Rákaptak a magyarok a tartós fogyasztási cikkekre
A márciusi adat a várakozásoknak megfelelő, igaz, a dinamikát tekintve némi visszaesést jelent a februári 6,5 százalékos növekedéshez képest. Ugyanakkor jelentősen meghaladja a januári 1,7 százalékos bővülést. A munkanaphatásról megtisztított friss adatok azt mutatják, hogy márciusban 4,2 százalékos volt a forgalomnövekedés, ami a húsvéthatással magyarázható.
“A tisztított adat azért alacsonyabb, mert a húsvét az minden évben forgalomnövelő tényező, ám az idén márciusban volt a húsvét, tavaly pedig áprilisban, ez magyarázhatja az eltérést. Kérdés, hogy áprilisban milyen adatok születnek, könnyen előfordulhat, hogy fordított lesz a helyzet. Azaz a tisztított adat viszonylag magas, a nyers adat pedig valamivel alacsonyabb lehet” - mondta a szakember.
Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője szerint a márciusi növekedésben főszerepe volt a tartós fogyasztási cikkeknek, például a háztartási gépeknek, a nem élelmiszerek csoportjában ugyanis az 5,5 százalékos bővüléssel szemben 7,6 százalékos volt a többlet. Az élelmiszerek forgalma 1,9 százalékkal, az üzemanyagoké pedig 5 százalékkal nőtt márciusban. A kiskereskedelmi forgalom növekedését elsősorban a reálbérek kiemelkedő, 6 százalékos emelkedése hajtja.
Ez lehetővé teszi azt is a háztartások számára, hogy a korábban elhalasztott vásárlásaikat bepótolják, ez látszik a tartós fogyasztási cikkek forgalmának jelentős emelkedésén is. Németh Dávid szerint márciusban is folytatódott az a trend, amely szerint a háztartások folyamatosan közelebb kerülnek ahhoz a fogyasztási szinthez, amelyre valóban képesek. A fogyasztás tehát közeledik a jövedelemtermelő képességhez - tette hozzá Németh Dávid. A szakértő szerint az idén éves átlagban 5-6 százalék közötti bővülés várható a kiskereskedelmi forgalomban.