A Bz motorkocsi a magyarországi vasúti mellékvonali közlekedés egyik fő típusa
A csehszlovák gyártású motorvonatból a MÁV 1976 és 1986 között 205-öt rendelt, majd a 90-es években 30 mellékkocsit motorkocsira alakítottak át, további 23-at az akkor működő InterPici szolgáltatáshoz alakítottak ki. A MÁV korábban így összesen 260 Bz motorkocsival rendelkezett, eddig 24-et selejteztek le. A motorkocsikhoz kétféle mellékkocsi is tartozik, ezekből összesen 169 van a MÁV állományában.
A vasúttársaság tájékoztatása szerint a motorkocsik 80-85 százaléka üzemképes, azok rendelkezésre állnak. Közölték azt is: nincs konkrét időpont a Bz motorvonatok leselejtezésére a MÁV-nál, a járművek forgalomból való kivonása várhatóan 15 éves átmeneti időszak alatt történik meg.
Az MTI azok után kereste meg a MÁV-ot, hogy a vasárnap reggeli, Aszód és Balassagyarmat között történt vonatbalesetben mindkét motorkocsi Bz típusú volt. Eredetileg a motorvonatokat Skoda motorokkal szerelték, de azokat a gazdaságtalan üzemelés miatt többször is cserélték, jelenleg az összes típusban egy 310 lóerős, Euro 2-es károsanyag-kibocsátású 1250 Nm nyomatékú MAN dízelmotor van, ennek teljesítménye, nyomatéka és üzemkészsége is megfelelő a járműtípushoz.
A könnyű acélszerkezetű járműveken egytengelyes forgóváz van, egy motorkocsi legfeljebb két mellékkocsi vontatására alkalmas, ugyanakkor a vezérlés lehetőséget ad két motorkocsi egy vezetőállásról történő vezérlésére is. A gyári 6 hengeres, fekvő, soros Skoda motorral a motorkocsi végsebessége óránként 70 kilométer volt, a 12 literes, szintén 6 hengeres, turbófeltöltésű dízelüzemű MAN motorokkal jelenleg az engedélyezett sebessége 80 kilométer óránként.
A kocsiban 44 ülő és 50 állóhely található. Vasárnap reggel frontálisan összeütközött két Bz személyvonat az Aszód-Balassagyarmat vonalon, 21 ember megsérült. A vizsgálatok szerint az egyik vonat nem várta be az állomáson a szembejövő szerelvényt. A rendőrség tömegszerencsétlenséget okozó vasúti közlekedés gondatlan veszélyeztetése miatt nyomozást rendelt el.