Mi lesz veled, e-kereskedelem?
A vásárlók előszeretettel választották a webáruházak szolgáltatását, hiszen így csökkenthették a fertőzésveszélyt. Ez a jelenség a magyarázata annak, hogy az e-kereskedelem komoly növekedést képes felmutatni ebben az évben, a teljes kiskereskedelem azonban képtelen növekedést produkálni.
Már az év első háromhavi jelentésében látható volt a megváltozott vásárlói viselkedés hatása. Ebben az időszakban az e-kereskedelem 21%-os növekedést ért el, a második negyedévben pedig 47%-os bővülés következett. Ehhez képest a harmadik negyedév 19%-os növekedése visszaesésként értelmezhető, noha ez a szám is lényegesen magasabb az előzetes várakozásoknál.
Persze nem feledkezhetünk meg arról, hogy az e-kereskedelemben kiemelt jelentőséggel bíró utolsó negyedév eredményeit még nem ismerjük. A legnagyobb webáruházak komoly növekedést voltak képesek felmutatni a Black Friday-sorozatot követően, azonban nem tudhatjuk, hogy a karácsonyi kampányok milyen vásárlói aktivitást tartogatnak, illetve azt sem látjuk előre, hogy a logisztika milyen terhelést képes elviselni. Mindenesetre bizakodásra ad okot, hogy a logisztikai szektor csökkenteni tudta a munkaerőhiányból származó problémáit, igaz, ehhez jellemzően a kékgalléros ágazatok elbocsátási hullámára volt szükség...
Jelenleg elsősorban az foglalkoztatja a szereplőket, milyen eredmény vár rájuk, illetve milyen bevételekre tehetnek szert 2021-ben. Az optimisták biztosak abban, hogy az idei évben elvégzett szolgáltatásfejlesztések meghozzák a gyümölcsüket, így a következő esztendőnek is nyertesei lesznek a webáruházak. Persze a pesszimista hangok sem alaptalanok, hiszen a kiürülő családi kasszák és a gazdasági visszaesés hatása törvényszerűen begyűrűzik az online kereskedelembe is.
A megkérdezett marketingszakértő arra hívja fel a figyelmet, hogy nincs statisztikai alapja a szélsőséges forgalomcsökkenésnek.
Ilyen eshetőségről abban az esetben beszélhetnénk, ha az idei megnövekedett forgalmat elsősorban a vásárlói bázis megnövekedése okozta volna, erről azonban szó sincs. A jelenlegi ismereteink szerint alig néhány tízezren jelentek meg új belépőként az online vásárlók között; a növekedést sokkal inkább a vásárlási gyakoriság és a megrendelési érték növekedése okozta. Tulajdonképpen kijelenthető, ha a webáruházak képesek megfelelő minőségű szolgáltatást nyújtani, illetve a logisztikai szektor képes állni a sarat, abban az esetben csak kisebb visszaesésre kell számítani a webáruházak piacán.
A szakértő továbbá arra számít, hogy a szektorban ismét előtérbe kerülnek az exportra irányuló törekvések. Az Extreme Digital jó példát szolgáltat arra, hogy akár olyan piacokon is versenyképes lehet egy hazai e-kereskedő, mint Németország. A legtöbb piaci szereplő úgy véli, megfelelő exportterv, erős marketing és jó logisztikai szolgáltatások birtokában van keresnivalója a külpiacokon.