Magyarországon kétségbeejtően hiányzik az elektromos autók szélesebb körű elterjedéséhez szükséges infrastruktúra
A közép-kelet-európai régió legsikeresebb országa Németország, amely természetesen igen erős exporttevékenységet folytat. Továbbra is világelső kíván maradni az elektromos mobilitás és a kiemelten innovatív termékek exportja terén. Az elektromos mobilitás piacán végbemenő fejlődés gyorsítása érdekében a szövetségi kormány 2016-ban elfogadott egy intézkedéscsomagot, amely közel egymilliárd euró értékű beruházást tartalmazott. A csomag részben a kormány elektromos mobilitási programjára épül.
A magyar állam úgy döntött, hogy több mechanizmussal támogatja az elektromos autók használatát. Akárcsak más országokban, az akkumulátorral működő elektromos járművek (BEV) és a külső feltöltésű hibrid elektromos járművek (PHEV) után nem kell regisztrációs díjat, éves gépjárműforgalmi adót és céges autókra kivetett adót fizetni. Létezik továbbá egy 1,5 millió forintos alap, amely az elektromos autók ingyenes regisztrációját, az olcsóbb vagy ingyenes parkolását, valamint a nyilvános töltőállomásokon történő ingyenes feltöltését biztosítja.
Egy ösztönző rendszert is létrehoztak, amely az elektromos gépjárművek megvásárlásában támogatja a vevőket. A többi közép-európai országban, például Németországban, Szlovákiában és Ausztriában is hasonló a helyzet. A Cseh Köztársaságban állami támogatással lehet alternatív hajtóművel rendelkező járműveket vásárolni, azonban kizárólag kereskedelmi és önkormányzati vásárlók élhetnek a lehetőséggel. Schemoul hozzátette, hogy Lengyelországban, egy elektromos járművek minden típusára kiterjedő, állami támogatást kínáló ösztönző rendszerről szóló javaslat alapján, személyautók vásárlására összesen 8 000 eurónyi állami támogatást nyújt majd az állam magán és üzleti fogyasztóknak.
Jogosan van jogosítványod? - KRESZ és autóvezetési ismeretek kalkulátor
Az IHS Markit szerint, 2019-ben Magyarországon 195 töltőállomás működik. Olyan startupok, mint a MOL, Next-E és az E-Mobi Nonprofit GMBH terveik szerint jelentősen növelik a töltőállomások számát 2020-ban (a MOL és a Next-E 54 gyorstöltőt, valamint 5 ultragyors töltőt hoz létre, míg az E-Mobi Nonprofit 300 töltőállomást, köztük 20 nagysebességű töltőt létesít). A magyar infrastruktúra ennek ellenére fejletlen.
„Ezek után meg kell említenünk, hogy a valóságban a magyar piac villamosításának fő akadálya az infrastruktúra jelenlegi állapota és az új, elektromos járművek árszintje. A jövőre nézve ösztöntőket hoztunk létre, és arra számítunk, hogy az akkumulátorral működő elektromos járművek és a külső feltöltésű hibrid elektromos járművek részesedése már 2023-ra eléri a 10%-ot. Az előrejelzések szerint a külső feltöltésű hibrid elektromos járművek mindvégig népszerűbbek maradnak a következő évtizedben” - mondta Schemoul.
A mobilitás átalakításának környezete
Az elektromos autók csak részei a mobilitás átalakításának. További alkotóelemek többek között a vezető nélküli autók és a városok számára kifejlesztett okos mobilitási megoldások. A vezető nélküli autókhoz kapcsolódó technológiai fejlesztés olyan lehetőséget kínál, amelyet minden közép-kelet-európai ország kihasznál. A régió legfőbb járműipari eseményén, a 6. Közép-Kelet-Európai Autóipari Fórumon (Budapest, november 20-21.) megvitatják az említett technológiákat, valamint a fórumot megelőző napon, speciális bejárás keretében bemutatják őket a közönségnek. A kormányok arra törekednek, hogy műszaki nagyvállalatokat vonzzanak országukba azzal a céllal, hogy a vállalatok új, fejlesztéssel foglalkozó létesítményeket építsenek.
A Cseh Köztársaságban például két tesztpálya épül önvezető autók tesztelésére. A tervek szerint Ústí nad Labem városa a vezető nélküli autók tesztelőközpontja lesz. Magyarországon már épül a Zalazone tesztpálya.
A média, az iparág és a szakmai közösség egyaránt ígéretes területként tekintenek a vezető nélküli járművekre.
„Érdeklődéssel várom, hogy a régió egyes cégei mivel járulnak hozzá a fórum programjához. A Continental Automotive azt a témát veti majd fel, hogy a mobilitás automatizálásánál miként alkalmazhatjuk a mesterséges intelligenciát” - mondja Sasha Cioringa, a Continental Automotive Serbia ügyvezető igazgatója.
A Continental Automotive Serbia egyike a műszaki nagyvállalatok közép-kelet-európai régióban működő leányvállalatainak.
„Ebben a régióban fantasztikus mérnökök és termelőüzemek vannak, így a régió nagy hatással lehet a járműipar jövőjére. A Continental szakemberei aktívan dolgoznak az egészséges mobilitási ökoszisztéma megteremtésén. A technológia jelenlegi állása alapján a hatékony környezetvédelem különféle meghajtási technológiákat kíván: alacsony kibocsátású belső égésű motorok, valamint villamosított és tisztán elektromos hajtóművek alkalmazását. A Continental megfizethetővé és megbízhatóvá teszi ezeket a technológiákat” - magyarázta Cioringa.
2017-ben Cioringa hozta létre a Continental Automotive kutatási és fejlesztési központját Szerbiában. A központban 400 magasan képzett szakmérnök dolgozik, akik olyan termékeket és megoldásokat fejlesztenek ki, mint pl. a teherautók esetében alkalmazott konvojban haladás, kamera- és radarrendszerek, valamint a személyautóknál használt vezérlőmodulok és hozzáférési rendszerek. Ez a központ, valamint a régió más központjai segítik a Continental Automotive-ot jövőbeni terveinek megvalósításában.
„Jövőképünk a következő: a baleset-, kibocsátás- és stresszmentes közlekedés megteremtése. A közlekedés életünk lényeges része: munkába utazunk, elvisszük gyermekeinket a bölcsődébe, meglátogatjuk barátainkat, illetve családtagjainkat, vagy egyszerűen csak nyaralni megyünk. A Continental figyelembe veszi a társadalom szükségleteit és igényeit, valamint elősegíti a fejlődését. Az általunk kínált intelligens technológiák összekapcsolódnak, ezáltal megkönnyítik az emberek életét” - mondja Cioringa.
2019. november 20-21-én a 6. Autóipari Fórumnak az eddigi csehországi helyszínek után most Budapest ad otthont. A Fórumot az elmúlt öt évben Csehországban rendezték meg, mely számos nemzetközi céget hozott a fejlett autópiaccal rendelkező országba. A Közép-Európai Autóipari Fórum azután is a kelet- és közép-európai régió legjelentősebb autóipari rendezvénye marad, hogy idén Magyarországon rendezik meg. Részletes információ a Közép-Európai Autóipari Fórumról, illetve annak programja itt található.