Újra hasít a személyi kölcsön
A személyi kölcsön piacra komoly hatással volt a pénzügyi válság, a termék megszenvedte a gazdasági visszaesést. A legnehezebb évben, 2012-ben a piac korábbi méretének mintegy harmadára, kb. nyolcvanmilliárd forintra zsugorodott. Ez a szint bőven az egészséges szint alatt volt. Ez a könnyen igényelhető, gyors segítséget biztosító hitellehetőség nem járulhatott hozzá a gazdasági növekedéshez, a lakossági fogyasztás dinamizálásához.
Tavaly azonban robbanásszerű növekedés volt tapasztalható, a kihelyezett állomány mérete a válság kezdete óta először lépte át a kétszázmilliárd forintot. A volumennel ellentétes utat jártak be a kamatok, ez az oka, hogy ma a korábbiakhoz képest sokkal kedvezőbb feltételekkel lehet személyi kölcsön szerződést kötni: az öt évvel ezelőtt 26% környéki kamatok közel tíz százalékponttal mérséklődtek. Dr. Rajmonné Veres Ibolya, az OTP Bank Fogyasztási Hitelek Főosztályának igazgatója szerint várhatóan a kihelyezett személyi kölcsönök volumene idén újra eléri a válság előtti szintet.
Ha a szakértői várakozások beigazolódnak, a tavaly előtti 130 milliárdos piac idén év végére akár a duplájára is bővülhet. Ezt a folyamatot támogatja, hogy az átlagos kölcsönösszeg is növekszik. Dr. Rajmonné Veres Ibolya hozzáfűzte: „a személyi kölcsön több szempontból is az egyik leggyorsabban elérhető hiteltermék a piacon. Ennek oka, hogy az emberek többnyire váratlan helyzetben fordulnak a bankjukhoz, pár nap mérlegelést követően. A hitelintézetek pedig ennek megfelelően igyekeznek gyorsítani a folyamaton. Az OTP Banknál például az igénylést követően akár egy órán belül az ügyfél számlájára kerülhet az igényelt összeg.”
Pozitív fejlemény, hogy az ügyfelek egyre inkább utánanéznek az online felületeken található kondícióknak, ajánlatoknak, így pénzügyileg tudatosabban, felkészültebben állnak neki a hitelfelvételnek. Az OTP Bank ügyfelei számára már online ügyintézéssel megoldható a kölcsönigény és a jelenlegi adatok szerint minden tizedik kölcsön-értékesítés kötődik az online csatornákhoz – például online szerződéskötés vagy kedvezménykupon-igénylés útján. Az OTP Bank igazgatója bízik abban, hogy ezt az arányt sikerül az év végéig megduplázni. Az elmúlt években más módon is tudatosabbá váltak az ügyfelek: fontosabbnak tartják például a teljes futamidő alatti fix kamatot, és a változatlan, kiszámítható törlesztőrészleteket.