Az adventi időszakban is: almát vegyenek!
Az alma promóciós kampányban hét áruházlánc – az ALDI, az Auchan, a CBA, a Lidl, a METRO, a SPAR és a TESCO – vett részt. Az áruházláncok üzleteiben hét héten át, 2016. október 27-től december 10-ig kóstoltatták a minőségi, finom hazai almákat. Fontos, hogy a fogyasztók friss és jó minőségű hazai almát tudjanak vásárolni; a széles körű áruházlánci kóstoltatással pedig a hazánkban termesztett fő almafajtákat is megismerhették. A zöldségek és gyümölcsök, így az alma fogyasztása mind hazánkban, mind más országokban visszaesőben van, ami sajnálatos, hiszen az egészséges élet egyik alapfeltétele a vitaminokban, ásványi anyagokban, rostokban gazdag, kiegyensúlyozott táplálkozás. Ezért is fontos a fogyasztást ösztönző kampány.
Hazánk adottságai kiválóak a jó minőségű mezőgazdasági termékek előállításához, azonban a magyar gazdáknak minden évben az import áruk egyre nagyobb nyomásával kell szembesülniük – fogalmaz a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A hazai éves fejenkénti almafogyasztás néhány évtizede még közelítette a 30 kg-ot, ez napjainkra 15 kg/fő/évre csökkent. A kamara elkötelezett ennek növelésében, hiszen a mintegy 27 ezer hektáron termesztett alma hazánk legjelentősebb gyümölcse. A köztestület ezért is köszönetét fejezi ki a kampányban résztvevőknek, hiszen kiemelten fontosnak tartja, hogy a hazai termelésű, kiváló minőségű áruk eljussanak a fogyasztókhoz, a vásárlók tudatosan keressék azokat.
A magyar almatermelés jövője elsősorban az összefogáson múlik, amiben termelőknek, kereskedőknek, szakmai szervezeteknek, állami szereplőknek és a fogyasztóknak is megvan a maga szerepe – fogalmaz a Földművelésügyi Minisztérium. Ennek során fontos, hogy közös célokat tudjunk elfogadni, és azok elérése érdekében mindenki megtegye, ami rajta múlik. Kezdve a legegyszerűbben, hogy fogyasztóként együnk minél több almát, javítva egészségünket és egy kicsit hozzájárulva a termelők jövedelméhez is. Erre az ünnepek közeledtével mindenkinek lesz módja azzal, hogy a karácsonyi menü összeállítása során is találjunk alkalmat az alma fogyasztására – hangsúlyozza a tárca.
Az Agrármarketing Centrum az áruházi kóstoltatások mellett a Nyugdíjas Expón valamint az Újbor és Sajtfesztiválon, továbbá több kisebb vidéki rendezvényen is népszerűsítette az almafogyasztást. A kampány során az áruházakkal közösen közel 6 tonna alma fogyott, de a közvetlen fogyasztói elérések mellett médiakampánnyal is népszerűsítették az akciót. A kampány sikerét mutatja, hogy a fogyasztók kedvezően fogadták a promóciót, és sokan ennek hatására döntöttek arról, hogy ízletes, hazai alma is kerül a bevásárlókosárba.
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal ellenőrei a téli hónapokban kiemelten ellenőrzik az almaforgalmazás teljes vertikumát. A vizsgálatok a minőségre, a jelölésre, a nyomon követhetőségre és az élelmiszerbiztonsági követelmények betartására egyaránt kitérnek. Eddig több mint 200 forgalmazónál csaknem 350 tétel vizsgálatára került sor, mintegy 27,5 tonna almával volt probléma és 800 ezer forint bírságot szabtak ki az ellenőrök. Az adatokból látszik, hogy a kereskedőknek nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a helyes jelölésre és a gondos árukezelésre.
A FruitVeB örömmel vett részt a nagyszabású kampányban, mert céljaival összhangban elkötelezett a hazai termékek népszerűsítésében, az egészséges táplálkozás terjesztésében. Mint fogalmaznak, sikeresnek tekintik a kampányt azért is, mert a vásárlók egyre nagyobb hányada célzottan keresi az egyes almafajtákat, mivel megismerte azok jellemző tulajdonságait és felhasználásuk gazdag tárházát. A kampány sikerét mutatja, hogy egyre többen keresik az almát különféle feldolgozott formában is, növekszik a szárítmányok, levek és almával készült ételkülönlegességek iránti igény is. A karácsonyi ünnepek közeledtével remélik, hogy az alma mellett egyre több olyan friss és feldolgozott hazai zöldség és gyümölcs kerül az ünnepi asztalra, melyet a termelők gondos munkával, hozzáértéssel állítottak elő annak érdekében, hogy minden család asztalára egészséges és tápláló étel kerüljön.
Az ALDI Magyarország áruházaiban sikerrel zárult a promóció: vásárlóiknak már augusztustól magas minőségű, kizárólag magyar termékeket kínáltak. A korai almafajták (Early Golden, Gala) kerültek először a boltok polcaira, majd a választék a Jonatánnal, Idareddel, Jonagolddal és Starkinggal egészült ki. A kampány első hétvégéjén hét áruházban tartottak kóstoltatást, ahol vásárlóik megízlelhették a Goldent, Jonagoldot és Idaredet. Általánosságban elmondható, hogy a vásárlók elsősorban a piros almafajtákat keresték, abból is az édesebbet, de az ALDI-nál a Goldenből is nagy mennyiség fogyott.
Az Auchan számára kiemelten fontos, hogy vásárlói egész évben kiváló magyar almafajták közül választhassanak áruházaiban. A hazai beszállítókat, így kistermelőket és regionális szállítókat is kiemelt partnereiknek tekintik. Örömmel vették, hogy csatlakozhatnak az idei kampányhoz, és a 2017-2020-as kereskedelmi stratégiájukban is fontos szerepet szánnak e termékek népszerűsítésének. Céljuk, hogy visszahozzák a köztudatba a regionális almafajtákat, és teret adjanak az új, innovatív fejlesztéseknek is.
A CBA fontosnak tartja, hogy hazánk legnagyobb mennyiségben előállított gyümölcse kellő mértékű marketingtámogatást kapjon. A kampány hasznosan tudja szolgálni azt a célt, hogy növeljük a fogyasztói tudatosságot, közösen népszerűsítve a kiváló minőségű magyar almát. Hálózatukban pozitív eredményeket tapasztalnak, folyamatosan nő a magyar alma értékesítési mennyisége. Bisztróik, ételbárjaik pedig gondoskodnak arról, hogy a gyümölcs minél több elkészítési módban álljon a vásárlók rendelkezésére, és ne csak nyers formában fogyasszák azt.
A Lidl áruházakban országszerte hét helyszínen kóstolhattak kiváló minőségű hazai almákat a vásárlók. A kezdeményezés sikerét mutatja, hogy a három nap alatt több mint 600 kg piros almát kóstoltak az érdeklődők. 2016-ban az áruházlánc ez idáig több mint 5 millió kg almát értékesített, mely eredmény a magyar alma kiváló minőségének bizonyítéka.
A METRO hét áruházában zajlott le sikeresen a kóstoltatás, mely nagymértékben támogatta a jelenleg is tartó alma promóciót. A december első három napján zajló akció tudatosította a vásárlókban, hogy érdemes a kiváló minőségű hazai almát választani a sokszor jóval drágább egzotikus gyümölcsökkel szemben. A kóstoltatott almák közül a legsikeresebbnek az Idared és a Jonagold bizonyult. Üdvözölték, hogy az áruházláncok együttes erővel, közösen álltak egy olyan kampány mögé, melynek célja a fogyasztói magatartás tudatos formálása mellett az alma egészségvédő és élettani hatásának hangsúlyozása.
Az idén 25 éves SPAR Magyarország 2016 első 11 hónapjában 6,9 millió kg almát értékesített 46 különböző kiszerelésben és közel egy tucat fajtából. Nagy örömükre szolgál, hogy az értékesített almák 90 százalékban magyar almák. Az idei év tekintetében arra számítanak, hogy a tavaly értékesített mennyiséget elérik. A legnépszerűbb fajta továbbra is az Idared, Golden, Jonagored és a Gala. A SPAR szerint a magyar termelők jó minőségű almát termesztenek, mely a nemzetközi piacon is megállja a helyét.
A Tesco kampányban résztvevő hét áruházában három nap alatt 756 kg magyar almát kóstoltak meg a vásárlók, közel 2500-an. A kóstoltatás hetében nagyon erős forgalmat tapasztaltak, és – mint tájékoztattak – szerencsére egész évre és szezonra igaz, hogy nagyon népszerű a magyar alma náluk. Mint az áruházlánc fogalmaz, szívesen csatlakoznak mind a magyar alma, de más termék népszerűsítéséhez kapcsolódó kampányhoz a jövőben is.