Zichy Mihály expresszív remekműve és különleges Zsolnay kerámiák vitték a prímet a BÁV aukciójának első napján
Az árverés műtárgyanyagát a szecessziós Zsolnay mesterművek uralták. Közülük a magyar szecesszió egyik csúcsdarabjának számító, monumentális virágtartó díszedény 14,4 millió forintért, egy tulipános díszkaspó pedig 6,6 millió forintért talált vevőre. Az aukció titkos favoritja egy 5,7 millió forintért elkelt orosz dísztojásvolt, de a kisplasztikák is jól szerepeltek, amelyek közül a legtöbbet, közel 2,9 millió forintot egy francia furulyázó faunért fizettek.
Zichy Mihály Harcdöntő párbaj című 1886-os alkotása a szakértők várakozásainak megfelelően jelentős licitharcot kiváltva megduplázta a kikiáltási árát, és 34,2 millió forinttal az árverés legdrágább tétele lett. Az Osztrák-Magyar Monarchia Írásban és Képben című könyvsorozat Magyarországról szóló kötetéhez készült, többszörösen reprodukált, védett kép a fennmaradt négy Zichy illusztráció egyike. A magas ár elsősorban annak volt köszönhető, hogy hazai aukciókon nagyon ritkán találkozhatunk Zichy hasonlóan kiemelkedő minőségű, expresszív művével. A festmény értékét tovább növelte, hogy a magyar műgyűjtés-történet egyik legfontosabb gyűjteményéből, Ernst Lajos kollekciójából került ki, ezt megelőzőn pedig magának Zichy Mihálynak a birtokában volt.
Mednyánszky László 1900-as évek elején született Dunajeci táj című képe lett az árverés második legdrágább, 30 millió forintos eladási árat elért tétele, amely a festő impozáns hegyvidéki tájképeinek egyike. Az alkotás különlegessége, hogy szignóját a művész jó barátjának, Klein Dávidnak címzett, bensőséges ajánlás kíséri, így a festmény művészi kvalitásai mellett egy értékes baráti kapcsolat dokumentuma is egyben.
A harmadik helyen Szinyei Merse Pál Faun III. című, 1868-ra datált, kisméretű festménye végzett, amely 28,8 millió forintért talált vevőre. A mű remekbe szabott dokumentuma a művész pályakezdésének. A Szinyei első nyilvánosan bemutatott alkotásának, a ma a Magyar Nemzeti Galériában őrzött Faun és Nimfa című olajképének az eredeti képtől lényegében csak méretében eltérő, III. számú előképén ugyanis nem csak Arnold Böcklin misztikus természetfelfogásának Szinyeire gyakorolt hatása figyelhető meg, hanem annak az oldott technikának és plein air tájszemléletnek a kezdetei is, amelyek öt évvel később, leghíresebb képe, a Majális megalkotásához vezettek.
Szobotka Imre Patakpart című, kubisztikus motívumokat használó, de lényegét tekintve naturalista indíttatású, 1925-re datálható festménye ugyancsak rendkívül élénk érdeklődést váltott ki, így a kikiáltási árát csaknem megháromszorozva, 8,4 millió forintért talált vevőre. A heves licitharcba bocsátkozó jó szemű gyűjtőket és befektetőket egyaránt megragadta a festmény kiemelkedő kvalitása, művészettörténeti jelentősége és szemet gyönyörködtető esztétikuma. A kompozíció egyszerre hirdeti Paul Cézanne művészetének alapos ismeretét, az ebből kifejlődött kubista eredményeket és az absztrakció helyett a realizmus talaján maradó, a két háború közötti újnaturalizmus diadalát.
A kortárs alkotások közül a legmagasabb áron El Kazovszkij Vágy-Vágycímű, 2003-as műve kelt el. A látszólagos választás kényszerét és kínját szimbolizáló, többszörösen kiállított és publikált alkotás kikiáltási árát csaknem megduplázva, több mint 3,8 millió forintos eladási árat ért el. Gyarmathy Tihamér Érett terméscímű 1971-es absztrakt alkotása 3,2 millió forintért, míg a külföldi árveréseken is nagyon népszerű Hencze Tamás Dinamikus struktúrája csaknem 3,5-szörös áremelkedéssel 2,1 millió forintért kelt el.
Az árverés műtárgyanyagát a Zsolnay mesterművek uralták. A leginkább várt tétel egy a francia rokokó és a szecesszió motívumait ötvöző, monumentális virágtartó díszedényvolt, ugyanis a virtuóz kivitelezésű műtárgyból jelenlegi ismereteink szerint ez az egyetlen épen fennmaradt példány. A kivételes alkotás beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és 14,4 millió forintért került új gyűjteménybe.
Jól látható, hogy a szecesszió még mindig a gyűjtők és a befektetők kedvenc korszaka, hiszen az 1 millió forintos határ felett eladott tíz Zsolnay tárgy mindegyike ebben a korszakban készült. Nagyon népszerűek voltak közülük a tulipános alkotások, így egy lenyűgöző eozinmázas díszedényért6,6 millió forintot, az 1900-as párizsi világkiállításra készült tulipánkehelyértpedig 3,6 millió forintot fizettek. A műtárgyszekció legnagyobb áremelkedését is egy szecessziós Zsolnay padlóvázaérte el, amely majdnem hatszoros áron, 4,6 millió forintért talált új tulajdonosra.
A műtárgyanyag titkos favoritja egy orosz dísztojás volt, amely 5,7 millió forintos eladási árat ért el. A 315 gyémánttal ékített, királykék tojásba egy óraszerkezetet is rejtettek, fedélgombját és órakulcsát pedig a cári sas díszíti. Szintén érezhető volt az árverésen a kisplasztikák iránti kereslet fellendülése, amit kiválóan jelzett, hogy e műtárgycsoport csaknem valamennyi tétele elkelt. A legtöbbet, 2,8 millió forintot egy francia furulyázó faun bronzszoborétfizettek, míg Róna József Kirké szobra2,6 millió forintért talált gazdára. A legnagyobb licitharcot a kisebb állatokat formázó alkotások váltották ki: így egy olasz agarakat ábrázoló bronzszoborés Simay Imre majomszeretetet formázó kőszobraegyaránt ötszörös áron lelt új tulajdonosra.
Az árverés második napján, május 15-én az ékszerek és az ezüst műtárgyak várják az érdeklődőket a MOM Kulturális Központ Színháztermében 18.00 órai kezdettel.
További információk és katalógus: www.bav.hu/aukcio
Kalkulátor ajánlónk:
Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor
Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor
Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?