A hotelbirodalmak visszavágnak - visszaszorulnak az online közvetítők

Az online szobaéjszakák aránya 2012-ről 2013-ra is növekedni tudott, ám ez a növekedési ütem lelassult az előző öt évben tapasztaltakhoz képest, miközben az online foglalások minőségében előremozdulás történt – derül ki a BDOnline.hu és a Turizmus.com idei, immár harmadik alkalommal megjelent, az egész hazai piacot átfogó online szállodapiaci felméréséből.

A kutatás számos aspektusból mérte fel a budapesti, illetve vidéki online szállodapiacot. A felmérésből többek között az tűnik ki, hogy a szállodák az elmúlt évben fontos lépéseket tettek saját online csatornáik tudatos felépítésére, sikeresen szorítva vissza az online közvetítők (OTA – Online Travel Agent) folyamatos térnyerését és az áron aluli értékesítés folytatódását. A felmérés a legfrissebb trendek bemutatása mellett arra is kitér, hogy a szállodák milyen eszközökkel erősíthetik tovább online jelenlétüket.
 
A BDOnline.hu és a Turizmus.com online felmérését 2014-ben rekordszámú budapesti szálloda töltötte ki, szobakapacitás alapján a piac 61,3 százalékát lefedve. Az ötcsillagos szegmensben ez arány a 81 százalékot is meghaladta. Vidék esetében a felmérés a 2013-as vidéki szobaéjszakák közel egyharmadát foglalja magába. Így kijelenthető, hogy a felmérés az egész hazai szállodapiacra vonatkoztatható megállapításokat tartalmaz.
 
Lassul az online szobaéjszakák számának növekedése
 
„Mind vidék, mind Budapest esetében az rajzolódik ki, hogy az online vendégéjszakák arányának korábbi évekre jellemző dinamikus növekedése lelassult, Budapest esetében marginálissá vált. Ennek ellenére az online szobaéjszakák aránya mára igen jelentőssé vált: 2013-ban Budapesten átlagosan az összes szobaéjszaka 25,5 százalékát, vidéken a 29,1 százalékát foglalták online csatornákon át” – mondta el Hegedűs Attila, a BDO Magyarország hotel és ingatlan tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere.
 
„Abban, hogy az online térnyerése továbbra sem fulladt ki, két tényezőnek is fontos szerepe van. Egyrészt a szállodák jelentős része felismerte az online jelenlét fontosságát, aminek eredményeképpen sok esetben a céges és csoportos foglalások is növekedni tudtak. Másrészt az OTA-k részéről is felfedezhető egyfajta stratégiaváltás, a közvetítők is finomítják eszköztárukat, és immár nemcsak a piacszerzésre fókuszálnak” – tette hozzá Gál Péter, a BDO Magyarország hotel és ingatlan üzletágának senior tanácsadója.
 
Átrendeződő online csatornák – erősödik a saját honlap szerepe
 
A korábbi évek eredményéhez képest a saját honlapon át beérkező online foglalások aránya növekvő tendenciát mutat. 2013-ban Budapesten az online szobaéjszakák foglalásának 26,9 százaléka érkezett a saját weblapon (2010: 13,9 százalék), míg vidéken a saját honlap részesedése tavaly 49 százalék volt (2010: 37 százalék).
 
Az OTA-k tekintetében is átrendeződött kissé a piac. Budapesten továbbra is két OTA az uralkodó: a Booking.com és az Expedia. Piaci részesedésük azonban visszaesett. Míg korábban a két OTA együttesen kiugróan magas, 58,9 százalékos lefedettséget ért el ebben a szegmensben, 2013-ban ez a szám - számos szálloda stratégiai lépéseinek hatására - 43,3 százalékra csökkent. A kisebb OTA-k közül a felmérés szerint az Orbitz, a HRS és a Lastminute.com tudták piaci penetrációjukat növelni, míg például az Agoda és a Hotel.de megtorpantak a növekedésben.
 
„Érdekes fordulat, hogy a felmérésben részt vevő vidéki szállodai szegmensben a világelső Booking.com a közvetített szobaéjszakák számát tekintve megelőzte a korábbi években itt még piacvezető Szallas.hu-t. Harmadik helyen a korábbi évekhez hasonlóan a Szallasvadasz.hu áll, mögötte azonban jelentős lemaradással, egyenként 3% alatti piaci részesedéssel következnek a további nemzetközi és hazai online közvetítő oldalak. Ami a szállodák saját weboldalán keresztüli online foglalások arányát illeti a felmérésben részt vevő szállodákban az online foglalások mintegy felét tudták saját weboldalukon keresztül realizálni. Ennek ellenére a szállodák számára még mindig a jelentős online közvetítői jutalékteher növekedése jelenti az egyik legnagyobb disztribúciós kihívást. Ebben a kérdésben csak a tudatos és a saját honlapjukra, mint legfőbb prioritással tekintő szállodák tudnak az átlagoshoz képest egészségesebb arányt elérni” – nyilatkozott Gyenes Ákos, a BDOnline vezető szakértője.
 
Információtechnológia a szállodákban

 
Az idei felmérés kitért a hotelekben használt médiaszolgáltatásokra, illetve a különböző számítógépes rendszerekre is. „A kifejezetten szállodák számára kialakított integrált rendszerek használata nagyban megkönnyítheti, és hatékonyabbá teheti a szállodák működését, mind a napi üzemeltetés, mind pedig az irányítási, tervezési tevékenységek területén. Emellett elősegítik a hatékonyabb marketingtevékenységet is” – nyilatkozta Farkas Renáta, az ilyen rendszereket is üzemeltető T-Systems Magyarország Zrt. Középvállalatok Országos Üzletág igazgatója.
 
A felmérésben adott válaszok alapján a budapesti szállodák 47 százalékában és a vidéki szállodák 62 százalékában nem használják ki a médiaszolgáltatások nyújtotta előnyöket, hanem csak egyszerű, analóg TV szolgáltatást nyújtanak. Pedig ma már számtalan fejlettebb szállodán belüli médiaszolgáltatás létezik, mint például a közös terekben elhelyezett információs kijelzők (image filmek vagy a szálloda szolgáltatásait bemutató információs kisfilmek megjelenítésére), a Front Office rendszerrel összekapcsolt TV szolgáltatások és olyan interaktív megoldások, amelyek lehetővé teszik, hogy a vendég számos szolgáltatást kényelmesen, közvetlenül a szobájából elérjen.
 
Az ügyféladat-elemzési és vezetői információs rendszerek minden szálloda számára hasznos eszközt jelenthetnek, a külső adatparkok használata pedig szállodák számára is ideális megoldást jelenthet az üzembiztonság javítása érdekében. A felmérés alapján a szállodák csaknem fele (vidéken 44 százalék, Budapesten 55 százalék) tervezi a jövőben külső adatparkok használatát.
 
„A technikai újdonságok alkalmazása és a piaci trendek folyamatos figyelése azonban önmagában nem elegendő. Amellett, hogy számos szálloda külön online stratégiát készít, a technikai fejlesztések gyorsasága, az újabb és újabb csatornák megnyitása azt is megköveteli a szállodáktól, hogy naprakészek legyenek. Ehhez viszont elengedhetetlen, hogy a szállodavezetők és az értékesítésben aktívan részt vevő kollégák folyamatos képzéseket és tréningeket kapjanak ezzel foglalkozó szakértőktől – tette hozzá Hegedűs Attila a BDO Magyarország hotel és ingatlan tanácsadási üzletágának ügyvezető partnere, a felmérés szakmai vezetője.
 
 

Jelentősen nőtt a Duna House adózott eredménye és árbevétele is

Az ingatlanközvetítéssel és -fejlesztéssel foglalkozó Duna House-csoport konszolidált adózott eredménye 32 százalékkal, 270 millió forintra nőtt a második negyedévben éves összevetésben, ugyanebben az időszakban a csoport nettó árbevétele 3,4 milliárd forintra emelkedett, ez 2020 második negyedévéhez képest 78 százalékos növekedés - közölte a társaság pénteken az MTI-vel.
2021. 08. 29. 20:00
Megosztás:

Közel 4 százalékos volt a munkanélküliség júliusban

A munkanélküliek száma 189 ezer volt júliusban, a 3,9 százalékos munkanélküliségi ráta 0,1 százalékponttal csökkent az előző hónaphoz és 0,6 százalékponttal az egy évvel korábbihoz mérve - közölte pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 29. 18:00
Megosztás:

Ekkora volt foglalkoztatottak száma az előző hónapban

Júliusban 4 millió 704 ezer volt a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos havi létszáma - közölte pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 29. 16:00
Megosztás:

Javult a magyarok egészségértése

Javult a magyarok egészségértése a legtöbb területen, és emelkedett azoknak a száma, akik könnyebben megtalálják és jobban értik az egészséggel kapcsolatos információkat az elmúlt hat évben - közölte reprezentatív felmérése alapján az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete szerdán az MTI-vel.
2021. 08. 29. 12:00
Megosztás:

Még több ezer elektromos készüléknél hibádzik a címkecsere

A tavaly megújított energiahatékonysági címkéket március elejétől az üzletekben is ki kell helyezni. A fogyasztóvédelmi hatóság három hónapon keresztül ellenőrizte az előírás teljesülését a hagyományos és az online kereskedelemben is. Hatezer vizsgált termék több mint negyedénél volt probléma - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-vel.
2021. 08. 28. 15:00
Megosztás:

Így spórolunk a telefonszámlán egy felmérés szerint

Elsősorban online hívásokkal és üzenetekkel igyekeznek csökkenteni a mobilhasználati költségeiket a magyarok, 47 százalékuk részesíti előnyben a csevegőapplikációkat a hagyományos mobilhívásokkal szemben, 38 százalékuk pedig inkább e-mail-eket küld SMS-helyett - derül ki a transzparens mobilcsomag-összehasonlítással foglalkozó BillKiller friss reprezentatív kutatásából.
2021. 08. 28. 09:00
Megosztás:

Vitatja a Pannónia Nyugdíjpénztár a jegybank határozatát

A Pannónia Nyugdíjpénztár nem ért egyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) határozatában foglaltakkal, azokat kifejezetten vitatja; a pénztár vezetése vizsgálja a jogorvoslat lehetőségét - tájékoztatta a nyugdíjpénztár az MTI-t.
2021. 08. 28. 07:00
Megosztás:

Sporttörténeti kiállítás nyílt Budapesten

Ünnepélyesen megnyitották csütörtök este a helyi sportműhelyek és sportlétesítmények történetét bemutató II. kerületi Sporthistóriák című kiállítást, amely szeptember 2-ig a Klebelsberg Kultúrkúriában, szeptember 3-tól három héten át pedig a Marczibányi téri Művelődési Központban lesz díjmentesen megtekinthető.
2021. 08. 28. 06:00
Megosztás:

Nagy bírságot kapott a booking.com

Oroszország monopóliumellenes hatósága 1,3 milliárd rubel (17,52 millió dollár) bírságot szabott ki a Booking.com szállodafoglalási online szolgáltatóra a monopóliumellenes törvények megsértéséért - közölte a felügyelet csütörtökön.
2021. 08. 28. 05:00
Megosztás:

A hazai halgazdálkodási ágazat profitálhat az EUROFISH tevékenységéből

Szentpéteri Sándor, az Agrárminisztérium (AM) erdőkért felelős helyettes államtitkára és az AM Halgazdálkodási főosztályának vezetői Marco Frederiksennel, az Európai Halászat- és Akvakultúrafejlesztési Nemzetközi Szervezet (EUROFISH) megbízott igazgatójával egyeztettek az EUROFISH és Magyarország együttműködési lehetőségeiről, Budapesten - közölte az AM csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 28. 03:00
Megosztás:

Elkészült a szeghalmi belvízrendszer vízrendezési főműveinek rekonstrukciója

Közel 1,2 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásból felújították a szeghalmi belvízrendszer vízrendezési főműveit - közölte a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság (KÖVIZIG) csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 28. 01:00
Megosztás:

Megszűnik a bérkerékpáros rendszer Nagykanizsán

A létrehozása után öt évvel, a magas fenntartási költségek és az alacsony kihasználtság miatt megszűnik Nagykanizsán a közösségi bérkerékpáros rendszer - egyebek mellett erről is döntött csütörtökön Nagykanizsa közgyűlése.
2021. 08. 28. 00:00
Megosztás:

Egész napos eseménnyel fejeződik be a Zenélő Budapest

Egész napos eseménnyel fejeződik be a Zenélő Budapest ingyenes koncertsorozat hetedik évada augusztus 29-én a Millenáris Széllkapu Parkban.
2021. 08. 27. 23:00
Megosztás:

110 ezer rászoruló diák kap ingyenes tanszercsomagot

Több mint 110 ezer rászoruló diáknak osztanak ki ingyenes tanszercsomagot a tanévkezdésre - közölte a lebonyolító Klebelsberg Központ elnöke csütörtökön budapesti sajtótájékoztatón.
2021. 08. 27. 20:00
Megosztás:

Kiváló minőségű a magyar dinnye, de lesz belőle elég?

Kiváló minőségű a magyar dinnye, amelynek termőterülete valamivel csökkent a pandémia hatására, de a hozama emelkedett, így bőven jut a hazai piacra és exportra is - mondta az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára Balatonvilágoson, az Agrármarketing Centrum dinnyefogyasztást ösztönző kampányának sajtótájékoztatóján.
2021. 08. 27. 17:00
Megosztás:

Az MKB Bank adózás utáni eredménye elérte a 11,6 milliárd forintot

Az MKB Bank korrigált, konszolidált adózás utáni eredménye a második negyedévben 11,6 milliárd forintot tett ki, szemben az egy évvel korábbi 0,7 milliárdos veszteséggel, illetve az első negyedévi 28,9 milliárdos eredménnyel - tájékoztatta a pénzintézet a befektetőket a Budapesti Értéktőzsde honlapján közölt jelentésben.
2021. 08. 27. 07:00
Megosztás:

Erre kérte az iskolákat az Emmi

A tanév közeledtével a higiéniás és alapvető egészségvédelmi szabályok fokozott betartására kérte az iskolákat az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) csütörtökön.
2021. 08. 27. 02:00
Megosztás:

Emelkedett az 5, 10 és 15 éves államkötvények aukciós átlaghozama

A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal kisebb összegben, 35 milliárd forintért értékesített 5, 10 és 15 éves lejáratú államkötvényeket csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
2021. 08. 27. 00:00
Megosztás:

Az E.ON Hungária Csoport marad a férfi és a női vízilabda ob I névadó főszponzora

A 2021/22-es szezonban is az E.ON Hungária Csoport lesz a női és a férfi vízilabda ob I névadó főszponzora.
2021. 08. 26. 23:00
Megosztás:

Tovább gyorsult a mezőgazdasági felvásárlási árak emelkedése

Júniusban 20,5 százalékkal magasabb volt a mezőgazdasági termékek átlagos felvásárlási ára az egy évvel korábbinál, ami 3,1 százalékponttal nagyobb emelkedés az egy hónappal korábbi 17,4 százaléknál. Az élénkülésben némi szerepet játszhatott a bázishatás, mert tavaly májusról júniusra 2,5 százalékponttal, 4,5 százalékosra mérséklődött a drágulás üteme. A legnagyobb drágulást a burgonya és a tojás mutatta.
2021. 08. 26. 22:00
Megosztás: