Magyarországon igen csekély a munkavállalói elkötelezettség
A munkavállalói elkötelezettség kérdéséhez szorosan kapcsolódik az a gondolat, hogy a dolgozók szerint mennyire becsüli meg őket munkaadójuk. Európai összesítésben a munkavállalók 39%-a érzi úgy, hogy megbecsülik a munkahelyén, és ez a szint lényegében változatlan maradt az elmúlt három évben.
Magyarországon a válaszadók 36%-a érez hasonlóképpen; 44%-uk pedig kevésbé lojális munkaadójához a tavalyi felméréshez képest. Ennek eredményeképpen a megkérdezettek 66%-a tervezi az állásváltoztatást még ebben az évben, 65%-uk rendszeresen gondolkodik azon, hogy felmond. A válaszadók közel fele keres új álláslehetőséget, attól függetlenül, hogy jól érzi magát jelenlegi munkahelyén, 39%-uk hetente legalább egyszer aktívan keresgél is az állásajánlatok között.
A munkahely-választási döntést befolyásoló legfontosabb tényezőkről szólva a fizetést és a juttatásokat említették a legtöbben 85%, ám a válaszadók 63%-a ugyancsak megjelölte a munka és a magánélet egyensúlyát, 51%-uk pedig az előrejutási lehetőségeket.
Az Y generáció tagjai a fizetésen kívül (89%) az előrelépési lehetőségeket (66%), illetve a munka-magánélet egyensúlyát (65%) és a tréning, szakmai továbbképzési lehetőségeket (61%) tartják fontosnak, ha több munkaadó ajánlata közül is választhatnak.
A megkérdezettek felét nagyban befolyásolja munkahely-választási döntéseiben, hogy mennyire talál értelmet munkájában.
A Magyarországon már 10 éve jelenlévő Kelly Services Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, Jónás Anikó, az alábbiakban foglalta össze véleményét a felmérés eredményeiről: "A munkavállalói elkötelezettség messze elmarad az európai átlaghoz képest és ez világosan rámutat arra, hogy a munkaadóknak olyan körülményeket kell teremteniük, amely hosszú távon is vonzó a munkavállalók számára. A bevallottan munkát kereső jelöltek mellett nagy számban vannak olyanok is, akik kevésbé látható módon közelítik meg a munkaerőpiacot (passzív álláskeresők), ez pedig még inkább fokozza a tehetséges munkavállalók felkutatásában és megnyerésében rejlő kihívásokat."
"A felmérésből egyértelműen kiderül, hogy bár a fizetés és juttatás áll a munkavállalói preferencia középpontjában, az előrelépési lehetőségek és a szakmai továbbképzések is fontos szerepet játszanak munkahellyel kapcsolatos döntéseik során. A készségfejlesztés és tudásbővítés menedzselése ma már nem kizárólag a munkáltató felelőssége, azonban a foglalkoztatás szerves részét alkotják és nagyban befolyásolják a munkavállalói teljesítményt, morált csakúgy, mint a munkaerő-megtartását."
Passzív álláskeresők elérése - megoldást jelenthet a közösségi média?
Ma már az online/digitális önéletrajz az általános - a felmérés résztvevőinek 96%-a állítja, hogy leginkább ilyen formában adná be pályázatát egy állásra, míg a hagyományos papíralapú önéletrajzot mindössze 14%-uk választaná. Habár egyre nagyobb teret hódít a közösségi média az álláskeresésben is, a megkérdezettek alig 6%-a választaná ezt a lehetőséget a hagyományos álláskeresési módszerekkel szemben. Az álláskeresők 16%-a csatlakozott már valamely munkaadó közösségi oldalához vagy szakmai közösségéhez, 45%-uk pedig szívesen csatlakozna a későbbiekben.
A felmérés 31 ország mintegy 230.000 dolgozójának válaszait gyűjtötte össze, köztük több mint 6.000 magyar munkavállalóét.
Forrás: Kelly Services