NMHH: Visszaélésekre alkalmas, ha SMS-üzenettel telefonegyenleget lehet feltölteni

Visszaélésre, csalásra alkalmas az a telefonegyenleg-feltöltési gyakorlat, amikor az előfizető egy számsort SMS-ben elküldve jelzi, hogy saját számlája terhére egy másik telefonszám egyenlegét kívánja növelni. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ezért megtiltja ennek a feltöltési módnak a jelenlegi formáját, így az előfizetők a szolgáltató által eddig is kínált más egyenlegfeltöltési lehetőségeket vehetik igénybe. A döntés, amely a Magyar Telekomra mint egyedüli alkalmazóra érvényes, még nem jogerős.

NMHH: Visszaélésekre alkalmas, ha SMS-üzenettel telefonegyenleget lehet feltölteni

Az SMS-ben elküldött egyenlegfeltöltés veszélyei: biztonsági rés a gyakorlatban
 
A hírközlési hatóság olyan visszaélések miatt indított eljárást, miszerint csalók telefonon keresztül különböző indokokkal (nyereményjáték, adategyeztetés stb.) arra vesznek rá mobiltelefon-használókat, hogy a Magyar Telekom Nyrt. által az SMS alapú egyenlegfeltöltéshez létrehozott számra olyan üzenetet küldjenek, amellyel egy számukra ismeretlen előrefizetős SIM kártya egyenlegét töltik fel. A csalók egy telefonhívással arra kérik a gyanútlan előfizetőket, hogy az SMS szövegébe egy olyan számsort írjanak, amely – bár a felületes szemlélő számára jelentéssel nem bír – valójában egy telefonszámból és egy összegből épül fel, pl. 30 8437844 10000. Ez a számsor azonban a szolgáltató rendszere számára azt jelenti, hogy a megadott telefonszám univerzális egyenlegére (azaz a végső soron a csaló egyenlegére) az SMS-t küldő töltsön fel egy meghatározott összeget, a példában tízezer forintot, viszont ez saját előfizetéséhez tartozó számláját terheli majd. Egy alkalommal egyébként maximum 15 ezer forint csalható ki az ügyfelektől.
 
Az így feltölthető univerzális egyenleg esetében az „univerzális” jelző arra utal, hogy az itt szereplő összeg nemcsak telefonálásra alkalmas, hanem bármilyen mobilos vásárlást is lehetővé tevő egyenleg feltöltését eredményezi. Tehát a két előfizetés között pénzmozgás jön létre, az SMS-küldők erre irányuló szándéka nélkül is. Ezt a feltöltési módot a hazai mobilszolgáltatók közül egyedül a Telekom tette lehetővé előfizetőinek, a többi szolgáltató nem vezette be.
 
A kockázatot az okozza, hogy egyrészt olyan célra lehet használni egy SMS-t, amiről az előfizető nem tud és nem is várható el, hogy tudjon, hiszen az SMS-ben való egyenlegfeltöltés lehetőségét sem megrendelni, sem külön beállítani nem kell, azt a szolgáltató minden SMS-képes telefonnal elérhetővé teszi, azonban egy számlás előfizető nem kell, hogy ismerje a feltöltős előfizetésekre vonatkozó lehetőségeket. Így akár az előfizetők tudta nélkül, és szándékuk ellenére is SMS elküldésével pénzmozgást lehet elindítani a számlájuk terhére, miközben fel sem merül bennük, hogy egy normál díjas számra elküldött üzenettel pénzmozgást indíthatnak el, és ezzel egy prepaid SIM kártyát töltenek fel egy meghatározott összeggel. Tovább rontotta a helyzetet, hogy az SMS-sel való feltöltéshez semmiféle biztonsági azonosításon nem kellett átesniük az előfizetőknek. Bár a szolgáltató később már kétlépcsős megerősítést kért az előfizetőktől a feltöltési szándékukat illetően (tranzakciót indítani már csak a FELTÖLTÉS szó beírásával lehetett, ez után pedig a szolgáltató értesítette az előfizetőt arról, hogy feltöltést kezdeményezett, megadva azt a lehetőséget, hogy ne válaszoljon, amennyiben nem szeretne feltölteni), az SMS-alapú egyenlegfeltöltési lehetőség ebben a formában, összességében továbbra is túlságosan könnyen ad módot a visszaélésekre.
 
A hírközlési hatóság határozata: a feltöltési mód jelenlegi formáját megtiltja

 
Ugyan a szolgáltató az eljárás alatt több intézkedést is tett annak érdekében, hogy az eljárás biztonságát növelje és megfeleljen az előfizetők érdekének – megváltoztatta tehát a megerősítő kérdés tartalmát, illetve a megadandó karaktersorozatot –, az NMHH vizsgálata egyértelművé tette, hogy ezek egyelőre még nem elég hatékonyak az előfizető megfelelő védelméhez a jelentkező kockázatokhoz képest. A Telekom elzárkózott a becsapott előfizetők kártalanításától arra hivatkozva, hogy a károkat nem ő okozta, noha az ő rendszerén keresztül történtek a visszaélések. A jogsértések miatt a hírközlési hatóság a feltöltésnek ezt a módját – a határozat jogerőre emelkedésétől számítva – megtiltja a Telekom számára egészen addig, amíg a szükséges biztonsági intézkedéseket meg nem teszi az előfizetők pénzügyi védelme érdekében. A döntés még nem jogerős, a szolgáltató fellebbezéssel élhet.
 
Tanácsok az előfizetőknek: a csaláskísérleteket jelentsék a rendőrségen; használhatnak más feltöltési módokat
 
Az NMHH felhívja a felhasználók figyelmét, hogy ha ismeretlenek arra próbálják rávenni, hogy bármilyen számsort SMS-üzenetben küldjenek el, ne dőljenek be a csalóknak. A kérést hagyják figyelmen kívül, vagy ha már megtörtént a károkozás, tegyenek feljelentést a rendőrségen.
 
Az érintett Telekom-előfizetők a szóban forgó feltöltési mód szünetelésének idején sem maradnak feltöltési lehetőségek nélkül, hiszen – hasonlóan a többi szolgáltatóhoz – erre több módjuk is van. Az egyenlegüket bankkártya segítségével automatán, egyes bankok telefonos és internetes ügyfélszolgálatán, banki okostelefonos alkalmazáson, a szolgáltató honlapján vagy az erre lehetőséget adó boltok pénztárainál is feltölthetik készpénzes vagy bankkártyás fizetéssel.

-----

A fenti cikkel kapcsolatban a Magyar Telekom az alábbi állásfoglalást juttatta el a ProfitLine.hu szerkesztőségébe (változtatás nélkül közöljük):

 

A Magyar Telekom az SMS-üzenettel való telefonegyenlegfeltöltési gyakorlatával kapcsolatos NMHH-határozat ellen fellebbezést nyújtott be. A szolgáltató álláspontja szerint a az SMS-ben havi számla terhére történő egyenlegfeltöltés nem elektronikus hírközlési szolgáltatás, így az NMHH nem rendelkezik hatáskörrel e feltöltési mód felügyeletére, és nem állapíthat meg arra vonatkozóan szankciót sem.

Fontos tudni, hogy a többi egyenlegfeltöltési módhoz képest az SMS útján történő feltöltések száma alacsony, és azon belül is elenyésző a csalásos esetek száma (nem éri el az összes tranzakciószám 1%-át sem). A Magyar Telekom megítélése szerint ez a telefonegyenleg-feltöltési mód az ügyfelek kényelmét szolgálja, és kellően biztonságos módja az univerzális egyenleg feltöltésének. Emellett az elmúlt időszakban a szolgáltató további intézkedéseket tett e feltöltési mód biztonságának fokozása érdekében.

Az ügyfelek biztonságát szolgálja, hogy a feltöltési folyamat során a szolgáltató kétlépcsős megerősítést kér az ügyféltől a feltöltési szándékát illetően. Az ügyfél a feltöltést kezdeményező számsor elküldése után egy megerősítő kérdést kap SMS-ben, így a tranzakciót csak a megadott kódszó beírásával tudja elindítani (lehetősége van nem válaszolni, amennyiben nem szeretne feltölteni), ezután pedig egy értesítést is kap az ügyfél arról, hogy egyenlegfeltöltést kezdeményezett.  

 

A Magyar Telekom a mindenkor hatályos jogszabályi előírások és műszaki lehetőségek figyelembe vételével igyekszik minimalizálni a kockázatokat a különböző típusú visszaélésekkel kapcsolatban. Amennyiben egy ügyfél még úgy érzi, hogy csalás áldozata lett, feltétlenül tegyen rendőrségi feljelentést. A Magyar Telekom mindenben együttműködik a rendőrséggel a konkrét ügyekben.

 

Fontos információ az ügyfeleknek, hogy az SMS-ben való feltöltési mód továbbra is működik, nem szűnt meg, ugyanis a fellebbezés halasztó hatályú a határozat végrehajtására nézve.

 


Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?

Így spórolunk a telefonszámlán egy felmérés szerint

Elsősorban online hívásokkal és üzenetekkel igyekeznek csökkenteni a mobilhasználati költségeiket a magyarok, 47 százalékuk részesíti előnyben a csevegőapplikációkat a hagyományos mobilhívásokkal szemben, 38 százalékuk pedig inkább e-mail-eket küld SMS-helyett - derül ki a transzparens mobilcsomag-összehasonlítással foglalkozó BillKiller friss reprezentatív kutatásából.
2021. 08. 28. 09:00
Megosztás:

Nőtt a kínai távközlési szektor bevétele

Jelentősen nőtt a kínai távközlési szektor bevétele az idei első hét hónapban - közölte a kínai ipari és informatikai minisztérium.
2021. 08. 23. 12:00
Megosztás:

Az Antenna Hungáriához kerül az MVM NET

Az állami távközlési és infokommunikációs portfólió konszolidációjának keretében az MVM Energetika Zrt. az MVM NET Zrt.-ben lévő 100 százalékos részesedését adásvétel útján átruházza az Antenna Hungária Zrt.-re - tájékoztatták a társaságok csütörtöki közös közleményükben az MTI-t.
2021. 08. 13. 06:00
Megosztás:

Dinamikusan nőtt az internetes szolgáltatások árbevétele

Dinamikusan nőtt az internetes szolgáltatások árbevétele, 2020-ban az internet-hozzáférési szolgáltatások összes nettó árbevétele 326 milliárd forint volt, egy év alatt 8,2 százalékkal nőtt - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal Digitális gazdaság 2020 című legfrissebb kiadványából.
2021. 07. 26. 15:00
Megosztás:

Hat hónappal meghosszabbítja készülékeinek garanciaidejét a Huawei

Ismét jelentős kedvezményeket és szervizakciót hirdet a Huawei. Július 26-tól kezdődő Huawei Szerviz Fesztivál keretében a felhasználók ingyenesen kiterjeszthetik mobilkészülékeik jótállását 6 hónappal – amennyiben készülékük még garanciaidőn belül van –, illetve egy alkalommal bruttó 8000 forint kedvezményt kaphatnak a javítás díjából a My HUAWEI alkalmazás használatával. A vállalat kedvezményesen, egységes áron cseréli az akkumulátorokat az összes kijelölt modellre, illetve a felhasználók akár 55%-os alkatrész kedvezményt is kaphatnak.
2021. 07. 24. 14:00
Megosztás:

Vizsgálja az SMS-díjakat a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jelzése alapján hazánkban a szolgáltatók feltehetően egységes árazási gyakorlatot folytatnak az SMS-végződtetés és a tömeges SMS-ek (pl. banki tranzakciókról értesítő üzenetek) terén, ugyanis díjaik mértéke megközelítőleg azonos és nemzetközi összehasonlításban is magas. Ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) úgynevezett ágazati vizsgálatot indít, melynek eredményei alapján eldönti, hogy a területen szükség van-e szabályozói vagy egyéb beavatkozásra.
2021. 07. 22. 15:00
Megosztás:

Az NMHH vizsgálja az SMS-díjakat

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jelzése alapján Magyarországon a szolgáltatók feltehetően egységes árazási gyakorlatot folytatnak az SMS-végződtetés és a tömeges SMS-ek (például banki tranzakciókról értesítő üzenetek) terén, ugyanis díjaik mértéke megközelítőleg azonos és nemzetközi összehasonlításban is magas. Ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) úgynevezett ágazati vizsgálatot indít, melynek eredményei alapján eldönti, hogy szükség van-e szabályozói vagy egyéb beavatkozásra a területen - közölte a hatáság szerdán az MTI-vel.
2021. 07. 21. 15:00
Megosztás:

Nyaralás az unokákkal: az okostelefon tudatos használata közelebb hozhatja egymáshoz a generációkat

A magyar szülők több mint kétharmada a nagyszülőkre támaszkodik a gyerekek nyári elhelyezésében, 33 százalékuk ráadásul legalább egy teljes hónapra rájuk bízza az unokákat – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készített országos reprezentatív kutatásból. A válaszadók közel harmadánál az idősebb generációk digitális érettsége elmarad a fiatalokétól, ami konfliktusokhoz és elszigetelődéshez is vezethet. A hírközlési hatóság ezért tippeket ad, hogy segítségükkel a nagyszülők is hamar beletanulhassanak az okoseszközök használatába.
2021. 07. 14. 05:00
Megosztás:

Az okostelefon tudatos használata közelebb hozhatja egymáshoz a generációkat

A magyar szülők több mint kétharmada a nagyszülőkre támaszkodik a gyerekek nyári elhelyezésében, 33 százalékuk ráadásul legalább egy teljes hónapra rájuk bízza az unokákat - derült ki az Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készített országos reprezentatív kutatásból, amelynek részleteit kedden közölték az MTI-vel.
2021. 07. 13. 12:30
Megosztás:

5 napig korlátozottan lehet csak ügyeket intézni a Vodafonnál

úlius 24-28. között a Vodafone Magyarországnál a mobil előfizetéssel rendelkező ügyfelek kiszolgálása megújul, ezért bizonyos értékesítési és ügyintézési folyamatokban átmeneti ideig technikai átállás lesz. A fejlesztés és a technikai átállás az alapvető – mobil és vezetékes telefon, illetve internet, valamint TV – szolgáltatásokat nem érinti, az online és offline ügyintézési platformokat azonban igen.
2021. 07. 13. 03:00
Megosztás:

Öt napig korlátozott ügyintézés lesz a Vodafone-nál

Július 24-28. között a Vodafone Magyarországnál a mobil előfizetéssel rendelkező ügyfelek kiszolgálása megújul, ezért ebben az időszakban több értékesítési és ügyintézési folyamat csak korlátozottan érhető el - közölte a vállalat az MTI-vel hétfőn. Az ügyintézési szünet mintegy 3 millió ügyfelet érint.
2021. 07. 12. 10:30
Megosztás:

A 4iG felvásárolja a montenegrói Telenort

A 4iG Nyrt. nem kötelező érvényű előzetes megállapodást kötött a PPF Telecom Grouppal Montenegró piacvezető mobilszolgáltatója, a Telenor d.o.o. Podgorica (Telenor Montenegro) 100 százalékos részvénycsomagjának megszerzésére - tájékoztatta a 4iG Nyrt. pénteken az MTI-t.
2021. 07. 09. 15:00
Megosztás:

Érdemes 5G-re váltani: a korai alkalmazók 60%-a fokozott működési hatékonyságot tapasztal

Nemrég került publikálásra az ’5G és az edge helyzete az ipari üzemeltetés tükrében’ című kutatás, amely az 5G kérdéskörét feszegeti. Eszerint az ipari 5G alkalmazása még mindig csak az ötletelés és tervezés szakaszában van. Az ipari szervezeteknek csak mindössze 30%-a lépett a kísérleti szakaszba vagy azon túl. Pedig az 5G nagyszerű lehetőséget kínál a telekommunikációs vállalatok részére, valamint az első lépéseket csak ezután megtenni készülő ipari szervezetek számára – áll a Capgemini Kutatóintézet jelentésben.
2021. 07. 08. 06:30
Megosztás:

Három kategóriában adták át a Vodafone Digitális Díjat

Három kategóriában adták át a Vodafone Digitális Díjat a Vodafone Alapítvány által meghirdetett, 15 millió forint összdíjazású technológiai pályázat nyerteseinek szerdán, Budapesten - közölte a Vodafone Magyarország az MTI-vel.
2021. 07. 08. 01:30
Megosztás:

Fellendült a távközlés

Az idei első negyedévben mind a mobil-, mind a vezetékes hálózatból indított hívások átlagos időtartama lényegesen meghaladta a korábbi évekre jellemzőt, a mobil-adatforgalom pedig közel másfélszerese volt az egy évvel korábbinak - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hétfőn közzétett összefoglalójában.
2021. 07. 05. 20:00
Megosztás:

Így tudhatjuk meg, milyen szolgáltatás áll az emelt díjas számok mögött

Minden hírközlési szolgáltatónak jogszabályi kötelezettsége vezetni az emelt díjas telefon- és sms-szolgáltatásainak hiteles és naprakész listáját, felelős fogyasztóként pedig két egyszerű kereséssel előzetesen ellenőrizhetjük ezeket a számokat – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). Ezen kívül eleve le is tiltathatjuk a szolgáltatónknál az ilyen típusú hívások, sms-ek indítását a kellemetlen meglepetések és a „számlasokk” elkerülésére.
2021. 07. 04. 07:00
Megosztás:

Ellenőrizhetőek az emelt díjas számok mögött álló szolgáltatások

Minden hírközlési szolgáltatónak jogszabályi kötelezettsége vezetni az emelt díjas telefon- és sms-szolgáltatásainak hiteles és naprakész listáját, a fogyasztók pedig két egyszerű kereséssel előzetesen ellenőrizhetik ezeket a számokat - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Kommunikációs Igazgatósága csütörtökön az MTI-vel.
2021. 07. 01. 14:30
Megosztás:

Ma kezdődik a világ legnagyobb távközlési rendezvénye Barcelonában

A zöld, biztonságos és intelligens digitális hálózatok kiépítése mellett elkötelezett ZTE az 5G SA mellett vadonatúj optikai hálózati megoldásait is bemutatta a 2021-es barcelonai Mobil Világkongresszuson (Mobile World Congress, MWC). A zöld hálózati megoldásoknak köszönhetően a vállalat ügyfelei évente több mint 1,3 milliárd kilowattórával (kWh) kevesebb energiát igényeltek a hálózatok működtetéseik során – ami Debrecen közel másfél éves teljes energia felhasználása!
2021. 06. 30. 12:00
Megosztás:

Nincs több roamingdíj a Nyugat-Balkánon

Megszűnnek a roamingdíjak a nyugat-balkáni országok között csütörtöktől - közölte Milan Dobrijevic, az illetékes szerb minisztérium államtitkára kedden.
2021. 06. 30. 04:05
Megosztás:

Mi tartja még életben a vezetékes telefont?

A népesség fele használ még vezetékes telefont, bár kétharmaduk szerint a mobiltelefon tökéletesen helyettesíti azt. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legutóbb publikált reprezentatív kutatása a háztartásokat és a 14 éves és annál idősebb lakosságot kérdezte a vezetékes telefonhoz fűződő viszonyáról.
2021. 06. 28. 12:00
Megosztás: