Teljesen átírta a koronavírus az IT biztonsági stratégiákat – eljött a „LEAN SECURITY” ideje
A legjobb biztonsági stratégiák kellően rugalmasak, és alkalmazkodni tudnak az aktuális körülményekhez és piaci feltételekhez. A koronavírus járvány kikényszerítette azt, hogy a szakértők módosítsák és újra priorizálják biztonsági terveiket. A koronavírus járvány legszembetűnőbb következményeként új munkamódszerek jöttek létre, felerősödtek az online csatornák és felgyorsult a felhőbe való migráció. Ezzel együtt megváltoztak a kibertámadások célpontjai, csökkentek a költségvetések, és így a biztonságra fordított összeg is, illetve az elbocsátásokkal megnőtt a humán kockázati faktor.
Az IT biztonsági szakértők a fentiekből adódóan több kihívással is szembesülnek. A távoli munkavégzéssel bevezetett új platformok, megoldások kiterjesztik a vállalatok biztonsági határvonalait és növelik a támadási felületet, illetve az ügyfelek online csatornákra terelése megnövelheti a forgalom kapacitási problémákat.
Az ellátási láncok akadozása, a fogyasztói szokások megváltozása és a vészhelyzet okozta kényszerű bezárások gazdasági recessziót indítottak el. Sokéves növekedés után bizonytalanná válnak a jövőbeli kilátások. Számos vállalat elkezdte csökkenteni minden olyan költségét, amely nem döntő jelentőségű az üzlet szempontjából. Az általános költségcsökkentés kihatással lehet a biztonságra fordítandó kiadásokra is – mondta Marton Károly, a Deloitte Információbiztonsági szakértője.
Az egészségügyi szolgáltatók és létesítmények elleni zsarolóprogram támadások mellett célponttá váltak az otthoni munkát végzők is, akik sebezhetőbbek és fogékonyabbak az ún. social engineering típusú támadásokra. A leépítések során elbocsátott emberek elveszíthetik a vezetőségbe és a szervezetbe vetett bizalmukat, a munkahelyi morál és lojalitás csökkenhet – ez pedig akár rosszindulatú tevékenységekre is ösztönözheti őket.