A szülők a véleményvezérek, ha pénzügyekről van szó
Annak ellenére, hogy a középiskolában nincs kötelező pénzügyi oktatás, a diákok kb. 45%-a tájékozottnak tartja magát a pénzügyeket illetően. Figyelembe kell ugyanakkor venni, hogy az ilyen jellegű szubjektív önértékelésnél általában a valóságos helyzetnél pozitívabb képet mutatnak a kérdőíves kutatások. Az anyagiakat a fiatal diákok elsöprő többsége a szüleivel beszéli meg: a kérdőívünket kitöltők 84%-a jelölte meg a szülőket tanácsadóként, ha pénzügyekről van szó. A válaszadók közel 1/3-a jelölte meg az internetet saját pénzügyi tájékozódásának forrásai között, míg 16%-uk a barátokat/ismerősöket (is) megjelölte ennél a kérdésnél.
A válaszadó fiatalokat arról is megkérdeztük, hogy miből finanszírozzák majd a felsőoktatási tanulmányaikat: a válaszokból kiderül, hogy azonos arányban választják a szülői/családi támogatást, az ösztöndíjat/egyéb támogatást, valamint a diákmunkát pénzforrásként; ezek után következik a Diákhitel, mint lehetséges eszköz a felsőoktatási tanulmányok finanszírozására. A diákok döntő többsége, közel 86%-a ismeri a Diákhitelt – igaz, 68%-uk csak felszínesen. A válaszadók 14%-a azonban még egyáltalán nem ismeri ezt a hitelformát. A válaszadók 34%-a szerint a Diákhitel megítélése barátaik körében inkább pozitív, míg 47%-uk szerint semleges. Annak kapcsán, hogy mikor döntenek arról, hogy felvegyék-e a Diákhitelt, a válaszadók nagy többsége (77%) válaszolta azt, hogy ez a felsőoktatási ponthatárok kihirdetése után történik meg.
A nem reprezentatív minikutatás alapján azt szűrtük le, hogy a fiatalok számára fontos, hogy a továbbtanulás kapcsán tájékozódjanak annak pénzügyi vonatkozásairól is. Nem félnek kérdezni vagy segítséget kérni, ugyanakkor saját maguk is mérlegelik lehetőségeiket.
Kalkulátor ajánlónk:
Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor