Csökken a szocho, de időigényesebb lehet az adminisztráció
A kabinet 13 plusz 1 pontból álló csomagja tartalmazza a szociális hozzájárulási adó (szocho) 2 százalékpontos, a kisvállalati adó (kiva) 1 százalékpontos mérséklését, valamint további terhek egyszerűsítését, illetve megszüntetését július 1-től.
A szocho esetében ugyan 19,5%-ról 17,5%-ra csökken az adó mértéke, de a jogszabály nem tartalmaz arra vonatkozóan átmeneti szabályokat, hogy tekintettel az adókulcs évközben történt módosítására, mely kulcsot kell majd alkalmazni a bevallás során. Ez elsősorban az osztalék, vagy az árfolyamnyereség esetén lehet releváns, mivel az említett adónemet ezen jövedelmek tekintetében általában az éves bevallással fizeti meg az adózó.
Mitrik Kornélia, a Crowe FST bérszámfejtési és expat szolgáltatások igazgatója szerint ilyen esetekben a magánszemély számára általában két lehetőség adódik: vagy az adóévben szerzett összes jövedelemre alkalmazható kedvezőbb kulcsot alkalmazza, vagy pedig elkülöníti egymástól a jövedelmeket azok szerzési időpontja szerint és annak megfelelően készíti el az adóbevallását és fizeti be az adót is.
Mennyi adójóváírást tudnék igénybe venni éves szinten? Nézd meg ITT!
„Tekintettel az átmeneti rendelkezések hiányára, valószínűsíthető, hogy a jogalkotói szándék az alacsonyabb kulccsal való adófizetés a külön adózó jövedelmek esetében, figyelembe véve a korábban hasonló évközi adó csökkentések adminisztrációját. Az árfolyamnyereségnél egyértelmű, hogy az alacsonyabb kulcsot kell majd alkalmazni, mert azt a teljes éves nyereség/veszteség kiszámítása után lehet csak meghatározni. Az osztalékok esetében a szerzési időpont szerinti elkülönítés az adminisztráció szempontjából nehézkes lehet - különösen például egy külföldi értékpapírszámlára kapott osztalék esetében” – jelentette ki a szakember. Mitrik Kornélia hozzátette: a magánszemélyek adminisztrációja és adózása szempontból természetesen az alacsonyabb kulcs alkalmazása lenne a kedvezőbb, ráadásul év közi adócsökkentés esetében általában ezt szokta alkalmazni a NAV.