HENT: a magyarok kétharmada szigorúbban büntetné a hamisítókat

Tavaly óta enyhén emelkedett a hamisított termékek iránti kereslet a magyar lakosság körében, a legnépszerűbb csoportot továbbra is a ruhatermékek jelentik a hamis termékek vásárlása kapcsán, derült ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) és a Tárki legfrissebb közös kutatásából. A felmérés arra is rámutatott, hogy leginkább a férfiak, illetve a Budapesten élők vásároltak a nagyobb arányban hamis terméket az elmúlt évben.

HENT: a magyarok kétharmada szigorúbban büntetné a hamisítókat

A válaszadók 15%-a vásárolt az elmúlt egy évben valamilyen hamis terméket. A kétes eredetű áruk megvásárlásával kapcsolatban általánosságban elmondható, hogy nem történt jelentős elmozdulás 2010 óta, az idei eredmények alapján ugyanakkor az is megállapítható, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra sem egyforma mértékben érdeklődnek a fogyasztók a különböző termékkategóriák iránt, derül ki a tanulmányból.  


A konkrét termékcsoportokra rákérdezve a válaszadók már jobban emlékeztek vásárlásaikra és 23%-uk jelezte, hogy beszerzett egy vagy több alkalommal nem megbízható forrásból származó terméket a felmérést megelőző egy évben. A „legkelendőbb” termék idén is a hamis ruha volt 18%-kal, amit a hamis illatszerek, élelmiszerek és szoftverek követtek 5, illetve 3-3%-kal. Hamis gyógyszereket pedig mindössze 1% vásárolt. Enyhén javuló tendenciáról tanúskodik, hogy a fogyasztók aránya a hamis illatszerek, adathordozók és az élelmiszerek esetében kisebb mértékben csökkent tavaly óta.

 

A legnépszerűbb termékcsoportot tehát továbbra is a különböző ruha - és divatcikkek jelentik. A vásárlók csaknem kétharmada (64%) piacon vagy az utcán szerzi be, további egyharmaduk (34%) boltban (is) vásárolja az ilyen termékeket.

A hamis termékek vásárlásának körülményeivel és motivációival kapcsolatban általánosságban az is kiderült, hogy a válaszadók közel kétharmadának (62%) döntésében  az játszotta a döntő szerepet, hogy a hamis árucikk „olcsó volt”. Amíg a ruházati cikkek és az illatszerek vásárlóinál a hamis termék választásának elsődleges motivációja az ár volt (68, illetve 80%), addig az élelmiszerek, számítógépes programok és gyógyszerek esetében az interjúalanyok leginkább azért vették meg a hamis terméket, mert úgy vélték, hogy „nem volt gond annak minőségével”.

 

A felmérésből egyértelműen kiderül, hogy a hamis termékek alacsonyabb ára még mindig nagyon vonzó a fogyasztók számára, éppen ezért a hatékony megelőzés érdekében elsősorban arra kívánjuk ösztönözni őket, hogy az alacsonyabb ár mellett se vásároljanak hamis termékeket és ismerjék fel annak káros következményeit” – mondta el a kutatás eredményei kapcsán Németh Mónika, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) titkára. Hozzátette: optimizmusra ad okot ugyanakkor az a tény, hogy évről-évre nő azon válaszadók aránya, akik pusztán az alacsonyabb ár miatt már nem vennének hamis terméket.   

 

Ez a ruházati cikkek esetén enyhe visszaesést jelent tavalyhoz viszonyítva (66%), de az illatszereknél és kozmetikumnál ez már 85%, a letölthető számítógépes programoknál, valamint az élelmiszereknél és italoknál 85-85%, a gyógyszerek esetében pedig rendkívül magas, 95%-os elutasítási arányt regisztráltak az elemzők.

 

A válaszadók szigorúan ítélik meg a hamis termékek árusítását, mivel csaknem kétharmaduk (60%) bűncselekménynek tartja a hamisítványok eladását, egyharmaduk (33%) pedig a fogyasztót is felelősségre vonná. Tavaly óta változatlan azoknak az aránya, akik a jelenleginél keményebben lépnének fel a hamisítókkal szemben: a megkérdezettek 63%-a a mostaninál szigorúbban büntetné a hamisítókat, viszont 13%-uk megengedőbb lenne velük szemben. 70% szerint fontos a gyakoribb és hatékonyabb ellenőrzés, míg csupán 9% nem ért egyet ezzel.


A HENT és a Tárki legfrissebb közös kutatásából az is kiderül, hogy a megkérdezettek 43%-a szerint a hamisítás veszélyes, míg 26%-uk nem tekinti a problémát annyira veszélyesnek, mint amennyire riogatnak vele. Emellett viszonylag jelentős a bizonytalanok aránya (31%) is, vagyis úgy tűnik, hogy a kérdésben nem egyértelmű a lakosság állásfoglalása. Ennek a jelenségnek ugyanakkor ellentmond, hogy a megkérdezettek 57%-a érzékeli a hamisítás munkahelyekre gyakorolt negatív hatását. „Hazánkban évente 11 ezer állás kiesése vezethető vissza a szellemi tulajdonhoz kapcsolódó iparágakat sújtó hamisítás miatt, így az átlagot meghaladva sajnos az Európai Unió hetedik helyén állunk” – hangsúlyozta a HENT titkára.


Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest

Hozzászólások

Brüsszel kereskedelmi háborúra készül

Hetek óta teljes erővel készül az Európai Bizottság arra, hogy megtorló intézkedéseket tegyen az Egyesült Államokkal szemben, ha európai uniós (EU-) cégeket is sújtanak Washington vámemelései - írta kedden a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) című német lap.
2018. 02. 21. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Éjjel-nappal nyitva tartó önkiszolgáló üzlet nyílt Csehországban

Közel 200 ezer euróból, mintegy 62 millió forintból létesített az Alza éjjel-nappal nyitva tartó, pénztárosok nélküli, önkiszolgáló üzletet Prágában, amelynek működtetési költsége kevesebb mint a fele a hagyományos üzleteknek - közölte az internetes kereskedelemmel foglalkozó cég magyarországi képviselete az MTI-vel.
2018. 02. 17. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Így drágult a termőföld Magyarországon

Tavaly Magyarországon a termőföld hektáronkénti átlagára 1,429 millió forint volt, több mint 16 százalékkal nőtt a 2016-oshoz képest - derül ki az Agrotax Kft. kiadványából, amelyet szerdán Budapesten mutattak be.
2018. 02. 14. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

E-kereskedelem: így viselkedünk egy webáruházban

A Mall.hu éves e-kereskedelmi statisztikáiból többek között az is kiderül, hogy a magyar férfiaknak vagy a nőknek van jobban megtömve a virtuális kosaruk, hogy melyik nem képviselői látogatják leginkább a webáruházat, illetve az is, hogy a vásárlók mely fizetési és átvételi mód, illetve termékcsoport mellett döntenek a legnagyobb számban.
2018. 02. 14. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így alakul az online áruházak forgalma

vásárlók száma (millió fő); az e-kiskereskedelem forgalma (milliárd forint)
2018. 02. 11. 09:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jelentősen nőtt az online kereskedelem

Jelentősen nőtt az online kereskedelem aránya Magyarországon - mondta Csath Magdolna, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára szombat reggel az M1 aktuális csatornán.
2018. 02. 10. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A globális kereskedelem további fejlődését jelzi előre a DHL

Egyedülálló, a globális kereskedelem és a világgazdaság kilátásait előrejelző mutatót dolgozott ki a DHL és az Accenture. A DHL Global Trade Barometer (globális kereskedelmi barométer) elnevezésű mutató nagy mennyiségű logisztikai adaton alapul, amelynek elemzését és értékelését mesterséges intelligencia végzi. A két cég hosszú távú együttműködésbe kezdett annak érdekében, hogy negyedévente publikálják az index értékeit.
2018. 02. 08. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Országosan egységes bértáblát alkalmaz az ALDI – a fizetések régiótól függetlenül egyformák

Az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. ma közzétette egész Magyarországra érvényes bérezési rendszerét, amely adott pozícióra megyétől, régiótól függetlenül ugyanazt a bért garantálja munkavállalói számára.
2018. 02. 07. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ha online piacra lépést tervez, valószínűleg most fog belevágni

Az újév gyakran az új kezdetek időszaka. Ez igaz akkor is, ha online üzlet indítását tervezzük, derült ki az eBay, a vezető online piactér felméréséből. Az adatokból látható, hogy Európában virágzik az e-kereskedelem. Ha az itthoni adatokat nézzük, Magyarországon 9746 eladó regisztrált az oldalra 2015 óta, 2017-ben 2725.
2018. 02. 07. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Többet vásároltak a csehek

Csehországban tavaly éves összehasonlításban 5,6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom - közölte a Cseh Statisztikai Hivatal (CSÚ) kedden Prágában.
2018. 02. 06. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

UPS kutatás: Az európai e-vásárlók egyre szívesebben vásárolnak külföldről

Tízből hét e-vásárló rendelt már terméket külföldi kiskereskedőtől, ennek két fő oka a jobb árakban, illetve a speciális keresett termékben vagy márkában keresendő. A UPS friss összeurópai „Pulse of the Online Shopper™” kutatása szerint ez a kereskedők számára nem csupán komoly lehetőséget jelent, de egyben azt is, hogy személyre szabott szolgáltatásaik széles körével meg is kell felelniük az online vásárlók elvárásainak.
2018. 02. 05. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökkenti a tojásárakat a Lidl

Jelentős mértékben, 12-17 százalékkal csökkenti tartósan a tojás fogyasztói árát a mai naptól a Lidl Magyarország.
2018. 02. 05. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökkenti a vezetők számát a Tesco

A Tesco a Magyarországon üzemeltetett 206 áruházból 24-ben csökkentik a kereskedelmi területen dolgozó vezetők számát, változás lesz a pékségeknél és megszűnnek egyes éjszakai működéséért felelős vezetői posztok is.
2018. 02. 03. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Egységes nemzetközi zöldség-gyümölcs beszerzési szabályzatot adott ki a Lidl

A zöldségek és gyümölcsök termelésére, beszállítására, annak átláthatóságára és a fenntarthatóságra vonatkozó egységes nemzetközi irányelveket dolgozott ki a világ 29 országában jelen lévő Lidl. Hazánkban a Lidl Magyarország február 1-jétől vezeti be a nemzetközi beszerzési szabályzatot, ám az áruházláncnak jelenleg éves szinten közel 67.000 tonna terményt biztosító magyarországi beszállítók már a most közzétett irányelvek alapján végzik munkájukat.
2018. 02. 02. 04:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Korlátozzák a vasárnapi nyitva tartást Lengyelországban

Andrzej Duda lengyel elnök aláírta kedden az üzletek vasárnapi nyitva tartását korlátozó törvényt, melynek értelmében a boltzár március elsejétől minden hónap második és harmadik vasárnapján, 2020-tól pedig bizonyos kivételekkel minden vasárnap kötelező lesz.
2018. 01. 31. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Síelünk, motorozunk és nyaralunk vele - tippek akciókamera vásárláshoz

Akciókamera vagy sportkamera névvel illetik azokat az eszközöket, amelyeket kifejezetten sport-vagy szabadidős tevékenységekhez ajánlanak, és fényképek, videók rögzítésére alkalmasak. A két megnevezés között nincs különbség, de a gyártók és a készülékek képességei között nagyon is nagy eltérés lehet. Összegyűjtöttük, mire kell figyelni, ha a síelés, sportolás, utazás izgalmait akciókamerával szeretnénk rögzíteni.
2018. 01. 27. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az eMAG összegyűjtötte a tíz legfurcsább keresési kísérletet a tavalyi évből

A 2017-es év sem telt eseménytelenül. Az eMAG  tavaly a leglátogatottabb magyar webáruházzá nőtt a Similarweb adatai alapján, a kínálat pedig átlépte az egymillió különböző terméket, miközben a magyarországi raktár is jelentős bővülésen és fejlesztéseken ment keresztül.
2018. 01. 25. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Minden eddiginél többet várnak a fogyasztók

Egyre jobban teljesítenek a hazai piacon tevékenykedő vállalkozások ügyfélélmény tekintetében, ugyanakkor az előttük álló kihívás is egyre nagyobb. Ami tegnap még kiemelkedőnek számított, az mára már alapelvárássá érett, ugyanakkor továbbra is megéri átlagon felül teljesíteni, az elégedett ügyfélnél ugyanis nincs kifizetődőbb. A DEVELOR Országos Ügyfélélmény Kutatása szerint továbbra is a webshopokkal a legelégedettebbek a fogyasztók, de jelentősen javult az élelmiszer kiskereskedelmek, illetve a biztosítók megítélése is.
2018. 01. 25. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A digitális kereskedelem 2018-as trendjei - Élményszerű, személyre szabott vásárlás technológiai újításokkal

A vásárlói bizalom folyamatos erősödésének köszönhetően a digitális kereskedelem évről évre egyre jelentősebb forgalmat realizál. Az e-kereskedők a technológiai fejlesztések mellett személyre szabott ajánlatokkal és kiegészítő szolgáltatásokkal célozzák a fogyasztókat és tökéletesítik az online vásárlási élményt. 2018-ban várhatóan számos újítás szilárdul meg és terjed el, eldöntve rengeteg e-kereskedő sorsát. Ezek közül a mesterséges intelligencia, a virtuális valóság és a személyre szabhatóság a legfontosabbak.
2018. 01. 24. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A SPAR Magyarország 2025-től nem forgalmaz ketreces tartásból származó tojásokat

A SPAR Ausztria csoporthoz tartozó szlovén, horvát, olasz és magyar szervezetek legkésőbb 2025-től nem árulnak majd ketreces tartásból származó tojásokat. Ezzel egyidejűleg pedig bővítik a szabad tartásból és biotartásból származó tojások választékát. Ausztriában a SPAR már 2004 óta nem forgalmaz ketreces tartásból származó tojásokat.
2018. 01. 23. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás