Magyar szaktudás teszi biztonságosabbá a nemzetközi szállítmányozást
A fuvarozóknak nem kell többé hosszú kerülőútvonalakat keresniük túlméretes közúti szállítmányaik számára Ausztria és Szlovénia között. Ugyanis sikerrel fejeződött be a Közép-Európa leghosszabb közúti alagútjai között számon tartott Karavankák alagút háromdimenziós térképének elkészítése. A legkorszerűbb térinformatikai eszközök alkalmazásával elkészített térkép – szelvényekre bontva - az alagút teljes, 8 kilométeres hosszában pontosan rögzíti annak keresztmetszetét. Ez az alagút üzemeltetőjének segít annak megállapít& aacute;sában, hogy pontosan milyen határig adhat áthajtási engedélyt a túlméretes közúti szerelvényeknek. Mindez azért nagyon lényeges, mert az ausztriai Villachot a szlovéniai Ljubjanával összekötő autópálya fontos nemzetközi tranzitútvonal, amelyet naponta több ezer gépjármű, köztük számos teherautó használ. Pontos térkép híján eddig előfordulhatott, hogy egy fuvarozó feleslegesen tett meg kényszerű kitérőt, vagy akár ellenkezőleg, a szállítmány elakadása okozott komoly torlódást.
A háromdimenziós alagúttérkép elkészítésébe - az Európa vezető geodéziai és geoinformatikai vállalataként jegyzett - Geodézia Zrt. a szlovén DFG Consulting alvállalkozójaként kapcsolódhatott be. A magyar társaság szakemberei a projekt eredményeit először a 2015. május 25-29. között Lisszabonban megrendezett Geospatial World Forum című nemzetközi konferencián mutatták be a világ minden tájáról érkezett szakmai közvélemény számára.
„2014-ben kaptuk meg a megbízást a munka elvégzésére, amelynek köszönhetően Ausztria és Szlovénia között költséghatékonyabbá és biztonságosabbá vált a közúti szállítmányozás. Munkánkat a legkorszerűbb mobil távérzékelési technológiák segítették, például a felmérés során használt mobil lézerszkenner másodpercenként 1,1 millió térbeli adat rögzítését tette lehetővé” – mondta el előadásában Csörgits Péter, a Geodézia Zrt. főmérnöke.
A térinformatika, avagy Geographic Information System (GIS) technológia sokoldalúságának alátámasztására a Geodézia szakértője egy magyarországi vasúti pályaudvar kábelrendszer feltérképezését, valamint egy autópálya vízelvezető rendszerének, benne a burkolat oldalirányú lejtésének vizsgálatát célzó projektet is bemutatott előadásában. Egyúttal arra is felhívta a figyelmet, hogy a térinformatika nemcsak pontosabb méréseket tesz lehetővé, de gyorsítja a feladatok elvégezését is. Így a mérési munkálatok a korábbiaknál sokkal rövidebb ideig szakítják meg a normál üzemmenetet az egyes helyszíneken.
A Geospatial World Forum az egyik legnevesebb nemzetközi térinformatikai konferencia és kiállítás, amelyre a szakmai cégek, a tudományos élet, valamint számos állam szakapparátusának képviselői is ellátogattak összesen több mint 100 országból. Az idén Lisszabonban megrendezett ötnapos szakmai esemény legfontosabb célja a térinformatikai projektek gyakorlati megvalósításával kapcsolatos szakmai és szakpolitikai kérdések megvitatása, valamint a nemzetközi szinten is jelentős újdonságot felvonultató sikerprojektek bemutatása volt. A konferenciát kísérő szakkiállításon több tucat világszerte ismert technológia-gyártó és forgalmazó cég mutatta be újdonságait a szakmai közvéleménynek. „Nagy megtiszteltetés volt számunkra, hogy sikereinkről és tudásunkról egy nemzetközi szinten is széles körben elismert rendezvényen adhattunk számot. Egyúttal az eseményen való szereplés visszaigazolást adott arról, hogy társaságunk a legnagyobb európai geodéziai és geoinformatikai vállalataként a nemzetközi piacon is eredményesen szállhat a versenybe a térinformatikai projektek megvalósításának elnyeréséért” – tette hozzá a Geodézia Zrt. főmérnöke.