Megtartotta éves közgyűlését a Zwack
Összefoglaló a 2018-2019-es üzleti év eredményeiről
A magyar szeszesital piac alakulása
A hazai makrogazdasági környezet az elmúlt években kedvezően alakult. A GDP évről-évre bővül, növekszik a lakossági reáljövedelem és ezzel párhuzamosan a Társaságunk számára legmeghatározóbb háztartási fogyasztási kiadások is emelkednek (4,9%; 4,7% és 5,3% az elmúlt három évben).
Az április-márciusi bolti kiskereskedelemre vonatkozó piackutatási adatok szerint a magyar adózott égetett szeszesital piac volumenben 2%-kal, míg értékben 7,1%-kal növekedett.
A bolti kiskereskedelemben folytatódott az elmúlt néhány évre jellemző tendencia: a közepes alapterületű boltok (szupermarketek és diszkontok) forgalma növekedett (8,2%-kal), míg a hipermarketek forgalma csökkent (-5%).
Pénzügyi beszámoló
A Társaság bruttó árbevétele 26.341 millió Ft volt, mely 14,2%-kal haladja meg az előző évit. A nettó értékesítés (jövedéki- és népegészségügyi termékadó nélküli árbevétel) 15.739 millió Ft volt, amely 12,8%-kal (1.781 millió Ft-tal) magasabb a bázis időszaki árbevételnél.
A belföldi értékesítés nettó árbevétele jelentősen növekedett (1.820 millió Ft; 14,7%). A saját termelésű termékek nettó árbevétele a hazai piacon 1.637 millió Ft-tal (17,3%-kal) emelkedett (9.458 millió Ft-ról 11.094 millió Ft-ra). Ezen belül a prémium termékek árbevétele 15,6%-kal, a minőségi termékeké 21,4%-kal nőtt. A növekedés legnagyobb részét a Népegészségügyi Termékadó 2019. január 1-től életbe lépő változása generálta. A módosítás következtében minden szeszesital adóztatásra került, továbbá az adómértékek 20%-kal emelkedtek. Emiatt a pálinkákból és keserű likőrökből decemberben mintegy 3-4 havi fogyásnak megfelelő extra értékesítés történt. A forgalomnövekedés kisebb része a bővülő fogyasztásnak és az új termékbevezetések (Unicum Riserva, Kalumba) kedvező piaci fogadtatásának köszönhető.
A forgalmazott termékek nettó árbevétele 6,2%-kal nagyobb a bázisnál, melyen belül a Diageo portfolió árbevétele 7,9%-kal emelkedett, míg az egyéb forgalmazott termékek árbevétele 2,4%-kal növekedett.
Mennyi alkoholt ihatok egy nap? - kalkulátor
A kedvező árbevétel adatokhoz egyaránt hozzájárult a volumen növekedése illetve az értékesítési átlag-árak emelkedése.
Az export árbevétel 1.501 millió Ft, mely 2,5%-os csökkenést jelent a bázis időszakhoz képest. Olaszországban a disztribútor váltás miatti egyszeri hatásnak tulajdonítható az árbevétel csökkenés, míg Németországban az előző üzleti év végén kiszállításra került a 2018 nyári promóciós termék, melynek következtében az idei értékesítés csökkent. Ezzel szemben Romániában, Szlovákiában és a Duty Free értékesítésen sikerült jelentős árbevétel-növekedést realizálni.
Az anyagjellegű ráfordítások 574 millió Ft-tal emelkedtek (11,1%), mely alacsonyabb a nettó árbevétel 12,8%-os növekedésénél, így a bruttó fedezeti hányad 0,5 százalékponttal nagyobb az egy évvel ezelőttinél (63,6% helyett 63,1%). A fentiek mögött elsősorban a termékösszetétel kedvező változása áll (jobban emelkedett a magasabb fedezetű saját termelésű termékek forgalma, mint a forgalmazott termékeké).
A személyi jellegű ráfordítások 253 millió Ft-tal (9,3%-kal) nőttek. Az üzleti év elején a Társaság 8%-os bérfejlesztést hajtott végre. Ennek hatását tompította a 2,5 százalékpontos szociális adó csökkentés. Ezen túlmenően növelte a személyi jellegű ráfordításokat, hogy a hosszabb távú ösztönzést szolgáló juttatási elemek (törzsgárda, nyugdíj, menedzsment részvény) várható kötelezettségeire nagyobb összegek kerültek elhatárolásra.
Az értékcsökkenési leírás összege 76 millió Ft-tal (15,6%-kal) emelkedett. Ennek több mint fele az elmúlt évben megvalósított jelentős technológiai fejlesztések következménye (ld. a 2017/18 4. negyedéves jelentésben). Ezen túlmenően üveg-gyártószerszám készletünk egy részét újítottuk meg, illetve néhány, már nem használt eszközre terven felüli értékcsökkenést számoltunk el.
Az egyéb működési ráfordítások 427 millió Ft-tal (12,6%-kal) nőttek. A növekedés teljes egészében a magasabb marketing költéseknek köszönhető. A Fütyülős márka új reklámfilmet kapott, melynek sugárzása is elindult. A Kalumba bevezetését a gasztronómiában kóstoltatásokkal, a televízióban és az interneten reklámfilmmel támogattuk. Továbbá az Unicum marketing kiadásai is növekedtek belföldön és külföldön egyaránt. Olaszországban új reklámfilmmel támogattuk a termék értékesítését. Az egyre nagyobb érdeklődésre számot tartó látógatóközpontjainkban (Budapest, Kecskemét) megújítottuk tájékoztató reklámfilmjeinket.
Az egyéb működési bevételek 67 millió Ft-tal (19,1%-kal) emelkedtek, mely nagyrészt a magasabb marketing költségtérítésből származik.
A Társaság adózott eredménye 2.623 millió Ft, mely 20,0%-kal magasabb a bázisnál (2.186 millió Ft). Mint ahogy várható volt, az üzleti év utolsó negyedéve minden korábbinál gyengébb eredményt hozott (-717 MFt szemben a tavalyi utolsó negyedéves -330 MFt-tal). A decemberi elővásárlás valamint a jelentős januári polci áremelés okozta fogyasztói sokk következtében a bruttó árbevétel a 2019. január-márciusi időszakban 18,7%-kal, míg a nettó árbevétel 23,8%-kal csökkent, várakozásainknak megfelelően.
Kilátások a 2019-2020-as üzleti évre
A következő üzleti éves terv összeállításakor a belföldi fogyasztás további – bár az elmúlt évekhez képest csökkenő mértékű – növekedéséből (3,5%-os) indultunk ki. Így bruttó árbevétel szintjén mi is növekedést tervezünk. A már korábban is említett Népegészségügyi Termékadó (NETA) módosítás a következő üzleti évet jelentősen és negatívan érinti. A 20%-os adóemelés következtében a már korábban is NETA köteles termékek polci ára 6-7%-kal, míg a most a törvény hatálya alá kerülő termékek (pálinkák, keserű likőrök) fogyasztói árai a prémium kategóriában 20%-kal illetve a minőségi szegmensben akár 25%-kal is emelkednek. Korábbi tapasztalatok alapján az első évben a volumen visszaesése közel akkora, mint az áremelkedés. Így a következő üzleti évre a nettó árbevétel 10%-ot is meghaladó visszaesésére számítunk.
Társaságunk mindkét leginkább érintett termékkörben jelentős volumenű márkákkal rendelkezik, melyek a cég legnagyobb profit termelői. Emellett a csomagolóanyagok (üveg, kupak, karton, címke) világpiaci árai növekednek. A visszaeső nettó árbevétel és a megnövekedett alapanyagköltségek ellentételezése érdekében a marketing és működési költségek területén költségmegtakarítást tervezünk, azonban a fentiekből összességében 40%-ot meghaladó adózott eredmény visszaesést prognosztizálunk a 2019/20-as üzleti évre.
Hosszabb távon arra számítunk, hogy további két év múlva (a 2021/22-es üzleti évben) érhető el újra 2 milliárd Ft-os adózott eredmény.
További közgyűlési döntések
A Közgyűlés elfogadta a 2018-2019-es üzleti évről és a 2019-2020-as tervekről szóló beszámolót, az Igazgatóság, a Felügyelő Bizottság és a könyvvizsgáló jelentését.
A tulajdonosi kör elismerését fejezte ki a menedzsmentnek és a Társaság összes munkatársának éves tevékenységéért.
A Közgyűlés elfogadta az Igazgatóság javaslatát, így a Társaság 2 645 500 ezer Ft osztalékot fizet, mely a névértékre vetítve 130%-os osztalék-szintet jelent (1 300 Ft/részvény). Az osztalék részvényarányos kifizetése 2019. július 24-én kezdődik.
A Közgyűlés elfogadta Kresimir Crnjevic úr igazgatósági taggá, valamint Kalina Plamenova Tsanova asszony (korábbi igazgatósági tag) felügyelő bizottsági taggá választását 2023. június 26-ig terjedő időtartamra.
A Közgyűlés köszönetet mondott Pavel Reyes Lyubushkin úrnak a Felügyelő Bizottság leköszönt tagjának a Társaság érdekében kifejtett munkájáért.