MLSZKSZ: évi több 10 milliárd forint megtakarítást hozna az intermodális fuvarozás fejlesztése

Több tíz milliárd forinttal is csökkenteni lehetne a közutak környezeti terhelését és útfelújítási igényét éves szinten, ha a nagy távolságú (1.000 kilométer feletti) közúti áruforgalom 10-20 százalékát vasútra és vízi útra terelnék – áll a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) legújabb, az intermodális fuvarozás hazai helyzetét bemutató elemzésében. Az MLSZKSZ szerint a közúti, vasúti és vízi fuvarozási együttműködések magasabb szintre emelésével évi 25-50 ezer kamion tűnhetne el az utakról, a vasút új üzleti megrendelésekhez juthatna, a közúti fuvarozók pedig költségeket takaríthatnának meg, valamint az ágazatban egyre nagyobb problémát jelentő sofőrhiányt is kompenzálni lehetne. A Szövetség tavaly átfogó intézkedési tervet nyújtott be a Kormány számára, melyben rámutatott: a kormányzat és a logisztikai szakma együttműködésével a folyamat felgyorsítható és már rövidtávon is jelentős eredményeket lehetne elérni.

MLSZKSZ: évi több 10 milliárd forint megtakarítást hozna az intermodális fuvarozás fejlesztése

A MLSZKSZ immár hetedik éve elemzi a magyarországi intermodális fuvarozás helyzetét és fogalmazza meg a Kormány és az ágazat számára azokat a legfontosabb irányelveket és intézkedési javaslatokat, amelyek megvalósításával növelhető a hazai intermodális árufuvarozás hatékonysága és versenyképessége. (Az intermodális, vagy kombinált fuvarozás lényege, hogy az áru többféle fuvarozási mód kombinálásával jut el a célhelyére, miközben nem az árut rakodják át a tehergépjárműről a vasútra, hanem magát a szállítóeszközt, azaz a pótkocsi, vagy a szállítókonténer vált fuvarozási módot.) Az intermodális fuvarozás hazai helyzetének javítása összhangban van az Európai Unió közlekedéspolitikájával, amely célul tűzte ki, hogy 2030-ra a 300 kilométer feletti közúti áruszállítások 30 százalékát, 2050-re pedig több mint felét vasúton vagy vízi úton bonyolítsák.

 

Kamionkerítések alakultak ki Európa útjain


A Szövetség legújabb elemzésében rámutatott arra, hogy bár az intermodális forgalom az elmúlt öt évben lassú növekedést mutat, várakozásokkal ellentétben a területen áttörést egyelőre nem sikerült elérni. Az elmúlt években hozott különböző szabályozói intézkedések (használatarányos útdíj bevezetése, EKÁER, pihenőidő stb.) és környezeti tényezők (sofőrhiány, útfelújítások, migrációs nyomás) hatására sem tudott az intermodális fuvarozás a közúti fuvarozás számára versenyképes alternatívává válni. Eközben mára Európa számos országának autópályáin szinte összefüggő kamionkerítések alakultak ki, ami nemcsak jelentős környezeti terhelést, hanem komoly közlekedésbiztonsági kockázatot is jelent. A közúti áruforgalom növekedésének ráadásul egyre komolyabb akadályává vált hazánkban az ágazatban jelentkező sofőrhiány.

Jól vagy rosszul vezetsz? Itt megtudhatod!


Évi 50 ezer kamiont válthatna ki az intermodális fuvarozás fejlesztése 


A fenti hatások miatt ugyanakkor egyre több fuvarozó vállalat keresné a lehetőséget, hogy a nagytávolságú közúti szállítmányokat vasútra, vízre tudja rakni – mondta Fülöp Zsolt. Az MLSZKSZ elnöke hozzátette: a gond az, hogy egyelőre nincsenek széles körben elterjedt és jó ár-érték arányú megoldások a piacon. Holott az intermodális forgalom fejlődésével gyorsabb lenne az áruszállítás – vasúttal 24 óra alatt akár 1.200 km is megtehető –, csökkenne a környezetterhelés és migrációból eredő kockázatok is. Eközben nőne közlekedésbiztonság és közvetlen költségcsökkenés is jelentkezne a közúti flottát üzemeltetőknél: kevesebb gépkocsivezetőt (30 sofőr helyett 1 mozdonyvezető) és kevesebb vontatót kellene alkalmazniuk (itt akár 40%-os megtakarítás is elérhető), emellett az amortizációs és a szervízköltségek is csökkennének (gumikopás, javítás/karbantartás, pótkocsik cseréje nagyobb időközzel) – mutatott rá az MLSZKSZ elnöke.

 

Összességében éves szinten több tízmilliárd forinttal is csökkenteni lehetne a közutak környezeti terhelését és útfelújítási igényét, ha az ezer kilométer feletti közúti áruforgalom 10-20 százalékát vasútra és vízre terelnék – hangsúlyozta Fülöp Zsolt.  A szövetség elemzése szerint Budapest és 70 km-s vonzáskörzetében évente több mint 500 ezer nehéz tehergépjármű közlekedik. Ennek a forgalomnak az 5-10 százaléka potenciális üzleti partnere lehetne a vasúti intermodális fuvarozásnak. Ez évi akár 25-50 ezer közúti nehézpótkocsi intermodális fuvarozását is jelenthetné, és ugyanennyivel csökkenne a közúton közlekedő kamionok száma. „Másképpen nézve ez olyan, mintha 90 napig, Budapest körzetéből, M1-s autópályán, export irányába egyetlen J4-s kategóriájú nehézteherautó sem közlekedne” – tette hozzá Fülöp Zsolt.

Mennyit autózik/vezet Ön? ITT kiszámolhatod!


Átfogó intézkedési tervet javasol az MLSZKSZ

 

Az MLSZKSZ elnöke úgy látja, hogy a kormányzat és a logisztikai szakma együttműködésével a folyamat felgyorsítható és már rövid távon is jelentős eredményeket lehetne elérni. A Szövetség szerint a hazai intermodális rendszer hatékony működéséhez az alábbi főbb irányelveknek és feltételeknek szükséges teljesülnie: 

  1. A változó világpiaci környezethez igazodó nemzeti közlekedéspolitikát kell megteremteni, amely logisztikai szempontból kínálati pozícióba hozza az országot. 
  2. Azonos infrastruktúra használati feltételeket kell kialakítani a közúti, vasúti, vízi fuvarozás vonatkozásban. 
  3. Ösztönző rendszer bevezetésével támogatni szükséges az intermodális rendszerek igénybevételét, és vonzó üzleti környezetet kellene teremteni, hogy megérje a közúti fuvarozóknak közlekedési módot váltani. 
  4. Ösztönözni (különböző pályázati kiírásokban a támogatás feltételeként előírni) szükséges az újonnan épülő ipari parkokat, a nagyobb raktárakat és a logisztikai központokat a vasúti összeköttetésük kiépítésére.
  5. Egyszerűsíteni és korszerűsíteni szükséges a vasúti működési szabályzatokat, az adminisztrációt és a nemzetközi vasúti fuvardíjadás módját gyorsítani. 
  6. Fejleszteni szükséges műszakilag a vasúti és vízi eszközállományt, a közlekedési- és logisztikai szakemberek képzését fel kell gyorsítani.
 

Az MLSZKSZ szerint a fenti javaslatok közül már az adminisztratív jellegű intézkedésekkel, minimális anyagi ráfordítással is érdemi közlekedésmód-váltás lenne elérhető vasúti és a vízi fuvarozás irányába. Csak az intézkedések kisebb hányada igényelne komolyabb költségeket, amelyeket viszont megfelelő ütemezéssel, a költségvetést kevésbé terhelő módon is meg lehetne valósítani. 


Az intermodális fuvarozás legfontosabb előnyei: 

  • Az intermodális (kombinált közúti-vasúti-vízi) fuvarozás helyzetének javítása egy modern, korszerű, fenntartható közlekedési rendszer kialakítását jelenti, amely az egyes közlekedési alágazatok előnyeit egyesíteni tudja, és érdemi módváltásra tudja ösztönözni a logisztikai ágazat szereplőit a környezetbarátabb közlekedési ágazatok irányába. 
  • Optimalizálja a közúti/vasúti/vízi teherfuvarozási ágazatok előnyét, felélesztve a belső vasúti teherpiacot és jelentősen élénkítve a tranzit teherfuvarozást. 
  • A közlekedési módváltás célja a közút terheltségének, fenntartási kiadásainak csökkentése, az utak állapotának javítása, az amortizáció mérséklése, a környezetterhelés (károsanyag-kibocsátás, zajszint), és a kamionok által okozott torlódás és balesetveszély mérséklése. A vasúti- és vízi intermodális forgalom részarányának növelése hozzájárulna a közúti fuvarozók sofőrhiányának mérsékléséhez is.

Hozzászólások

30 ezer falusi csok igénylésére számít a Takarék Csoport

Mintegy 150 milliárd forint értékben 30 ezer család részesülhet a falusi családi otthonteremtési kedvezményben (csok) három év alatt a Takarék Csoport elemzői szerint.
2019. 05. 22. 12:45
Megosztás:
Hozzászólások:

5,4 millió magyar vásárol online

A felnőtt magyar internetezők 91 százaléka, azaz közel 5,4 millióan legalább egyszer vásároltak az interneten az elmúlt egy évben - derül ki az eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. 1046 ember bevonásával készített áprilisi reprezentatív felméréséből, amit szerdán juttattak el az MTI-nek.
2019. 05. 22. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több mint 75 milliárd forint fejlesztési igény a Balatonnál a megemelt vízszintmaximum miatt

A Balaton vízszintmaximumának emelése miatt 10,2 milliárd forint értékű ideiglenes beavatkozásokra van szükség, a következő évtizedben pedig legalább 75,4 milliárd forint fejlesztést kell végrehajtaniuk az önkormányzatoknak, a strandok, kempingek és kikötők üzemeltetőinek - állapította meg a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) által megrendelt társadalmi-gazdasági kutatás.
2019. 05. 22. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Így alakul az államháztartási egyenleg

az államháztartás egyenlege (helyi önkormányzatok nélkül); a központi költségvetés egyenlege; milliárd forint; GFS, privatizációs bevételek nélkül
2019. 05. 22. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új módszerekre van szükség a felsőoktatásban?

Új módszerekre, például projektpedagógiára van szükség a 21. századi felsőoktatásban - vélekedett a területért felelős helyettes államtitkár az Óbudai Egyetemen tartott konferencián kedden.
2019. 05. 22. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Gőzerővel zajlik a debreceni BMW-gyár területének előkészítése

Ha valaki kimegy a BMW-gyár leendő területére, saját szemével győződhet meg arról, hogy gőzerővel zajlik az előkészítés, minden az eredeti ütemterv, a BMW-vel kötött megállapodás szerint halad - mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden a Debrecen TV tudósítójának, amikor meglátogatta a gyár leendő helyszínét.
2019. 05. 22. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kkv-k digitalizációját segítő ötleteket díjazott a UPC

Három kategóriában adták át a Nagy Tuning Show díjakat a UPC Magyarország Kft. által hirdetett hárommillió forint összdíjazású, kis- és közepes vállalkozások (kkv) digitalizációját, online jelenlétét ösztönző ötletpályázat nyerteseinek kedden, Budapesten.
2019. 05. 22. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A magyar tb szabályozás felkészült a rendezetlen Brexitre

Az április elején Brüsszelben tartott EU csúcson megállapodás született az Egyesült Királyság Európai Unióból történő kilépésének meghosszabbításáról október 31-ig. Ez némiképp csillapította a kedélyeket, ugyanakkor ez a döntés is csak néhány hónap haladékot adott arra, hogy a kilépessel kapcsolatos kihívásokra megfelelően felkészülhessünk. Arról nem is beszélve, hogy az Egyesült Királyságnak május 22-ig jóvá kell hagynia a tagállami vezetők által javasolt dátumot, ellenkező esetben az európai parlamenti választásokon a részvétel kötelező. A részvétel megtagadása pedig az azonnali, rendezetlen kilépést vonja maga után.
2019. 05. 22. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem bízik a digitalizációban a magyar Y és Z generáció

A Magyarországon élő Y és Z generáció biztos benne, hogy a jövőben mindent áthat majd a digitalizáció és az online tér, viszont nem látják úgy, hogy ez egyértelműen jó lesz nekik – derül ki egy friss hazai kutatásból. A válaszadók többsége szívesen veszi az okos eszközök és az okoskörnyezet kényelmét, de pesszimista a személyes adatok védelmével, valamint a személyes szabadsággal és biztonsággal kapcsolatban. Érdekesség, hogy a két korcsoport válaszai között nem volt szignifikáns különbség.
2019. 05. 22. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Stabilnak és biztosnak érezzük az állásunkat - biztos ez?

Az év végén mért magas értékhez hasonlóan, az idei első negyedévben is 68 pontos értéket vett fel a munkavállalói bizalmi index a hazai dolgozók körében. Az egy évvel korábban mért adatokhoz képest enyhén emelkedett a legtöbb részmutató, vagyis éves szinten fokozatosan nő azok aránya, akik szerint még sokáig fennmarad az őket foglalkoztató cég, valamint a pozíció, amelyben dolgoznak, derül ki a BNP Paribas Cardif biztosító és a Medián legfrissebb közös márciusi munkaerőpiaci kutatásából.
2019. 05. 21. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nem mindig törvényes a cégek napi üzleti gyakorlata

A széles körben elterjedt üzleti gyakorlatra hivatkozott egy vállalkozó, amikor érvényt akart szerezni a helyi iparűzési adója csökkentésének. Az Alkotmánybíróság érdemi vizsgálat nélkül elutasította a panaszt. A Vámosi-Nagy Ernst & Young Ügyvédi Iroda adóperes csoportja szerint a hazai cégeknek érdemes odafigyelniük arra, hogy az adózásban a formai követelmények nem teljesítése jelentős hátránnyal járhat.
2019. 05. 21. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megválasztották Patai Mihályt a Budapesti Értéktőzsde elnökének

A Budapesti Értéktőzsde a mai napon megtartotta éves rendes közgyűlését, amelynek keretében megválasztották Patai Mihályt, a Magyar Nemzeti Bank alelnökét a BÉT új elnökének. Az Értéktőzsde vezérigazgatói posztját a továbbiakban is Végh Richárd tölti be, aki a jövőben is tagja marad az igazgatóságnak. A Budapesti Értéktőzsde 2018-ban 297 millió forintos adózott eredményt ért el, melyet teljes egészében piacfejlesztési tevékenységébe forgatja vissza.
2019. 05. 21. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új autókat kapott a rendőrség

Ötszáz új autót kapott a rendőrség a 2017 óta zajló amortizációs csere harmadik ütemében, a járműveket kedden adták át Budapesten - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata a rendőrség honlapján.
2019. 05. 21. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább fejlesztették a veszprémi állatkertet

Állatorvosi klinikát, takarmánykonyhát, valamint a személyzetnek jobb munkakörülményeket biztosító épületegyüttest adtak át a veszprémi állatkertben, a beruházás a Modern Városok Program részeként valósult meg.
2019. 05. 21. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A lassulás ellenére erőteljes a magyar gazdaság növekedése

Lassul, de erőteljes marad a magyar gazdaság növekedése idén és jövőre az OECD legfrissebb, kedden megjelent előrejelzése szerint.
2019. 05. 21. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A magyarok több mint 60 százaléka tervez nyaralást

Az idén a magyarok 62 százaléka tervez nyaralást, a legtöbben (35 százalék) július második, valamint augusztus első felében (22 százalék), miközben 11 százalék azok aránya, akik sosem utaznak el kikapcsolódni egy kutatás szerint.
2019. 05. 21. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Elindult a világ első közösségi autókereskedése

Egy éven belül a legismertebb magyar autókereskedéssel foglalkozó oldal lenne a WOOWW Cars elnevezésű új magyar startup, melynek lényege, hogy kvázi befektetés nélkül bárki nyithat magának egy online autókereskedést akár a nappalijából is. Steve Kollar alapító-tulajdonos arról beszélt, a felhasználók lényegében azzal is pénzt kereshetnek, ha a Facebookon megosztanak egy autós tesztvideót, blogot vagy egy általuk választott bármilyen autós hirdetést.
2019. 05. 21. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

BÉT: Kisebb pozitív korrekció indulhat a kereskedés

Kisebb pozitív korrekció indulhat nyitásban a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) kedden az Equilor Befektetési Zrt. senior elemzője szerint.
2019. 05. 21. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre kevesebb takarítócég működik Magyarországon

Kevesebb takarítócég működik Magyarországon, a számuk öt éve csökken, ugyanakkor a szektor árbevétele és dolgozóinak létszáma már emelkedik - közölte az Opten céginformációs szolgáltató hétfőn az MTI-vel.
2019. 05. 21. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nyelvtanuláshoz is igényelhető lesz a diákhitel

A jövőben a diploma megszerzését segítendő a nyelvtanuláshoz is igényelhető lesz a diákhitel - közölte Bartos Mónika, a magyar diákok külföldi nyelvi kurzusainak szervezéséért felelős miniszteri biztos hétfőn Budapesten újságírók előtt.
2019. 05. 21. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások: