Kereskedelmi háborút robbanthat ki a digitális adózás

A koronavírus-járvány okozta gazdasági és társadalmi károk rendezésének fedezésére az EU átalakítja költségvetését, melynek egyik hangsúlyos eleme a digitális üzleti modellek megadóztatása. Washington azonban kilátásba helyezte, hogy bármilyen konszenzusos megállapodás hiányában hozott egyéni EU-s intézkedés súlyos kereskedelmi válaszcsapásokat vonz maga után.

Kereskedelmi háborút robbanthat ki a digitális adózás

Az uniós költségvetés átalakítására, illetve kiegészítésére tett javaslatot az Európai Bizottság nemrég, hogy fedezni tudja a koronavírus-járvány okozta gazdasági és társadalmi károk rendezését. Ennek keretein belül a bizottság többek között egy új válságkezelési alap (’Next Generation EU’) felállításával egészítené ki az EU következő hét éves tervezési időszakára szóló költségvetést, amely a javaslat szerint mintegy 750 milliárd eurót fordítana az európai „újjáépülésbe”. Az új alap finanszírozását a bizottság az EU költségvetésének hagyományos forrásai mellett (tagállami befizetések, vámbevételek stb.) további új bevételek lehetőségének megteremtésével biztosítaná.
 
„Ezek az új bevételek az EU költségvetésének közvetlen saját bevételei lennének, így a javaslat értelmében bevezetésre kerülhetnek uniós szintű közvetlen adókötelezettségek, melyek kivetése eddig teljes mértékben tagállami hatáskörbe tartozott” – mondta Póczak Ferenc, a Deloitte adóosztályának partnere.
 
Az EU új, saját bevételei egyrészt a környezetvédelem és fenntarthatóság jegyében a károsanyag kibocsátás visszaszorítása-, másrészt a méltányos közteherviselés támogatása érdekében a multinacionális vállalatcsoportok által az EU-ban végzett üzleti tevékenységek megadóztatása kapcsán kerülnének begyűjtésre. Utóbbi az OECD legújabb, még kidolgozás alatt álló, adóalap erózió elleni tervei alapján a digitális üzleti modellek megadóztatását, illetve a techóriásokat és más nemzetközi nagyvállalatokat célzó minimum társasági adókulcs bevezetését jelentené.

Mennyire vagy spórolós? ITT megnézheted!
 
A fentiekből adódóan az EU elkötelezetten támogatja az OECD és a G20 globális szintű törekvéseit abban, hogy az egyes nemzetközi adózást érintő reformok bevezetését nemzetközi konszenzus kísérje. Ugyanakkor, a reformok vonatkozásában a nemzetközi szintű megegyezést sok tényező hátráltatta az elmúlt időben úgymint az EU és az USA érdekellentéte, vagy a koronavírus okozta gazdasági válság. A konszenzusos megállapodás következő állomása az OECD munkacsoportjainak júliusi találkozója lett volna Berlinben, azonban a járványügyi helyzetre való tekintettel ez októberre tolódott.
 
Jelen körülmények között az USA pénzügyminisztere, Steven Mnuchin levélben szólította fel a digitális üzleti modellek adóztatása mellett leginkább elkötelezett európai államokat az erre vonatkozó tárgyalások felfüggesztésére, mivel véleménye szerint a járvány okozta gazdasági válság kezelését kellene leginkább prioritásként kezelni a nemzetközi adóreformok helyett. Mnuchin továbbá ismételt ellenérzését fejezte ki azzal szemben, hogy az új gazdasági nexus alapján kialakítandó adóztatás leginkább az ismert amerikai technológiai, illetve online vállalatokat érintené. Levelében zsákutcának nevezte az eddig lezajlott tárgyalásokat és ideiglenes elhatárolódását fejezte ki a jelenlegi digitális adóztatást érintő tervektől. Ugyanakkor Mnuchin egyértelművé tette, hogy bármilyen konszenzusos megállapodás hiányában hozott egyéni EU-s intézkedés súlyos kereskedelmi válaszcsapásokat vonz maga után. „A világ egyik legnagyobb gazdaságának ideiglenes elhatárolódása a digitális üzleti modellek adóztatásáról szóló párbeszédtől kérdésessé teszi az ezzel kapcsolatos nemzetközi konszenzus megalkotását, különösen az OECD ambiciózus terveinek fényében, mely szerint még ebben az évben sor kerülne egy nemzetközileg elfogadott koncepció kialakítására” – Bella Márió Péter, a Deloitte adóosztályának menedzsere szerint.
 
Az USA-ból érkező felszólítás ellenére Paolo Gentiloni, az Európai Bizottság gazdaságért felelős biztosa többször kiemelte, hogy amennyiben az OECD szintjén nem sikerül konszenzusos álláspontot kialakítani még az idei évben a digitális üzleti modelleket terhelő adó terén, akkor az EU a saját akciótervét fogja kidolgozni és egyoldalúan bevezetni. Ezzel azonban fennáll a veszélye annak, hogy az USA, ahogy azt már többször is kilátásba helyezte, védővámokkal fogja sújtani az EU-ból érkező importot. Amennyiben erre sor kerül, a digitális üzletek adóztatásának bevezetése egy kereskedelmi háborút robbanthat ki az EU és az USA között, melynek mélyreható és több tekintetben beláthatatlan következményei lehetnek rövid- és hosszútávon egyaránt.

Még több ezer elektromos készüléknél hibádzik a címkecsere

A tavaly megújított energiahatékonysági címkéket március elejétől az üzletekben is ki kell helyezni. A fogyasztóvédelmi hatóság három hónapon keresztül ellenőrizte az előírás teljesülését a hagyományos és az online kereskedelemben is. Hatezer vizsgált termék több mint negyedénél volt probléma - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-vel.
2021. 08. 28. 15:00
Megosztás:

Az MKB Bank adózás utáni eredménye elérte a 11,6 milliárd forintot

Az MKB Bank korrigált, konszolidált adózás utáni eredménye a második negyedévben 11,6 milliárd forintot tett ki, szemben az egy évvel korábbi 0,7 milliárdos veszteséggel, illetve az első negyedévi 28,9 milliárdos eredménnyel - tájékoztatta a pénzintézet a befektetőket a Budapesti Értéktőzsde honlapján közölt jelentésben.
2021. 08. 27. 07:00
Megosztás:

Újabb változásk az Online Számla rendszerben

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) csütörtökön este új fejlesztéseket vezet be és karbantartási munkálatokat végez az Online Számla rendszerben és az Online Számlázó mobilalkalmazásban - közölte a hivatal csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 26. 14:00
Megosztás:

Áttöri az álomhatárt a Magyar Termék, új hazai márkát vezet be a SPAR

2021 végére eléri a 200-at a Magyar Termék védjegyeket használó hazai gyártók száma – mondta Benedek Eszter, a védjegyrendszert működtető nonprofit cég vezetője az idén először meghirdetett Hazai Termékek Hónapja sajtótájékoztatóján. A kampányt támogató SPAR Magyarország augusztustól SPAR HAZAI. SZERETEM márkanéven hagyományos magyar ízvilágú élelmiszereket kínál boltjaiban, az Irinyi Terv Élelmiszeripari Beszállítófejlesztési Programjának keretében pedig már 30-nál több csatlakozó gyártócéggel működik együtt.
2021. 08. 24. 01:00
Megosztás:

Allianz: Történelmi mélypontra süllyedtek a hajózási veszteségek

Az Allianz 2021. évi hajózásbiztonsági riportja szerint tavaly 49 nagy méretű hajó veszett oda világszerte. Az elmúlt tíz évben 50 százalékkal csökkent az összveszteség. A hajózási incidensek száma (2703) az előző évhez viszonyítva csökkent.A hajózási iparág ellenálló a világjárvánnyal szemben, a személyzet lecserélésének nehézsége azonban hosszú távú következményekkel jár. A Covid–19 miatti késések, és a hajózás iránti kereslet ugrásszerű növekedése a kárigények összegének emelkedését eredményezte. A hajók nem megfelelő karbantartása további kárigényekhez vezethet.A Szuezi-csatornán bekövetkezett incidens azt mutatja, hogy a hajók méretének növekedésével aránytalanul nagy kockázatot jelent a megfeneklés, az ilyen esetek elhárítására irányuló műveletek pedig költségesek. Sok a tűzeset és a tengereken eltűnt rakomány.A dél-kínai, az indokínai, az indonéz és a Fülöp-szigeteki tengeri régió vezet a veszteségek terén.
2021. 08. 23. 22:00
Megosztás:

5 millióan indulhatnak útnak Afganisztánból

Az afgán konfliktus miatt mintegy 5 millióan indulhatnak útnak Afganisztánból, hogy Nyugat-Európába vándoroljanak - mondta a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója az M1 aktuális csatorna szombat esti műsorában.
2021. 08. 21. 23:00
Megosztás:

Egyre többen veszik online az iskolaszereket

Jelentősen nőtt az idén az iskolaszerek online eladása az Extreme Digital adatai alapján.
2021. 08. 21. 10:00
Megosztás:

Nagyot nőtt Magyarország tengeri forgalma

Majd 20 százalékkal nőtt a Magyarországra tengeri fuvarozással érkező konténeres áruforgalom 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) elemzése szerint a forgalom 64 százaléka import volt, az áruk főként Távol-Keletről, a dél-európai kikötőkön keresztül – elsősorban nyersanyagként a feldolgozóiparba – érkeztek Magyarországra. A késztermékek ugyanakkor többnyire közúti fuvarozásban, kisebb részt vasúton hagyják el az országot.
2021. 08. 17. 08:00
Megosztás:

Csökkent az euróövezet külkereskedelmi többlete júniusban

Júniusban a bázishatás miatt nagyot nőtt az euróövezet és az EU külkereskedelmi áruforgalma az előző évihez képest, a kereskedelmi mérleg többlete azonban kisebb lett az egy évvel korábbinál
2021. 08. 16. 07:00
Megosztás:

Jégkrémeket von ki a forgalomból a Spar

A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. hatféle Milka márkájú jégkrémet von ki a forgalomból, mert azok egyik összetevője etilén-oxiddal szennyezett - közölte a Spar a honlapján.
2021. 08. 14. 12:00
Megosztás:

Az elmúlt 10 évben nem adtak el ennyi gépjármű-abroncsot Magyarországon

A magyarországi személygépjármű-gumiabroncspiac 2021 első fél évében 14,5 százalékkal növekedett gyártói oldalon 2020 azonos időszakához képest, ami jelentős fellendülésnek számít, különösen az előző évi 7 százalékos csökkenéshez képest - közölte a Continental Hungaria Kft. csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 13. 05:30
Megosztás:

Segíti a magyar vállalkozásokat az eMAG

Elindult csütörtökön az Értékesíts hazait az eMAG-on!, az online kereskedő a programjával a magyarországi kisvállalkozások és egyéni vállalkozók tevékenységét támogatja a Gazdasági Versenyhivatallal májusban kötött megállapodás részeként - közölte az eMAG csütörtökön az MTI-vel.
2021. 08. 12. 18:00
Megosztás:

Berobbant az e-kereskedelem, de hogyan lesz hűséges ügyfél a karantén-vásárlóból?

A koronavírus-járvány minden bizonnyal örökre megváltoztatta fogyasztási szokásainkat, hiszen mindennél fontosabbá vált a kényelmes és mindenekelőtt biztonságos vásárlás. Az e-kereskedelemben soha nem látott eredményeket hozott a karantén-bumm: 2021 júniusában az online költések volumene 95 százalékkal meghaladta 2019 ugyanezen időszakában mért értéket. Habár egyelőre nem látjuk tisztán, mit tartogat a poszt-COVID időszak az e-kereskedelem számára, a webáruházak akkor járnak a legjobban, ha folyamatos fejlesztésekkel igyekeznek biztosítani a járvány alatt szerzett vásárlói bázisuk hosszú távú hűségét. Fizetési opciók, feliratkozás, mobiloptimalizálás - a Stylers Group szakértői 5 pontban gyűjtötték össze a legfontosabb tennivalókat, melyekkel az e-kereskedők továbbra is hasíthatnak.
2021. 08. 12. 14:00
Megosztás:

Keresőmunkára kiképezhető kutyákat vásárol a NAV

Keresőmunkára kiképezhető kutyákat vásárol a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV); a gazdák augusztus végéig e-mailben jelentkezhetnek - tudatta a NAV közleményben szerdán az MTI-vel.
2021. 08. 12. 00:05
Megosztás:

Munkaerőhiány fogja vissza az e-kereskedelmet

A munkaerőhiány visszafogja az e-kereskedelmet, sok webshopnak le kell állítania az online hirdetéseket, mert nem tudnák kiszolgálni a megnövekedett keresletet. Gál Kristóf, a Klikkmarketing alapítója elmondta, ahol jó munkakörülményeket és fizetést tudnak biztosítani, ott most is képesek képzett szakembereket felvenni a céghez, de az új toborzás a megtartás lett. Mint fogalmazott, minden eddiginél fontosabbá vált a munkaszervezés, a legtöbben ugyanis nem ismerik fel, hogy milyen nagy munka és költség új embert találni egy adott pozícióba.
2021. 08. 10. 21:00
Megosztás:

Több százezer magyar vállalkozás adminisztrációs terheit csökkenti az adóhatóság az áfatervezet kiajánlásával

Az online számlaadat-szolgáltatás kiterjesztése és az erre épülő áfatervezet-kiajánlás az elmúlt évek legjelentősebb eredménye lehet az adózáshoz kapcsolódó digitalizáció területén. Ugyan az adóhatóság által kiajánlott tervezet nem válik automatikusan bevallássá az adózók közreműködése nélkül, mégis hatalmas segítség a vállalkozások számára – derül ki Dr. Bákonyi László adójogi szakjogász elemzéséből, amely arra is kitér, mikortól működhet élesben a rendszer és milyen adminisztratív kihívásokra kell megoldást találniuk a cégeknek.
2021. 08. 06. 19:00
Megosztás:

680 millió euró volt a júniusi exporttöbblet

Júniusban az export euróban számított értéke 21,9, az importé 23,7 százalékkal volt nagyobb, mint egy évvel korábban. A külkereskedelmi mérlegtöbblet 680 millió euró volt, 2 millió euróval több a tavaly júniusinál - közölte pénteken első becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2021. 08. 06. 17:00
Megosztás:

Rekordszintre nőtt az amerikai külkereskedelmi mérleg hiánya

Rekordszintre emelkedett az Egyesült Államok külkereskedelmi mérlegének hiánya júniusban, mivel meglódították az importot a vállalatok azon erőfeszítései, hogy feltöltsék készleteiket az erőteljes fogyasztói kereslet kielégítéséhez.
2021. 08. 06. 06:30
Megosztás:

Lakhatási támogatás adómentesen – a munkásszállás lehetőségei

A világjárvány gazdaságra gyakorolt hatását tekintve elmondható, hogy a munkáltatók számottevő része munkaerőhiánnyal és a munkaerő megtartás problémájával küzd. E probléma enyhítésében segíthetnek az olyan típusú juttatások, amelyek adómentesen vagy kedvezményesen nyújthatók a munkavállalók számára. Ilyen lehet többek között a munkásszállás biztosítása.
2021. 08. 06. 03:00
Megosztás:

Évtizedes sikerszéria az agrár-külkereskedelemben – de lehet még javítani

A 2010 óta szárnyaló magyar agrár-külkereskedelem impozáns számai rendkívül jól mutatnak ugyan, de néhány vetélytárs, illetve referenciaország teljesítményével összehasonlítva már árnyaltabb a kép – derül ki az OTP Agrár szakértőinek legutóbbi elemzéséből. Mint írják: fel kell építeni a nagyobb hozzáadott értékű hazai termékek márkáit és piacait.
2021. 08. 05. 23:00
Megosztás: