Újabb véleményvezér ügye zárult kötelezettségvállalással

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elfogadta az Alakreform Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., valamint az Avanzo-Trade Kft. vállalását, amellyel módosult mind az érintett véleményvezér kommunikációs gyakorlata, mind a véleményvezérekkel kialakítandó marketing együttműködésre vonatkozó szerződéskötési gyakorlat. E mellett a GVH kötelezettségként írta elő a vállalkozások számára, hogy vállalásaik alapján oktatási célú posztokat, tájékoztató anyagot tegyenek közzé. A GVH jogsértést nem állapított meg az ügyben, így bírságot sem szabott ki.

Újabb véleményvezér ügye zárult kötelezettségvállalással

A GVH azt vizsgálta, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősültek-e a Rubint Réka Facebook oldalán és Instagram oldalán 2015. február 1-jétől megjelenő, a The Body Shop termékeit, szolgáltatásait és a márkát népszerűsítő tartalmak és bejegyzések, hiszen az Avanzo-Trade Kft. [a The Body Shop kozmetikumok magyarországi forgalmazója] ezekért ellenszolgáltatást nyújtott, ami azonban az egyes posztok láttán valószínűsíthetően nem volt egyértelmű a fogyasztók számára.

A GVH az alábbi általános érvényű megállapításokat tette a közösségi médiában véleményvezéren keresztül történő reklámozással összefüggésben:

-a fogyasztók széles körben követnek a közösségi médiában népszerű, ismert személyeket, véleményvezéreket, bloggereket, vloggereket, youtuber-eket stb. szórakozási és tájékozódási célból;

-a piaci szereplők, hirdetők körében egyre népszerűbbek e véleményvezérek, influencer-ek közreműködésével folytatott kereskedelmi gyakorlatok, azok megrendelése, támogatása;

-nem minősül független véleménynek vagy semleges tartalomnak az olyan poszt, amelynek közzétételében gazdaságilag is közvetlenül érdekelt a közzétevő, legyen ez az érdekeltség egy kifizetett összeg, keretszerződés, ajándékba adott termék vagy szolgáltatás, osztalék, jutalék, egyéb bevétel stb.;

-a közösségi médiában megjelenő, különböző stílusú, formájú és tartalmú posztok között sok esetben úgy jelennek meg fizetett vagy egyéb módon támogatott, nem független tartalmak, hogy egyáltalán nincs utalás arra vagy nem egyértelmű, hogy reklámról van szó.

 

A GVH úgy ítélte meg, hogy számos versenyfelügyeleti eljárás lenne indítható különböző piacokon, azonban ezen eljárásoknál hatékonyabban védhető a közérdek egy, a különböző piaci szereplőknek iránymutatást nyújtó kötelezettségvállalással – legalábbis rövid távon. A GVH figyelembe vette a nemzetközi ajánlásokat, iránymutatásokat is, azonban úgy találta – a nyelvi és fogyasztói szokásoknál jelentkező különbségekre is figyelemmel –, hogy a jelen ügyben elfogadott kötelezettségvállalás ténye eredményes és hatékony jelzés lehet a piaci szereplőknek.

A vállalkozásoknak értelemszerűen követniük kell a használt platform hirdetési és egyéb szabályzatait, előírásait is, amelyek – a jelenleg rendelkezésre álló információk szerint – nem ellentétesek a GVH által megfogalmazott elvárásokkal, azonban e szabályzatok nem pusztán a fogyasztók, hanem az adott platform racionális gazdasági érdekeit is szolgálják.

A jelen ügyben vizsgált posztokat a GVH ugyan nem minősítette (éppen a kötelezettségvállalásokra figyelemmel), de ezúton is megerősíti, hogy akkor tekinthető jogszerűnek egy magánszemély (legyen az közszereplő, véleményvezér, kiskorú youtuber, blogger, vlogger) közösségi oldalán írt posztjainak sorában megjelenő fizetett (azaz, ellentételezett) tartalom, ha abban

-egyszerűen, egyértelműen, közérthetően, továbbá

-jól észlelhetően, hangsúlyosan, a fogyasztók számára szembetűnően és szükségszerűen érzékelhetően jelenik meg, hogy az nem egy független, semleges vélemény vagy ajánlás, hanem ellenszolgáltatás vagy egyéb közvetlen gazdasági érdek (is) áll mögötte,

-ide értve azokat az eseteket is, amikor az oldal fenntartója, a magánszemély kedvezményt, ajándékot vagy szolgáltatást kap a posztért, az ajánlásért cserébe, valamint azt is,

-ha valaki saját vállalkozását vagy vállalkozásának termékét reklámozza (de ez a kapcsolat nem derül ki a kereskedelmi gyakorlatból, illetve nem is köztudott).

Lényeges továbbá, hogy a közösségi médiában a véleményvezérek és más, jelentős követői bázissal rendelkező magánszemélyek bejegyzésein keresztül megvalósuló reklámozás egyértelmű jelölésének elmaradásáért nemcsak az adott oldal „szerkesztője” tartozhat felelősséggel, hanem a reklámozó és akár a bejegyzés közzétételében, kialakításában közreműködő közvetítő vállalkozás is.


Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest

A GVH horgára akadt a horgászati cikkek egyik legnagyobb hazai nagykereskedője

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított az egyik legnagyobb hazai, horgászati cikkek nagykereskedelmével foglalkozó vállalkozással szemben, amiért feltételezhetően szankcionálta az ajánlott áraknál olcsóbban értékesítő viszonteladóit.
2021. 07. 23. 18:00
Megosztás:

Az építőipari drágulás megfékezése minden szinten prioritás

A Gazdasági Versenyhivatal megérti, hogy a Kormány is kiemelten kezeli az építőipari alapanyagok drasztikus áremelkedésének kérdését. A versenyhatóság a fogyasztók érdekeit szem előtt tartva, alaposan kivizsgál minden jelzést, amely jogsértésre utalhat a piacon.
2021. 07. 07. 15:30
Megosztás:

Több mint 8 milliárd forintnyi bírság 2020-ban – beszámolt a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke évente beszámol az Országgyűlésnek a GVH előző évben folytatott tevékenységéről, valamint arról, hogy tapasztalatai szerint hogyan érvényesül a verseny tisztasága és szabadsága. A GVH 2020. évi tevékenységéről szóló beszámolót az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága 2021. június 8-án fogadta el.
2021. 06. 29. 08:00
Megosztás:

Az építőipari alapanyag-drágulás okait vizsgálja a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálói csoportot hozott létre, hogy kiderítse az építőipari alapanyagok drágulásának okait - közölte a GVH hétfőn az MTI-vel.
2021. 06. 22. 05:00
Megosztás:

100 milliós bírság a pandémia alatt megtévesztően hirdető cégnek

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 100 millió forintos bírságot szabott ki egy szlovén cégre, amiért a COVID-19 vírustól való félelmet kihasználva a megfelelő engedélyek hiányában, valótlan ígéretekkel forgalmazta fertőtlenítőszerét.
2021. 06. 16. 21:30
Megosztás:

Nagy összegű bírságot szabott ki a GVH egy szlovén cégre

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 100 millió forintos bírságot szabott ki egy szlovén cégre, amiért a Covid-19 vírustól való félelmet kihasználva, a megfelelő engedélyek hiányában, valótlan ígéretekkel forgalmazta fertőtlenítőszerét - tájékoztatta a hivatal szerdán az MTI-t.
2021. 06. 16. 13:30
Megosztás:

Vizsgálat alatt a Wish

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Wish online piactere működési gyakorlatának vizsgálatára, mert vélhetően tisztességtelen a webáruház ár- és kedvezményfeltüntetési rendszere - közölte a hatóság kedden az MTI-vel.
2021. 06. 15. 15:00
Megosztás:

A magyarok jól járnak a GVH döntéseivel

Az eMAG megkezdte a kuponok kibocsátását felhasználói számára, amelyre a versenyhatóság májusi döntése kötelezte. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárásai során született, hasonló kötelezettségvállalások előnyösek a fogyasztóknak és a jogérvényesítés szempontjából is fontosak.
2021. 06. 10. 17:30
Megosztás:

Újabb big-tech eljárás: a GVH vizsgálja, hogy a Google visszaélt-e erőfölényes helyzetével

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Google-lel szemben annak vizsgálatára, hogy a keresőjében dalcímekre megjelenő ún. dalszövegkártya alkalmazásával versenyjogot sértő módon előnyben részesíti-e saját szolgáltatását.
2021. 06. 08. 14:00
Megosztás:

Sportfogadás-tippek reklámjait vizsgálja a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Sport&Tip sportfogadás-tanácsadó oldal működtetőjével szemben, ugyanis a cég vélhetően megtévesztően hirdeti a szolgáltatást. Az eljárás kiterjed a céggel együttműködő véleményvezérek felelősségének a vizsgálatára is.
2021. 06. 04. 14:00
Megosztás:

Érdemes együttműködni, ha kopogtat a Versenyhivatal

Az elmúlt évben a Gazdasági Versenyhivatal 26 vállalkozásnál folytatott le helyszíni kutatást. A vállalkozások a versenyhatósági rajtaütések során is sokat tehetnek a bírság csökkentéséért, a GVH ennek ellenére találkozott már meneküléssel és pánikszerű adatmegsemmisítéssel is.
2021. 06. 03. 03:00
Megosztás:

A GVH konzultációt kezdeményez az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségével

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) piaci konzultációt kezdeményez az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségével (ÉVOSZ), a konzultáció célja az építőipari szektorban tapasztalható áremelkedés okainak feltárása és az ágazat esetleges versenyproblémáinak feltérképezése - közölte a GVH hétfőn az MTI-vel.
2021. 05. 31. 20:30
Megosztás:

350 milliós versenyhivatali bírság a gyermekeket célzó emelt díjas SMS-szolgáltatás miatt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mintegy 350 millió forintos bírságot szabott ki a Bongo nevű játék üzemeltetőjére, amiért burkolt reklámokkal, a költséget elhallgatva igyekezett a gyermekeket emelt díjas SMS-ek küldésére bírni.
2021. 05. 26. 12:30
Megosztás:

25 milliós bírság valótlan ígéretekért egy német gyártóra és hazai forgalmazójára

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 25 millió forintos bírságot szabott ki egy hajhullást csökkentő sampon német gyártójára és hazai forgalmazójára, amiért az egészségre vonatkozó, valótlan állításokkal reklámozták terméküket.
2021. 05. 22. 00:05
Megosztás:

Megtévesztő reklám miatt bírságolt a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 25 millió forintos bírságot szabott ki egy hajhullást csökkentő sampon német gyártójára és hazai forgalmazójára, mert az egészségre vonatkozó, valótlan állításokkal reklámozták terméküket.
2021. 05. 21. 12:30
Megosztás:

Eljárás indult egy bankkártya-terminálokat telepítő céggel szemben

Jogsértés gyanúja miatt vizsgálatot kezdett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a bankkártya-elfogadó terminálokat telepítő Fizetési Pont Kft.-vel szemben - közölte a GVH az MTI-vel csütörtökön.
2021. 05. 20. 21:30
Megosztás:

Az AsztroShow-t jogsértőnek találta a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy az Asztro Show című jósműsor tisztességtelenül, valótlan állításokkal sürgette betelefonálásra a nézőket. A műsor gyártója elismerte a jogsértést.
2021. 05. 19. 13:00
Megosztás:

A magyar versenyhatóság 117,8 millió forint bírság mellett, véglegesen megtiltotta a C-peptid termékek jogellenes reklámozását

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálata alapján a Vargapeptide családba tartozó ún. Proinzulin C-peptid kozmetikumok hirdetései valótlanul tulajdonítottak gyógyhatást, többek között koronavírus elleni hatásosságot a termékeknek. A nemzeti versenyhatóság véglegesen megtiltotta az érintett termékek jogellenes reklámozását, és a maximálisan kiszabható 117,8 millió forintos bírságot rótta ki a forgalmazóra.
2021. 05. 17. 17:30
Megosztás:

Ha hibázott, megéri együttműködni a versenyhatósággal: módosultak a GVH bírságközleményei

A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt évben kiemelt hangsúlyt fektetett arra, hogy a versenyfelügyeleti eljárások a közérdek szolgálata mellett közvetlen hasznot hozzanak a fogyasztók számára. Ezt a célt is szem előtt tartva módosította többek között a bírságkiszabásra és a kötelezettségvállalásra vonatkozó közleményeit.
2021. 05. 15. 13:00
Megosztás:

A GVH az újranyitás során is figyeli az árverseny tisztaságát

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tudomására jutott, hogy egy sport vállalkozások érdekképviseletét ellátó országos szövetség ajánlott minimál-árakat vezetne be annak érdekében, hogy tagjai elkerüljék a gazdaság újranyitásával együtt járó éles árversenyt. A versenyhatóság felhívta a szövetség figyelmét arra, hogy az ilyen magatartás a versenykorlátozást tiltó szabályokba ütközhet, ezért célszerű önkéntesen felhagyni ezzel a tervezett gyakorlattal.
2021. 05. 14. 16:00
Megosztás: