#fizetetthirdetés, avagy hogyan reklámozhat egy influencer?

Mivel a véleményvezérek sok esetben a hagyományos hirdetési eszközöknél jóval több fogyasztót érnek el, szerepük felértékelődött a hirdetők körében. Az elmúlt években lefolytatott versenyhivatali vizsgálatok azonban feltárták, hogy az általuk alkalmazott gyakorlat nem mindig volt megfelelő. De hogyan hirdethet egy influencer? Hogyan kerülheti el a bírságot? Mi számít burkolt reklámnak? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre keresett választ legutóbbi adásában a Meeting Request, a Deloitte üzleti podcastje, amiben a GVH fogyasztóvédelmi irodájának vezetője volt vendégük.

#fizetetthirdetés, avagy hogyan reklámozhat egy influencer?

A véleményvezéreknek vagy divatosabb nevükön az influencereknek is ugyanazokat a szabályokat kell betartaniuk, mint bármelyik más, hirdetést közzétevő piaci szereplőnek. A meglehetősen régóta hatályos törvény mindenkire vonatkozik és egyértelműen fogalmaz: tilos szerkesztői tartalomnak álcázott reklámot, hétköznapi nyelven burkolt reklámot közzétenni. Ha az influencer bárminemű ellenszolgáltatást (terméket, szolgáltatást, pénzt) kap, akkor ezt egyértelműen és jól megkülönböztethető módon jeleznie kell. Ezt a kötelezettséget a reklám közzétételének helyétől függetlenül teljesíteni kell, tehát teljesen mindegy, hogy a szóban forgó hirdetés egy közösségi médiában megjelenő poszt vagy éppen egy rövid videó formájában jut-e el a közönséghez.
 
Hogy ennek a kötelezettségnek, ki és hogyan tesz eleget, az a kreativitásától is függ. A fogyasztóknak szóló tájékoztatást bele lehet szőni a videós tartalomba, meg lehet jeleníteni vizuális elemekkel, de a legelterjedtebbnek világszerte a hashtaggel ellátott jelzések (#reklám, #támogatotttartalom, #fizetetthirdetés) számítanak. A lényeg, hogy egyértelműen kiderüljön, ha a tartalom mögött üzleti kapcsolat áll. Egy #köszönöm, vagy önmagában a hirdető honlapjának linkje tehát nem elegendő – mondta dr. Zenisek Andrea, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője. Hozzátette: a túlzott kreativitás is visszaüthet, hiszen mondjuk kéttucatnyi hashtaggel ellátott kifejezés közé elrejteni az előírt tájékoztatást nem túl szerencsés. A törvény e tekintetben is világosan fogalmaz: a fogyasztó számára észlelhető módon kell közölni, ha egy tartalom mögött hirdető áll.
 
A jogszabály meghatároz bizonyos piaci magatartásformákat, amelyek tiltottak. Ez az úgynevezett feketelistás tényállás. Ha a hatóság ezek közül észleli valamelyiket, mindegy, hogy a reklámnak van-e hatása a fogyasztókra vagy sem, eljárást indíthat. Ilyen tiltott magatartás a szerkesztői tartalomnak álcázott reklám közzététele is – magyarázza dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csapatának vezetője. Mint mondta, nem magyar specialitásról van szó, Európában és az Egyesült Államokban ugyanúgy tilos ez a magatartás és a fogyasztóvédelmi és versenyhatóságok szigorúan fel is lépnek ellene. Ez Miks Anna szerint rendjén is van, hiszen egyes felmérések szerint a 10-15 éves korosztály 92 százaléka, a 15 év felettieknek pedig a 83 százaléka követ legalább egy influencert. A véleményvezérek tevékenysége tehát igen elterjedt, felelősségük óriási, ezért jó dolog, hogy a burkolt reklámok ügye napirenden van.
 
A magyar versenyhatóság egyébként még 2016 végén indított eljárásokat a legnépszerűbb hazai véleményvezérek tevékenységével kapcsolatban, miután érzékelte, hogy az influencerek – valószínűleg tájékozatlanságból, felkészületlenségből ugyan, de – gyakorta megtévesztik a fogyasztókat. Az eddigi eljárások végül az érintettek kötelezettségvállalásával, bírság kiszabása nélkül zárultak.
 
A hirdetők vállalták például, hogy a jövőbeni szerződéskötéseik során következetesen és hangsúlyosan felhívják az üzleti partnereik figyelmét a fogyasztóvédelmi jogszabályok és iránymutatások fokozott betartására, valamennyi jövőbeni marketing tárgyú szerződésükben rögzítik a fizetett tartalmak megfelelő megjelenítésének kötelezettségét, az influencer-reklámozás szabályaival kapcsolatban edukációs célú előadásokat tartanak és posztokat tesznek közzé, illetve a reklámozás során  az előírásoknak megfelelően jelzik, ha fizetett hirdetések jelennek meg. A tájékoztató kampányba maguk a véleményvezérek is bekapcsolódtak, jelentős mértékben javítva ezzel annak hatékonyságát. A versenyhivatal nemrégiben utóvizsgálatokkal ellenőrizte is a vállalásokat és ha valamelyik érintett nem teljesítette azokat, akkor bírságot rótt ki. A téma így került újra napirendre.
 
Az edukáció sokszor jobban segít egy-egy piaci probléma megoldásában, mint a bírság. Ám mivel az influencerek által közzétett szerkesztői tartalomnak álcázott reklámok ügye és az ilyen gyakorlatokkal kapcsolatos elvárások széles körben ismertté váltak, a türelmi időnek vége. Ha ismét jogsértést tapasztalunk, az eljárásunk nagy valószínűséggel bírság kiszabásával zárul majd – figyelmeztetett Zenisek Andrea. A GVH Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője szerint a szerkesztői tartalomnak álcázott reklámok esetén az influencer nem menthető fel a szabályok nem ismerete alól, ám fontos kiemelni a hirdetők és az ügynökségek felelősségét a jogszerű reklámozásban. Alapvetően az ő érdekük lenne, hogy elmagyarázzák a véleményvezéreknek, mit tehetnek és mit nem.
 
A burkolt reklámokkal kapcsolatos jogsértés 3 év alatt évül el. Ha egy influencer most kap észbe és utólag a jogszabályoknak megfelelően módosítja az általa korábban közzétett tartalmakat, azzal a jogsértést nem tudja meg nem történtté tenni, de a GVH által indított későbbi eljárásban ez az utólagos korrekció lehet enyhítő körülmény – véli Miks Anna. A Deloitte Legal ügyvédje szerint a jogsértések elkerülése érdekében rendkívül fontos, hogy az ügynökségek fogyasztóvédelmi megfelelési programot alkalmazzanak, esetleg egy-egy kampány előtt kikérjék a versenyhatóság szempontjait ismerő jogász tanácsát.


KALKULÁTORUNKKAL (csak kattints rá) MOST KISZÁMOLHATOD, HOGY:

- Mekkora az agyad a magyar átlaghoz képest?

Mekkora lenne az ideális vérnyomásod?

Mennyi pénzt kellene keresned, ha rendesen megfizetnék a tudásodat?

Hozzászólások

150 millió forintos GVH bírságot kapott a BioTech USA

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egy friss döntésében megállapította, hogy az egy cégcsoportba tartozó JLM PowerLine Kft. és a BioTech USA kft. fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatot tanúsítottak. A GVH a jogsértésért még az engedmények után is magas, 150 millió forintos bírság egyetemleges megfizetésére kötelezte a két eljárás alá vont céget. A döntés hátterét a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda versenyjogi csoportja elemzi.
2020. 08. 03. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Médiatanács: magyar–cseh együttműködés a Film Café és a Comedy Central médiafelügyeletében

Nyerteseket hirdetett három vidéki rádiós frekvenciapályázaton a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén. A magyar testület kezdeményezésére a cseh médiafelügyelet a gyermekvédelmi szabályok megsértése miatt bírságot és figyelmeztetést is kiszabott a joghatósága alá tartozó, de Magyarországra sugárzó Film Café szolgáltatójára, és emellett a Comedy Central szolgáltatóját is figyelmeztette.
2020. 08. 01. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Megtéveszthette üzletfeleit egy dohány-nagykereskedő

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a JTI Hungary Dohányértékesítő Zrt.-vel szemben, mivel a cég vélhetően megtévesztette üzletfeleit a mentolos dohánytermékek értékesíthetőségéről.
2020. 08. 01. 00:05
Megosztás:
Hozzászólások:

20 millió forintos versenyhivatali eljárási bírság a DIGI-re

A Gazdasági Versenyhivatal módosította a DIGI-Invitel fúziót jóváhagyó tavasszal iadott határozatát és egyúttal eljárási bírságot szabott ki a DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft-re ismételten hibás információ-szolgáltatás miatt. Az eljárás alá vont vállalkozás újfent nem tájékoztatta a hatóságot a valós helyzetről, mely azoban utólag kiderült.
2020. 07. 30. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Gazdasági Versenyhivatal megtiltotta a C-peptid termékek reklámozását

A Max-Immun Kft. a Vargapeptide termék népszerűsítése során azt állította, hogy a proinzulin C-peptidet tartalmazó kozmetikai bőrápoló spray számos betegség, így például különböző rákbetegségek, a cukorbetegség és a koronavírus gyógyítására is alkalmas. A GVH ezért májusban versenyfelügyeleti eljárást indított a vállalkozással szemben. A Hivatal most – a további fogyasztói károk megelőzése érdekében – vizsgálatának lezárásáig eltiltotta a céget a termékek reklámozásától.
2020. 07. 29. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Pert indít a Facebook az EB ellen

Pert indít a Facebook közösségi hálózati portál az uniós bíróságon az Európai Bizottság ellen.
2020. 07. 28. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mennyi idő után káros az egészségre a tévézés?

A televíziózással töltött idő korlátozása segíthet az egészség megőrzésében, és csökkentheti a korai halálozáshoz vezető betegségek kialakulásának kockázatát.
2020. 07. 26. 04:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Tüntetést tartottak az Index miatt Budapesten

Tüntetést tartottak az Index-ügy miatt péntek este Budapesten, a demonstrálók a Momentum szervezésében az óbudai szerkesztőségtől a budai Várba vonultak, tiltakozva az internetes portál főszerkesztőjének elbocsátása ellen, egyúttal felemelve szavukat a sajtószabadság mellett.
2020. 07. 26. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Túl a mélyponton a tévés reklámpiac

Bár a koronavírus-járvány miatt a tavaly ilyenkori mintegy negyvenezer szpothoz képest idén júniusban bő harmadával kevesebb reklám volt a tévében, ez a szám májushoz képest mégis hétezerrel több – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa által, az e heti ülésen elfogadott új hatósági tanulmányból. A testület emellett – többek között – rádiós részletfizetési kérelmeket bírált el, elvégezte egy pápai frekvencia alaki vizsgálatát és bírságot rótt ki két vidéki rádióra.
2020. 07. 25. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Testreszabott hiányérzet? – Fogyasztóvédelmi kihívások az online piactereken

Vastagon fog a Gazdasági Versenyhivatal ceruzája, ha az online piacterekről van szó, a közelmúltban több, milliárdos nagyságrendű összeget is elérő bírságot szabott ki. A gigabírságokon túlmenően fontos néhány olyan kérdés tisztázása is, amelyek a közeljövő online kereskedelmét és a fogyasztói magatartást meghatározhatják. Jelentős leegyszerűsítéssel ezek két fő csoportra bonthatók: egyrészt mit értünk az online piacterek alatt, másrészt melyek azok a speciális jellemzők, amelyekre a fogyasztóknak figyelemmel kell lenniük, ha itt vásárolnak. Ez utóbbi sajátosságok közül most az ún. agresszív magatartások kihívásait tekintik át röviden a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértői.
2020. 07. 25. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kimúlik a TV és a rádió, hódít az internet! - Médiapiaci elemzés

Az internetezők fele már lényegében egyáltalán nem a tévéből, a rádióból vagy a nyomtatott sajtóból tájékozódik a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2019 novembere és decembere között készült piackutatása szerint. Az internet teret nyer minden korosztály hírfogyasztásában és szórakozásában, de ez a tendencia a Z-generációnál a leglátványosabb.
2020. 07. 24. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

50 milliós versenyhivatali bírság gyermekeket befolyásoló reklámok miatt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy jogsértő volt a Marslakócskák vitamin rágótabletta kereskedelmi kampánya, mivel közvetlenül szólította meg a gyermekeket a termék megvásárlására.
2020. 07. 23. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Otthoni koronavírus-tesztekkel kapcsolatban figyelmeztet a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) panaszeljárása nyomán észlelte, hogy a tesztkoronavirus.hu weboldal valószínűsíthetően azt a benyomást keltette a fogyasztókban, hogy a COVID-19 (SARS-Cov-2) IgG/IgM antitest teszt készlet terméke jogszerűen forgalmazható. Bár a honlap 2020. július eleje óta nem elérhető, a GVH az alábbiakat tanácsolja a fogyasztók számára.
2020. 07. 23. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Szórakoztatóközpont vagy közösségépítő berendezési tárgy?

Az elmúlt hónapokban a televízió hangsúlyos szerepet játszott számos háztartás életében. A felhasználók több időt töltöttek közösen a képernyők előtt, és a választáskor is fontosabb volt, hogy a családban mindenkinek megfeleljen egy-egy tévéműsor. A Samsung a legfrissebb kutatásában arra volt kíváncsi, milyen új közönségszokások alakultak ki Magyarországon, a karantén idején, valamint a televíziók megváltozott szerepét is vizsgálta.
2020. 07. 22. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A kiberbűnözők a streaming-háborúkat kihasználva támadják a felhasználókat

Ha a rosszindulatú fájlok népszerű streaming platformok és a rajtuk található tartalmak neve alatti álcázásáról van szó, a kiberbűnözők a Netflixet és a Disney+-on nézhető The Mandalorian c. sorozatot használják a legtöbbször csaliként. 2019. január és 2020. április 8. között több mint 5000 Kaspersky-felhasználó volt kitéve fenyegetéseknek, miközben a streaming platform nevét használó nem hivatalos fájlokon keresztül próbált meg hozzáférni a Netflixhez. Összességében több mint 22 000 olyan fertőzési kísérlet történt, amelynél a Netflix nevét használták csalinak. A streaming platformokon nézhető eredeti tartalmak tekintetében a The Mandalorian c. sorozatot használták ki a legtöbbször a rosszindulatú felhasználók: összesen 1614 felhasználót használtak így ki, és 5855 fertőzési kísérletet regisztráltak.
2020. 07. 20. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új csatornával ünnepel az M4 Sport

Szombaton lesz öt éve, hogy elindult a közszolgálati sportcsatorna, az M4 Sport, amely ősztől új csatornával szolgálja ki a nézőket.
2020. 07. 19. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az Erste Csoport a döntők hivatalos támogatója a League of Legends Európa-bajnokság rájátszásában

Együttműködési megállapodást kötött az Erste Csoport az e-sport versenyeket szervező játékfejlesztő társasággal, a Riot Games-szel, így is segítve az e-sportok elterjedését a bankcsoport elsődleges piacain. Az Erste Csoport a döntők hivatalos támogatója lesz a LEC Playoff-ban, ami a Riot Games League of Legends játékának legmagasabb szintű európai bajnoksága. Az Erste Csoport látványos imidzsfilmet (https://www.erstegroup.com/en/sponsoring/sportsponsoring/esports) is bemutat a szponzoráció elindulásával: a nézők egy fiatal játékos történetét ismerhetik meg, aki kezdeti kétségeit legyőzve ér el sikereket az e-sportokban.
2020. 07. 18. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Google nem ad teret többé a járványra vonatkozó összeesküvés-elméleteknek

A Google nem ad teret többé a koronavírus-járványra vonatkozó összeesküvés-elméleteknek - jelentette be pénteken kiadott közleményében a kaliforniai óriásvállalat.
2020. 07. 18. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az FBI is vizsgálja a Twitter elleni hackertámadást

Az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) is bekapcsolódott csütörtökön a Twitter elleni szerdai hackertámadás vizsgálataiba.
2020. 07. 17. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kimutatták: nem lettünk magányosabbak a karantén alatt

Az American Psychologist folyóiratban megjelent tanulmány szerint a magány érzése nem nőtt a karantén időszak alatt. Kiderült: a fizikai távolság nem kell, hogy szociális elszigeteltséget jelentsen, mivel a megváltozott életkörülmények miatt elkezdtünk a digitális platformokon szorosabban kapcsolódni egymáshoz - magyarázzák a kutatók. Alátámasztják ezt a vezető szenior telefongyártó, a Doro adatai is, miszerint az időseknek gyártott telefonok iránt megnövekedett az érdeklődés az elmúlt időszakban.
2020. 07. 16. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások: