MLSZKSZ: évi több 10 milliárd forint megtakarítást hozna az intermodális fuvarozás fejlesztése

Több tíz milliárd forinttal is csökkenteni lehetne a közutak környezeti terhelését és útfelújítási igényét éves szinten, ha a nagy távolságú (1.000 kilométer feletti) közúti áruforgalom 10-20 százalékát vasútra és vízi útra terelnék – áll a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) legújabb, az intermodális fuvarozás hazai helyzetét bemutató elemzésében. Az MLSZKSZ szerint a közúti, vasúti és vízi fuvarozási együttműködések magasabb szintre emelésével évi 25-50 ezer kamion tűnhetne el az utakról, a vasút új üzleti megrendelésekhez juthatna, a közúti fuvarozók pedig költségeket takaríthatnának meg, valamint az ágazatban egyre nagyobb problémát jelentő sofőrhiányt is kompenzálni lehetne. A Szövetség tavaly átfogó intézkedési tervet nyújtott be a Kormány számára, melyben rámutatott: a kormányzat és a logisztikai szakma együttműködésével a folyamat felgyorsítható és már rövidtávon is jelentős eredményeket lehetne elérni.

MLSZKSZ: évi több 10 milliárd forint megtakarítást hozna az intermodális fuvarozás fejlesztése

A MLSZKSZ immár hetedik éve elemzi a magyarországi intermodális fuvarozás helyzetét és fogalmazza meg a Kormány és az ágazat számára azokat a legfontosabb irányelveket és intézkedési javaslatokat, amelyek megvalósításával növelhető a hazai intermodális árufuvarozás hatékonysága és versenyképessége. (Az intermodális, vagy kombinált fuvarozás lényege, hogy az áru többféle fuvarozási mód kombinálásával jut el a célhelyére, miközben nem az árut rakodják át a tehergépjárműről a vasútra, hanem magát a szállítóeszközt, azaz a pótkocsi, vagy a szállítókonténer vált fuvarozási módot.) Az intermodális fuvarozás hazai helyzetének javítása összhangban van az Európai Unió közlekedéspolitikájával, amely célul tűzte ki, hogy 2030-ra a 300 kilométer feletti közúti áruszállítások 30 százalékát, 2050-re pedig több mint felét vasúton vagy vízi úton bonyolítsák.

 

Kamionkerítések alakultak ki Európa útjain


A Szövetség legújabb elemzésében rámutatott arra, hogy bár az intermodális forgalom az elmúlt öt évben lassú növekedést mutat, várakozásokkal ellentétben a területen áttörést egyelőre nem sikerült elérni. Az elmúlt években hozott különböző szabályozói intézkedések (használatarányos útdíj bevezetése, EKÁER, pihenőidő stb.) és környezeti tényezők (sofőrhiány, útfelújítások, migrációs nyomás) hatására sem tudott az intermodális fuvarozás a közúti fuvarozás számára versenyképes alternatívává válni. Eközben mára Európa számos országának autópályáin szinte összefüggő kamionkerítések alakultak ki, ami nemcsak jelentős környezeti terhelést, hanem komoly közlekedésbiztonsági kockázatot is jelent. A közúti áruforgalom növekedésének ráadásul egyre komolyabb akadályává vált hazánkban az ágazatban jelentkező sofőrhiány.

Jól vagy rosszul vezetsz? Itt megtudhatod!


Évi 50 ezer kamiont válthatna ki az intermodális fuvarozás fejlesztése 


A fenti hatások miatt ugyanakkor egyre több fuvarozó vállalat keresné a lehetőséget, hogy a nagytávolságú közúti szállítmányokat vasútra, vízre tudja rakni – mondta Fülöp Zsolt. Az MLSZKSZ elnöke hozzátette: a gond az, hogy egyelőre nincsenek széles körben elterjedt és jó ár-érték arányú megoldások a piacon. Holott az intermodális forgalom fejlődésével gyorsabb lenne az áruszállítás – vasúttal 24 óra alatt akár 1.200 km is megtehető –, csökkenne a környezetterhelés és migrációból eredő kockázatok is. Eközben nőne közlekedésbiztonság és közvetlen költségcsökkenés is jelentkezne a közúti flottát üzemeltetőknél: kevesebb gépkocsivezetőt (30 sofőr helyett 1 mozdonyvezető) és kevesebb vontatót kellene alkalmazniuk (itt akár 40%-os megtakarítás is elérhető), emellett az amortizációs és a szervízköltségek is csökkennének (gumikopás, javítás/karbantartás, pótkocsik cseréje nagyobb időközzel) – mutatott rá az MLSZKSZ elnöke.

 

Összességében éves szinten több tízmilliárd forinttal is csökkenteni lehetne a közutak környezeti terhelését és útfelújítási igényét, ha az ezer kilométer feletti közúti áruforgalom 10-20 százalékát vasútra és vízre terelnék – hangsúlyozta Fülöp Zsolt.  A szövetség elemzése szerint Budapest és 70 km-s vonzáskörzetében évente több mint 500 ezer nehéz tehergépjármű közlekedik. Ennek a forgalomnak az 5-10 százaléka potenciális üzleti partnere lehetne a vasúti intermodális fuvarozásnak. Ez évi akár 25-50 ezer közúti nehézpótkocsi intermodális fuvarozását is jelenthetné, és ugyanennyivel csökkenne a közúton közlekedő kamionok száma. „Másképpen nézve ez olyan, mintha 90 napig, Budapest körzetéből, M1-s autópályán, export irányába egyetlen J4-s kategóriájú nehézteherautó sem közlekedne” – tette hozzá Fülöp Zsolt.

Mennyit autózik/vezet Ön? ITT kiszámolhatod!


Átfogó intézkedési tervet javasol az MLSZKSZ

 

Az MLSZKSZ elnöke úgy látja, hogy a kormányzat és a logisztikai szakma együttműködésével a folyamat felgyorsítható és már rövid távon is jelentős eredményeket lehetne elérni. A Szövetség szerint a hazai intermodális rendszer hatékony működéséhez az alábbi főbb irányelveknek és feltételeknek szükséges teljesülnie: 

  1. A változó világpiaci környezethez igazodó nemzeti közlekedéspolitikát kell megteremteni, amely logisztikai szempontból kínálati pozícióba hozza az országot. 
  2. Azonos infrastruktúra használati feltételeket kell kialakítani a közúti, vasúti, vízi fuvarozás vonatkozásban. 
  3. Ösztönző rendszer bevezetésével támogatni szükséges az intermodális rendszerek igénybevételét, és vonzó üzleti környezetet kellene teremteni, hogy megérje a közúti fuvarozóknak közlekedési módot váltani. 
  4. Ösztönözni (különböző pályázati kiírásokban a támogatás feltételeként előírni) szükséges az újonnan épülő ipari parkokat, a nagyobb raktárakat és a logisztikai központokat a vasúti összeköttetésük kiépítésére.
  5. Egyszerűsíteni és korszerűsíteni szükséges a vasúti működési szabályzatokat, az adminisztrációt és a nemzetközi vasúti fuvardíjadás módját gyorsítani. 
  6. Fejleszteni szükséges műszakilag a vasúti és vízi eszközállományt, a közlekedési- és logisztikai szakemberek képzését fel kell gyorsítani.
 

Az MLSZKSZ szerint a fenti javaslatok közül már az adminisztratív jellegű intézkedésekkel, minimális anyagi ráfordítással is érdemi közlekedésmód-váltás lenne elérhető vasúti és a vízi fuvarozás irányába. Csak az intézkedések kisebb hányada igényelne komolyabb költségeket, amelyeket viszont megfelelő ütemezéssel, a költségvetést kevésbé terhelő módon is meg lehetne valósítani. 


Az intermodális fuvarozás legfontosabb előnyei: 

  • Az intermodális (kombinált közúti-vasúti-vízi) fuvarozás helyzetének javítása egy modern, korszerű, fenntartható közlekedési rendszer kialakítását jelenti, amely az egyes közlekedési alágazatok előnyeit egyesíteni tudja, és érdemi módváltásra tudja ösztönözni a logisztikai ágazat szereplőit a környezetbarátabb közlekedési ágazatok irányába. 
  • Optimalizálja a közúti/vasúti/vízi teherfuvarozási ágazatok előnyét, felélesztve a belső vasúti teherpiacot és jelentősen élénkítve a tranzit teherfuvarozást. 
  • A közlekedési módváltás célja a közút terheltségének, fenntartási kiadásainak csökkentése, az utak állapotának javítása, az amortizáció mérséklése, a környezetterhelés (károsanyag-kibocsátás, zajszint), és a kamionok által okozott torlódás és balesetveszély mérséklése. A vasúti- és vízi intermodális forgalom részarányának növelése hozzájárulna a közúti fuvarozók sofőrhiányának mérsékléséhez is.

Hozzászólások

Sok helyen még mindig magas a légszennyezettség

Egy újabb, 3,9 milliárd dollár értékű, 14 hónapra szóló készenléti hitelprogram elindításának feltételeiről állapodott meg a Nemzetközi Valutaalap (IMF) az ukrán vezetéssel - hozta nyilvánosságra pénteken a pénzintézet közleményében, amelyet az UNIAN ukrán hírügynökség ismertetett.
2018. 10. 20. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Szépen bővült a hazai légtér forgalma

Több mint 11 százalékkal növekedett a Hungarocontrol által kezelt forgalom az év első 9 hónapjában, van olyan terület, ahol a növekedés az európai átlag háromszorosa volt - közölte a társaság szombaton, a légiforgalmi irányítók és a biztonságos repülés világnapján az MTI-vel.
2018. 10. 20. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Belső képzések: akár kétmillió forintos büntetés is jöhet

A következő hetekben egyre több, belső képzést is folytató cég kap a hatóságtól olyan tartalmú határozatot, amelyben tudatják velük, hogy a statisztikai célú kötelező adatszolgáltatás elmulasztása miatt komoly bírságot kell fizetniük. A büntetés a kötelező legkisebb munkabér havi összegének akár többszöröse is lehet.
2018. 10. 20. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Folytatódik a magyar haderő fejlesztése

Jövőre a légierő fejlesztésével, valamint a katonák személyes ruházata és fegyverzete megújításával folytatódik a haderőfejlesztés - mondta pénteken a közmédiának a honvédelmi miniszter.
2018. 10. 20. 08:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az olaj 4 százalék fölé emelheti a magyarországi inflációt

Londoni pénzügyi elemzők várakozása szerint a nyersolaj magas világpiaci ára miatt jövőre rövid ideig valószínűleg 4 százalék fölé emelkedik a tizenkét havi magyarországi infláció.
2018. 10. 20. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Így változnak az átlagkeresetek - ábrán mutatjuk

teljes munkaidőben foglalkoztatottak; havi nettó átlagkereset; költségvetés és a versenyszféra; forint/hó
2018. 10. 20. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nagyobb gazdaságfejlesztési támogatást kap a kárpátaljai magyarság

Elérte a 17 milliárd forintot a kárpátaljai magyarságnak a magyar kormány által az elmúlt két év során nyújtott gazdaságfejlesztési támogatások összege, de tekintettel a jelenlegi nehéz helyzetére a magyar közösség jövőre az eddiginél is nagyobb támogatásra számíthat - jelentette ki Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára pénteken Beregszászon.
2018. 10. 20. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megnyílt a Csabai Kolbászfesztivál

A Csabai Kolbászfesztivál céljai megegyeznek a magyar mezőgazdaság fejlesztési irányaival, lehetőséget biztosítani a kis- és középvállalkozásoknak, húsüzemeknek, kistermelőknek és kézműveseknek a bemutatkozásra és megmérettetésre - mondta az agrárminiszter Békéscsabán a 22. alkalommal megrendezett kolbászfesztivál megnyitóján, pénteken.
2018. 10. 20. 00:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Mol és a Richter húzta le a BUX-ot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 299,08 pontos, 0,80 százalékos csökkenéssel, 37 185,93 ponton zárt pénteken.
2018. 10. 19. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

12 millió forintra nőhet a kisvállalkozások áfamentessége

Jövőre 12 millió forintra nőhet a kisvállalkozások áfamentessége, csökkenhet a bankadó, még több nyugdíjast és kutatót foglalkoztathatnak a cégek, illetve hozzájárulnak a közterhekhez azok a cégóriások, akik eddig ezt nem tették - közölte a Pénzügyminisztérium (PM) pénteken az MTI-vel.
2018. 10. 19. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

10 startuppal bővült a Start it @K&H inkubátorprogram

Újabb 10 startup céggel bővült a Start it @K&H inkubátorprogram, amely így már 22 csapattal - vezető nagyvállalati inkubátorként - folytatja tovább működését - mondta Németh Balázs, a K&H változáskezelés divíziójának és a Start it @K&H inkubátorprogram vezetője pénteken sajtótájékoztatón Budapesten.
2018. 10. 19. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Párbeszéd törölné a hatnapos munkaheteket

A Párbeszéd törvényjavaslatot nyújt be annak érdekében, hogy ne kelljen ledolgozni a hosszú hétvégéken kapott plusz pihenőnapokat.
2018. 10. 19. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Budapest ivóvízellátása biztonságosnak bizonyul

Budapest ivóvízellátása biztonságos, a Fővárosi Vízművek által szolgáltatott ivóvíz minden tekintetben megfelel a szigorú előírásoknak - közölte a vízművek pénteken az MTI-vel azt követően, hogy a sajtóban megjelent: az egykori Óbudai Gázgyár területéről veszélyes szennyezőanyagok kerülnek a Dunába.
2018. 10. 19. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Limuzinosokat ellenőriztek Budapesten

Összehangolt ellenőrzést tartott a fővárosi kormányhivatal a személyszállítási szolgáltatásokkal kapcsolatos szabálytalanságok kiszűréséért és megelőzéséért a budapesti Hősök terén október 12-én éjszaka.
2018. 10. 19. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az augusztusi keresetemelkedés elmaradt a várakozásoktól

A keresetek augusztusi növekedési üteme elmaradt az elemzők várakozásától, de szerintük a kifeszített munkaerőpiacon továbbra is élénk emel
2018. 10. 19. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Újraindul az Otthon melege program

Újraindul az Otthon melege program novembertől, amellyel a háztartási nagygépek cseréjére nyílik lehetőség, az új kiírással a kormány kétmilliárd forint vissza nem térítendő támogatással járul hozzá a családok energiafelhasználásának csökkentéséhez - mondta Weingartner Balázs, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fenntarthatóságért felelős államtitkára pénteken sajtótájékoztatón, Budapesten.
2018. 10. 19. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Meg van az év fája!

A pécsi havihegyi mandulafa nyerte el 4779 szavazattal idén az év fája címet - közölte a kezdeményezést 2010-ben életre hívó Ökotárs Alapítvány a honlapján.
2018. 10. 19. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Rekordszinten Kína acélgyártása

Rekordszintre nőtt Kína szeptemberi és idei első kilenc havi acélgyártása röviddel azelőtt, hogy a téli időszakban visszaesik majd a kibocsátás a termelés kényszerű felfüggesztése miatt - közölte a Bloomberg pénteken.
2018. 10. 19. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új üzemanyag-jelölések a kutakon – figyeljünk jobban, ha nem akarunk többszázezres kárt!

Életbe lépett az az EU-s irányelv, mely szerint valamennyi európai uniós országban új, egységes üzemanyagcímkével kell ellátni a benzinkutak töltőoszlopait. Hazánkban a bevezetés fokozatos lesz, de mostantól egy ideig nem tanácsos reflexből nyúlni a töltőpisztolyért, mert könnyen akár többszázezres kárt okozhatunk a benzin és a gázolaj felcserélésével. A félretankolás valós veszély: a Generali Biztosító - a Hibás tankolás kiegészítő biztosítás bevezetése óta - több millió forintot fizetett ki ügyfeleinek az autókban keletkezett kár után.
2018. 10. 19. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Lassulás jöhet a fizetéseknél

Közel 12 százalékkal nőttek a nettó és bruttó fizetések az első nyolc hónapban. A nettó reálbéreknél lassulás látható és kockázatokkal is számolni kell.
2018. 10. 19. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás