Továbbra is áll a bál az Air France körül
A sztrájk első napján, hétfőn, a járatoknak mintegy fele szállt fel, kedden már csak negyven százaléka és szerdán hasonló helyzet várható. "Úgy látjuk, hogy a járatok mintegy negyven százalékát tudjuk majd biztosítani, hasonlóan a mai naphoz, a sztrájkolók aránya nem változott, továbbra is hatvan százalék" - közölte Catherine Jude, a légitársaság operációs igazgatója. Franciaországban a vidéki repülőterek szinte teljesen kihaltak, az Air France belföldi járatainak ugyanis alig tíz százaléka közlekedik, a nemzetközi közlekedésben valamivel jobb a helyzet.
Káosz azonban sehol nem jelentkezett, a párizsi Roissy és Orly repülőtereken is teljesen nyugodt a helyzet, miután az utasokat előzetesen, SMS-ben vagy e-mailben tájékoztatják a törlésekről. A sztrájknak egyébként az állami vasúttársaság (SNCF) és a fapados légitársaságok a haszonélvezői, amelyek különjáratokat állítottak forgalomba azokon a vonalakon, ahol az Air France gépei nem közlekednek a héten. A légitársaság vezetősége hétfőn éjszakába nyúlóan tárgyalt a többségi szakszervezet, az SNPL képviselőivel, akik szeptember 22-ig tervezik a munkabeszüntetést.
"Még nem látható a kiút, de folytatjuk a tárgyalást. Ajánlatokat teszünk" - mondta kedden Frédéric Gagey, az Air France vezetője. A pilótákat az Air France fapados légitársasága, a Transavia fejlesztése aggasztja, ugyanis a nemzeti légitársaság gépeket tervez átadni a fapados cégnek, ahol a pilótákat kedvezőtlenebb szerződéssel foglalkoztatják. Az Air France elnöke azt javasolja, hogy a tervezett 37 helyett egyelőre csak 30 gép kerüljön át a Transavia franciaországi leányvállalatához, de a korlátozás csak 2019-ig lenne érvényben.
Ezt a szakszervezetek elutasították, mert a francia korlátozás szerintük felgyorsítaná a Transavia más európai országokban bejegyzett fapados cégeinek fejlesztését, ahol a gépekkel átkerülő pilótáknak rosszabb feltételek mellett kellene dolgozniuk, mint az Air France-nál. Az Air France jövőre jelentős fejlesztéseket tervez a fapados légitársaságnál, új járatok és bázisok nyitásával, ahol helyi szerződések alapján kívánják a pilótákat foglalkoztatni. A légitársaság saját adatai szerint az Air France-nál dolgozó pilóták 40 százalékkal többet keresnek (évente bruttó 75 ezer és 250 ezer euró között a beosztástól függően,) mint a Transavia, illetve európai légitársaságok pilótái, ahol 87 ezer és 180 ezer euró között mozog a bruttó éves fizetés. (MTI)