A toborzás olyan akár a reklámszakma: igényt és érdeklődést kell teremteni

A fokozódó munkaerőhiány egyre több területen állítja kihívások elé a toborzókat. Már nem elegendő a hagyományos keretekben gondolkodni, pontosan ismerni kell a potenciális munkaerőt, és azt is, hogy hol és hogyan érhetőek el eredményesen. Andavölgyi Vivien, a Profession.hu toborzási szakértője szerint mindez legalább annyira szól a marketingről, mint a recruitmentről.

A toborzás olyan akár a reklámszakma: igényt és érdeklődést kell teremteni

Az állásportálok mellett jelenleg a közösségi média felületei, az adatbázisok, a céges karrieroldalak és a szakmai események is toborzási csatornaként szolgálhatnak. A választék széles, nem mindegy azonban, mikor melyiket használjuk. Amikor megnyílik egy új pozíció, minden esetben érdemes a lehető legpontosabban meghatározni, hogy kit keresünk, és milyen elvárásaink vannak a leendő munkavállalóval szemben. Fontos szempont az iparág, hogy kékgalléros vagy fehérgalléros munkakörről van-e szó, milyen tudásra, mekkora tapasztalatra van szükség. Érdemes ezekhez a lehetséges demográfiai adatokat is hozzátennünk, hogy megkapjuk a célcsoportunkat, ami egyben kijelöli a legjobb eredményt hozó toborzási csatornákat is. Alapelv, hogy a keresleti piacon minél több fórumon kell jelen lennünk, hogy a lehető leggyorsabban megtaláljuk a számunkra ideális jelöltet. 


Milyen főnök lennél? Megmutatjuk!


Éljünk együtt a célcsoporttal!


A munkaerőhiány komoly fejtörést okoz a kékgalléros munkakörök betöltésénél. Természetesen az állásportálok továbbra is a toborzás első számú csatornáját jelentik, azonban az eredményesség jegyében elengedhetetlen a kiegészítő megoldások használata is. „Ahhoz, hogy tisztán lássuk, mely csatornákon érhetőek el a potenciális dolgozók, nagyon jól kell ismernünk őket. A kékgalléros munkavállalók sok időt töltenek el a közösségi média oldalain, akár munkába menet, két műszak között, vagy a szünetekben böngészve. Míg az álláshirdetések elsősorban az aktív álláskeresőket szólítják meg, addig a social média kampányokkal a passzív érdeklődők is elérhetők, ezért azoknál a munkáknál, ahol a munkáltató kevesebb elvárást fogalmaz meg, nagyon jól működhetnek kiegészítésként ezek a fórumok. – fejti ki a toborzási szakértő.  A közösségi média kampányok nagy előnye, hogy a viselkedés alapú célzással az ország minden területén megcélozhatóak a releváns jelöltek. „A velük szembe jövő ajánlat akkor fogja felkelteni az érdeklődésüket, ha azokra az igényekre válaszol, amelyek számukra fontosak. Ilyen lehet például a normális munkarend, a tiszta környezet, a gyárba való bejutás biztosítása vagy a fizetés. Vagyis a toborzás ma már szorosan összekapcsolódik a marketinggel, akárcsak egy terméket értékesítenénk, úgy kell igényt és érdeklődést teremtenünk egy nyitott állás esetén is” – teszi hozzá a Vivien. 


Hol vannak a mérnökök és az IT szakemberek?


A fenti kérdés különösen égető napjainkban, és a válaszhoz a lehetséges munkavállalók ismeretén túl a proaktivitás is elengedhetetlen. A mérnökök, az informatikusok és az egyéb fehérgalléros területek specialistái naponta akár több ajánlatot is kapnak, függetlenül attól, hogy keresnek-e állást vagy sem. Vagyis amellett, hogy a megfelelő csatornákon célzunk rájuk, az sem mindegy, hogy hogyan szólítjuk meg őket.  „A kifejezetten álláskeresésre koncentráló professzionális platformok ez esetben is az alapot jelentik, amit közösségi média aktivitás is kiegészíthet, megfelelő vizualitással és szövegezéssel, és gyakorlatilag megkerülhetetlen, hogy a toborzó online szakmai csoportokban is jelen legyen, illetve meetupokon, egyéb rendezvényeken is részt vegyen, ahol szintén kapcsolatba léphet a munkavállalókkal” – sorolja a kombinálható lehetőségeket a szakember.


Mennyi esélyed van, hogy havi 1 millió Ft-ot keress?


Akár álláshirdetésről, akár közvetlen megkeresésről van szó, kiemelten fontos az üzenet testre szabása. „A jelöltnek azt kell éreznie, hogy az ajánlat személyesen neki szól, ehhez pedig ajánlott tudni, hogy az illető például vezet-e blogot, van-e bármilyen egyéb szakmai aktivitása, amiből az érdeklődésére következtethetünk. Ugyanez a személyesség szükséges olyan esetekben is, ha vezető pozícióra keresünk munkaerőt. Ilyenkor a célzott megkeresésen túl az érintett iparágat is jól kell ismernie a toborzónak, ez adhat ugyanis hitelességet a beszélgetésnek” – figyelmeztet Vivien.  

Minden olyan keresésnél, amikor különleges elvárásoknak kell a dolgozónak megfelelni, elengedhetetlen, hogy az adott munkáltató kitűnjön a többi közül, ezért is lett az employer branding napjaink egyik legfontosabb toborzási eszköze és hívószava. A munkavállalóknak ma már fontos, hogy jól pozícionált márkáknál dolgozzanak, ezért tudatosan kell felépíteni a márkaismertséget. Meg kell mutatni mindazt az érintett szakembereknek, ami számukra valóban értékkel bír. A szakmai fejlődés, a kihívásokkal teli feladatok, a motiváló munkakörnyezet és a modern infrastruktúra sokat nyomhat a latban, és különösen nagy ereje lehet annak is, ha egy cég a hétköznapjaiba enged bepillantást, mivel ezzel erős bizalmat kelthet a pályázókban. 


Ami mindig működhet


Az adatbázisokat minden keresésnél érdemes elsőszámú kiegészítő csatornaként alkalmaznunk, mivel ezekben nemcsak az aktív álláskeresők vannak jelen, hanem azok a munkavállalók is, akiknek jelenleg ugyan van állása, de nyitottak lennének egy jobb ajánlatra: az aktuálisan dolgozó munkavállalók 66 százaléka nyitott az álláskeresésre, azaz szívesen hallgat meg új állásajánlatokat. Őket semmiképp sem érdemes kihagyni a toborzásból! „Természetesen ez a csatorna, akárcsak a hírleveles megkeresés, több találatot hoz a szélesebb célcsoportra lövő, például adminisztratív vagy kevés tapasztalatot igénylő munkaköröknél, azonban biztosan találunk itt olyan speciális tudással rendelkező szakembereket is, akik kíváncsiak az új lehetőségekre.” – emeli ki Vivien. 

Egyértelmű tehát, hogy nem létezik egyetlen olyan eszköz sem, amely a leghatékonyabbnak számít. Mindig a pozíció jellege és a piaci adottságok határozzák meg, mely toborzási csatornákat ajánlott kombinálnunk. A legjobb megtérüléssel akkor számolhatunk, vagyis akkor tudunk a leghatékonyabban, a legkevesebb összegből, a legrövidebb idő alatt betölteni egy állást, ha minél komplexebben tekintünk a toborzásra, és a jelöltek elérése szempontjából legoptimálisabb eszközöket egyszerre, egy helyről tudjuk mozgósítani, szükség esetén szakértő segítségét is igénybe véve.

Közel 4 százalékos volt a munkanélküliség júliusban

A munkanélküliek száma 189 ezer volt júliusban, a 3,9 százalékos munkanélküliségi ráta 0,1 százalékponttal csökkent az előző hónaphoz és 0,6 százalékponttal az egy évvel korábbihoz mérve - közölte pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 29. 18:00
Megosztás:

Ekkora volt foglalkoztatottak száma az előző hónapban

Júliusban 4 millió 704 ezer volt a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos havi létszáma - közölte pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 29. 16:00
Megosztás:

Egyre kevesebb a regisztrált álláskeresők száma

Hónapról hónapra kevesebb a regisztrált álláskereső Magyarországon, számuk a tavaly júniusi mélypont óta már több mint 120 ezerrel csökkent a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat legfrissebb adatai szerint - jelentette be Bodó Sándor, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára a tárca által csütörtökön az MTI-hez eljutatott közleményben.
2021. 08. 26. 15:00
Megosztás:

Fenntartható-e az összeszerelő Magyarország?

Az alacsony bérek politikájával Magyarország jelentős nemzetközi versenyelőnyt épített ki magának. Hirdetjük, hogy kiváló befektetési lehetőségeket kínálunk, rugalmas munkaerőpiaccal, alacsony munkaerő-költségek mellett, érdemes itt fejleszteni, beruházni. Vajon belülről nézve, nekünk is ez lenne a tartós, legjobb út?
2021. 08. 25. 16:00
Megosztás:

A dolgozók harmada home office-ban marad, az IT-védekezést is ehhez kell igazítani

Év végére globálisan az alkalmazottak csaknem harmada távmunkában végzi el a feladatait, arányuk pedig a közeljövőben sem csökken jelentősen. Ez arra kényszeríti a szervezeteket, hogy legalább öt, egyes szektorokban akár tíz évvel is előrehozzák a digitális átalakítási terveiket. Ennek megfelelően a vállalatoknak az IT rendszereik védelmét is ehhez kell igazítani, s erre tekintettel kell kialakítani — hívja fel a figyelmet a Maxvalor Hungary, a dán Heimdal Security magyarországi forgalmazója.
2021. 08. 25. 13:00
Megosztás:

Nem teljes a munkáltatói bizalom a távmunkában foglalkoztatottak felé.

A munkáltatók mindössze 35 százaléka bízik meg teljes mértékben a távmunkában dolgozó munkatársaiban, 39 százalékuk viszont úgy véli, hogy emberei otthon nem dolgoznak olyan keményen és hatékonyan, mint az irodában - közölte a Ricoh Europe kedden az MTI-vel.
2021. 08. 25. 03:00
Megosztás:

Egyszerűbb és gyorsabb toborzást követelnek a vezetők

A Magyarországon kialakult munkaerőhiány következtében szinte minden szektorban megnehezült a toborzás. Egyre több nehézséggel szembesülnek a mindennapokban a cégvezetők és a HR szakemberek, hiszen a gyorsan változó munkaerőpiaci viszonyok és a munkavállalók minél jobb minősége között kell megállniuk a helyüket. Ma már a munkahelyváltás folyamata is felgyorsult, ami a toborzóktól azonnali reakciókat és hatékony kommunikációt kíván meg számos csatornán, miközben rövid időn belül kell megtalálniuk a szervezet számára tökéletes munkaerőt. Ennek a megváltozott helyzetnek is meg vannak az eszközei, amiről Nemes-Nagy Szilvia a Performia Hungary Kft. ügyvezető-tulajdonosa, vezetési és toborzási szakértő adott részletes tájékoztatást.
2021. 08. 22. 05:00
Megosztás:

Nagy mértékben csökkent a munkanélküli segélyt kérő amerikaiak száma

Az elemzők által vártnál nagyobb mértékben csökkent a munkanélküli segélyt kérő amerikaiak száma a múlt héten.
2021. 08. 20. 08:00
Megosztás:

A munka jövője: automatizáció

A Universal Robots a robotikai piac egyik úttörője az olyan szabályozások kidolgozásában, melyek a kobotok, az automatizáció, valamint a biztonságos munkavégzés feltételeit teremtik meg. A cég évek óta arra törekszik, hogy világszerte szabályozza a robotok működését és a munkáltatók számára, úgynevezett együttműködő robotok biztosításával segítse a munkavégzést.
2021. 08. 19. 07:30
Megosztás:

Ismét egyre optimistábbak a magyar munkavállalók

A hazai munkavállalók az egy évvel ezelőtti állapothoz képest egyre optimistábban tekintenek jelenlegi állásuk, illetve munkahelyük stabilitására, amelyet egy esetleges új elhelyezkedés esélyével kapcsolatos percepció rekordmagas pontszáma is alátámaszt. Összességében elmondható, hogy a magyarok egzisztenciális válságérzete már túl van a mélyponton és közelít a járvány előtti időszakhoz, derül ki a BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián legfrissebb közös kutatásából.
2021. 08. 14. 07:00
Megosztás:

A magyarok több mint fele biztosnak látja munkahelyét

Több mint öt évre látja biztosnak a munkahelyét a magyar munkavállalók 62 százaléka, míg egy évvel korábban ez az érték még 55 százalékon állt, vagyis egyre optimistábbak a magyar dolgozók - derül ki a BNP Paribas Cardif Biztosító és a Medián legfrissebb, júniusban készített közös kutatásából.
2021. 08. 13. 08:00
Megosztás:

Így nőtt a román nettó átlagbér

Júniusban 7,4 százalékkal volt magasabb a román nettó átlagbér a tavalyi év azonos időszakához mérten, az inflációt figyelembe vevő reálkereset 3,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit - közölte a román országos statisztikai intézet szerdán.
2021. 08. 12. 08:00
Megosztás:

Sokan visszakerültek a munkaerőpiacra

Sokan visszakerültek a munkaerőpiacra azok közül, akik korábban elvesztették munkájukat, így ma 4,7 millió foglalkoztatott van országban - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának szociális ügyekért felelős államtitkára kedden Miskolcon, az Együtt a munkavállalásért Borsod-Abaúj-Zemplén megyében című rendezvényen.
2021. 08. 11. 05:30
Megosztás:

Nőtt a foglalkoztatás, csökkent a munkanélküliség az USA-ban

A vártnál nagyobb mértékben nőtt júliusban a foglalkoztatottak száma és szintén a vártnál nagyobbat csökkent a munkanélküliségi ráta az Egyesült Államokban a washingtoni munkaügyi minisztérium statisztikai intézete, a Bureau of Labor Statistics pénteki jelentése alapján.
2021. 08. 07. 20:00
Megosztás:

Képzésekkel segítik a munkavállalók elhelyezkedését

Informatikai ismereteket nyújtó képzésekkel segíti a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal a munkavállalók elhelyezkedését, vissza nem térítendő uniós források felhasználásával a Gazdaságfejlesztési és innovációs operatív programban (Ginop).
2021. 08. 07. 00:01
Megosztás:

Csükkent a munkanélküliek száma az Egyesült Államokban

Csökkent a munkanélküli segélyt kérő amerikaiak száma a szokásos heti statisztika szerint, míg az elbocsátott munkavállalók száma 21 éves mélypontra süllyedt júliusban.
2021. 08. 06. 06:00
Megosztás:

Új ipari területeket építenek ki Pásztón

Tíz hektáron építenek ki új ipari területeket a belvárost elkerülő bekötőúttal Pásztón több mint 500 millió forintos beruházásban - az MTI-t erről a városháza kommunikációs munkatársa tájékoztatta csütörtökön.
2021. 08. 06. 02:00
Megosztás:

Robbanás előtt áll a hazai HR digitalizáció

Cégmérettől, iparágtól és digitális HR érettségtől függetlenül intenzív informatikai fejlesztési hullámra lehet számítani a HR területén – derül ki a Deloitte Digitális HR 2021 kutatásából. A HR technológiák aktuális magyarországi állapotáról átfogó képet adó felmérés szerint a HR adatok elemzése és a HR fókuszú üzleti intelligencia, az online képzések és fejlesztés, továbbá a toborzás, onboarding és tehetségmenedzsment lehetnek elsősorban a digitalizáció célkeresztjében.
2021. 08. 03. 03:00
Megosztás:

Sosem látott csúcson van a foglalkoztatás

Sosem látott csúcson van a foglalkoztatás, de folytatódik a munkahelyteremtés - áll az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szombati, az MTI-hez eljuttatott közleményében.
2021. 07. 31. 21:00
Megosztás:

Milyen tényezők befolyásolják a fizetéseket?

A gazdaság újraindulása miatti munkaerőhiány béremelési nyomást eredményezhet, a gyorsuló infláció viszont laposabbá tette a reálbérindex görbéjét. Mi várható a következőkben?
2021. 07. 31. 10:00
Megosztás: