Sikeres évet zárt a Zwack Unicum
A 225 éves jubileumhoz méltó, sikeres és eredményes üzleti évet zárt a Zwack Unicum Nyrt.
A magyarországi makrogazdasági környezet összességében továbbra is kedvez. 2015-ben is ntt a GDP (ugyan kisebb mértékben, mint az elz évben), a lakossági fogyasztás növekedése gyorsult (2,6%-ra a 2014-es 1,5%-ról). A fenti pozitív tényezk ellensúlyozták a Népegészségügyi termékadó (NETA) bevezetésének árdrágító hatását. A NETA az égetett szeszesitalok piacán a termékek széles körét érinten került bevezetésre 2015. január 1-vel.
A fent ismertetett – a korábban vártnál lényegesen kedvezbb - piaci folyamatoknak köszönheten Társaságunk árbevétele lényegében az elz éves szinten maradt. Ez azért jelents siker, mert 2014 decemberében – a NETA bevezetése miatt - több kereskedelmi partnerünk az érintett termékekbl 3-5 havi készletet is vásárolt, mely a 15/16-os üzleti évünk els negyedévi értékesítését negatívan befolyásolta. A piackutatási adatok szerint a Zwack növelni tudta piaci részesedését a számára fontos két piaci szegmensben (prémium és minségi) mind volumenben, mind értékben az elmúlt év során.
Az elmúlt két esztend kedvez belföldi folyamatai (fogyasztás növekedése) és cégünk javuló üzleti eredményei lehetvé tették, hogy növeljük invesztícióinkat. A most zárult üzleti évben emelkedtek marketing ráfordításaink valamint jelents beruházásokat hajtottunk végre termel üzemeinkben.
Ezzel együtt is lényegében a tavalyival megegyez adózott eredményt értünk el és továbbra is szilárd a Társaság pénzügyi helyzete.
A magyar szeszesital piac alakulása
A magyarországi adózott égetett szeszesital piac volumene összességében 4,2%-kal csökkent, azonban az egyes árszegmensekben eltér tendenciák voltak megfigyelhetk. A prémium- és a minségi szegmens közel azonos mértékben növekedett (5,7 illetve 6,5%), míg a kommersz szegmens jelentsen csökkent (-15,3%). A prémium volumen így a teljes piac 1/3-át teszi ki, a minségi termékek részaránya 25%. A jelents mennyiségi csökkenés ellenére még mindig a kommersz szegmens a legnagyobb volumen (a teljes piac 42%-a). A prémium termékek forgalma közel azonos mértékben növekedett a kiskereskedelemben és a vendéglátásban (+5,5% illetve +6%). A minségi termékek növekedése a kiskereskedelmi üzletekben lényegesen dinamikusabb volt (+8,4%), mint a gasztronómiában (+1,9%). A prémium piacon belül az átlagnál (+5,7%) jobban teljesítettek a pálinkák (+14,7%) a keserk (+11%) és a ginek (+6,6%). Növekedés volt megfigyelhet továbbá a brandyk (+4,4%) és a rumok (+2,5%) körében, a többi alkategória (likr, vodka, whisky) értékesített mennyisége azonban csökkent.
Marketing tevékenység
Cégünk eredményességének legfontosabb alappillérei az ers márkák. Ezért mindig kiemelt figyelmet szentelünk annak, hogy meghatározó termékeink kell szint marketing támogatást kapjanak. A marketing eszköztárunk részei a tradicionális eljárások, de minden évben keressük és alkalmazzuk az új megoldásokat is.
Az Unicum – az immár 225 éves vezet prémium égetett szeszesital márka – új reklámfilmmel jelent meg, mely hamar népszervé vált a fogyasztók körében. Az ers média jelenlét mellett mind a gasztronómiában (fesztiválok, eladáshelyi promóciók) mind a kiskereskedelemben (karácsonyi és 225 éves egyedi csomagolások) sokszor és sokféle módon értük el fogyasztóinkat. Ezen túlmenen egyre több színvonalas esemény helyszíne a Zwack Múzeum és Látogatóközpont is.
Fütyüls termékek designja megújult 2015 nyarán. Emellett az Epres Rozé bevezetésével valamint a 0,2 l-es kiszereléssel bvítettük a márka kínálatát.
A St. Hubertus folytatta kétszámjegy volumen-növekedését, melyben nagy szerepet játszott az Erdei Bogyós változat szi piacra kerülése. Az elmúlt évek eredményei bizonyítják, hogy jó úton járunk a márka megújításával.
A Diageo portfolió fontos része cégünk termékpalettájának. A Diageo is fontos piacként kezeli Magyarországot, ennek megfelelen jelentsen tudtuk növelni a három f márka (Johnnie Walker, Baileys, Captain Morgan) marketing támogatását.
Pénzügyi beszámoló
A belföldi értékesítés nettó árbevétele 2,2%-kal (250 millió Ft-tal) kisebb az elz évinél (11.033 millió Ft szemben a tavalyi 11.283 millió Ft-tal). A IV. negyedéves belföldi nettó árbevétel jelentsen (57,4%-kal; 534 millió Ft-tal) meghaladta a 2015. január-márciusi értéket. Ez elssorban annak köszönhet, hogy a mostani idszakban normál szint értékesítés volt megfigyelhet. Az elz év hasonló idszakában a 2015. januári népegészségügyi termékadó (NETA) bevezetése miatt rendkívül alacsony értékesítés történt, mivel a kereskedelmi partnereink többsége jelents elrehozott vásárlásokat eszközölt 2014. decemberében.
Emellett 2016ban a húsvét márciusban volt, így az ehhez kapcsolódó forgalom is ebben a negyedévben csapódott le. A belföldi értékesítésen belül a saját termelés termékek halmozott (teljes éves) nettó árbevétele 2,6%kal csökkent a bázishoz képest. A belföldi prémium árbevétel 1,2%-kal növekedett, míg a minségi termékek nettó árbevétele 11,9%-kal csökkent. Ez utóbbi a kereskedelmi készletek csökkenésére vezethet vissza.
A forgalmazott termékek nettó árbevétele 0,8%-kal kisebb a bázisnál, melyen belül a Diageo portfolió árbevétele 4,3%-kal csökkent, míg az egyéb forgalmazott termékek árbevétele 6,0%-kal növekedett. Az export árbevétel 1.425 millió Ft, amely 5,8%-kal kisebb a tavalyi értéknél (-88 millió Ft). Az elmaradás nagy része Kínának köszönhet, ahova tavaly értékesítettünk egy nagyobb szállítmányt, melyre idén nem került sor. A fókusz piacok közül Olaszország kimagaslóan teljesít, Németország megismételte tavalyi eredményeit, míg Szlovákiában és Romániában csökkenés tapasztalható a tavalyi évhez képest. Az anyagköltségek és anyagjelleg ráfordítások 6,6%-os (-372 millió Ft) csökkenése elssorban a volumenváltozás következménye. A bruttó fedezeti hányad 1,8 százalékponttal javult (55,6%-ról 57,4%-ra), fként a magasabb értékesítési árak miatt. A személyi jelleg ráfordítások 69 millió Ft-tal (2,6%-kal) csökkentek. A Társaság 2015. június 25-i közgylése 1200 Ft-os részvényenkénti osztalék kifizetésérl határozott. Az IFRS szerint a likvidációs elsbbségi részvényekre fizetett osztalék személyi jelleg ráfordítás, így az alacsonyabb osztalék 45 millió Ft-tal csökkentette a személyi jelleg ráfordítások összegét. Nagyrészt ez okozta a bázishoz képest a költségcsökkenést. Az egyéb mködési ráfordítások 371 millió Ft-os (15,7%) növekedését fként a nagyobb marketing kiadások okozták. Az Unicum (belföldön és Olaszországban), a St. Hubertus és a Diageo márkák költése emelkedett a tavalyi évhez képest. Az egyéb mködési bevételek 172 millió Ft-tal (27,9%-kal) emelkedtek. A növekedésbl 150 millió Ft a magasabb marketing költségtérítésbl származik (a forgalmazott márkák tulajdonosai növelték marketing ráfordításaikat a bázishoz képest). A nettó pénzügyi eredmény 10 millió Ft-tal (42,4%-kal) csökkent. Az aktuális betéti kamatszint lényegesen alacsonyabb az egy évvel ezelttinél. Emellett a Társaság 2014 júliusában 5 milliárd Ft osztalékot fizetett. Az elz üzleti év els negyedévében így lényegesen nagyobb volt a pénzeszközök állománya, mint az idei év els negyedévében. A Társaság Nemzetközi Pénzügyi Jelentési Szabványok (IFRS) szerinti adózott eredménye 1.694 millió Ft, mely 1,2%-kal alacsonyabb a bázisnál (1.714 millió Ft).
Kilátások a 2016-2017-es üzleti évre
A következ üzleti éves terv összeállításakor a belföldi fogyasztás további enyhe növekedésébl indultunk ki. Ebbl adódóan 3-4%-os árbevétel emelkedést terveztünk, melyet lényegében a nagyobb értékesítési volumen révén szeretnénk elérni.
Az export értékesítésben továbbra is az Unicumra és az Unicum Szilvára fókuszálunk. Az elmúlt évek pozitív olaszországi tapasztalataiból kiindulva 2016-ban Németországban vezetjük be az Unicum Szilvát. Összességében az eddigi szerves fejldést kívánjuk folytatni a jövben is és ennek révén szeretnénk növelni az export részesedését az árbevételből.
A költségek tekintetében régi és új kihívásokkal is szembe kell néznünk. Az éves terv készítésekor a 2015-ösnél gyengébb Ft árfolyammal számoltunk, így a termékönköltségek növekedésére számítunk. Mivel a nemzetközi márkák erteljesebben fókuszálnak a magyar szeszesital piacra, így a versenytársaink részérl a korábbiaknál is erteljesebb marketing aktivitás várható. Ezért nekünk is lépést kell tartanunk a fogyasztókért folyó versenyben, tehát a marketing költségek terén is emelkedés várható. Az elmúlt évben Társaságunk is szembesült a munkaer-piaci változásokkal. Egyre nehezebb szakképzett munkaert találni illetve többet kell tenni a jó szakemberek megtartásáért. Így az üzleti év elején bérfejlesztést hajtottunk végre.
A fentieknél is jelentsebb és egyelre megbecsülhetetlen hatású lehet a szeszesital piacra és Társaságunkra is a várható törvényi változások hatása.
Mindezeket figyelembe véve egy konzervatív, a fenti kockázatokat figyelembe vev, de ezen rizikók bekövetkezése esetén is teljesíthet – 1,5 milliárd Ft-os adózott eredményt tartalmazó - üzleti tervet állított össze a menedzsment.
További közgylési döntések
A Közgylés elfogadta a 2015-2016-os üzleti évrl és a 2016-2017-es tervekrl szóló beszámolót, az Igazgatóság, a Felügyel Bizottság és a könyvvizsgáló jelentését. Jóváhagyta a 2015-2016-os mérleget és döntött az eredmény felosztásáról. A tulajdonosi kör elismerését fejezte ki a menedzsmentnek és a Társaság összes munkatársának éves tevékenységéért.
A Közgylés elfogadta az Igazgatóság javaslatát: A Társaság 1 729 750 eFt osztalékot fizet, mely a névértékre vetítve 85%-os osztalék-szintet jelent. Az osztalék részvényarányos kifizetése 2016. július 21-én kezddik.
A Közgylés elfogadta Mag. Karin Trimmel asszony és Zeisler Gábor úr felügyel bizottsági és audit bizottsági taggá választását.
A Közgylés megemlékezett dr. Rudolf Kobatsch úrról, a Társaság Felügyel Bizottságának elnökhelyettesérl, aki idén márciusban váratlanul elhunyt. Dr. Kobatsch cégünk megalakulásánál és azóta is folyamatosan aktív és meghatározó szerepet játszott a Társaság vezetésében. Hosszú idn át az Igazgatóságban, majd az utóbbi idben a Felügyel Bizottságban és az Audit Bizottság elnökeként dolgozott a Zwack Unicum Nyrt. érdekében. Áldozatos munkája, gazdag üzleti és vezeti tapasztalatai jelents mértékben hozzájárultak a Társaság sikereihez.
A Közgylés köszönetet mondott dr. Geiszl György úrnak a Felügyel Bizottság és az Audit Bizottság leköszönt tagjának a Társaság érdekében kifejtett munkájáért.