Új trendek a szórakoztatóiparban és a médiában: fókuszban a bizalom, egyre több a „szuperversenytárs”

Konvergencia, kapcsolatok és bizalom – ezek a trendek határozzák meg a szórakoztató-, a média-, a technológia- és távközlési ipar jövőjét a következő években a PwC legújabb kutatása szerint. Az egyes szegmensek közötti hagyományos különbségek elmosódnak, ami új üzleti modellek kialakítására készteti az iparág szereplőit.

Új trendek a szórakoztatóiparban és a médiában: fókuszban a bizalom, egyre több a „szuperversenytárs”

A PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022 („Globális szórakoztató- és médiaipari kitekintés 2018-2022”) felmérése szerint a folyamatos és gyors iparági fejlődés új, dinamikus szakaszba lépett. A széles körű – bár egyenlőtlenül eloszló – növekedés közepette három fontos tényező látszik, amely az iparágon belül minden vállalatot érint: a konvergencia, a fogyasztókkal való kapcsolattartás és a bizalomépítés. A „Konvergencia 3.0” újradefiniálja a piaci versenyfeltételeket. A korábbi konvergenciahullámoktól eltérően a mostani a „szuperversenytársak” folyamatosan bővülő csoportját hozza létre, valamint olyan specializált, hiánypótló márkák létrejöttéhez vezet, amelyek az egyre igényesebb fogyasztók megnyerését célozzák.

Amint ez a változás kiteljesedik, a szórakoztató-, a média-, a technológiai és a távközlési iparágat korábban elválasztó határok egyre inkább eltűnnek. A nagy internetszolgáltatók és szolgáltató platformok vertikálisan integrálódnak, miközben az online óriásvállalatok horizontálisan, a tartalomipar felé bővítik tevékenységüket. A szegmensek közötti hagyományos különbségek elmosódnak a nyomtatott és a digitális tartalom, a videójátékok és a sport, a vezeték nélküli és a vezetékes hozzáférés, a kábeles és az online közvetítés, valamint a közösségi és a hagyományos média között.

„Mindeközben új üzleti modelleket alakítanak ki, hogy részesedhessenek az új bevételi forrásokból illetve releváns iparági szereplők maradhassanak. A szükséges képességek közé tartozik a ››rajongók‹‹ megszólítása és a fogyasztókkal való hatékonyabb kapcsolattartás, amely az exkluzivitás érzésének kialakítását szolgálja. E változásoknak és a technológia folyamatos fejlődésének köszönhetően a fogyasztói és a közbizalom kiépítése és fenntartása egyre fontosabbá válik, miközben a változás üteme tovább gyorsul” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető cégtársa.

Mindennek hátterében a globális iparági bevételek folyamatos növekedése áll. A PwC tanulmánya szerint – amely 53 földrajzi területen belül 15 iparági szegmens bevételi adatait és azok előrejelzését tartalmazza – a globális szórakoztató- és médiaipari kiadások 4,4 százalékos összetett éves növekedési ütemet (CAGR) érnek el a következő öt évben. Ennek hatására a globális iparági bevételek a 2017-ben mért 1900 milliárd dollárról 2022-re 2400 milliárd dollárra növekedhetnek.

Jelentős bővülés előtt a virtuális valóság


Az általános növekedésen belül a leggyorsabb bevételnövekedés a digitális technológia által vezérelt szegmensekben várható. Bár alacsony szintről kezdett felfelé ívelni, a virtuális valóság jár majd az élen 40,4 százalékos éves növekedési ütemmel, míg az OTT-videószolgáltatások gyarapodása 10,1 százalékkal a második helyen áll. Ezzel szemben az újságok és folyóiratok bevételei a következő öt évben csökkenést mutatnak. A könyvek, a rádió, valamint a hagyományos televízió és házimozi növekedési üteme egyenként nem haladja meg a 2 százalékot.

Még a legdinamikusabb szegmenseken belül is éles különbségek vannak az egyes területek között. Bár a videójátékok és az e-sport szegmense általánosan 7,2 százalékos ütemmel növekszik, ezen belül az e-sport növekedési üteme évente 20,6 százalék lesz. Ezzel ellentétben a globális zenei hangfelvételek piacán erőteljes, 6,1 százalékos növekedés várható, de három összetevője – az adathordozón rögzített és a digitális formátumú hangfelvételek, valamint a csengőhangok – jelentős csökkenést mutat. A mozipénztárak bevétele 2017-ben globális szinten 4,3 százalékkal emelkedett, ugyanakkor Franciaországban, az Egyesült Államokban és Ausztráliában csökkent. A globális televíziós reklámok 2022-ig 2,7 százalékos ütemmel növekednek, de 2017-ben először fordult elő, hogy csökkenést mértek ezen a területen. Az újságok bevételei szinte mindenütt csökkennek, ennek ellenére Indiában 2022-re közel egymilliárd dolláros növekedés várható.

„A mesterséges intelligencia (AI) és a kiterjesztett valóság továbbra is meghatározza a piacokat. A technológia valamennyi szegmensben lehetővé teszi, hogy a tartalomszolgáltatás fokozatosan olcsóbbá és személyre szabottabbá váljon. Ez növeli a vállalatok befektetési hajlandóságát olyan technológiákba, amelyek új szintre fogják emelni a digitális tartalomfogyasztási élményt és új területeket kialakítva a ››szuperversenytársak‹‹ megjelenéséhez” – hangsúlyozta Zaránd Miklós, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának igazgatója.

Az új ökoszisztéma mozgatórugói

Az iparágat átformáló legújabb konvergenciahullám mozgatórugója a következő öt fontos tényező:

-Univerzális internetkapcsolat
: A nagysebességű mobilinternet-kapcsolatok száma 2022-ig világszerte 2,2 milliárddal fog nőni, jelentősen növelve a nagysebességű mobiltartalmak fogyasztásának piacát. Az áttörés 2020-ban fog bekövetkezni, amikor az okostelefonokon keresztül történő teljes globális adatforgalmazás megelőzi a szélessávú vezetékes adatforgalmazást.

-A mobilfogyasztó: A mobil hozzáférés világszerte bekövetkező robbanásszerű növekedése azt mutatja, hogy a fogyasztók gyakorlatilag minden piacon elsősorban mobileszközök segítségével érik el az internetes tartalmakat és szolgáltatásokat. A mobil eszközök a hirdetők számára így egyre fontosabbá válnak. Az áttörés ezen a területen 2018-ban várható, ez ugyanis az első olyan év, amikor a globális mobilinternet-reklámbevételek meghaladják a vezetékes reklámbevételeket.

-Új forrásokra van szükség a bevételek növelésére: A szórakoztatóipari és médiavállalatok az esetenként csökkenő hagyományos bevételi forrásokon túlra szeretnének terjeszkedni. Ugyanakkor a távközlési vállalatok a szórakoztató és médiatartalmakat célozzák meg növekedésük felélesztése érdekében. Kifejező adat az is, hogy a várakozások szerint az OTT-kiadások 2022-ig 10,1 százalékkal növekednek, míg a TV-reklámbevételek növekedési üteme mindössze 2,3 százalék.

-Előtérbe kerülnek a közösségimédia-platformok: A közösségimédia- és technológiai platformok a hagyományos tartalomszolgáltatáshoz képest előrébb járnak a fogyasztók figyelmének felkeltésében és bevételeik növelésében, ami a piacot uraló „szuperversenytársak” felemelkedéséhez vezetett. A hagyományos tartalomszolgáltató cégek közül néhányan mostanában saját értékesítési platformok fejlesztésével kívánnak visszavágni.

-Személyre szabott megoldások: A mai tudatos fogyasztók elutasítják az uniformizált tartalomélményt, ezért létfontosságú a vállalatok számára – a szuperversenytársakat és a kisebb követői bázissal rendelkező réspiaci szereplőket is beleértve –, hogy adatelemzést és AI-t használjanak stratégiájuk kialakításának támogatására és termék kínálatuk személyre szabásához. Az élő élmény vonzereje továbbra is fennáll: az e-sport események jegyértékesítése 2022-ig évi 21,1 százalékkal fog emelkedni.

A bizalom elnyerése és megtartása létfontosságú


A PwC tanulmányában vizsgált jelenségek és trendek közül kiemelkedik egy általános, mindent meghatározó tényező: ez a fogyasztók és a partnerek bizalmának elnyerése és fenntartása. A közelmúltban a bizalom számos iparág iránt történelmi mélypontra zuhant, és a szabályozó hatóságok a vállalatok adatfelhasználását különös figyelemmel vizsgálják. Következésképpen a vállalatok bizalom fenntartására irányuló képessége létfontosságú tényezővé válik. Ez különösen a szórakoztatóipari és médiavállalatok számára jelenthet nagy kihívást, ugyanis számos területen kell bizonyítaniuk megbízhatóságukat: ilyen például a tartalmak, az adatok, a monetizáció, a társadalmi hatás és a hirdetési tartalmak megfelelősége. A bizalomépítés során a tartalom és a márka képezi az alapot, kezdve a minőségre vonatkozó ígéretek betartásával.

„A jövőbeli sikeresség érdekében a vállalatoknak felül kell vizsgálniuk tevékenységük minden elemét. Ez azt jelenti, hogy az eddigieknél radikálisabban kell átgondolniuk a vállalat működését, a bevételtermelést, képességeik kialakítását és üzemeltetését, valamint a bizalom kiépítésének és megtartásának módját. A változás üteme és mértéke miatt a gyorsaság létfontosságú. Számos vállalat számára a mai üzleti tevékenységüket támogató modellek, eszközök, gyakorlatok és képességek a jövőben egyszerűen nem lesznek elegendők. Nem állhatnak meg egy helyben” – tette hozzá Zaránd Miklós.


Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?

Hozzászólások

Informatikai támadás érhette a katasztrófavédelem szerverét

A jövő évi költségvetési javaslat biztonsági fejezeteiről és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) szerverét ért informatikai támadásról is tájékozódott keddi, részben zárt ülésén az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.
2018. 06. 19. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Indul a Safer Internet Program pályázata

Pályázatot hirdet 13-19 éves fiatalok részére a magyarországi Safer Internet Program (SIP) képviselője a biztonságos internethasználatot középpontba állító brüsszeli konferencián való részvételre.
2018. 06. 18. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mesterséges intelligencia adta vissza a hangját egy rádiósnak

Mesterséges intelligencia segítségével kapta vissza a hangját egy amerikai rádióriporter, aki egy ritka idegrendszeri betegség miatt két éve nem tud beszélni - írta a BBC hírportálja.
2018. 06. 18. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az állatok digitális élete: mit tudunk tenni, hogy biztonságban tudjuk házi kedvenceinket?

A Kaspersky Lab az Opeepl kutatóintézettel közösen vizsgálta 15 országban és közel 8.000 háztartásban, hogy miként hatnak a modern technológiák a kis kedvencek biztonságára. A vizsgálat eredménye azt mutatja, hogy minden ötödik kisállat tulajdonosa használ valamilyen digitális eszközt kedvenceik megfigyelésére, ezek közül majdnem minden második valóban veszélyezteti az állatokat vagy a gazdájukat.
2018. 06. 16. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre bátrabban mobilinterneteznek a magyarok uniós országokba utazva

A külföldet megjárt magyar mobilhasználók 99 százaléka tud az uniós roamingdíjak tavaly júniusi eltörléséről, és ez különösen a mobilinternetezésben látszik: 2016-ról 2017-re közel másfélszeresére nőtt az adatroamingoló telefonhasználók száma – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb felméréséből.
2018. 06. 16. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Továbbra is limitálják a televízióban látható bűnügyi híreket

Tavaly sem lépték át a hírműsorok a törvényben előírt húszszázalékos arányt a közvélemény tájékoztatását nem szolgáló bűncselekmények bemutatásakor - áll a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményben.
2018. 06. 15. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

NMHH Médiatanács: 110 millió forint közösségi tévék, rádiók műszaki fejlesztésére

Meghirdette a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa az idei 110 millió forintos keretösszegű, műszaki fejlesztéseket célzó pályázati eljárást közösségi médiaszolgáltatóknak, emellett 102 millió forint támogatást nyújtott helyi és körzeti televízióknak közéleti, kulturális magazinműsorok és hírműsorok egy évi folyamatos gyártására. Kilenc új kortárs magyar animációs film, illetve sorozatrész készülhet 60,6 millió forintból a testület döntésének köszönhetően, valamint a Médiatanács egy indonéziai állatcsempészekről szóló forgatás költségeit is állja, és elfogadta a hírműsorok bűncselekményekről szóló tavalyi hírarányainak elemzését is.
2018. 06. 14. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új hiányszakmát szült a mesterséges intelligencia

Ma már közhely, hogy a mesterséges intelligencia miatt munkahelyek szűnnek meg, ám arról kevesebb szó esik, hogy újak is jönnek létre. Ilyen a CRM (ügyfélkapcsolat-kezelő) menedzser is, amiből akkora hiány mutatkozik, hogy milliós fizetésekkel halásszák el egymástól a szakembereket a nagyvállalatok. A hiány pótlására Magyarországon először indul szakirányú továbbképzés az Edutus Főiskolán.
2018. 06. 13. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Felvásárlással hoznák be technológiai lemaradásukat a cégek

Folyamatos nyomást jelent a digitalizáció a nagyvállalatok vezetői számára. Minden második döntéshozó ezért jelentős IT-beruházásra készül a következő években – derül ki az EY digitális gazdasággal foglalkozó felméréséből, amelynek elkészítése során 26 országban, kilenc iparágból, 900 vezetőt kérdeztek meg. A különböző szektorok összemosódása lesz a fő témája az EY Az Év Üzletembere globális Fórumnak is, amelyet több száz döntéshozó, köztük Váradi József, a Wizz Air alapító-ügyvezetőjének részvételével rendeznek meg a héten, Monte-Carlóban.
2018. 06. 13. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mire keresnek rá a gyerekek a leggyakrabban?

A Kaspersky Lab a gyerekek internetes viselkedéseiről szóló riportja szerint a gyerekek által keresett videók 17 százaléka felnőtt tartalom volt.
2018. 06. 13. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Retro Rádió néven indulhat majd az új országos kereskedelmi rádió

Hozzájárult a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa az új országos kereskedelmi rádiós pályázaton nyertes médiaszolgáltató kérelmében foglaltakhoz, amely szerint a korábban tervezett POP FM helyett Retro Rádió néven kezdheti majd meg műsorának sugárzását. Emellett két másik rádió neve is megváltozhat június közepétől a testület eheti döntéseinek megfelelően. Továbbra is kimagasló arányban tesznek eleget a televíziók a médiatörvényben előírt akadálymentesítési kötelezettségeiknek – derült ki a hatóság legfrissebb vizsgálati jelentéséből. Kilenc hazai és hat határon túli új dokumentumfilm készülhet a Magyar Média Mecenatúra Programban.
2018. 06. 08. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Adathalász bővítményt találtak a Chrome-ban

A különböző alkalmazásokhoz kapcsolódó áruházak (Google, Apple, Amazon) tulajdonosainak ugyanolyan napi küzdelem a kártékony programok elleni harc, mint a szoftvergyártó cégeknek. Mint oly sok minden az életben, ez is egy soha véget nem érő folyamat: a kiberbűnözők olyan rosszindulatú programokat írnak, amelyek bekerülnek az internetes áruházakba és ott pusztítanak mindaddig, amíg a kiberbiztonsági csapatok meg nem találják és törlik őket.
2018. 06. 08. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Izgalmas és egyedi újításokat hoznak a Viber legújabb csevegőbővítményei

A világ egyik vezető üzenetküldő alkalmazása, a Viber bemutatta legújabb csevegőbővítményeit, amelyek egymilliárd felhasználó számára kínálnak izgalmas és egyedi lehetőségeket önmaguk kifejezésére és beszélgetéseik testreszabására.
2018. 06. 08. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Adathalászokra figyelmeztet a Díjnet

Csaló adathalászok a Díjnet Zrt. nevével visszaélve akarnak bankkártyaadatokhoz hozzáférni, ezért óvatosságra intik az érintetteket.
2018. 06. 07. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyoldalú képet festett Magyarországról a Bloomberg cikke

Egyoldalú képet festett Magyarországról Kovács Zoltán kormányszóvivő szerint a Bloomberg amerikai hírügynökségben június 1-jén megjelent cikk, amelyben Orbán Viktor miniszterelnököt az Európán az utóbbi években végigsöprő és a kontinens megosztásával fenyegető populista hullám kulcsfigurájának nevezték.
2018. 06. 07. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Magyarországon a licenc nélküli szoftverek aránya eléri a 36 százalékot

Magyarországon a licenc nélküli szoftverek aránya eléri a 36 százalékot, az arány 2 százalékkal csökkent az előző évhez képest - közölte a Microsoft Magyarország Kft. szerdán az MTI-vel, a BSA globális szoftveripari érdekképviseleti szervezet legfrissebb felmérése alapján.
2018. 06. 06. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Drónernyőt fejlesztettek ki Japánban

Drónhajtású napernyőt fejlesztett ki egy japán cég, amely szerint a speciális ernyő a fej felett lebegve óvja meg használóját a napsugaraktól.
2018. 06. 06. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Holnap jelenik meg a Heti Válasz utolsó nyomtatott száma

Csütörtökön jelenik meg a Heti Válasz utolsó nyomtatott száma, a jövő héttől elektronikus formában lesz elérhető a lap - jelentette be Borókai Gábor főszerkesztő-lapigazgató szerdán az újság honlapján már olvasható, a nyomtatott lapban pedig csütörtökön megjelenő vezércikkben.
2018. 06. 06. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hekkerek jelentik a legnagyobb veszélyt a bankok számára

Az adatvédelem növelése a pénzintézetek legfontosabb feladata az idei évben – derül ki az EY felmérésből, amely során 221 vezetőt kérdeztek meg világszerte a bankszektor kilátásairól. A válaszadók kétharmadának fontos, hogy szervezete 2020-ra élen járjon a digitális technológiák alkalmazásában.
2018. 06. 06. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

NMHH: Visszaélésekre alkalmas, ha SMS-üzenettel telefonegyenleget lehet feltölteni

Visszaélésre, csalásra alkalmas az a telefonegyenleg-feltöltési gyakorlat, amikor az előfizető egy számsort SMS-ben elküldve jelzi, hogy saját számlája terhére egy másik telefonszám egyenlegét kívánja növelni. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) ezért megtiltja ennek a feltöltési módnak a jelenlegi formáját, így az előfizetők a szolgáltató által eddig is kínált más egyenlegfeltöltési lehetőségeket vehetik igénybe. A döntés, amely a Magyar Telekomra mint egyedüli alkalmazóra érvényes, még nem jogerős.
2018. 06. 06. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás