Új trendek a szórakoztatóiparban és a médiában: fókuszban a bizalom, egyre több a „szuperversenytárs”

Konvergencia, kapcsolatok és bizalom – ezek a trendek határozzák meg a szórakoztató-, a média-, a technológia- és távközlési ipar jövőjét a következő években a PwC legújabb kutatása szerint. Az egyes szegmensek közötti hagyományos különbségek elmosódnak, ami új üzleti modellek kialakítására készteti az iparág szereplőit.

Új trendek a szórakoztatóiparban és a médiában: fókuszban a bizalom, egyre több a „szuperversenytárs”

A PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022 („Globális szórakoztató- és médiaipari kitekintés 2018-2022”) felmérése szerint a folyamatos és gyors iparági fejlődés új, dinamikus szakaszba lépett. A széles körű – bár egyenlőtlenül eloszló – növekedés közepette három fontos tényező látszik, amely az iparágon belül minden vállalatot érint: a konvergencia, a fogyasztókkal való kapcsolattartás és a bizalomépítés. A „Konvergencia 3.0” újradefiniálja a piaci versenyfeltételeket. A korábbi konvergenciahullámoktól eltérően a mostani a „szuperversenytársak” folyamatosan bővülő csoportját hozza létre, valamint olyan specializált, hiánypótló márkák létrejöttéhez vezet, amelyek az egyre igényesebb fogyasztók megnyerését célozzák.

Amint ez a változás kiteljesedik, a szórakoztató-, a média-, a technológiai és a távközlési iparágat korábban elválasztó határok egyre inkább eltűnnek. A nagy internetszolgáltatók és szolgáltató platformok vertikálisan integrálódnak, miközben az online óriásvállalatok horizontálisan, a tartalomipar felé bővítik tevékenységüket. A szegmensek közötti hagyományos különbségek elmosódnak a nyomtatott és a digitális tartalom, a videójátékok és a sport, a vezeték nélküli és a vezetékes hozzáférés, a kábeles és az online közvetítés, valamint a közösségi és a hagyományos média között.

„Mindeközben új üzleti modelleket alakítanak ki, hogy részesedhessenek az új bevételi forrásokból illetve releváns iparági szereplők maradhassanak. A szükséges képességek közé tartozik a ››rajongók‹‹ megszólítása és a fogyasztókkal való hatékonyabb kapcsolattartás, amely az exkluzivitás érzésének kialakítását szolgálja. E változásoknak és a technológia folyamatos fejlődésének köszönhetően a fogyasztói és a közbizalom kiépítése és fenntartása egyre fontosabbá válik, miközben a változás üteme tovább gyorsul” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető cégtársa.

Mindennek hátterében a globális iparági bevételek folyamatos növekedése áll. A PwC tanulmánya szerint – amely 53 földrajzi területen belül 15 iparági szegmens bevételi adatait és azok előrejelzését tartalmazza – a globális szórakoztató- és médiaipari kiadások 4,4 százalékos összetett éves növekedési ütemet (CAGR) érnek el a következő öt évben. Ennek hatására a globális iparági bevételek a 2017-ben mért 1900 milliárd dollárról 2022-re 2400 milliárd dollárra növekedhetnek.

Jelentős bővülés előtt a virtuális valóság


Az általános növekedésen belül a leggyorsabb bevételnövekedés a digitális technológia által vezérelt szegmensekben várható. Bár alacsony szintről kezdett felfelé ívelni, a virtuális valóság jár majd az élen 40,4 százalékos éves növekedési ütemmel, míg az OTT-videószolgáltatások gyarapodása 10,1 százalékkal a második helyen áll. Ezzel szemben az újságok és folyóiratok bevételei a következő öt évben csökkenést mutatnak. A könyvek, a rádió, valamint a hagyományos televízió és házimozi növekedési üteme egyenként nem haladja meg a 2 százalékot.

Még a legdinamikusabb szegmenseken belül is éles különbségek vannak az egyes területek között. Bár a videójátékok és az e-sport szegmense általánosan 7,2 százalékos ütemmel növekszik, ezen belül az e-sport növekedési üteme évente 20,6 százalék lesz. Ezzel ellentétben a globális zenei hangfelvételek piacán erőteljes, 6,1 százalékos növekedés várható, de három összetevője – az adathordozón rögzített és a digitális formátumú hangfelvételek, valamint a csengőhangok – jelentős csökkenést mutat. A mozipénztárak bevétele 2017-ben globális szinten 4,3 százalékkal emelkedett, ugyanakkor Franciaországban, az Egyesült Államokban és Ausztráliában csökkent. A globális televíziós reklámok 2022-ig 2,7 százalékos ütemmel növekednek, de 2017-ben először fordult elő, hogy csökkenést mértek ezen a területen. Az újságok bevételei szinte mindenütt csökkennek, ennek ellenére Indiában 2022-re közel egymilliárd dolláros növekedés várható.

„A mesterséges intelligencia (AI) és a kiterjesztett valóság továbbra is meghatározza a piacokat. A technológia valamennyi szegmensben lehetővé teszi, hogy a tartalomszolgáltatás fokozatosan olcsóbbá és személyre szabottabbá váljon. Ez növeli a vállalatok befektetési hajlandóságát olyan technológiákba, amelyek új szintre fogják emelni a digitális tartalomfogyasztási élményt és új területeket kialakítva a ››szuperversenytársak‹‹ megjelenéséhez” – hangsúlyozta Zaránd Miklós, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának igazgatója.

Az új ökoszisztéma mozgatórugói

Az iparágat átformáló legújabb konvergenciahullám mozgatórugója a következő öt fontos tényező:

-Univerzális internetkapcsolat
: A nagysebességű mobilinternet-kapcsolatok száma 2022-ig világszerte 2,2 milliárddal fog nőni, jelentősen növelve a nagysebességű mobiltartalmak fogyasztásának piacát. Az áttörés 2020-ban fog bekövetkezni, amikor az okostelefonokon keresztül történő teljes globális adatforgalmazás megelőzi a szélessávú vezetékes adatforgalmazást.

-A mobilfogyasztó: A mobil hozzáférés világszerte bekövetkező robbanásszerű növekedése azt mutatja, hogy a fogyasztók gyakorlatilag minden piacon elsősorban mobileszközök segítségével érik el az internetes tartalmakat és szolgáltatásokat. A mobil eszközök a hirdetők számára így egyre fontosabbá válnak. Az áttörés ezen a területen 2018-ban várható, ez ugyanis az első olyan év, amikor a globális mobilinternet-reklámbevételek meghaladják a vezetékes reklámbevételeket.

-Új forrásokra van szükség a bevételek növelésére: A szórakoztatóipari és médiavállalatok az esetenként csökkenő hagyományos bevételi forrásokon túlra szeretnének terjeszkedni. Ugyanakkor a távközlési vállalatok a szórakoztató és médiatartalmakat célozzák meg növekedésük felélesztése érdekében. Kifejező adat az is, hogy a várakozások szerint az OTT-kiadások 2022-ig 10,1 százalékkal növekednek, míg a TV-reklámbevételek növekedési üteme mindössze 2,3 százalék.

-Előtérbe kerülnek a közösségimédia-platformok: A közösségimédia- és technológiai platformok a hagyományos tartalomszolgáltatáshoz képest előrébb járnak a fogyasztók figyelmének felkeltésében és bevételeik növelésében, ami a piacot uraló „szuperversenytársak” felemelkedéséhez vezetett. A hagyományos tartalomszolgáltató cégek közül néhányan mostanában saját értékesítési platformok fejlesztésével kívánnak visszavágni.

-Személyre szabott megoldások: A mai tudatos fogyasztók elutasítják az uniformizált tartalomélményt, ezért létfontosságú a vállalatok számára – a szuperversenytársakat és a kisebb követői bázissal rendelkező réspiaci szereplőket is beleértve –, hogy adatelemzést és AI-t használjanak stratégiájuk kialakításának támogatására és termék kínálatuk személyre szabásához. Az élő élmény vonzereje továbbra is fennáll: az e-sport események jegyértékesítése 2022-ig évi 21,1 százalékkal fog emelkedni.

A bizalom elnyerése és megtartása létfontosságú


A PwC tanulmányában vizsgált jelenségek és trendek közül kiemelkedik egy általános, mindent meghatározó tényező: ez a fogyasztók és a partnerek bizalmának elnyerése és fenntartása. A közelmúltban a bizalom számos iparág iránt történelmi mélypontra zuhant, és a szabályozó hatóságok a vállalatok adatfelhasználását különös figyelemmel vizsgálják. Következésképpen a vállalatok bizalom fenntartására irányuló képessége létfontosságú tényezővé válik. Ez különösen a szórakoztatóipari és médiavállalatok számára jelenthet nagy kihívást, ugyanis számos területen kell bizonyítaniuk megbízhatóságukat: ilyen például a tartalmak, az adatok, a monetizáció, a társadalmi hatás és a hirdetési tartalmak megfelelősége. A bizalomépítés során a tartalom és a márka képezi az alapot, kezdve a minőségre vonatkozó ígéretek betartásával.

„A jövőbeli sikeresség érdekében a vállalatoknak felül kell vizsgálniuk tevékenységük minden elemét. Ez azt jelenti, hogy az eddigieknél radikálisabban kell átgondolniuk a vállalat működését, a bevételtermelést, képességeik kialakítását és üzemeltetését, valamint a bizalom kiépítésének és megtartásának módját. A változás üteme és mértéke miatt a gyorsaság létfontosságú. Számos vállalat számára a mai üzleti tevékenységüket támogató modellek, eszközök, gyakorlatok és képességek a jövőben egyszerűen nem lesznek elegendők. Nem állhatnak meg egy helyben” – tette hozzá Zaránd Miklós.


Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?

Hozzászólások

Kínai hackerek támadhatták meg a Marriott szállodaláncot

Kínai hírszerzési-adatgyűjtési tevékenység keretében hajtották végre a Marriott szállodalánc elleni kibertámadást, amelynek révén mintegy ötszázmillió vendég adataihoz fértek hozzá - írta a The New York Times (NYT) című amerikai napilap internetes oldalán a nyomozásra rálátó forrásokra hivatkozva.
2018. 12. 12. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A magyarok megbíznak a mesterséges intelligenciában

Tíz emberből kilenc már hallott a mesterséges intelligenciáról (MI) Közép- és Kelet-Európában – derül ki egy friss kutatásból, amelyet az IBM megbízásából végzett el az NMS Market Research piackutató cég. Bár nem mindenki tudott felidézni olyan esetet, amikor MI-alkalmazást használt, a megkérdezettek 80%-a a technológia szélesebb körű elterjedésére számít.
2018. 12. 12. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Magyar üzleti megoldás orvosolhatja az IT szakemberhiányt

Az üzleti alkalmazások új generációja jelentősen enyhítheti a hazai cégek szakemberhiányból adódó nehézségeit – legyen szó akár a magasan képzett alkalmazásfejlesztők hiányáról, akár egy új informatikai infrastruktúra gyors kialakításáról és üzembe helyezéséről. Biber Attila, az Oriana Hungary újonnan kinevezett operatív igazgatója szerint a megoldást olyan low code platformon alapuló alkalmazások jelenthetik, amelyek előre fejlesztett alapsémákból állnak, így csupán néhány hét alatt bármilyen vállalatirányítási rendszerhez integrálhatók.
2018. 12. 12. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új pénzalapot hoznak létre tévéfilmek támogatására

A tévéfilmek és sorozatok támogatására új pénzalapot hoz létre a filmalkotások készítésével és terjesztésével kapcsolatos törvénymódosítás, amelyet 132 igen és egy nem szavazattal fogadott el a Ház kormányzati kezdeményezésre.
2018. 12. 12. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Mesterséges intelligencián alapul a Magyar Telekom ügyfélszolgálata

A Magyar Telekom telefonos ügyfélszolgálatán a hagyományos nyomógombos menürendszert virtuális üzleti asszisztens váltotta fel: a mesterségesintelligencia-alapú, magyarul beszélő Vanda fogadja a beérkező hívásokat, és a lehető leggyorsabban kompetens szakértőhöz irányítja a hívást - közölte a cég az MTI-vel kedden.
2018. 12. 12. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Mesterséges intelligencia, felhőmegoldások, IOT – civil szervezetek vezetőivel konzultáltak IT szakemberek

Mesterséges intelligencia, big data, felhőmegoldások – a fejlett technológia számos területen teheti hatékonyabbá egy karitatív szervezet munkáját. Az Önkéntes Központ Alapítvány (ÖKA) és a Morgan Stanley budapesti technológiai központjának szakemberei által indított program célja éppen az, hogy segítsen a civil, önkéntes szervezeteknek továbblépni a digitális evolúcióban.
2018. 12. 10. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

106 magyar település létesíthet ingyenes wifi-hozzáférési pontokat

Az Európai Bizottság kihirdette WiFi4EU finanszírozási programjának pályázati eredményeit, amely szerint mintegy 2800 európai helység, köztük 106 magyar település létesíthet ingyenes wifi-hozzáférési pontokat - közölte az uniós bizottság pénteken.
2018. 12. 10. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Médiatanács: több mint százmillió forint helyi és körzeti televíziók rendszeresen jelentkező műsoraira

Rendszeresen jelentkező helyi és körzeti televíziós hírműsorok, valamint közéleti és kulturális magazinműsorok gyártására összesen 105,3 millió forintot ítélt meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa eheti ülésén. A tartalmi vizsgálattal folytatódhat egy fővárosi frekvenciapályázat, nyilvános egy törökbálinti és egy gödi rádiós médiaszolgáltatási lehetőség pályázati felhívása. Bírságot állapított meg a testület a Rádió 1 hálózatában két szolgáltatónak, és három filmfesztivál támogatásáról is döntött.
2018. 12. 09. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Folytatódik a Szupergyors Internet Program hálózatfejlesztése

Folytatódik januártól a Szupergyors Internet Programhoz (SZIP) kapcsolódó hálózatfejlesztés - mondta Kara Ákos infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár péntek reggel az M1 aktuális csatornán.
2018. 12. 07. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Meghosszabbították a Vodafone frekvenciahasználati jogosultságát

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2027. június 23-ig meghosszabbította a Vodafone frekvenciahasználati jogosultságát a 3G hang és adatszolgáltatást biztosító 2100 megahertzes (MHz) frekvenciasávban.
2018. 12. 06. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Hasznos tippek az adathalászok ellen

Egyre többször hallani, hogy különböző pénzintézetek, webshopok nevével visszaélve próbálnak meg hozzájutni csalók óvatlan felhasználók személyes adataihoz. Bár az adathalászok egyre ügyesebben leplezik magukat, egy kis odafigyeléssel és néhány hasznos információ birtokában bárki elkerülheti, hogy áldozatul essen ezeknek a kísérleteknek. A Sberbank most abban segít, hogy felismerjük az adathalász támadásokat, vagy ha megtörtént a baj, minimalizálni tudjuk a károkat.
2018. 12. 06. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Már több mint hatmillió forint gyűlt össze a Jónak lenni jó! adománygyűjtő kampányban

Több mint hatmillió forint gyűlt már össze a Jónak lenni jó! elnevezésű adománygyűjtő kampányban a 13630-as telefonszám felhívásával, emellett számos exkluzív tárgyat lehet megvásárolni vagy licitálással megszerezni - mondta el Siklósi Beatrix, az M5 kulturális csatorna igazgatója az MTI-nek.
2018. 12. 05. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Meghosszabbították a Magyar Telekom frekvenciahasználati jogosultságát

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2027. június 27-ig meghosszabbította a Magyar Telekom frekvenciahasználati jogosultságát a 3G szolgáltatást biztosító 2100 megahertzes frekvenciasávban.
2018. 12. 04. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új vezetőséget választott a helyi rádiók egyesülete

Új vezetőséget választott és új adókkal bővült legutóbbi tisztújító közgyűlésén a Helyi Rádiók Országos Egyesülete (HEROE), amelynek elnöke Hauk Zoltán lett.
2018. 12. 03. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Itt az új megoldás az autólopások visszaszorítására

Új gépjárművédelmi technológiai megoldást dolgozott ki az Antenna Hungária Zrt. és a P.T.B. Pajzs Kft. az autólopások visszaszorítására, a nem blokkolható rendszer a dolgok internete hálózatát (IoT) használva egyszerre több titkosítási kulcsot alkalmaz - jelentették be a fejlesztő cégek sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.
2018. 11. 30. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Összeolvad a Népszava és a Vasárnapi Hírek

A Népszava integrálja saját kiadója másik lapját, a Vasárnapi Híreket; a társaság csütörtöki közleménye a piacvezető pozíció erősítésével indokolja a lépést.
2018. 11. 29. 23:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Médiatanács idén is figyelemmel kíséri a Való Világ új szériáját

A hatóság idén is hétről hétre számszerűsíti és a Való Világ-barométer oldalán közzéteszi az RTL II valóságshow-jának egyes, gyermekekre aggályos jellemzőit: a trágárságot, a dohányzást, az alkoholfogyasztást vagy a megjelenő szexualitást. Ezek közül a gyakorisági rekordot a káromkodás tartja: az egyik adás negyvenöt perce alatt kilencvenegy – azaz percenként több mint két – ilyen esetet regisztrált az NMHH.
2018. 11. 29. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Iráni hackertámadás SamSam zsarolóvírussal

Friss hír, hogy iráni hackerek követték el Amerika egyik legnagyobb hackertámadását 2016-ban, amely során SamSam zsarolóvírusokat telepítettek a rendszerekre. Nagyságrendileg 6 millió dollárhoz jutottak ezáltal.
2018. 11. 29. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Magyarországon is kaphatók lesznek a Huawei notebookjai

December elejétől Magyarországon is lehet már Huawei notebookot vásárolni. A gyártó elsőként két legújabb modelljét, a Huawei a MateBook D 15,6”-ot és a MateBook X Pro-t teszi elérhetővé a hazai felhasználók számára. A Huawei legújabb notebook modelljei ultravékony designnal és nagy teljesítményű, előbbi közel 10, utóbbi pedig 12 órás üzemidőt biztosító akkumulátorral kerül a boltok polcaira. A felhasználói élményről a Matebook X Pro esetében a kiváló Dolby Atmos hangszórók és a 3K-s Full View kijelző, míg a gépen tárolt adatok biztonságáról a billentyűzetbe épített ujjlenyomat-olvasó és a besüllyeszthető kameramegoldás gondoskodik.
2018. 11. 29. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Két iráni hacker ellen emeltek vádat az Egyesült Államokban

Az Egyesült Államokban vádat emeltek két iráni hacker ellen egy 2016-ban amerikai intézmények ellen elkövetett hackertámadás-sorozat miatt.
2018. 11. 29. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás