Négy új exobolygót fedeztek fel a kutatók

Négy új "forró Jupiter" típusú exobolygót - Naprendszeren kívüli planétát - fedeztek fel a kutatók a Magyar Automatikus Távcsőhálózat-Déli félteke (Hungarian-made Automated Telescope Network-South, HATSouth) projekt keretében.

Négy új exobolygót fedeztek fel a kutatók

A HATSouth rendszert Dél-Amerikába, Afrikába és Ausztráliába telepített csillagászati távcsövek alkotják, amelyek a déli féltekéről látható, viszonylag fényes csillagok körül keringő fedési exobolygók után kutatnak. A projekt 2009-es elindítása óta több tucatnyi fedési exobolygót észleltek a szakemberek - olvasható a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportálon.

A hálózat távcsövei gyakorlatilag folyamatosan tudnak mérni egy-egy területet, ahol a csillagok fényét megfigyelve, néhány esetben úgynevezett kis tranzitot - bolygófedést - lehet felfedezni. A távoli napok körül keringő bolygók szerencsés esetben eltakarják a messzi csillag korongjának egy nagyon kis részét: ez gyenge fényességcsökkenést okoz, amiből következtetni lehet távoli planéták létezésére.

Az Ausztrál Nemzeti Egyetem munkatársaként dolgozó Joao Bento által vezetett kutatócsoport négy csillagnál - HATS-39, HATS-40, HATS-41 és HATS-42 - észlelt tranzit jeleket, amelyekről a fényerősségmérési és színképelemzéses vizsgálatok később megerősítették, hogy bolygók okozzák.

"Ebben a tanulmányban a HATSouth projekt keretében felfedezett négy új forró Jupiter típusú fedési exobolygóról - HATS-39b, HATS-40b, HATS-41b és HATS-42b -, és azok sajátosságairól számolunk be" - írták a kutatók a szabadon hozzáférhető arXiv honlapon közzétett tanulmányukban.

Mind a négy újonnan felfedezett planéta mérsékelten fényes F-típusú törpecsillag körül kering és az úgynevezett "forró Jupiterek" közé tartozik. Az ilyen exobolygók meglehetősen hasonlítanak a Naprendszer legnagyobb planétájához, és keringési idejük kevesebb mint tíz nap. Rendkívül magas a felszíni hőmérsékletük, mivel nagyon közel keringenek csillagjukhoz.

Tudta, hogy bankbetétben romlik a pénze?
A csökkenő kamatkörnyezetben egyre nehezebb jó hozamú befektetést találni. A betéti kamatok általában 1% alatti éves hozamot fizetnek, miközben az infláció 2,5% (KSH, 2017. szept.). Így az Ön pénze reálértéken romlik.

Töltse ki kalkulátorunkat és megoldást találhat pénzügyeire!
Milyen távra fektet be általában?

Mekkora éves kamatot kap jelenleg?

Milyen kockázat mellett fektet be Ön?

Milyen ügyfél Ön?

Milyen éves hozammal lenne Ön elégedett?

Szeretne adómentes befektetést?

Pénzügyi megoldásunk:
Ahhoz, hogy testreszabott ajánlattal tudjuk Önt felkeresni, kérjük, töltse ki a következő adatokat:
Név:
Irányítószám:
Telefon:
Információ: Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény törvényben foglaltak alapján személyes adataim jelen weboldalon történő megadásával hozzájárulok ahhoz, hogy adataimat a ProfitLine.hu a Személyes adatok védelméről és biztonságáról szóló adatvédelmi szabályzatában leírtak szerint kezelje és adataimat továbbítsa a Partnereink menüpontban felsorolt szolgáltató partnerei részére további egyeztetés, tájékoztatás céljából.
Köszönjük megkeresését
Köszönjük megkeresését, kollégáink hamarosan felkeresik a megadott elérhetőségek egyikén.

A HATS-39b jelű bolygó tömege 0,63-szorosa a Jupiterének, amivel sereghajtónak számít a most felfedezett planéták sorában, ám sugara meglepő módon nagyjából 1,57-szerese a Jupiterének, ezért a kutatók "felfújt" bolygóként aposztrofálták. Keringési ideje 4,58 nap és 0,06 csillagászati egységre helyezkedik el csillagjától. A felszínén uralkodó átlaghőmérséklet 1371 Celsius-fok.

A HATS-40b jelű planéta méretét és tömegét tekintve nagyjából 58,5 százalékkal nagyobb a Jupiternél. Körülbelül 3,26 nap alatt kerüli meg a tőle 0,05 csillagászati egységre lévő csillagját. A felszínén 1826 Celsius-fok uralkodik.

A négy új exobolygó közül a HATS-41b jelzésű a legérdekesebb. Mindössze 33 százalékkal nagyobb a Jupiternél, de tömegét tekintve csaknem tízszer masszívabb nála. Keringési ideje 4,19 nap és nagyjából 0,06 csillagászati egységre van a HATS-41-től. Felszíni hőmérséklete 1436 Celsius-fok.

A HATS-42b jelű exobolygó tömege 1,88-szorosa, míg sugara 1,4-szerese a Jupiterének. Körülbelül 0,037 csillagászati egységnyire van csillagjától, amelyet 2,29 nap alatt kerül meg. Felszínén 1582 Celsius-fok uralkodik.

Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?