Új trendek a szórakoztatóiparban és a médiában: fókuszban a bizalom, egyre több a „szuperversenytárs”

Konvergencia, kapcsolatok és bizalom – ezek a trendek határozzák meg a szórakoztató-, a média-, a technológia- és távközlési ipar jövőjét a következő években a PwC legújabb kutatása szerint. Az egyes szegmensek közötti hagyományos különbségek elmosódnak, ami új üzleti modellek kialakítására készteti az iparág szereplőit.

Új trendek a szórakoztatóiparban és a médiában: fókuszban a bizalom, egyre több a „szuperversenytárs”

A PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022 („Globális szórakoztató- és médiaipari kitekintés 2018-2022”) felmérése szerint a folyamatos és gyors iparági fejlődés új, dinamikus szakaszba lépett. A széles körű – bár egyenlőtlenül eloszló – növekedés közepette három fontos tényező látszik, amely az iparágon belül minden vállalatot érint: a konvergencia, a fogyasztókkal való kapcsolattartás és a bizalomépítés. A „Konvergencia 3.0” újradefiniálja a piaci versenyfeltételeket. A korábbi konvergenciahullámoktól eltérően a mostani a „szuperversenytársak” folyamatosan bővülő csoportját hozza létre, valamint olyan specializált, hiánypótló márkák létrejöttéhez vezet, amelyek az egyre igényesebb fogyasztók megnyerését célozzák.

Amint ez a változás kiteljesedik, a szórakoztató-, a média-, a technológiai és a távközlési iparágat korábban elválasztó határok egyre inkább eltűnnek. A nagy internetszolgáltatók és szolgáltató platformok vertikálisan integrálódnak, miközben az online óriásvállalatok horizontálisan, a tartalomipar felé bővítik tevékenységüket. A szegmensek közötti hagyományos különbségek elmosódnak a nyomtatott és a digitális tartalom, a videójátékok és a sport, a vezeték nélküli és a vezetékes hozzáférés, a kábeles és az online közvetítés, valamint a közösségi és a hagyományos média között.

„Mindeközben új üzleti modelleket alakítanak ki, hogy részesedhessenek az új bevételi forrásokból illetve releváns iparági szereplők maradhassanak. A szükséges képességek közé tartozik a ››rajongók‹‹ megszólítása és a fogyasztókkal való hatékonyabb kapcsolattartás, amely az exkluzivitás érzésének kialakítását szolgálja. E változásoknak és a technológia folyamatos fejlődésének köszönhetően a fogyasztói és a közbizalom kiépítése és fenntartása egyre fontosabbá válik, miközben a változás üteme tovább gyorsul” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető cégtársa.

Mindennek hátterében a globális iparági bevételek folyamatos növekedése áll. A PwC tanulmánya szerint – amely 53 földrajzi területen belül 15 iparági szegmens bevételi adatait és azok előrejelzését tartalmazza – a globális szórakoztató- és médiaipari kiadások 4,4 százalékos összetett éves növekedési ütemet (CAGR) érnek el a következő öt évben. Ennek hatására a globális iparági bevételek a 2017-ben mért 1900 milliárd dollárról 2022-re 2400 milliárd dollárra növekedhetnek.

Jelentős bővülés előtt a virtuális valóság


Az általános növekedésen belül a leggyorsabb bevételnövekedés a digitális technológia által vezérelt szegmensekben várható. Bár alacsony szintről kezdett felfelé ívelni, a virtuális valóság jár majd az élen 40,4 százalékos éves növekedési ütemmel, míg az OTT-videószolgáltatások gyarapodása 10,1 százalékkal a második helyen áll. Ezzel szemben az újságok és folyóiratok bevételei a következő öt évben csökkenést mutatnak. A könyvek, a rádió, valamint a hagyományos televízió és házimozi növekedési üteme egyenként nem haladja meg a 2 százalékot.

Még a legdinamikusabb szegmenseken belül is éles különbségek vannak az egyes területek között. Bár a videójátékok és az e-sport szegmense általánosan 7,2 százalékos ütemmel növekszik, ezen belül az e-sport növekedési üteme évente 20,6 százalék lesz. Ezzel ellentétben a globális zenei hangfelvételek piacán erőteljes, 6,1 százalékos növekedés várható, de három összetevője – az adathordozón rögzített és a digitális formátumú hangfelvételek, valamint a csengőhangok – jelentős csökkenést mutat. A mozipénztárak bevétele 2017-ben globális szinten 4,3 százalékkal emelkedett, ugyanakkor Franciaországban, az Egyesült Államokban és Ausztráliában csökkent. A globális televíziós reklámok 2022-ig 2,7 százalékos ütemmel növekednek, de 2017-ben először fordult elő, hogy csökkenést mértek ezen a területen. Az újságok bevételei szinte mindenütt csökkennek, ennek ellenére Indiában 2022-re közel egymilliárd dolláros növekedés várható.

„A mesterséges intelligencia (AI) és a kiterjesztett valóság továbbra is meghatározza a piacokat. A technológia valamennyi szegmensben lehetővé teszi, hogy a tartalomszolgáltatás fokozatosan olcsóbbá és személyre szabottabbá váljon. Ez növeli a vállalatok befektetési hajlandóságát olyan technológiákba, amelyek új szintre fogják emelni a digitális tartalomfogyasztási élményt és új területeket kialakítva a ››szuperversenytársak‹‹ megjelenéséhez” – hangsúlyozta Zaránd Miklós, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának igazgatója.

Az új ökoszisztéma mozgatórugói

Az iparágat átformáló legújabb konvergenciahullám mozgatórugója a következő öt fontos tényező:

-Univerzális internetkapcsolat
: A nagysebességű mobilinternet-kapcsolatok száma 2022-ig világszerte 2,2 milliárddal fog nőni, jelentősen növelve a nagysebességű mobiltartalmak fogyasztásának piacát. Az áttörés 2020-ban fog bekövetkezni, amikor az okostelefonokon keresztül történő teljes globális adatforgalmazás megelőzi a szélessávú vezetékes adatforgalmazást.

-A mobilfogyasztó: A mobil hozzáférés világszerte bekövetkező robbanásszerű növekedése azt mutatja, hogy a fogyasztók gyakorlatilag minden piacon elsősorban mobileszközök segítségével érik el az internetes tartalmakat és szolgáltatásokat. A mobil eszközök a hirdetők számára így egyre fontosabbá válnak. Az áttörés ezen a területen 2018-ban várható, ez ugyanis az első olyan év, amikor a globális mobilinternet-reklámbevételek meghaladják a vezetékes reklámbevételeket.

-Új forrásokra van szükség a bevételek növelésére: A szórakoztatóipari és médiavállalatok az esetenként csökkenő hagyományos bevételi forrásokon túlra szeretnének terjeszkedni. Ugyanakkor a távközlési vállalatok a szórakoztató és médiatartalmakat célozzák meg növekedésük felélesztése érdekében. Kifejező adat az is, hogy a várakozások szerint az OTT-kiadások 2022-ig 10,1 százalékkal növekednek, míg a TV-reklámbevételek növekedési üteme mindössze 2,3 százalék.

-Előtérbe kerülnek a közösségimédia-platformok: A közösségimédia- és technológiai platformok a hagyományos tartalomszolgáltatáshoz képest előrébb járnak a fogyasztók figyelmének felkeltésében és bevételeik növelésében, ami a piacot uraló „szuperversenytársak” felemelkedéséhez vezetett. A hagyományos tartalomszolgáltató cégek közül néhányan mostanában saját értékesítési platformok fejlesztésével kívánnak visszavágni.

-Személyre szabott megoldások: A mai tudatos fogyasztók elutasítják az uniformizált tartalomélményt, ezért létfontosságú a vállalatok számára – a szuperversenytársakat és a kisebb követői bázissal rendelkező réspiaci szereplőket is beleértve –, hogy adatelemzést és AI-t használjanak stratégiájuk kialakításának támogatására és termék kínálatuk személyre szabásához. Az élő élmény vonzereje továbbra is fennáll: az e-sport események jegyértékesítése 2022-ig évi 21,1 százalékkal fog emelkedni.

A bizalom elnyerése és megtartása létfontosságú


A PwC tanulmányában vizsgált jelenségek és trendek közül kiemelkedik egy általános, mindent meghatározó tényező: ez a fogyasztók és a partnerek bizalmának elnyerése és fenntartása. A közelmúltban a bizalom számos iparág iránt történelmi mélypontra zuhant, és a szabályozó hatóságok a vállalatok adatfelhasználását különös figyelemmel vizsgálják. Következésképpen a vállalatok bizalom fenntartására irányuló képessége létfontosságú tényezővé válik. Ez különösen a szórakoztatóipari és médiavállalatok számára jelenthet nagy kihívást, ugyanis számos területen kell bizonyítaniuk megbízhatóságukat: ilyen például a tartalmak, az adatok, a monetizáció, a társadalmi hatás és a hirdetési tartalmak megfelelősége. A bizalomépítés során a tartalom és a márka képezi az alapot, kezdve a minőségre vonatkozó ígéretek betartásával.

„A jövőbeli sikeresség érdekében a vállalatoknak felül kell vizsgálniuk tevékenységük minden elemét. Ez azt jelenti, hogy az eddigieknél radikálisabban kell átgondolniuk a vállalat működését, a bevételtermelést, képességeik kialakítását és üzemeltetését, valamint a bizalom kiépítésének és megtartásának módját. A változás üteme és mértéke miatt a gyorsaság létfontosságú. Számos vállalat számára a mai üzleti tevékenységüket támogató modellek, eszközök, gyakorlatok és képességek a jövőben egyszerűen nem lesznek elegendők. Nem állhatnak meg egy helyben” – tette hozzá Zaránd Miklós.


Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?

Hozzászólások

Trump: A közösségi hálók diszkriminálják a republikánus/konzervatív hangokat

Donald Trump amerikai elnök szombaton több Twitter-bejegyzésben is a közösségi média szerinte diszkriminatív, a jobboldalt hátrányosan megkülönböztető gyakorlatát bírálta.
2018. 08. 19. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megerősített hálózattal készül az államalapítás ünnepére a Vodafone

A Vodafone Magyarország a gondtalan felhasználói élmény biztosítása érdekében kapacitásbővítéssel készül augusztus 20-ra, az államalapítás ünnepére. A statisztikákból ugyanis kiderül, hogy az augusztusban tapasztalható átlagos forgalomhoz képest az eddigi években augusztus 20-án körülbelül másfélszeresére nőtt a beszéd és az adatforgalom is.
2018. 08. 18. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Különböző félelmek, azonos problémák – elkészült a Kaspersky Lab legújabb ipari kiberbiztonsági tanulmánya

A Kaspersky Lab „Ipari Kiberbiztonság 2018” felméréséből kiderül, hogy a különböző területeken tevékenykedő ipari vállalatok, mint például a közlekedési- és a logisztikai cégek, vagy az energetikai szolgáltatók teljesen eltérő véleményt alkotnak a számítógépes támadások hálózataikra mért negatív hatásairól. Amikor azonban a hálózatok biztonságával kapcsolatos kérdésekről van szó, akkor ugyanazok a problémák merülnek fel minden szektornál: a megfelelő személyzet hiánya, a felsővezetés alulfizetettsége és az emberi tényező szerepe. Mivel a kritikus infrastruktúrák 40%-a átlagosan fél év alatt szembesül egy kibertámadással, ezért az esetleges kiberbiztonsági hiányosságok jelentősen növelhetik a kockázatokat és a károkat.
2018. 08. 17. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A magyarországi ingatlanpiacról írt cikket egy brit lap

A magyarországi ingatlanpiacról közölt cikket augusztusi-szeptemberi számában a Financial Times című brit üzleti napilap fDi Magazine című kiadványa.
2018. 08. 16. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Digitális forradalom jöhet a fuvarozásban?

A logisztikai és szállítmányozó cégek számára manapság a munkaerő-hiányon túl talán a legnagyobb nehézséget a rendkívül sok papírmunka jelenti: fuvar- és szállítólevelek, számlák, a tachográf-kimutatások valamint ezek adminisztrációja időigényes, költséges és a térbeli különbségek miatt bonyolult feladat. Azonban ma már elérhetők olyan elektronikus aláírásra épülő rendszerek, melyekkel a fenti folyamatok jelentősen leegyszerűsíthetőek, gyorsíthatóak, a költségek csökkenthetőek, miközben a hatékonyság már rövidtávon is javul.
2018. 08. 15. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A németek fele olvas naponta újságot

Folytatódik a visszaesés a nyomtatott napilapok piacán Németországban, de még így is a lakosság több mint 50 százaléka olvas újságot napi rendszerességgel egy kedden ismertetett felmérés szerint.
2018. 08. 15. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezt írta Magyarországról a The Washington Times

Európában egyetlen kormányfő sem beszél - még megközelítőleg sem - úgy, mint Orbán Viktor; a magyar miniszterelnök nyilatkozataival kontinensszerte elfogadott konszenzusokat bont le - írta hétfőn a The Washington Times című jobboldali amerikai napilapban megjelent véleménycikkében Daniel Pipes amerikai történész.
2018. 08. 15. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kevés az okosotthon, de készülünk a nagy változásra

Már nálunk is egyre több lakásban jelennek meg olyan modern, távolról vezérelhető és programozható rendszerek, amelyek kényelmesebbé és biztonságosabbá teszik mindennapjainkat, ráadásul a legtöbb esetben energiatakarékosak is. A Fundamenta országos reprezentatív kutatásából kiderül, hogy az otthoni okosmegoldások még nem terjedtek el széles körben, de a többség készül a változásra, és szeretne lakásában ilyen berendezéseket. A szakértő arra hívja fel a figyelmet, hogy az új technológiák beszerelésének költséghatékony módja a lakástakarék, hiszen az állami támogatással kiegészített, megspórolt összeg a legtöbb okosmegoldás beépítésére felhasználható.
2018. 08. 14. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Lengyel startup cég forgathatja fel a programmatic mobilhirdetési piacot Magyarországon

Magyarországon is megkezdte működését az egyedi targetálási lehetőségeket kínáló Selectivv Mobile, amely az utóbbi évek egyik legfigyelemreméltóbb és leginnovatívabb marketing és kutatási cége a lengyel mobilhirdetési és kutatási piacon. „A vállalat, amely ismeri a felhasználókat” – így szól a mottója az adatbányászatból értékes marketinginformációkat generáló Selectivvnek, amely 200 ezer okostelefonos, tabletes applikáció és mintegy 15 millió mobil weblap látogatói adatait dolgozza fel.
2018. 08. 14. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Visszaesett a Snapchat felhasználóinak száma

Története során először esett vissza a Snapchat napi aktív felhasználóinak száma (-2% negyedév/negyedév), főként a sikertelen redesign miatt.
2018. 08. 09. 16:01
Megosztás:
Hozzászólások:

Már csaknem négymillió előfizetője van a The New York Times című lapnak

Már csaknem négymillió előfizetője van a The New York Times című lapnak - tájékoztatott közleményében Mark Thompson, a lapot kiadó vállalat elnök-vezérigazgatója.
2018. 08. 09. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Közel egy éven át szabálytalanul nyújtott szolgáltatást Ercsiben a Magyar Telekom

Az előfizetői érdekeket veszélyeztetve, a jogszabályi feltételek betartása nélkül nyújtott szolgáltatást közel egy éven át az Ercsiben épült hírközlési hálózatán a Magyar Telekom, ezért a szolgáltatóra első fokon 72,8 millió forintos bírságot szabott ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A fokozatosság és arányosság elvét követve az NMHH a szankció mértékével is jelzi a szolgáltató – és a többi piaci szereplő – felé, hogy nem éri meg tudatosan eltérni a hírközlési szabályoktól.
2018. 08. 09. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Milyen rádiót hallgat és mennyit ma a magyar lakosság?

Áprilistól júniusig országosan naponta több mint hatmillióan hangoltak valamilyen rádióra, derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legújabb országos és budapesti hallgatottsági adataiból. A fővárosban a 15 éves vagy idősebb lakosság több mint 74%-a naponta, míg 91%-a heti rendszerességgel hallgat valamilyen rádiót.
2018. 08. 08. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több mobiltartozást halmoznak fel a nők, de a férfiak fizetik a nagyobb összeget

8%-kal több mobiltartozás köthető a nőkhöz, mint a férfiakhoz – derült ki az EOS Csoport kutatásából.
2018. 08. 07. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Online parák: emojikkal magyarázza a netes jogsértéseket az NMHH új kampánya

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság új kampányban népszerűsíti 2011 óta üzemeltetett jogsegélyszolgálatát, az Internet Hotline-t. A kampány gyakran használt emojikat mutat kétféle kontextusban: az egyikben jelentésük ártalmatlan, a másikban bántó, sértő, fenyegető. Az elsősorban 11-16 éves gyerekeket célzó hirdetések nemcsak a problémák felismeréséhez, de a kezelésükhöz is adnak útmutatást. A kampányban kiemelt nmhh.hu/para cím az Internet Hotline oldalára vezet, ahol gyorsan és névtelenül is be lehet jelenteni a jogsértő netes tartalmakat. A hotline munkatársai közreműködnek ezek eltávolításában, vagy tanáccsal segítik a bejelentőt.
2018. 08. 07. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nagy a szülők felelőssége az online térben is

Nagy a szülők felelőssége az online térben is - hangsúlyozta Molnár István Jenő, a Belügyminisztérium főosztályvezető-helyettese vasárnap az M1 aktuális csatornán azzal kapcsolatban, hogy a WhatsApp nevű chatalkalmazáson egy Momo nevű horrorisztikus arc küldözget rémisztő üzeneteket gyerekeknek.
2018. 08. 05. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább növelte forgalmát a Huawei

A kínai Huawei mobil távközlési konszern az idei első fél évben tovább növelte forgalmát - tájékoztatott a Huawei Technologies Hungary Kft. az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében.
2018. 08. 05. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új vezetők a Telenor Magyarország élén

Új vezetők töltik be a Telenor Magyarország vezérigazgatói, pénzügyi vezérigazgató-helyettesi, marketing vezérigazgató-helyettesi, valamint vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettesi pozícióit azt követően, hogy 2018. július 31-vel lezárult a Telenor Csoport kelet-európai üzletágának eladása a PPF Csoport számára.
2018. 08. 05. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

400 ipari szervezet ellen indítottak adathalász támadásokat

A Kaspersky Lab szakértői nemrég olyan pénzügyi adathalász e-mail rohamot azonosítottak, amelyek kifejezetten ipari szervezetek ellen irányultak. Mindeddig 400 érintett vállalatról tudunk, többségében Oroszországban. A támadás-sorozat tavaly ősszel indult és több száz olyan vállalati asztali számítógépet fertőzött meg, amelyek főként kohászat, energia-, építőipar, logisztika területén tevékenykednek.
2018. 08. 04. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az Apple lett az első részvény a holdon

Csillagászati határt ért el tegnap az Apple piaci kapitalizációja, miután első vállalatként elérte az 1.000 milliárd amerikai dollárt.
2018. 08. 03. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás