Norbert Kunz interjú - vezérigazgató -Social Impact
Norbert Kunz, a Social Impact vezérigazgatója, Németország egyik legsikeresebb vállalkozója. 20 éven át támogatott üzleti és szervezeti tanácsadással vállalkozókat, cégeket és nonprofit szervezeteket. A Social Impact számos projektje nyert el díjakat állami szervektől és alapítványoktól egyaránt.
Norbert Kunz, a Social Impact társadalmi innovációs ügynökség vezetőjét kérdeztük a Startery 2017 versenyről, a társadalmi vállalkozói környezetről, a társadalmi hatásmérésről.
- Hogyan változott a társadalmi vállalkozások és befektetések európai piaca az elmúlt 5 évben?
A társadalmi vállalkozás egyszerre régi és új jelenség. A múltban folyamatosan fejlesztettek vállalkozásokat a társadalmi problémák megoldására. Ez ma is jelenlévő folyamat.
Ideológiai és politikai szinten egészen az elmúlt néhány évig nem volt különösebb jelentősége ennek a jelenségnek. Azt feltételezték a döntéshozók, hogy a problémák megoldódnak piaci alapon, vagy ha mégsem, akkor az állam majd beavatkozik.
A pénzügyi válság rámutatott, hogy sem a piac, sem az állam nem tud igazán hatásos megoldást biztosítani a társadalmi-szociális problémákra. Ekkor kezdett el nőni az érdeklődés a társadalmi vállalkozások irányába. Az EU a tagországokhoz képest hamarabb felismerte ezt, és 2011/12-ben elindította a Társadalmi Vállalkozás Kezdeményezést (Social Business Initiative). Eközben több európai országban is nőtt az érdeklődés a társadalmi vállalkozások felé. Ettől függetlenül -úgy tudom- még egyetlen európai országban sem létezik egy képesített támogatói és pénzügyi rendszer a társadalmi vállalkozások támogatására.
- Mik a jelenlegi trendek az Ön nézőpontjából és mire lehet számítani a jövőben?
Ahogy az előbb is mondtam: szignifikánsan növekszik az érdeklődés. Egyre több támogatói modell készül, főleg alapítványok által finanszírozva, miközben új együttműködések születnek társadalmi vállalkozók, cégek és jóléti intézmények között. A szociális kihívások és a megoldások eltérő száma miatt a társadalmi innováció fejlesztése egyre fontosabb lesz a jövőben.
- Mit gondol, mi az oka annak, hogy létezik ez a fajta vállalkozói hozzáállás? Hogyan kapcsolódik ez a társadalom változó igényeihez?
A technológiai fejlődés és a globális piac nemcsak a munkakörnyezetre volt drasztikus hatással, hanem a szociális és privát életünkre is. Ahogy a cégek is csak akkor maradnak életképesek, ha fejlődnek, úgy a szociális világban is szembe kell nézünk a kihívással, amit a létező szolgáltatások tüzetes vizsgálata és, ha szükséges, fejlesztése jelent. Emellett pedig muszáj új társadalmi termékeket és szolgáltatásokat nyújtanunk az új kihívások megoldására. A társadalmi vállalkozók közreműködnek a szociális szektor modernizációjában.
- A Startery verseny győztesei egy tanulmányutat nyernek a Social Impact berlini központjába. Mi a célja és a programja ennek a kéthetes útnak?
A győztesek megismerkedhetnek berlini társadalmi startupokkal és beszélhetnek velük a saját üzleti modelljükről. Meg fogjuk vizsgálni, hogy milyen lehetőségek vannak az együttműködésre köztük. Emellett alapítványoknak, befektetőknek és társadalmi hatást mérő szervezeteknek is bemutatjuk a résztvevőket. A célunk az, hogy elősegítsük a társadalmi üzleti modell fejlesztését és lehetőséget nyújtsunk új együttműködések születésének.
- Mennyire hatékony ez a fajta, a társadalmi vállalkozóknak nyújtott támogatás?
Az elmúlt években közel 400 startup csapatot támogattunk. Jelenleg is azon dolgozunk, hogy egy kérdőíves kutatással felmérjük a munkánk hatását.
A közel 400 résztvevő csapatból 291-en válaszoltak a kérdőívünkre. Ezek közül 267 csapat még mindig aktív a piacon. Bőven több mint 2000 munkahelyet hoztak létre és több mint 100 000 embert támogattak. Nemcsak a startupok száma fantasztikus, hanem az is, hogy a klasszikus startup cégekhez képest ezek a startupok átlag feletti foglalkoztatást hoznak létre – a társadalmi hatásuk pedig egyenesen lenyűgöző.
- Hogyan mérik egy társadalmi vállalkozó szociális hatását?
Dolgozunk az értékelési fázison. Szeretnénk megtudni, hogy az általunk támogatott társadalmi startupoknak sikerült-e társadalmi vállalkozássá nőniük, mennyi munkahelyet teremtettek és hány embert tudtak támogatni. Mivel nagyon sokféle koncepció van, ezért nem lehet kvalitatív kutatást végezni. De mi magunk is több díjat és minősítő pecsétet nyertünk már el a munkánkért.
A „mérés” egy olyan téma, amiről mostanában mindenki beszél. A gyakorlatban nagyon nehéz a társadalmi hatás mérése. Az eredmények mérhetőek, de hogy a kívánt hatást elértük-e és hogy milyen mértékben, azt nagyon nehéz megítélni. Képzeljen el egy óvodát: a cél, hogy a gyerekeket egy bizonyos mértékig felkészítsük a tini és felnőtt éveikre. Hogy ez működött-e, azt csak évekkel később tudjuk megítélni, azt pedig, hogy maga az óvoda adta-e a döntő lökést, sose fogjuk megtudni. Amit meg tudunk határozni, az az, hogy vajon a kínálatot elfogadják-e és a vásárlók elégedettek-e a szolgáltatásokkal.
- Van valamilyen követési mechanizmus a startery (CEE) programban? Mi történt a nyertesekkel és mi a helyzet azokkal, akik nem nyertek?
Nagyon szeretnénk létrehozni egy témák mentén szerveződő európai hálózatot a társadalmi vállalkozók számára. Ezért olyan fontos, hogy találkozzanak egymással. Sajnos limitált erőforrásaink vannak arra, hogy személyes támogatást tudjunk nyújtani. Dolgozunk azon, hogy minden résztvevőnek találjunk mentort. Ebben hatalmas segítséget nyújt az SAP.
- Mik az eddigi nyertesek eredményeiből levonható tanulságok?
Az előző győztesek mind rengeteg információval és kapcsolattal gazdagítva tértek haza. A visszajelzések nagyon pozitívak.
- Mire a legbüszkébb a Social Impact munkájából?
Mikor 6 évvel elkezdtük a programot, senki sem hitt igazán a sikerességében. Az volt az általános elképzelés, hogy az ön-foglalkoztatást a profit hajtja. A programmal bebizonyítottuk, hogy rengeteg ember szeretné vállalkozással segíteni társadalmi elkötelezettségét. Németországban több mint 3 500 jelentkező volt eddig a programba és a kelet-közép-európai régióból több mint 100 jelölt jelentkezik a felhívásokra minden alkalommal. Németországban sikerült kialakítanunk a társadalmi innováció infrastruktúráját: jelenleg 8 központja van Németországban a Social Impactnek. Ezen kívül sikerült felhívnunk a politika, a gazdaság és a jóléti intézmények figyelmét a témára. Nagyon büszkék vagyunk erre!
Kalkulátor ajánlónk:
Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor