Rendkívüli mértékben megnőhetnek a KKV-k terhei
„A módosítás miatt rendkívül súlyos adminisztrációs terhekre számíthatnak a kis - és középvállalkozások, ráadásul a legtöbb érintett céget váratlanul érheti a törvényi módosítás” – hívta fel a figyelmet Békési Orsolya, a Crowe FST transzferár tanácsadási területének igazgatója. A szakember hangsúlyozta: a súlyos bírságok elkerülése érdekében a vállalkozásoknak mindenképpen olyan szakemberek és tanácsadók segítségét érdemes igénybe venniük, akik megfelelő tapasztalattal rendelkeznek a transzferárazásra vonatkozó dokumentációval kapcsolatban.
A másik lényeges módosítás, hogy a mostani transzferár nyilvántartási formákat egy új váltaná fel, amely egy fődokumentumból és egy helyi dokumentumból áll. „Ez a verzió a korábbiakhoz képest jóval összetettebb, mivel több információt tartalmaz az érintett cégről, illetve a cégcsoportról” – tette hozzá a Crowe FST szakembere.
További változtatás, hogy amennyiben a felek szóbeli szerződést kötöttek egymással, annak a részletes tartalmát is le kell írni ezentúl, vagyis az ilyen típusú szerződésekre is nagyobb figyelem irányulhat.
Békési Orsolya szerint egyes ügyletek árazásának tervezésekor is érdemes szakemberhez fordulnia az adózónak, mivel a választott módszerhez igazodóan részletesebb nyilvántartás vezetésre lesz kötelezve.
A tervezetben ugyanakkor jelentős könnyítést jelent, hogy amennyiben nincs jelentősebb változás a cég életében, akkor az érintett cégnek az összehasonlíthatóként kiválasztott vállalkozásokra vonatkozóan készített adatbázis-szűrését elég lesz háromévente, míg a pénzügyi adatokat évente frissítenie.
----
Cikkünkhöz az alábbi helyreigazító szakmai vélemény érkezett (melyet változtatás nélkül közlünk):
Szeretném felhívni a figyelmüket, hogy a cikk egyik legfontosabb állítása valótlan és ez által számos hazánkban működő kisvállalkozás félrevezetésére lehet alkalmas.
A szóban forgó írás ugyanis az új transzferár dokumentációs rendelet tervezetével összefüggésben elsősorban azt emeli ki, hogy az új szabályozás alapján a jövőben a kis és középvállalkozások számára is kötelező lesz transzferár nyilvántartást készíteni. Ezzel kapcsolatban a következőket jegyezném meg:
- A mikro és kivállalkozásoknak eddig sem kellett nyilvántartást készíteniük és az új rendelet hatálybalépését követően sem kell majd.
- A középvállalatok eddig is a dokumentációs kötelezettség alanyai voltak.
Annak kérdését, hogy kinek kell transzferár nyilvántartást készíteni, vagyis, hogy ki a kötelezettség alanya, nem is a dokumentációs követelményeket tartalmazó rendelet (jelenleg 22/2009. (X.16.) PM rendelet, míg a kihirdetést / hatálybalépést követően a cikk tárgyát képező NGM rendelet) szabályozza, hanem a társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény, ismertebb nevén a Tao törvény. A Tao törvény 18. § (5) bekezdése pedig már hosszú ideje akként rendelkezik, hogy a transzferár dokumentáció elkészítése a közép- és nagyvállalkozások számára kötelező.
A Tao törvény felhatalmazása alapján kiadott – jelenleg PM, később NGM – rendelet pedig csak azt írja körül, hogy a dokumentációs kötelezettség alanyainak hogyan kell elkészíteniük a nyilvántartást és milyen speciális esetekben mentesülnek a dokumentációkészítés alól.
A fenti említett, a jelenleg hatályos PM rendeletben szereplő speciális esetek egyike, amikor KKV-k egy közös beszerzés / értékesítés érdekében létrehozott kapcsolt vállalkozásukkal olyan megállapodást kötnek, aminek célja a versenyhátrány megszüntetése. Az ilyen jellegű szerződések nem csak a dokumentációs kötelezettség, hanem a Tao törvény 18. § (3) bekezdése értelmében a transzferár szabályok (szokásos piaci ár elve) alól is mentesülnek. Megjegyzem, hogy ilyen ügyletek a gyakorlatban igen ritkán és csak bizonyos ágazatokban (főleg mezőgazdaságban) fordulhatnak elő. Az új dokumentációs rendeletből ezen speciális mentesülési eset került ki és ezt a változást a vitatott cikk szerzői vélhetően rosszul értelmezték.
Még egyszer hangsúlyozom, hogy az új szabályozás semmilyen módon nem változtat a transzferár nyilvántartás készítésére kötelezettek körén, főleg, hogy ez a jogszabály nem is hivatott ilyesfajta funkció betöltésére.
Bár pontos adatok nem állnak rendelkezésre, de több ezerre tehető azon vállalkozások száma, akik méretük miatt nem kell, hogy transzferár nyilvántartást készítsenek, az üzenetem tárgyát képező cikk pedig adott esetben felesleges adminisztratív terhek vállalására ösztönözheti őket.
Üdvözlettel:
Girászin János |
Kalkulátor ajánlónk:
Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor