Továbbra is élen a Manchester United: elkészült a KPMG legértékesebb európai futballklubokat összegző idei listája
A KPMG jelentésének legfontosabb adatai:
Európa 32 vezető klubjának összesített becsült cégértéke (EV) eléri a 32,5 milliárd eurót, ami 9 százalékkal magasabb, mint az előző szezonban megállapított érték.
A rekord költségű átigazolási szerződések és a személyzetre fordított egyre emelkedő kiadások sem akadályozták meg a klubokat abban, hogy egyre nagyobb nyereséget tudjanak felmutatni: az adózás előtti profit értéke mintegy 17-szerese a tavalyi értéknek.
A Manchester United FC (3255 millió euró) áll a lista élén, megelőzve a két spanyol óriást (FC Barcelona és Real Madrid CF). A csapat éves szinten mért 5%-os növekedéssel növelte előnyét; továbbra is ez az egyetlen klub, amelynek cégértéke meghaladja a 3 milliárd eurót.
A társaiknál jellemzően jóval magasabb közvetítési bevételt szerző brit klubok 9 helyet foglalnak el a Top 20-ban, köszönhetően annak, hogy immár a West Ham United FC is felkerült a listára. Ebből a kilenc csapatból hat a Top 10-ben található.
Az UEFA Bajnokok Ligája döntőjébe bejutott csapatok: a Real Madrid CF (2920 millió euró) és a Liverpool FC (1580 millió euró) a KPMG rangsorának második, illetve nyolcadik helyén állnak.
A Real Madrid CF és a Liverpool FC között zajló, szombati UEFA Bajnokok Ligája döntő előtt, a KPMG idén harmadszor is bemutatta a „Football klubok értékelése: az európai elit” című jelentését, amely Európa 32 vezető labdarúgó klubjának cégértékébe enged betekintést.
„Habár a tavalyi évben mért 14 százalékos növekedésnél szerényebben, de a labdarúgó-ipar változatlanul felfelé ívelő pályán mozog: a rangsorban szereplő 32 csúcsklub vállalati értéke a tavalyi szezon után is tovább emelkedik (9%)” – mondta el Andrea Sartori, a KPMG sporttanácsadásért felelős globális vezetője, a „Labdarúgó klubok értékelése: az európai elit 2018” című jelentés felelőse.
A teljes növekedés különböző tényezőknek tudható be, így többek között a 32 legjobb klub üzemi bevételeiben mért 8 százalékos növekedésnek. „A káprázatos átigazolási szerződések és a személyzet egyre emelkedő költségei sem akadályozták meg ezeket a klubokat abban, hogy látványosan emelkedő tendenciát mutassanak: az adózás előtti profit értéke mintegy 17-szerese a tavalyi értéknek.” – tette hozzá Sartori, majd folytatta:
„A növekedést főleg a brit klubok jelentős térnyerése hajtja. Továbbá az is segít, hogy a listán szereplő közepes méretű klubok közül soknak javult az anyagi helyzete, ami ugyancsak az UEFA FFP szabályoknak tudható be.”
Az első három helyet idén is a Manchester United FC, a Real Madrid CF és a FC Barcelona foglalja el
A Vörös Ördögök becsült cégértéke euróban 5, brit fontban mérve 10 százalékos növekedést produkált, annak ellenére képesek voltak kis mértékben tovább javítani eleve magas pozíciójukat, hogy számottevően rosszabb sporteredményeket mutathattak fel a Real Madrid CF-hez képest, és ezzel megnövelték előnyüket a Los Blancos-szal szemben.
A Real Madrid CF jelentős árat fizetett a 2016/17-es évadban elért négyszeres kupagyőzelemért – romlottak a klub jövedelmezőségi mutatói, és ezzel együtt, ha nem is jelentős mértékben, de visszaesett a cégértékük is (-2%), annak ellenére, hogy működési bevételük 8%-kal emelkedett.
Az FC Barcelona ezzel szemben kismértékű, 1 százalékos növekedést könyvelhetett el, míg az FC Bayern München hátrányát részben ledolgozva, közelebb került a dobogóhoz.
A Top 10 csapatok rangsora nem változott tavaly óta; de közülük ismét a Tottenham Hotspur FC került reflektorfénybe, köszönhetően a cégérték legnagyobb mértékű növekedésének (27% euróban, 33% angol fontban kifejezve.) Ez a növekedés még látványosabb, ha a csapat elmúlt két évadban mért, összesített eredményét nézzük meg (61% avagy + 485 millió euró).
Az európai labdarúgás „nagykutyái” mellett nem lehet elmenni a Beşiktaş JK 52 százalékos növekedése mellett sem: ők sokat profitáltak abból, hogy a csapatnak ez volt az első teljes szezonja a vadonatúj Vodafone Arenában, valamint hogy a 2016/07-es évadban bejutottak az Európa-bajnokság negyeddöntőjébe.
Módszertan és social média
A labdarúgó klubok cégértékét összegző KPMG elemzés egy saját fejlesztésű algoritmus alapján működik, melynek öt meghatározó mérési pontja van, ennek egyike a közösségi média platformokon nyújtott teljesítmény és aktivitás. Mivel egyértelmű összefüggés mutatható ki a klubok közösségi média jelenléte, pályán mutatott sportsikerei, márkaértéke és vállalati értéke között, a KPMG 2018-as kiadványában külön fejezetet szentelt a témának.
A 32 legjobb csapat összesen 111 millió új követőre tett szert közösségi média platformjaikon; ez 10 százalékos növekedésnek felel meg a vizsgált időszakban (2017. augusztus 1 - 2018. április 22.). A Top 32 összesített növekedésén belül jellemző, egyértelmű tendencia a Twitter (26%) és az Instagram (17%) erősödése, miközben a Facebook csupán 4 százalékot nőtt.
A 32 legértékesebb futballklub becsült cégértéke: