Új trendek a szórakoztatóiparban és a médiában: fókuszban a bizalom, egyre több a „szuperversenytárs”

Konvergencia, kapcsolatok és bizalom – ezek a trendek határozzák meg a szórakoztató-, a média-, a technológia- és távközlési ipar jövőjét a következő években a PwC legújabb kutatása szerint. Az egyes szegmensek közötti hagyományos különbségek elmosódnak, ami új üzleti modellek kialakítására készteti az iparág szereplőit.

Új trendek a szórakoztatóiparban és a médiában: fókuszban a bizalom, egyre több a „szuperversenytárs”

A PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022 („Globális szórakoztató- és médiaipari kitekintés 2018-2022”) felmérése szerint a folyamatos és gyors iparági fejlődés új, dinamikus szakaszba lépett. A széles körű – bár egyenlőtlenül eloszló – növekedés közepette három fontos tényező látszik, amely az iparágon belül minden vállalatot érint: a konvergencia, a fogyasztókkal való kapcsolattartás és a bizalomépítés. A „Konvergencia 3.0” újradefiniálja a piaci versenyfeltételeket. A korábbi konvergenciahullámoktól eltérően a mostani a „szuperversenytársak” folyamatosan bővülő csoportját hozza létre, valamint olyan specializált, hiánypótló márkák létrejöttéhez vezet, amelyek az egyre igényesebb fogyasztók megnyerését célozzák.

Amint ez a változás kiteljesedik, a szórakoztató-, a média-, a technológiai és a távközlési iparágat korábban elválasztó határok egyre inkább eltűnnek. A nagy internetszolgáltatók és szolgáltató platformok vertikálisan integrálódnak, miközben az online óriásvállalatok horizontálisan, a tartalomipar felé bővítik tevékenységüket. A szegmensek közötti hagyományos különbségek elmosódnak a nyomtatott és a digitális tartalom, a videójátékok és a sport, a vezeték nélküli és a vezetékes hozzáférés, a kábeles és az online közvetítés, valamint a közösségi és a hagyományos média között.

„Mindeközben új üzleti modelleket alakítanak ki, hogy részesedhessenek az új bevételi forrásokból illetve releváns iparági szereplők maradhassanak. A szükséges képességek közé tartozik a ››rajongók‹‹ megszólítása és a fogyasztókkal való hatékonyabb kapcsolattartás, amely az exkluzivitás érzésének kialakítását szolgálja. E változásoknak és a technológia folyamatos fejlődésének köszönhetően a fogyasztói és a közbizalom kiépítése és fenntartása egyre fontosabbá válik, miközben a változás üteme tovább gyorsul” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető cégtársa.

Mindennek hátterében a globális iparági bevételek folyamatos növekedése áll. A PwC tanulmánya szerint – amely 53 földrajzi területen belül 15 iparági szegmens bevételi adatait és azok előrejelzését tartalmazza – a globális szórakoztató- és médiaipari kiadások 4,4 százalékos összetett éves növekedési ütemet (CAGR) érnek el a következő öt évben. Ennek hatására a globális iparági bevételek a 2017-ben mért 1900 milliárd dollárról 2022-re 2400 milliárd dollárra növekedhetnek.

Jelentős bővülés előtt a virtuális valóság


Az általános növekedésen belül a leggyorsabb bevételnövekedés a digitális technológia által vezérelt szegmensekben várható. Bár alacsony szintről kezdett felfelé ívelni, a virtuális valóság jár majd az élen 40,4 százalékos éves növekedési ütemmel, míg az OTT-videószolgáltatások gyarapodása 10,1 százalékkal a második helyen áll. Ezzel szemben az újságok és folyóiratok bevételei a következő öt évben csökkenést mutatnak. A könyvek, a rádió, valamint a hagyományos televízió és házimozi növekedési üteme egyenként nem haladja meg a 2 százalékot.

Még a legdinamikusabb szegmenseken belül is éles különbségek vannak az egyes területek között. Bár a videójátékok és az e-sport szegmense általánosan 7,2 százalékos ütemmel növekszik, ezen belül az e-sport növekedési üteme évente 20,6 százalék lesz. Ezzel ellentétben a globális zenei hangfelvételek piacán erőteljes, 6,1 százalékos növekedés várható, de három összetevője – az adathordozón rögzített és a digitális formátumú hangfelvételek, valamint a csengőhangok – jelentős csökkenést mutat. A mozipénztárak bevétele 2017-ben globális szinten 4,3 százalékkal emelkedett, ugyanakkor Franciaországban, az Egyesült Államokban és Ausztráliában csökkent. A globális televíziós reklámok 2022-ig 2,7 százalékos ütemmel növekednek, de 2017-ben először fordult elő, hogy csökkenést mértek ezen a területen. Az újságok bevételei szinte mindenütt csökkennek, ennek ellenére Indiában 2022-re közel egymilliárd dolláros növekedés várható.

„A mesterséges intelligencia (AI) és a kiterjesztett valóság továbbra is meghatározza a piacokat. A technológia valamennyi szegmensben lehetővé teszi, hogy a tartalomszolgáltatás fokozatosan olcsóbbá és személyre szabottabbá váljon. Ez növeli a vállalatok befektetési hajlandóságát olyan technológiákba, amelyek új szintre fogják emelni a digitális tartalomfogyasztási élményt és új területeket kialakítva a ››szuperversenytársak‹‹ megjelenéséhez” – hangsúlyozta Zaránd Miklós, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának igazgatója.

Az új ökoszisztéma mozgatórugói

Az iparágat átformáló legújabb konvergenciahullám mozgatórugója a következő öt fontos tényező:

-Univerzális internetkapcsolat
: A nagysebességű mobilinternet-kapcsolatok száma 2022-ig világszerte 2,2 milliárddal fog nőni, jelentősen növelve a nagysebességű mobiltartalmak fogyasztásának piacát. Az áttörés 2020-ban fog bekövetkezni, amikor az okostelefonokon keresztül történő teljes globális adatforgalmazás megelőzi a szélessávú vezetékes adatforgalmazást.

-A mobilfogyasztó: A mobil hozzáférés világszerte bekövetkező robbanásszerű növekedése azt mutatja, hogy a fogyasztók gyakorlatilag minden piacon elsősorban mobileszközök segítségével érik el az internetes tartalmakat és szolgáltatásokat. A mobil eszközök a hirdetők számára így egyre fontosabbá válnak. Az áttörés ezen a területen 2018-ban várható, ez ugyanis az első olyan év, amikor a globális mobilinternet-reklámbevételek meghaladják a vezetékes reklámbevételeket.

-Új forrásokra van szükség a bevételek növelésére: A szórakoztatóipari és médiavállalatok az esetenként csökkenő hagyományos bevételi forrásokon túlra szeretnének terjeszkedni. Ugyanakkor a távközlési vállalatok a szórakoztató és médiatartalmakat célozzák meg növekedésük felélesztése érdekében. Kifejező adat az is, hogy a várakozások szerint az OTT-kiadások 2022-ig 10,1 százalékkal növekednek, míg a TV-reklámbevételek növekedési üteme mindössze 2,3 százalék.

-Előtérbe kerülnek a közösségimédia-platformok: A közösségimédia- és technológiai platformok a hagyományos tartalomszolgáltatáshoz képest előrébb járnak a fogyasztók figyelmének felkeltésében és bevételeik növelésében, ami a piacot uraló „szuperversenytársak” felemelkedéséhez vezetett. A hagyományos tartalomszolgáltató cégek közül néhányan mostanában saját értékesítési platformok fejlesztésével kívánnak visszavágni.

-Személyre szabott megoldások: A mai tudatos fogyasztók elutasítják az uniformizált tartalomélményt, ezért létfontosságú a vállalatok számára – a szuperversenytársakat és a kisebb követői bázissal rendelkező réspiaci szereplőket is beleértve –, hogy adatelemzést és AI-t használjanak stratégiájuk kialakításának támogatására és termék kínálatuk személyre szabásához. Az élő élmény vonzereje továbbra is fennáll: az e-sport események jegyértékesítése 2022-ig évi 21,1 százalékkal fog emelkedni.

A bizalom elnyerése és megtartása létfontosságú


A PwC tanulmányában vizsgált jelenségek és trendek közül kiemelkedik egy általános, mindent meghatározó tényező: ez a fogyasztók és a partnerek bizalmának elnyerése és fenntartása. A közelmúltban a bizalom számos iparág iránt történelmi mélypontra zuhant, és a szabályozó hatóságok a vállalatok adatfelhasználását különös figyelemmel vizsgálják. Következésképpen a vállalatok bizalom fenntartására irányuló képessége létfontosságú tényezővé válik. Ez különösen a szórakoztatóipari és médiavállalatok számára jelenthet nagy kihívást, ugyanis számos területen kell bizonyítaniuk megbízhatóságukat: ilyen például a tartalmak, az adatok, a monetizáció, a társadalmi hatás és a hirdetési tartalmak megfelelősége. A bizalomépítés során a tartalom és a márka képezi az alapot, kezdve a minőségre vonatkozó ígéretek betartásával.

„A jövőbeli sikeresség érdekében a vállalatoknak felül kell vizsgálniuk tevékenységük minden elemét. Ez azt jelenti, hogy az eddigieknél radikálisabban kell átgondolniuk a vállalat működését, a bevételtermelést, képességeik kialakítását és üzemeltetését, valamint a bizalom kiépítésének és megtartásának módját. A változás üteme és mértéke miatt a gyorsaság létfontosságú. Számos vállalat számára a mai üzleti tevékenységüket támogató modellek, eszközök, gyakorlatok és képességek a jövőben egyszerűen nem lesznek elegendők. Nem állhatnak meg egy helyben” – tette hozzá Zaránd Miklós.


Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?

Hozzászólások

Kétszeresére nőhet a kiberbűnözők által okozott kár

Kétszeresére nő a kiberbűnözők által okozott károk értéke a következő három évben, az ESET IT-biztonsági szakembereinek elemzése szerint amíg 2015-ben 3 ezer milliárd dollár kiadást jelentett világszerte, 2021-ben már 6 ezer milliárd dollárra emelkednek a kiberbűnözés miatti kiadások.
2019. 03. 23. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Azonnal cseréljünk facebook jelszót!

Sophos komment: a Facebook több százmillió felhasználójának jelszavait egyszerű szövegként, azaz titkosítás nélkül tárolta.
2019. 03. 23. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Elkészült a magyar 5G Stratégia szakmai tervezete

Elkészült a magyar 5G Stratégia szakmai tervezete, a stratégia fő célkitűzése, hogy Magyarország a legújabb, ötödik generációs mobil távközlési fejlesztések egyik európai központjává váljon, és régiós vezető szerepet töltsön be az 5G-re épülő alkalmazások fejlesztésében, tesztelésében - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) - az MTI-vel csütörtökön.
2019. 03. 22. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Rádiós döntések a Médiatanács ülésén

Öt évvel meghosszabbította a Korona FM 100 szolgáltatójának jogosultságát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a Kalocsa 100,0 MHz frekvenciáján. A testület eheti ülésén lefolytatta egy szigetszentmiklósi és egy gödi pályázatban az alaki, egy zalaegerszegi eljárásban pedig a tartalmi vizsgálatot is. A tanács a négy társszabályozó szervezet idei támogatási összegeiről is döntött.
2019. 03. 21. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

2025-re Kína lesz a világ legnagyobb 5G piaca

Kína lesz 2025-re a világ legnagyobb ötödik generációs mobil távközlési piaca és mobil technológiai ökoszisztéma egyre növekvő arányban járul majd hozzá az ország bruttó hazai termékéhez a GSMA nemzetközi szakmai képviseleti szervezet pekingi konferenciáján bemutatott tanulmány szerint.
2019. 03. 21. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Optimizmus látszik a memóriachip piacon

A vártnál kicsivel jobb számokat közölt tegnap a második negyedévre a memóriachipeket gyártó Micron Tehnology.
2019. 03. 21. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Filmsorozat indul a Béres Csepp feltalálójáról

Béres József (1920-2006) élettörténetét bemutató sorozatot tűz műsorra szombattól a Duna Televízió Cseppben az élet címmel.
2019. 03. 21. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt a kibertámatások kockázata az Európai Unióban

Nőtt a kibertámatások kockázata az Európai Unióban, ezért egyre több feladata lesz az EU-nak a kiberbiztonság megerősítésében - közölte friss jelentésében a luxembourgi központú Európai Számvevőszék kedden.
2019. 03. 20. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mik azok az álhírek? NMHH-s oktatóanyagok készültek a médiaműveltség európai hetére

Március 18. és 22. között zajlik az Európai Bizottság friss kezdeményezése, a médiaműveltség európai hete. Az alkalomból a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) fiataloknak szóló infografikákat, és ezekhez is kapcsolódó, iskolai használatra alkalmas óraterveket állított össze az álhírekről, és felnőtt olvasókra számító, támogatott online cikkeket ajánl. A tematikus héten az uniós tagállamok az álhírek felismerését is segítő médiaértés jelentőségére hívják fel a figyelmet, amelyeknek köszönhetően józan kritikával, jólinformáltan, megalapozott döntések hozhatók. A félretájékoztatással szembeni harcban – bár fontos szerepet játszanak a technológiai, szabályozási lépések –, a médiaműveltség fejlesztése továbbra is kulcskérdés marad.
2019. 03. 19. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az európai szervezetek több mint fele legalább egy kibertámadás következményeit szenvedte el az utóbbi 24 hónapban

Az IT üzleti infrastruktúra folyamatosan magasabb fokú összetettsége és az állandóan változó fenyegetések miatt az informatikai döntéshozók egyre nagyobb kihívásnak érzik szervezeteik kibertámadásoktól való védelmét. Az elmúlt 24 hónapban az európai üzleti vállalkozások több mint felét (54%) érte legalább egy olyan kibertámadás, ami tevékenységükben is zavart okozott. Érdemes megjegyezni, hogy az IT döntéshozók 20%-a úgy nyilatkozott, hogy a legutóbbi, szervezetüket ért támadás során a támadók nem hagytak semmilyen nyomot magukról, ami újra ráirányítja a figyelmet a kibervizsgálatot végzők nehéz feladatára. Ezt és további megállapításokat a Kaspersky Lab legutóbbi, európai szervezetek körében kiberbiztonsági szempontokat vizsgáló felmérése tartalmazza.
2019. 03. 19. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megszűnt az Externet, a cég szolgáltatásait a Comnica viszi tovább

Mostantól a Vodafone-nak is a Comnica biztosítja a vállalati vezetékes szám szolgáltatást.
2019. 03. 19. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Codecool lett az év legsikeresebb hazai ICT cége

Az IT Business&Technology 2019-es konferenciáján hirdették ki a legsikeresebb hazai ICT-cégek (Információ és Kommunikáció Technológia) top 52-es rangsorát, aminek az élén a Codecool programozóiskola végzett. A végeredményt az online szavazók és a szakmai zsűri együttes véleménye határozta meg.
2019. 03. 19. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Április végén rendezik a Magyar film napját

Több filmes szervezet, filmforgalmazó és országos mozihálózat részvételével vetítésekkel és más programokkal ünneplik idén is április 30-án a Magyar film napját.
2019. 03. 17. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Pénzszerzésre irányulnak a kibertámadások

A tavalyi kibertámadások többsége a pénzszerzésre irányult, és továbbra is ez a támadók elsődleges motivációja - állapította meg a Cisco legfrissebb globális kiberbiztonsági kutatása.
2019. 03. 16. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több rádiós frekvencia ügyében döntött a médiatanács

Döntést hozott a médiatanács több rádiós frekvencia ügyében - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Kommunikációs Igazgatósága csütörtökön az MTI-vel.
2019. 03. 14. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tízmillió Mate 20 és Mate 20 Pro okostelefont adott el a Huawei

A Huawei tízmillió Mate 20 és Mate 20 Pro készüléket értékesített világszerte a két termék piaci bevezetését követő első közel öt hónapban — adta hírül a vállalat Fogyasztói Üzletága. A gyártó legújabb zászlóshajó-készülékei jól teljesítettek a globális okostelefon-piacon; elődeikhez képest feleannyi idő alatt érték el az eladási rekordot. A Huawei tavalyi okostelefon-szériái iránt az érdeklődés Magyarországon is kiemelkedő: a gyártó 2018-ban a piac méretéhez képest hazánkban értékesítette a legtöbb csúcskészüléket a közép-kelet-észak-európai régió országai közül.
2019. 03. 13. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több mint duplájára, közel 500 millióra nőtt az adathalász támadások száma 2018-ban

A Kaspersky Lab adathalász-ellenes rendszere 2018-ban több mint 482 millió alkalommal akadályozta meg csaló weboldalak felkeresését, ami közel duplája a 2017-es számnak, amikor 236 millió ilyen kísérletet blokkolt a rendszer. Az elmúlt években már megfigyelhető volt az adathalász támadások számának növekedése, a 2018-as szám mégis azt jelzi, hogy az említett támadások használata és népszerűsége rohamosan emelkedik. A Kaspersky Lab új jelentése, a Spam és adathalászat 2018-ban ezeket a trendeket mutatja be.
2019. 03. 13. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az 5G jelentős hálózatfejlesztést igényel

Az 5G-re való átállás minden eddiginél nagyobb hálózatfejlesztési beruházást igényel a szolgáltatóktól, ami előrevetíti a hálózatmegosztás (network sharing) lehetőségét - mondta a Telenor Magyarország vezérigazgató-helyettese háttérbeszélgetésen kedden Budapesten.
2019. 03. 12. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A mesterséges intelligencia kutatásának legnagyobb ászai jönnek Budapestre

Igazi különlegességnek számító, a Mesterséges Intelligencia (MI), a „deep learning” témáit, a terület kutatási eredményeit, lehetséges fejlődési irányait boncolgató konferenciát rendeznek Budapesten, március 20-22-én. Az Ericsson Magyarország szakmai irányítása és fő támogatása mellett létrejövő esemény nemcsak a hazai, de a hasonló nemzetközi rendezvények között is kiemelkedőnek számít, miután márciusban a magyar fővárosba érkezik számos, az MI fejlesztések terén meghatározó világcég, területért felelős vezetője, kutatója. Előadást tart Budapesten többek között az UBER, a Volkswagen, az IBM, a Google vagy a Twitter szakembere is.
2019. 03. 11. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Budapesten tartotta plenáris ülését az Európai Elektronikus Hírközlési Szabályozók Testülete

Az 5G, a roaming és a nagysebességű hálózatok helyzete is napirendre került március 7-én és 8-án az Európai Elektronikus Hírközlési Szabályozók Testülete (BEREC) 38. plenáris ülésén Budapesten, amellyel párhuzamosan a Független Szabályozók Csoportja (Independent Regulators Group, IRG) is  megtartotta 2019-es első közgyűlését. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szervezésében tartott rendezvényeken a magyar hatóság képviselői is aktívan részt vettek.
2019. 03. 11. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások: