MLSZKSZ: évi több 10 milliárd forint megtakarítást hozna az intermodális fuvarozás fejlesztése

Több tíz milliárd forinttal is csökkenteni lehetne a közutak környezeti terhelését és útfelújítási igényét éves szinten, ha a nagy távolságú (1.000 kilométer feletti) közúti áruforgalom 10-20 százalékát vasútra és vízi útra terelnék – áll a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) legújabb, az intermodális fuvarozás hazai helyzetét bemutató elemzésében. Az MLSZKSZ szerint a közúti, vasúti és vízi fuvarozási együttműködések magasabb szintre emelésével évi 25-50 ezer kamion tűnhetne el az utakról, a vasút új üzleti megrendelésekhez juthatna, a közúti fuvarozók pedig költségeket takaríthatnának meg, valamint az ágazatban egyre nagyobb problémát jelentő sofőrhiányt is kompenzálni lehetne. A Szövetség tavaly átfogó intézkedési tervet nyújtott be a Kormány számára, melyben rámutatott: a kormányzat és a logisztikai szakma együttműködésével a folyamat felgyorsítható és már rövidtávon is jelentős eredményeket lehetne elérni.

MLSZKSZ: évi több 10 milliárd forint megtakarítást hozna az intermodális fuvarozás fejlesztése

A MLSZKSZ immár hetedik éve elemzi a magyarországi intermodális fuvarozás helyzetét és fogalmazza meg a Kormány és az ágazat számára azokat a legfontosabb irányelveket és intézkedési javaslatokat, amelyek megvalósításával növelhető a hazai intermodális árufuvarozás hatékonysága és versenyképessége. (Az intermodális, vagy kombinált fuvarozás lényege, hogy az áru többféle fuvarozási mód kombinálásával jut el a célhelyére, miközben nem az árut rakodják át a tehergépjárműről a vasútra, hanem magát a szállítóeszközt, azaz a pótkocsi, vagy a szállítókonténer vált fuvarozási módot.) Az intermodális fuvarozás hazai helyzetének javítása összhangban van az Európai Unió közlekedéspolitikájával, amely célul tűzte ki, hogy 2030-ra a 300 kilométer feletti közúti áruszállítások 30 százalékát, 2050-re pedig több mint felét vasúton vagy vízi úton bonyolítsák.

 

Kamionkerítések alakultak ki Európa útjain


A Szövetség legújabb elemzésében rámutatott arra, hogy bár az intermodális forgalom az elmúlt öt évben lassú növekedést mutat, várakozásokkal ellentétben a területen áttörést egyelőre nem sikerült elérni. Az elmúlt években hozott különböző szabályozói intézkedések (használatarányos útdíj bevezetése, EKÁER, pihenőidő stb.) és környezeti tényezők (sofőrhiány, útfelújítások, migrációs nyomás) hatására sem tudott az intermodális fuvarozás a közúti fuvarozás számára versenyképes alternatívává válni. Eközben mára Európa számos országának autópályáin szinte összefüggő kamionkerítések alakultak ki, ami nemcsak jelentős környezeti terhelést, hanem komoly közlekedésbiztonsági kockázatot is jelent. A közúti áruforgalom növekedésének ráadásul egyre komolyabb akadályává vált hazánkban az ágazatban jelentkező sofőrhiány.

Jól vagy rosszul vezetsz? Itt megtudhatod!


Évi 50 ezer kamiont válthatna ki az intermodális fuvarozás fejlesztése 


A fenti hatások miatt ugyanakkor egyre több fuvarozó vállalat keresné a lehetőséget, hogy a nagytávolságú közúti szállítmányokat vasútra, vízre tudja rakni – mondta Fülöp Zsolt. Az MLSZKSZ elnöke hozzátette: a gond az, hogy egyelőre nincsenek széles körben elterjedt és jó ár-érték arányú megoldások a piacon. Holott az intermodális forgalom fejlődésével gyorsabb lenne az áruszállítás – vasúttal 24 óra alatt akár 1.200 km is megtehető –, csökkenne a környezetterhelés és migrációból eredő kockázatok is. Eközben nőne közlekedésbiztonság és közvetlen költségcsökkenés is jelentkezne a közúti flottát üzemeltetőknél: kevesebb gépkocsivezetőt (30 sofőr helyett 1 mozdonyvezető) és kevesebb vontatót kellene alkalmazniuk (itt akár 40%-os megtakarítás is elérhető), emellett az amortizációs és a szervízköltségek is csökkennének (gumikopás, javítás/karbantartás, pótkocsik cseréje nagyobb időközzel) – mutatott rá az MLSZKSZ elnöke.

 

Összességében éves szinten több tízmilliárd forinttal is csökkenteni lehetne a közutak környezeti terhelését és útfelújítási igényét, ha az ezer kilométer feletti közúti áruforgalom 10-20 százalékát vasútra és vízre terelnék – hangsúlyozta Fülöp Zsolt.  A szövetség elemzése szerint Budapest és 70 km-s vonzáskörzetében évente több mint 500 ezer nehéz tehergépjármű közlekedik. Ennek a forgalomnak az 5-10 százaléka potenciális üzleti partnere lehetne a vasúti intermodális fuvarozásnak. Ez évi akár 25-50 ezer közúti nehézpótkocsi intermodális fuvarozását is jelenthetné, és ugyanennyivel csökkenne a közúton közlekedő kamionok száma. „Másképpen nézve ez olyan, mintha 90 napig, Budapest körzetéből, M1-s autópályán, export irányába egyetlen J4-s kategóriájú nehézteherautó sem közlekedne” – tette hozzá Fülöp Zsolt.

Mennyit autózik/vezet Ön? ITT kiszámolhatod!


Átfogó intézkedési tervet javasol az MLSZKSZ

 

Az MLSZKSZ elnöke úgy látja, hogy a kormányzat és a logisztikai szakma együttműködésével a folyamat felgyorsítható és már rövid távon is jelentős eredményeket lehetne elérni. A Szövetség szerint a hazai intermodális rendszer hatékony működéséhez az alábbi főbb irányelveknek és feltételeknek szükséges teljesülnie: 

  1. A változó világpiaci környezethez igazodó nemzeti közlekedéspolitikát kell megteremteni, amely logisztikai szempontból kínálati pozícióba hozza az országot. 
  2. Azonos infrastruktúra használati feltételeket kell kialakítani a közúti, vasúti, vízi fuvarozás vonatkozásban. 
  3. Ösztönző rendszer bevezetésével támogatni szükséges az intermodális rendszerek igénybevételét, és vonzó üzleti környezetet kellene teremteni, hogy megérje a közúti fuvarozóknak közlekedési módot váltani. 
  4. Ösztönözni (különböző pályázati kiírásokban a támogatás feltételeként előírni) szükséges az újonnan épülő ipari parkokat, a nagyobb raktárakat és a logisztikai központokat a vasúti összeköttetésük kiépítésére.
  5. Egyszerűsíteni és korszerűsíteni szükséges a vasúti működési szabályzatokat, az adminisztrációt és a nemzetközi vasúti fuvardíjadás módját gyorsítani. 
  6. Fejleszteni szükséges műszakilag a vasúti és vízi eszközállományt, a közlekedési- és logisztikai szakemberek képzését fel kell gyorsítani.
 

Az MLSZKSZ szerint a fenti javaslatok közül már az adminisztratív jellegű intézkedésekkel, minimális anyagi ráfordítással is érdemi közlekedésmód-váltás lenne elérhető vasúti és a vízi fuvarozás irányába. Csak az intézkedések kisebb hányada igényelne komolyabb költségeket, amelyeket viszont megfelelő ütemezéssel, a költségvetést kevésbé terhelő módon is meg lehetne valósítani. 


Az intermodális fuvarozás legfontosabb előnyei: 

  • Az intermodális (kombinált közúti-vasúti-vízi) fuvarozás helyzetének javítása egy modern, korszerű, fenntartható közlekedési rendszer kialakítását jelenti, amely az egyes közlekedési alágazatok előnyeit egyesíteni tudja, és érdemi módváltásra tudja ösztönözni a logisztikai ágazat szereplőit a környezetbarátabb közlekedési ágazatok irányába. 
  • Optimalizálja a közúti/vasúti/vízi teherfuvarozási ágazatok előnyét, felélesztve a belső vasúti teherpiacot és jelentősen élénkítve a tranzit teherfuvarozást. 
  • A közlekedési módváltás célja a közút terheltségének, fenntartási kiadásainak csökkentése, az utak állapotának javítása, az amortizáció mérséklése, a környezetterhelés (károsanyag-kibocsátás, zajszint), és a kamionok által okozott torlódás és balesetveszély mérséklése. A vasúti- és vízi intermodális forgalom részarányának növelése hozzájárulna a közúti fuvarozók sofőrhiányának mérsékléséhez is.

Hozzászólások

Megdőlt a vásárlószám rekord a Szigeten található ALDI-üzletben

Több mint 32 000 vásárló járt már az ALDI idén 375 négyzetméteresre növelt üzletében a Sziget Fesztivál első öt napján, ahol ebben az évben is bolti árakon lehet vásárolni.
2018. 08. 14. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nyugdíj-megtakarítás: a fiatalok tudják, mégsem csinálják

A fiatalabb generációk egyre inkább felismerik a nyugdíjcélú megtakarítás fontosságát – derül ki az OTP Nyugdíjpénztár legfrissebb felméréséből. Az 1000 válaszadó megkérdezésével készült kutatás rámutatott, hogy az Y generációba tartozó válaszadók több mint 47 százaléka gondolja úgy, hogy már 25 éves kor előtt érdemes megkezdeni az anyagi felkészülést a nyugdíjas korra. Ezzel szemben az OTP Nyugdíjpénztár belépési adatai azt mutatják, hogy a legtöbben továbbra is inkább 40 éves koruk körül kezdenek el félretenni a boldog nyugdíjas évekre.
2018. 08. 14. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tartja a tempót a magyar gazdaság

A második negyedévben a nyers adat szerint 4,6 százalékkal nőtt a GDP. Ez ugyan némi gyorsulást jelent az első negyedévhez képest, de a korrigált adatok szerint inkább tartja az ütemet a magyar gazdaság. Az idén 4,2 százalékkal növekedhet a magyar gazdaság.
2018. 08. 14. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nagyobb a forgalom az M1-M0-M5 útvonalon

Ausztriai munkaszüneti nap miatt megnövekvő forgalomra kell számítani keddtől az M1-M0-M5 útvonalon, ezért a közútkezelő úgy szervezi a fenntartási munkálatokat, hogy azok ne járjanak további korlátozással - tájékoztatta a Magyar Közútkezelő Nonprofit Zrt. kedden az MTI-t.
2018. 08. 14. 09:30
Megosztás:
Hozzászólások:

BÉT: Enyhe emelkedés várható

Elemzők szerint kismértékű emelkedésre lehet számítani a Budapesti Értéktőzsdén kedden, a kereskedést napközben a törökországi események befolyásolhatják.
2018. 08. 14. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Létezik jó munkahelyi képzés?

Az EU-s átlaghoz képest kevesebben vesznek részt munkahelyi képzésekben Magyarországon, pedig az OTP Bank kutatásából kiderült: a magyarok számára fontos lenne, hogy minden nap tanuljanak valami újat. A válaszadók szerint a cégek egy részénél egyáltalán nincsenek szakmai tréningek (42%), vagy ha vannak is, nem elég érdekesek, túl drágák. Sokszor annyira túlterheltek a dolgozók, hogy képzési részvételre már egyáltalán nem marad idejük (42%). Az OTP Bank újraindult Tehetség Programjának most végeztek az első növendékei.
2018. 08. 14. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kétezer autóvezető kapott bírságot egy hét alatt

Egy hét alatt több mint kétezer autóvezetőt bírságoltak meg a helyszínen a rendőrök országos sebességellenőrzési akciójuk keretében - írta a rendőrség hétfőn a honlapján.
2018. 08. 14. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Lengyel startup cég forgathatja fel a programmatic mobilhirdetési piacot Magyarországon

Magyarországon is megkezdte működését az egyedi targetálási lehetőségeket kínáló Selectivv Mobile, amely az utóbbi évek egyik legfigyelemreméltóbb és leginnovatívabb marketing és kutatási cége a lengyel mobilhirdetési és kutatási piacon. „A vállalat, amely ismeri a felhasználókat” – így szól a mottója az adatbányászatból értékes marketinginformációkat generáló Selectivvnek, amely 200 ezer okostelefonos, tabletes applikáció és mintegy 15 millió mobil weblap látogatói adatait dolgozza fel.
2018. 08. 14. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Túl alacsony az ipari alma ára?

Méltatlan helyzetbe hozza a termelőket az ipari alma kirívóan alacsony ára, mivel a jelenlegi kilogrammonként 13 forintos felvásárlási ár mellett a termelők önköltsége, így a betakarítás és a beszállítás költsége sem térül meg - közölte a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) hétfőn az MTI-vel.
2018. 08. 14. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Riasztást adtak ki a parlagfű miatt!

Az Országos Közegészségügyi Intézet (OKI) másodfokú riasztást adott ki a magas pollenkoncentráció miatt, mivel a parlagfű komoly tüneteket okozhat az allergiásoknak - tették közzé az OKI Facebook-oldalán hétfőn.
2018. 08. 14. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezeken a településeken irtják most a szúnyogokat

Több mint 300 településen folytatódik a héten az országos szúnyoggyérítési program - tájékoztatta a program végrehajtásáért felelős Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) szóvivője hétfőn az MTI-t.
2018. 08. 14. 00:05
Megosztás:
Hozzászólások:

BÉT: A török devizaválság határozta meg a mai napot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 477,43 pontos, 1,32 százalékos csökkenéssel, 35 693,83 ponton zárt hétfőn.
2018. 08. 13. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

6 milliárd forint munkahelyteremtő támogatásra

Összesen 6 milliárd Ft-tal a Pénzügyminisztérium, a Nemzeti Foglalkoztatási Alap 2018. és 2019. évi központi keretéből pályázatot hirdet a mikro-, kis- és középvállalkozások (kkv) munkahelyteremtő beruházásainak támogatására. A rendelkezésre álló keretösszegből megközelítőleg 600 kkv-nál mintegy 3000 új munkahely létesíthető.
2018. 08. 13. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Rekordbővülést ért el a lízingpiac

Rekordbővülést ért el a magyar lízingpiac az első fél évben: az új finanszírozások összege elérte a 329 milliárd forintot, ami sokéves csúcsnak számít, és 18 százalékos növekedést jelent éves szinten - közölte a Magyar Lízingszövetség hétfőn az MTI-vel.
2018. 08. 13. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mitől bővül a magyar ipar?

Júniusban 4,2 százalékos pluszt ért el a magyar ipar, jelentős növekedést ért el a híradástechnikai berendezések gyártása és az alapanyagok feldolgozása. Bár a járműgyártás jelentős szereplő az iparon belül, mérsékelt növekedésre volt képes az utóbbi időszakban.
2018. 08. 13. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

40 millió forint felett a budai lakások több mint fele

A Duna House Barométer júliusi adatai szerint a tranzakciószám- becslés és az adás-vételi paraméterek alapján is szokatlanul erős nyári ingatlanszezonra lehet következtetni. Az élénk piaci keresletet jól mutatja az eddigi éveknél magasabb keresleti mutató, az index jelenleg 83 százalékponton áll, amely júliushoz hasonló, erős augusztusi forgalmat jelez előre.
2018. 08. 13. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Napi ezer adag hal a Sziget fesztiválon

Friss, magyar tógazdaságokból származó napi ezer adag hallal népszerűsíti a halfogyasztást az Agrármarketing Centrum (AMC) a Kapj rá! kampányban a Sziget fesztiválon, a borfaluban - mondta Ondré Péter, az AMC ügyvezető igazgatója az M1 aktuális csatornán hétfőn.
2018. 08. 13. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így nőtt az ipari termelés júniusban

Júniusban az ipari termelés volumene 4,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, az előző havi alig 0,4 százalékos emelkedés után. A munkanaphatástól megtisztított adatok szerint a termelés növekedése 3,1 százalékra lassult a májusi 3,8 százalékról, az előző hónaphoz viszonyítva pedig 1,2 százalékkal csökkent - erősítette meg hétfőn második becslése alapján a múlt kedden kiadott előzetes adatait a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2018. 08. 13. 10:00
Megosztás:
Hozzászólások:

BÉT: Negatív nyitás várható ma

Negatív hangulatban indulhat a kereskedés a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) hétfőn az MTI-nek nyilatkozó piaci elemző szerint.
2018. 08. 13. 08:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Hamarosan átadják az Érték és Minőség Nagydíjakat

Az Érték és Minőség Nagydíjakat szeptember 11-én adják át a Parlamentben, az idén 47 témakörben lehetett pályázni az új, kimagasló minőséget elismerő kitüntetésre - közölte az Érték és Minőség Nagydíj Pályázat Kiírói Tanácsa az MTI-vel.
2018. 08. 13. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás