Hamarosan beköszönt a digitális kényelem kora
Szinte mindannyiunk hétköznapjaiba beköltözött a világháló
A magyarok 75 százaléka csaknem minden nap használja az internetet2 és 3 hónapon belül közel egyharmaduk vásárol valamit online3. A TOP5 rendszeresen végzett online tevékenység a böngészés (90%), az e-mailezés (88%), az információkeresés (85%), a közösségi oldalak látogatása (75%) és az internetes híroldalak megtekintése (72%)4. Nemzetközi szinten a hazaihoz hasonló a sorrend, mégis ott már egy hajszállal beelőzi a közösségi oldalak böngészését (57%) a bankszámla és egyéb pénzügyi eszközök ellenőrzése (58%)5.
Online VS. offline: kettősség jellemez minket
Hiába zajlik online sok minden, az életünk bizonyos szegmenseiben az offline tér egyelőre nagyobb népszerűségnek örvend. Ezek jellemzően azok a területek, ahol nagyobb mértékű pénzmozgás is része a folyamatnak. A hitelfelvétel is ebbe a kategóriába tartozik: nagyságrendileg 2 millió honfitársunk választaná a világhálót, ha kölcsönhöz folyamodna; ők elsősorban a 30-49 év közötti, közép-vagy felsőfokú végzettséggel és átlag feletti jövedelemmel rendelkező férfiak. Viszont, ha valaki nyitott az online hitelfelvételre, akkor az sem tántorítja el, ha nagyobb összegról van szó: a neten személyi kölcsönt igénylők 45%-a vett fel 800.000 Ft feletti összeget. Érdekes, hogy az elvi nyitottság megvan a magyarok részéről: a lakosság hattizede örömmel fogadná a digitális fejlődés felgyorsulását, mert az online megoldásokkal nem csak időt spórolnak (87%), de még kényelmesebbé is teszik az életünket (87%). A 18-29 évesek szerint különösen jót tett a banki ügyek intézésének a digitális fejlődés: körükben majdnem kétszer annyian gondolják így, mint a 60-69 évesek. Meglepő, hogy ha internetes hiteligénylésről van szó, jobban megbízunk a számítógépünkben, mint a telefonunkban: kb. 15-20%-kal nyitottabbak vagyunk az online ügyintézésre, ha számítógépen keresztül zajlik a folyamat - beleértve az pénzmozgással járó ügyeket - mintha ugyanezt a mobilunkról végeznénk. A digitális forradalom már nem csak az ajtóban kopogtat, hanem el is jött: egyre több pénzintézet vezeti be online megoldásait. A Cofidisnél az elektronikus aláírásnak és a videós beazonosításnak köszönhetően a teljes hiteligénylési folyamat lebonyolítható online.
Nemzetközi szinten nem vagyunk lemaradva: a Deloitte Center 17 országban több, mint 17 ezer fogyasztót megkérdező kutatása szerint7 az ügyfelek többsége egyelőre a tradicionális csatonákat preferálja a digitálisakkal szemben a komplex vagy tanácsadói szolgáltatásoknál. Ez a trend igaz az új termékek igényléseknél is, különösen a személyi kölcsönöknél (bankfiók: 61%, online bankolás: 25%). Ugyanakkor a piaci tendenciák alapján feltételezhető, hogy az online bankolás szerepe folyamatos növekedés elé néz az elkövetkezendő években.
1. NRC – Online ügyintézési módok használata - 2018
2. Rendszeres internethasználók aránya (16-74 évesek) - 2018 - Az internethasználók aránya viszont a környező országokban magasabb: Németországban 90%, Ausztriában 85%, Csehország 84%.
3. KSH – Az internetes vásárlások aránya - 2018
4. eNET 2018 Digitális online képességek
5. Online activities ranked by regular usage penetration 2017
6. Cofidis Medián kutatás: Szakértő Ügyfélszolgálati Konferencia 2019
7. Accelerating digital transformation in banking – 2018