-étől. A hazai dinnyeszezon indulását követően már csak kizárólag magyar termesztésű gyümölcsöket forgalmaz az élelmiszeráruház-lánc. A kereslet pedig évről évre nő a kiváló minőségű magyar dinnye iránt.
2018. 06. 20. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Népszerű üdítőitalt vontak ki a forgalomból

Vegyszerre emlékeztető szagú, 1,5 literes Jana eper és guava ízű üdítőitalt vontak ki a forgalomból, miután a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) megvizsgálta a Fonyódi Ásványvíz Kft. által forgalmazott üdítőket, és a laboratóriumi eredmények megerősítették a vásárlói jelzéseket.
2018. 06. 19. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

6,5 milliárdra bővülhet a nyári játékpiac

A magyar családok többet költenek játékra idén nyáron, mintegy 10 százalékkal nő az átlagos kosárérték, a teljes költés elérheti a 6,5 milliárd forintot a REGIO JÁTÉK friss eladási statisztikái szerint. A legjobban fogyó termékek sorát a Fidget Spinner helyébe lépő Slime nyitja, de a kiugróan magas labdaeladások kapcsán a foci-vb is érezteti hatását. A kisgyermekes családok 40 százalékának nehézségeket okoz a nyári gyermekfelügyelet, amit hetente 20-40 ezer forintba kerülő táboroztatással és a nagyszülők bevonásával oldanak meg.
2018. 06. 19. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre megbízhatóbbak a használtautó-kereskedések

A használtautó-kereskedések csaknem fele megbízható, és a vásárlók is egyre tudatosabbak, de a piac tisztulása mellett is körültekintően kell járművet választani - mondta Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója az M1 aktuális csatorna hétfő esti műsorában.
2018. 06. 18. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Rekordforgalmat ért el a Praktiker

Minden várakozást felülmúlóan növelte árbevételét a Praktiker 2017-ben. A magyar tulajdonú barkácsáruház-lánc a 2016-os évhez képest 20 százalékkal több, összesen nettó 47,8 milliárd forintos forgalmat realizált, ezzel 33,1 százalékra növelte piaci részesedését Magyarországon. A Praktiker 20 éve van jelen a magyar piacon.
2018. 06. 18. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Elindultak a szabadkereskedelmi tárgyalások Ausztrália és az EU között

Elindultak hivatalosan a szabadkereskedelmi tárgyalások az Európai Unió és Ausztrália között.
2018. 06. 18. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az online áruházak forgalmának alakulása - ábrán mutatjuk

a belföldi e-kiskereskedelem nettó forgalma (milliárd forint)
2018. 06. 18. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az EU-ban

Mérsékelten nőtt májusban a forgalomba helyezett új személygépkocsik száma az Európai Unióban - közölte az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete pénteken.
2018. 06. 17. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A futball-vb miatt megsokszorozódtak a tévéeladások az Extreme Digitalnál

A június 14-én induló futball-világbajnokságot megelőző hetekben az Extreme Digital kétszer annyi tévét adott el egy átlagos időszakhoz képest, de az 55 colos tévék körében három-négyszeres a növekedés. A legjobban az ultra-HD okostévék hasítanak, de népszerű a mobil és a tévé kapcsolatát biztosító Chromecast és a különböző hangprojektorok is.
2018. 06. 15. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Közép-Európa kivételével jól teljesített a Tesco

Folytatódott a Tesco csoportszintű forgalmának növekedése a cég 2018-2019-es pénzügyi évének első negyedében, de a közép-európai értékesítés az erős magyarországi teljesítmény ellenére is visszaesett, mindenekelőtt a lengyelországi és a szlovákiai nyitvatartási szabályozás módosításai miatt.
2018. 06. 15. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több veszélyes gyerekjátékot vontak ki a forgalomból

A fogyasztóvédelmi hatóság 38 gyerekgondozási cikket, játékot, etetőszéket vont ki a forgalomból, húszat pedig a vásárlóktól is visszahívott.
2018. 06. 14. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

11 százalékkal nőtt a román külkereskedelmi mérleg hiánya

Az első négy hónapban 379,3 millió euróval, 11 százalékkal nőtt a román külkereskedelmi mérleg hiánya a tavalyi azonos időszakhoz mérten és elérte a 3,727 milliárd eurót - közölte hétfőn a román országos statisztikai intézet.
2018. 06. 12. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Június 20-án rendezik meg a Piac éjszakáját

Idén második alkalommal rendezik meg a Piac éjszakáját június 20-án a Budapesti nagybani piacon - közölte a szervező az MTI-vel.
2018. 06. 11. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Újabb 20 ALDI üzlet ment élelmiszereket az Élelmiszerbankkal együttműködve

A kereskedelmi forgalomba már nem kerülő, de fogyasztásra még alkalmas élelmiszerek megmentése és rászorulók számára való eljuttatása érdekében az ALDI Magyarország tovább bővíti partnerségét az Élelmiszerbankkal, és hamarosan 72 áruház vesz részt a programban.
2018. 06. 11. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jelentősen csökkenti a tojásárakat a Lidl

Idén már másodszor csökkenti jelentős, ezúttal 6 és 20 százalék közötti mértékben a tojás fogyasztói árát a Lidl Magyarország.
2018. 06. 11. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Indokolt az óvatosság a használtautó-hirdetésekkel szemben

Az elmúlt 12 hónap során vizsgált több mint 800 autókereskedésből mintegy 400 felelt meg az autókínálat, a céges háttér, illetve a vásárlói visszajelzések szempontjait is figyelembe vevő kritériumrendszernek az ország első ellenőrzött használtautó-piacterén, a JóAutók.hu portálon. A portál becslése szerint a teljes piacon még kedvezőtlenebb az arány: a mintegy 3000 jelenleg működő autókereskedésből 800-1000 tud megfelelni maradéktalanul a megbízhatósági feltételeknek.
2018. 06. 11. 09:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás