HENT: a magyarok kétharmada szigorúbban büntetné a hamisítókat

Tavaly óta enyhén emelkedett a hamisított termékek iránti kereslet a magyar lakosság körében, a legnépszerűbb csoportot továbbra is a ruhatermékek jelentik a hamis termékek vásárlása kapcsán, derült ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a Tárki legfrissebb közös kutatásából. A felmérés arra is rámutatott, hogy leginkább a férfiak, illetve a Budapesten élők vásároltak a nagyobb arányban hamis terméket az elmúlt évben.

HENT: a magyarok kétharmada szigorúbban büntetné a hamisítókat

A válaszadók 15%-a vásárolt az elmúlt egy évben valamilyen hamis terméket. A kétes eredetű áruk megvásárlásával kapcsolatban általánosságban elmondható, hogy nem történt jelentős elmozdulás 2010 óta, az idei eredmények alapján ugyanakkor az is megállapítható, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra sem egyforma mértékben érdeklődnek a fogyasztók a különböző termékkategóriák iránt, derül ki a tanulmányból.  


A konkrét termékcsoportokra rákérdezve a válaszadók már jobban emlékeztek vásárlásaikra és 23%-uk jelezte, hogy beszerzett egy vagy több alkalommal nem megbízható forrásból származó terméket a felmérést megelőző egy évben. A „legkelendőbb” termék idén is a hamis ruha volt 18%-kal, amit a hamis illatszerek, élelmiszerek és szoftverek követtek 5, illetve 3-3%-kal. Hamis gyógyszereket pedig mindössze 1% vásárolt. Enyhén javuló tendenciáról tanúskodik, hogy a fogyasztók aránya a hamis illatszerek, adathordozók és az élelmiszerek esetében kisebb mértékben csökkent tavaly óta.

 

A legnépszerűbb termékcsoportot tehát továbbra is a különböző ruha - és divatcikkek jelentik. A vásárlók csaknem kétharmada (64%) piacon vagy az utcán szerzi be, további egyharmaduk (34%) boltban (is) vásárolja az ilyen termékeket.

A hamis termékek vásárlásának körülményeivel és motivációival kapcsolatban általánosságban az is kiderült, hogy a válaszadók közel kétharmadának (62%) döntésében  az játszotta a döntő szerepet, hogy a hamis árucikk „olcsó volt”. Amíg a ruházati cikkek és az illatszerek vásárlóinál a hamis termék választásának elsődleges motivációja az ár volt (68, illetve 80%), addig az élelmiszerek, számítógépes programok és gyógyszerek esetében az interjúalanyok leginkább azért vették meg a hamis terméket, mert úgy vélték, hogy „nem volt gond annak minőségével”.

 

A felmérésből egyértelműen kiderül, hogy a hamis termékek alacsonyabb ára még mindig nagyon vonzó a fogyasztók számára, éppen ezért a hatékony megelőzés érdekében elsősorban arra kívánjuk ösztönözni őket, hogy az alacsonyabb ár mellett se vásároljanak hamis termékeket és ismerjék fel annak káros következményeit” – mondta el a kutatás eredményei kapcsán Németh Mónika, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) titkára. Hozzátette: optimizmusra ad okot ugyanakkor az a tény, hogy évről-évre nő azon válaszadók aránya, akik pusztán az alacsonyabb ár miatt már nem vennének hamis terméket.   

 

Ez a ruházati cikkek esetén enyhe visszaesést jelent tavalyhoz viszonyítva (66%), de az illatszereknél és kozmetikumnál ez már 85%, a letölthető számítógépes programoknál, valamint az élelmiszereknél és italoknál 85-85%, a gyógyszerek esetében pedig rendkívül magas, 95%-os elutasítási arányt regisztráltak az elemzők.

 

A válaszadók szigorúan ítélik meg a hamis termékek árusítását, mivel csaknem kétharmaduk (60%) bűncselekménynek tartja a hamisítványok eladását, egyharmaduk (33%) pedig a fogyasztót is felelősségre vonná. Tavaly óta változatlan azoknak az aránya, akik a jelenleginél keményebben lépnének fel a hamisítókkal szemben: a megkérdezettek 63%-a a mostaninál szigorúbban büntetné a hamisítókat, viszont 13%-uk megengedőbb lenne velük szemben. 70% szerint fontos a gyakoribb és hatékonyabb ellenőrzés, míg csupán 9% nem ért egyet ezzel.


A HENT és a Tárki legfrissebb közös kutatásából az is kiderül, hogy a megkérdezettek 43%-a szerint a hamisítás veszélyes, míg 26%-uk nem tekinti a problémát annyira veszélyesnek, mint amennyire riogatnak vele. Emellett viszonylag jelentős a bizonytalanok aránya (31%) is, vagyis úgy tűnik, hogy a kérdésben nem egyértelmű a lakosság állásfoglalása. Ennek a jelenségnek ugyanakkor ellentmond, hogy a megkérdezettek 57%-a érzékeli a hamisítás munkahelyekre gyakorolt negatív hatását. „Hazánkban évente 11 ezer állás kiesése vezethető vissza a szellemi tulajdonhoz kapcsolódó iparágakat sújtó hamisítás miatt, így az átlagot meghaladva sajnos az Európai Unió hetedik helyén állunk” – hangsúlyozta a HENT titkára.


Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest

Hozzászólások

Háromszorosára nőhet a webáruházak forgalma

Közeledik az online webáruházak nagy napja, a Black Friday. 10-ből 9 ember ismeri az akciót és túlnyomó többségük online vásárol ezen a napon – derül ki a CIB Bank reprezentatív kutatásából. A pénzintézet várakozásai szerint idén minden harmadik ember vásárolni fog az év egyik legnagyobb leárazásának keretében és a webáruházak forgalma akár háromszorosára is nőhet ezen a napon.
2017. 11. 25. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

NAV: Erre figyeljünk, ha online rendelünk

Az internetes rendelés előtt fontos tájékozódni az adó- és vámjogszabályokról, az esetlegesen fizetendő vámokról és egyéb közterhekről - hívja fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az MTI-hez eljuttatott pénteki közleményében.
2017. 11. 24. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így alakul a magyar-svájci kereskedelem

A magyar-svájci kereskedelmi forgalom alakulása (2001-2016); behozatal; kivitel; milliárd forint
2017. 11. 24. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így alakul a kiskereskedelmi forgalom

kiskereskedelmi forgalom; milliárd forint, folyó áron
2017. 11. 23. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Sztrájkolnak az Amazon olaszországi dolgozói

Emberségesebb munkafeltételeket és jobb bérezést követelnek maguknak az Amazon internetes kereskedelmi óriás olaszországi dolgozói, akik a Black Friday napjára 24 órás sztrájkot hirdettek, megbénítva az akciós vásárlási nap rendeléseit.
2017. 11. 23. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ilyen a karácsonyi vásárlási csúcs hazánkban

A november-decemberi kiskereskedelmi forgalom alakulása, 2004-2016
2017. 11. 23. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Idén 1000 milliárd forint feletti lehet a karácsonyi forgalom

A kiskereskedelem decemberi forgalma 3-4 százalékkal meghaladhatja idén az egy évvel ezelőtti 1000 milliárd forintot - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára a HG Media kereskedelemről szóló csütörtöki konferenciáján.
2017. 11. 23. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

6,2 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom

Szeptemberben a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene a nyers adat szerint 5,6, naptárhatástól megtisztítva 6,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Mindkét adat 0,2 százalékponttal magasabb a november 7-én közölt első becslésnél - jelentette csütörtökön második becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2017. 11. 23. 10:00
Megosztás:
Hozzászólások:

5-10 százalékos növekedésre számítanak a magyar autókereskedések

A magyarországi gépjármű márkakereskedések többsége az idén a tavalyinál lassabb, 5-10 százalékos növekedést vár, a munkaerőhiány, illetve a bérek és járulékok jelentős emelkedése azonban problémát okoz a szereplőknek - derül ki a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) felméréséből.
2017. 11. 23. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Többet költünk idén a karácsonyi ajándékokra

Az előző évhez hasonlóan a lakosság 78 százaléka vesz ajándékot karácsonykor, az erre szánt összeg viszont a tavalyi 31 500 forintról 41 300 forintra emelkedhet a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív kutatás friss adataiból.
2017. 11. 23. 08:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Mit tegyünk, ha időben szeretnénk megkapni az online rendelt karácsonyi ajándékot?

Hamarosan indul az ünnepi szezon, az online boltok egy része már a hivatalos fekete péntek előtt meghirdette nagy karácsonyi akcióit. Azt gondolnánk, aki ilyenkor rendeli meg az ajándékot, nemcsak jól jár, de még az ünnepek előtt biztosan meg is kapja a csomagját. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján azonban erre nincs garancia, főleg ha rendeléskor a hagyományos kiszállítási megoldásokat választjuk.
2017. 11. 22. 22:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Feloldották a Mall.hu raktárának zárolását

Feloldották a Mall.hu magyarországi raktárának zárolását a hatóságok, ezzel megszűntek a vizsgálat miatt korlátozások az internetes áruháznál - közölte a Mall.hu szerdán az MTI-vel.
2017. 11. 22. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem indult büntetőeljárás a Mall.hu ellen

A Mall.hu-t üzemeltető cég, vagyis az Internet Mall Hungary Kft. ellen nem indult büntetőeljárás; a vállalkozás minden rendelkezésére álló jogi eszközt igénybe vesz, hogy mielőbb visszaállítsa a magyarországi raktára normál működését és a megrendelt árukat kiszállítsa - közölte a cég az MTI-vel kedden.
2017. 11. 22. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Itt a digitális világ legbefolyásosabbjainak toplistája: hódít az e-kereskedelem

Idén nyolcadik alkalommal állította össze a digitális piac legmeghatározóbb 25 személyét tartalmazó toplistát a Marketing&Média. A „Top 25 – A Legmeghatározóbb Emberek a Hazai Digitális Piacon” rangsor élére 2017-ben Palocsay Gézát, az e-kereskedelemmel foglalkozó Schibsted ügyvezető igazgatóját választotta a szakmai zsűri. Második Szigetvári József lett, a Szállás.hu ügyvezetője, szintén az e-kereskedők kategóriából, a harmadik helyre pedig Uj Péter, a 444.hu főszerkesztője került. Növekedett a női szereplők száma, közülük idén már hárman vannak a tíz legbefolyásosabb digitális szakember között.
2017. 11. 21. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Zárva tartanak december 24-én a Penny Market üzletei

A Penny Market vezetése úgy döntött, idén december 24-én zárva tartja boltjait, hogy munkatársai is nyugodtan készülhessenek a szentestére. Természetesen vásárlóiról sem feledkezik meg a diszkontlánc: hogy időben szerezhessék be a karácsonyi vacsora hozzávalóit, december 21-e és 23-a között minden Penny Market üzlet hosszabbított nyitvatartással, este tízig várja majd a vásárlóit.
2017. 11. 19. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

3 millió eurót költött az üllői raktárának bővítésére és fejlesztésére idén az eMAG

Az új futószalagos platform növeli a termelékenységet és gyorsítja a raktári munkát. A 21 000 négyzetméteres logisztikai központ jelenleg a termékek 70 százalékát tárolja, de a tervek szerint ez egy éven belül 90 százalékra nő majd.
2017. 11. 18. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hűtőszekrény és Xbox konzol tarol az Extreme Digital Black Friday-án

Mintegy ötvenezer látogató kereste fel egy időben a www.edigital.hu oldalt a Black Friday indulásakor reggel hét óra előtt néhány perccel. Már az első három percben ezer darab megrendelést fogadtak az Extreme Digital rendszerei.
2017. 11. 18. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így alakul Magyarország és Brazília kereskedelmi forgalma

Magyarország és Brazília kereskedelmi forgalma, 2005-2016; behozatal; kivitel; millió forint
2017. 11. 18. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mall.hu: Némi késés várható, de nem állt le a webáruház

Fennakadás nélkül működik a Mall.hu webáruház, de a hatósági ellenőrzés miatt a korábbi megrendelések késhetnek - közölte a webáruház csütörtökön az MTI-vel.
2017. 11. 16. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így emelkedett a cigaretta ára

Egy doboz Sopianae, Multifilter, Symphonia cigaretta éves fogyasztói átlagára, Ft (multifilteres, rövid, csomag)
2017. 11. 16. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás