Duplázott a Stadler: rekord nagyságú rendelésállomány 2016-ban
A rekord rendelés-állománynak része a GYSEV által megrendelt 10 darab harmadik generációs FLIRT motorvonat is, amelyről tavaly szeptemberben írt alá szerződést a vasúttársaság és a Stadler. 2016-ban a vállalatcsoport több mint 400 járművet szállított le a megrendelőinek, amely átlagosan több mint 1 jármű elkészülését jelenti minden egyes nap. A járművekre vonatkozó rendkívül magas érdeklődés mellett a Stadler szerviz üzletága is jelentős mértékben növekedett. Az Egyesült Királyságban, Hollandiában és Németországban aláírt karbantartási szerződések mellett a Stadler Magyarországon a MÁV-START Zrt-vel kötött megállapodást 42 FLIRT vonat karbantartásának támogatására.
A svájci frank és az euró árfolyamplafonjának eltörlését követő 2015-ös „franksokk” rendkívül érzékenyen érintette a Stadlert. A vállalatcsoport mintegy 7000 munkavállalójából 3000 ugyanis a magasabb bérszínvonalú országokban található, az export aránya meghaladja az 50%-ot, a konszolidáció viszont svájci frankban történik. A negatív hatások 2015-ben az árbevétel csökkenését okozták, amelynek ellensúlyozására a Stadler új piacokra történő belépéssel, illetve új termékek bevezetésével válaszolt. A stratégia sikeres volt, ugyanis míg a gazdasági környezet érdemben nem változott, a Stadler 2016-ban már újra erősödni tudott: 2015-ös állományát megduplázva a Stadler összesen 4,9 milliárd svájci frank értékben kapott megrendelést, míg az árbevétel kis mértékben emelkedve az elmúlt évek átlagához igazodva 2,1 milliárd svájci frankot ért el. A három hazai leányvállalat összesített árbevétele a 2015-ös 21 milliárd forintról 25 milliárdra nőtt. A Stadler vállalatcsalád az elmúlt évben két új taggal is bővült, Chemnitzben a németországi tevékenységet támogató mérnökirodát, míg Lengyelországban a Solaris Bus & Coach vállalattal közösen Solaris Tram néven egy vegyesvállalatot hozott létre a cégcsoport.
A vasúti járművek világpiaca folyamatosan növekszik, elsősorban a közösségi közlekedés népességnövekedésből fakadó kapacitáshiányának, illetve az elöregedő vasúti infrastruktúrának és gördülőállománynak köszönhetően. Ugyanakkor a vasúti járműgyártók közötti verseny is egyre élesedik, miközben a kínai piaci szereplők térnyerése is jelentős versenyképességi kihívásokat támaszt. A Stadler az élénkülő versenyre innovatív megoldásokkal és új termékek fejlesztésével készül fel, amelyhez megfelelő hátteret biztosít a magas megrendelés-állomány, a kiegyensúlyozott mérlegeredmény, és a munkavállalók kiemelkedő tapasztalata.
A Stadler idén ünnepli fennállásának 75 éves évfordulóját is. A vállalatot még 1942-ben, a II. világháború alatt alapította meg Ernst Stadler, amely ekkor még mérnökirodaként mozdonyok fejlesztésével foglalkozott Zürichben. 20 évvel később a vállalatot az alapító tulajdonos a Thurgau kantonbeli Bussnangba, a cégcsoport jelenlegi központjának is helyt adó településre telepítette át. Ernst Stadler halálát követően a vállalat irányítását rövid időre Irma Stadler, az alapító felesége vette át. Tőle vásárolta meg a jelenlegi tulajdonos Peter Spuhler az akkor még mindössze 18 főt foglalkoztató vállalatot egy banki kölcsön segítségével. A vállalat ebben az időben mintegy 4,5 millió svájci frankos éves árbevételt ér el. A fontos évfordulót a Stadler nyílt nappal ünnepelte meg, amelyen a mára 7300 főt foglalkoztató vállalatcsoport svájci telephelyeit mintegy 40.000 látogató tekintette meg.
Kalkulátor ajánlónk:
Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor