Lezárul a a magyar szőlő-bor ágazati stratégia társadalmi vitája

A magyar szőlő-bor ágazati stratégia széles körű társadalmi vitája szeptember 1-jén zárul, az egyeztetésnek már több kézzelfogható eredménye is van, a legtöbb hozzászóló az ágazati oktatás korszerűsítését és megreformálását, a gyakorlatorientált képzés erősítését szorgalmazta - mondta a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) elnöke, Légli Ottó szerdán Budapesten egy nyilvános szakmai egyeztetésen.

Lezárul a a magyar szőlő-bor ágazati stratégia társadalmi vitája

A HNT mint szakmaközi szervezet és köztestület a Földművelésügyi Minisztériummal kötött megállapodás alapján  vállalkozott arra, hogy megalkotja a szőlő-bor ágazat stratégiáját. A HNT elnöke hangsúlyozta a nyitottság fontosságát a stratégia megalkotásánál, véleménye szerint a különböző szakmai vélemények megismerése lehet az ágazat további fejlődésének, fejlesztésének alapja.
    

Gál Péter, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára arra hívta fel a figyelmet, hogy a magyar borászat elmúlt 20-25 éves fejlődése folytatódhat, ha az ágazat szereplői együtt határozzák meg a feladatokat, és ez lesz az alapja a készülő ágazati stratégiának. Megjegyezte, hogy az ágazat világviszonylatban sem nagy, a magyar szőlő-bor ágazat sikerének kulcsa ezért mint fogalmazott mindenképpen az összefogás. Szükségesnek nevezte, hogy az ágazat öngondoskodása és önszabályozása az eddiginél magasabb színvonalú legyen.
   
Brazsil Dávid, a HNT főtitkárának ismertetése szerint a stratégia négy nagyobb területet fedne le, az önszerveződés (öngondoskodás), a termelés hatékony megszervezése, a piaci pozíciók javítása, valamint az ágazati oktatás, kutatás és az uniós kapcsolatok fejlesztése.
   
A javasolt célok és feladatok között szerepel a vertikális koordináció, az integráció és piacépítés, az ágazat pénzügyi fenntarthatóságának biztosítása, a termőterületek csökkenésének megállítása, valamint a hiteles minőség szavatolása, a piacilag átgondolt eredetvédelmi rendszer megalkotása, továbbá a közösségi bormarketing operatív programjának és szervezeti rendszerének kialakítása.
   
A kerekasztal-beszélgetésen részt vevők egyetértettek abban, hogy fontos az egységes ágazati szemlélet megteremtése, Zilai Zoltán, a Magyar Bor Akadémia elnöke ugyanakkor az ágazaton belüli tagolt érdekrendszerre is felhívta a figyelmet.
   

Árvay Angelika, a Junibor Fiatal Borászok Egyesületének alelnöke arról beszélt, hogy a fiatalok számára fontos a tervezhető jövő, ezért a megfelelő szakképzés mellett érvelt, mert csak így biztosítható az ágazat jövője.
   
Török András, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) gasztronómiáért és bormarketingért felelős igazgatója megerősítette, hogy az ügynökségnél rövidesen elkészítik a középtávú bormarketing-koncepciót.
   

A sajtónyilvános kerekasztalon Wille-Baumkauff Márta, a Vindependent Független Szőlő- és Bortermelők Országos Szövetsége elnöke azt vetette fel, hogy a szőlő-bor ágazat munkaerő-helyzetének javítását a közmunkaprogram megreformálásával kellene segíteni.

Megkezdődtek a Balatonfüredi Borhetek

Megkezdődtek a Balatonfüredi Borhetek, huszonnégy napon át huszonnégy borász és számos program várja az érdeklődőket a Tagore sétányon.
2021. 08. 07. 18:00
Megosztás:

Hibás jelölésű borra figyelmeztet a Nébih

Hibásan tüntették fel a termőhelyet és az előállítási módot a 2019-es Juhász Muscat Ottonel félédes, fehér, oltalom alatt álló földrajzi jelzésű borok egyes tételein, ezért a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) arra kéri a vásárlókat, hogy ne fogyasszák el azokat - olvasható a Nébih honlapján.
2021. 07. 15. 06:30
Megosztás:

Új arculatot kapott az Egri borvidék

Sokan emlegetik úgy 2021-et, mint a megújulás évét. Az Egri borvidékre ez különösen igaz, hiszen idén új arculattal lép a borkedvelők és a szakma elé. Az egyszerre modern és klasszikus dizájn mostantól egységesen képviseli a borvidék közösségét.
2021. 07. 15. 05:30
Megosztás:

Újraindulnak a Borszerdák a Magyar Nemzeti Galériában

Kiállítások, tárlatvezetések és előadások mellett koncertekkel és borkóstolókkal várja a látogatókat július 7-től szerda esténként a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) Borszerda programsorozata.
2021. 06. 27. 16:30
Megosztás:

Így alakul Magyarország borkereskedelme - ábrán mutatjuk

Borbehozatal; borkivitel (hektoliter)
2021. 06. 27. 06:30
Megosztás:

Kihirdették A Magyar Tudományos Akadémia Bora pályázat idei nyerteseit

Tizennyolc borvidék tételei versenyeztek idén A Magyar Tudományos Akadémia Bora pályázat nyolc kategóriájában, melyek győzteseit pénteken hirdették ki a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) székházában.
2021. 06. 27. 00:30
Megosztás:

Az új szabályozás egyszerűsíti a borágazat adminisztrációját

Az új szabályozás a borágazat adminisztrációját csökkenti és egyszerűsíti - hangsúlyozta Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium (AM) agrárpiacért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten, a 3. BorÉRT Borturisztikai Konferencia, Kiállítás és Vásár rendezvényen.
2021. 06. 25. 03:00
Megosztás:

Később is benyújthatók a borászati beruházások kifizetési kérelmei

A koronavírus-járvány kapcsán bevezetett szigorú intézkedések miatt más nehézségek mellett a borászati gépek, technológiai berendezések szállítása is több esetben csúszott, ezért az Agrárminisztérium egy újabb, későbbi időszakot is kijelölt a borászok számára kifizetési kérelmeik benyújtására - közölte az Agrárminisztérium hétfőn.
2021. 06. 07. 23:30
Megosztás:

Idén is megrendezik a BorÉRT borturisztikai rendezvényt

Idén június 24-én kezdődik a BorÉRT Borturisztikai Konferencia, Kiállítás és Vásár Budapesten, a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban - közölték a szervezők az MTI-vel.
2021. 06. 06. 09:00
Megosztás:

8,5 milliárdnyi forrást nyertek a magyar borászok

A magyar borászok bíznak a jövőben, a sikeres újraindulásban, amit jelez, hogy új borászati gépek, technológiai berendezések beszerzéséhez sokan nyújtottak be pályázatot tavaly és több mint 8,5 milliárd forintnyit jóvá is hagytak ezekből az igényekből - mondta az agrárminiszter pénteken, Etyeken, a Borászok Borásza 2021 díjátadó ünnepségén.
2021. 06. 06. 01:00
Megosztás:

Saját emojit kaphat a rozébor

Saját emojit kér a rozénak az észak-olaszországi rozébor készítőinek egyesülete az amerikai Unicode konzorciumtól.
2021. 06. 02. 01:30
Megosztás:

Bemutatták Debrecen borait

Az idén 14 borvidék 121 pincészetének 235 bora versengett a Debrecen város bora 2021 címért, a győztes hét bort pénteken sajtótájékoztatón mutatták be.
2021. 05. 28. 21:00
Megosztás:

Borexport Akadémia képzést indít az Agrármarketing Centrum

A magyar borászok külpiaci tevékenységének segítésére Borexport Akadémia elnevezéssel ingyenes képzést indít az Agrármarketing Centrum, az öt hetes online workshop sorozat május 27-én indul - közölte az Agrármarketing Centrum csütörtökön az MTI-vel.
2021. 05. 21. 11:00
Megosztás:

Nem érte jelentős fagykár a szőlőt

Az Eszterházy Károly Egyetem vizsgálata szerint a szőlőültetvényeket a fagy nem károsította jelentősen, terméskiesés nem várható - közölte az intézmény az MTI-vel pénteken.
2021. 04. 18. 11:00
Megosztás:

Kínára céloz a magyar borászat

A jövőben intenzívebbé válhatnak a kínai kapcsolatok a Schieber Pincészetnél, miután a szekszárdi borászat a legutóbbi Asia Wine Trophy-n két arany- és egy ezüstérmet is nyert boraival. A hazai borászatok közül több már jelenleg is szállít Kínába, a több európai országba exportáló Schieber Pincészet borászati szakkiállításon szerzett elismerések révén ehhez a körhöz csatlakozhat.
2021. 04. 14. 18:00
Megosztás:

Megjelent a TokajKalauz negyedik kiadása

Megjelent a TokajKalauz eddigi legátfogóbb, negyedik kiadása; a kétnyelvű kötet a teljesség igényével mutatja be a történelmi borvidék látnivalóit és programjait a legizgalmasabbnak értékelt pincéktől, a helyi gasztronómián, rendezvényeken és a legszebb kirándulóhelyeken át a legjobbnak ítélt szálláshelyekig.
2021. 04. 10. 19:30
Megosztás:

Egyre nagyobb szeletet hasít a Lidl a magyar borexportból

2020-ban 28,5 millió magyar palackos bort értékesített a Lidl Magyarország, ami jelentős, 21 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest. A vállalat itthon és a külpiacokon egyaránt rekordot döntött, utóbbi esetében már 6,3 milliárd forint értékben adott el hazai borokat, ami a teljes magyar palackos borexport 33 százalékát jelenti, vagyis az áruházlánc ezzel megerősítette legnagyobb hazai borexportőr pozícióját. A Lidl célja a hazai borászatok támogatása, exporttevékenységük és külpiaci lehetőségeik elősegítése.
2021. 03. 29. 17:00
Megosztás:

Fertőtlenítőszer készülhet a maradék olasz borokból

Százötven millió liter bor maradt az olasz bortermelők nyakán tavaly a járványvédelmi korlátozások okán bezárt éttermekben és bárokban kiesett fogyasztás miatt. A készletből fertőtlenítőszert készítenének egy javaslat szerint.
2021. 03. 14. 16:00
Megosztás:

Idén se kedvez az időjárás a magyar bortermelőknek

Teljes egészében mediterrán körülmények várnak a magyar bortermelőkre a 21. század végére, a borászok dolgát azonban az extrém időjárási jelenségek gyakoriságának növekedése is nehezíti - figyelmeztet Buzási Attila regionális és környezetgazdász, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem adjunktusa.
2021. 03. 11. 06:00
Megosztás:

Megváltoztatta a vírus a borturizmust

A szabadba és az online térbe helyezte át a borturizmus eseményeit a koronavírus okozta járványhelyzet, amely tartós trendnek bizonyulhat – véli Schieber Anita, a Schieber Pincészet tulajdonosa és vezetője. A kirándulással, gasztronómiai élményekkel és programokkal egybekötött borkóstolók új, egyre terjedő koncepciót jelentenek a borturizmusban, amely így kinőhet a pinceesemények által dominált korszakából. 2020 így is jelentős veszteségeket hozott az ágazatnak, az új ötletek azonban sikeresek és a jövőben új vendégkört vonhatnak be a borturizmusba.
2021. 02. 09. 13:30
Megosztás: