Az e-kereskedelem Magyarországon: trendek és lehetőségek a webshopok piacán

Az online kiskereskedelmi forgalom szárnyalásának egyelőre nem látszik a vége, így nem csoda, hogy a webáruházak száma is viharos ütemben nő. Ahhoz azonban, hogy egy webhsop hosszú távon is sikeres legyen, fontos, hogy kikerülje azokat a csapdákat, amelyekbe az induló webáruházak többsége beleesik.

Az e-kereskedelem Magyarországon: trendek és lehetőségek a webshopok piacán

Nemzetközi és hazai boom: még nem látszik, hol a vége

Világszerte rohamosan bővül az online kiskereskedelmi forgalom, és a tendencia folytatódni látszik. A Statista adatai, illetve prognózisa alapján 2014-től 2021-ig 246,15%-os bővülés várható, így a teljes kereskedelmi forgalom elérheti a 4,5 billió dollárt.

Az eNET Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kereskedelemben című kutatása alapján Magyarországon is hasonló a tendencia: a 2014-es 273 milliárd forintról 2018-ra 669 milliárd forintra bővült a webáruházak belföldi nettó forgalma. Az utóbbi adat ráadásul nem is tartalmazza a hazai online vásárlók külföldi webáruházakból történő vásárlásait, ami további 400-420 milliárd forintot tett ki. Ez azt jelenti, hogy tavaly 23%-kal nőtt a magyar e-kiskereskedelmi forgalom.

Mindezt a Központi Statisztikai Hivatal idősora is megerősíti. Az adatok szerint a 2010-es 46,029 milliárd forintról 2017-re csaknem 408,5 milliárd forintra nőtt a csomagküldő és internetes szegmens kiskereskedelmi forgalma. 

A magyarországi webáruházak száma is megugrott

A hazai webshopok számával kapcsolatban csak becslésekre hagyatkozhatunk. A Webshop ABC tavalyi, Hány webáruház van Magyarországon? E-kereskedelmi körkép című elemzésében abból indult ki, hogy jelenleg a bérelhető áruházrendszerek mellett jelen vannak a piacon a különféle ingyenes keretrendszerek is, továbbá a saját fejlesztésű webshopok. Becslésük szerint 2018 elején kb. 10-15 ezer webáruház üzemelhetett Magyarországon. Ez a KSH adataihoz képest, amelyek szerint 2017 decemberében 132 508 darab fizikai, “offline” bolt működött hazánkban, nem tűnik soknak. De a GKI által 2015-ben mért 1400 aktív webshophoz viszonyítva jelentős bővülés. 

Webáruház bérlés: a nagy nevek is így indultak - sokan így is folytatták

A webshopokat illetően az egyik legalapvetőbb kérdés, hogy saját fejlesztésű, bérelt, vagy valamilyen ingyenes keretrendszeren alapuló megoldást válasszanak a tulajdonosok. Az egyik legnagyobb hazai, webáruház bérlést biztosító rendszer, a ShopRenter minden évben megjelenteti a Nagy Webáruház Felmérést. Az idei adatokból kiderül többek között, hogy míg felmérésben résztvevő 570 webshop 15%-a ingyenes webáruházmotort használ, 23%-nak pedig egyedi fejlesztésű webshopja van, a döntő többség, 62% valamilyen bérelhető webáruházrendszert vesz igénybe. (A Webshop ABC becslése szerint mintegy 6-7 ezer hazai webáruház működhet bérelt felületen.)

A ShopRenter több mint 3500 bérlője között például olyan, mára komoly, nagy forgalmú vállalkozássá és ismert branddé vált nevet találunk, mint a Reflexshop, a WhiskyNet, a FittenJó, a Kávétársaság, a VITAPACK, a Katus Webhsop, a Lednagyker, vagy éppen Megyeri Szabolcs Kertészete. A bérlés tehát a legkevésbé sem akadályozza a növekedést, vagy hogy egy webshop népszerű márkává váljon a piacon. Ezzel együtt mégis a kisebb webáruházak alkotják az e-kiskereskedelem szereplőinek többségét.

De nem csak számbeli fölényben vannak, hanem az online kiskereskedelmi forgalom jelentős részét is ezek a kisebb webshopok bonyolítják. Erre utal a GKI 2019 májusi e-TOPLISTA felmérése is, amely szerint a 10 legnagyobb hazai webáruház összesen mintegy nettó 150 milliárd forintos forgalmat realizált a tavalyi évben. Ez ugyan a szektor teljes forgalmának 35%-át teszi ki, ám egyúttal azt is jelenti, hogy a piaci szereplők többsége a kis és közepes méretű webshopok közé tartozik. Ezt megerősíti a már említett Nagy Webáruház Felmérés is. A felmérésben részt vevő webshopok 59%-át 1 fő, további 31%-át 2-3 fő üzemelteti, csak a fennmaradó 10% esetében foglalkoznak ennél többen a napi feladatokkal.

Webáruház indítása: saját fejlesztés, bérlés, vagy ingyenes keretrendszer a nyerő?

Saját webshop alapításánál, mint említettük, a legfontosabb kérdések egyike, hogy saját fejlesztésű legyen, ingyenes keretrendszert használjunk, vagy bérelhető webáruházzal vágjunk bele az online kereskedésbe. Bármelyik megoldást is választjuk, mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai, de kezdőként szinte biztos, hogy a webáruház bérléssel járunk a legjobban.

Ami a webáruház bérlés mellett szól:

- Viszonylag alacsony, 5-10 ezer forintos a havi előfizetés.

- Kompakt rendszert kapunk, a webáruház fejlesztésével nem kell foglalkozni.

- A webshop üzemeltetése, a support és a hibaelhárítás nem a mi gondunk.

- A webáruház-készítés rendkívül gyors és egyszerű, költségei alacsonyak.

- A webáruház egyes elemei, beállításai és megjelenése egyszerűen és gyorsan személyre szabhatók.

- Kiegészítő szolgáltatások is elérhetőek, így hatékonyabb és egyszerűbb az üzemeltetés.

- Bármikor ráfejleszthetünk a bérelt rendszerre, vagy ha úgy tetszik, saját fejlesztésű webáruházra is válthatunk.

A hosszú távú siker titka

Bár egy folyamatosan bővülő piacról van szó, az újonnan alapított webáruházaknak csak egy kis hányada sikeres távlatilag. Ennek oka, hogy a legtöbben csak az indulásra készülnek fel, a webáruház-üzemeltetéssel összefüggő hosszú távú feladatokra már nem. Jelentősen nőhet annak esélye, hogy az általunk alapított webáruház hosszú távon is sikeres lesz, ha már az alapításkor foglalkozunk a később aktuálissá váló stratégiai, marketing, értékesítési és jogi kérdésekkel is.

Néhány további javaslat a kezdéshez a 2019-es Nagy Webáruház Felmérés alapján:

- A profilt tekintve a legjobb konverziós rátáról a szolgáltatás-, webpláza-, irodatechnika-, illetve könyv-profilú, valamint az autós, motoros termékeket forgalmazó áruházak számoltak be.

- A felmérésben részt vevő webáruházak közül a legtöbb ajándékokat, ruházati cikkeket, szabadidős termékeket és szépségápolási készítményeket forgalmaz.

- A mezőny a szolgáltatások, az oktatás, a villamossági termékek, az épületgépészet, valamint az állateledelek és kisállat-felszerelések területén a leggyérebb.

- A marketingeszközök közül a legnépszerűbbek a közösségi oldalak, ezeket a SEO (keresőoptimalizálás), a Facebook-hirdetések és a hírlevelek követik.

- A legtöbb nehézséget a marketing, a logisztika és a design testreszabása jelenti.

főkép forrása: pixabay.com

Hozzászólások

Ukrajnában felgyorsult a járvány terjedése

Ukrajnában keddre egy nap alatt 339 új koronavírusos fertőzöttet azonosítottak, ami 80-nal több az előző napihoz képest, a betegségben elhunytak száma pedig 21 újabb halálos áldozattal 644-re emelkedett - derült ki Makszim Sztepanov egészségügyi miniszter szokásos napi online tájékoztatójából.
2020. 05. 26. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Építene ötcsillagos szállodát építene a Hell Energy csoport

A tatai Öreg-tó déli partján építene ötcsillagos, 120 szobás szállodát 24 milliárd forintos beruházással a Hell Energy csoport tagja, az Avalon Center Kft. - jelentette be a Hell kommunikációs igazgatója keddi sajtótájékoztatóján Tatán.
2020. 05. 26. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

41 milliárdra nő az Országgyűlés Hivatalának költségvetése

Több mint 41 milliárd forintra növekszik jövőre az Országgyűlés Hivatalának költségvetése az idei 37,4 milliárd után - olvasható a 2021-as büdzsé javaslatában, amelyet kedden terjesztett a Ház elé a pénzügyminiszter.
2020. 05. 26. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Enyhén emelkedett a 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama

Hozamemelkedéssel értékesített 3 hónapos diszkont kincstárjegyet (dkj) keddi aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
2020. 05. 26. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

9500 vállalat vette igénybe a munkahelyvédelmi bértámogatást

A munkahelyvédelmi bértámogatást 9500 vállalat vette igénybe, ami 125 ezer munkavállalónak jelent többletbért - közölte az innovációs és technológiai miniszter kedden Kecskeméten.
2020. 05. 26. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

2 millió liter fertőtlenítőt szállított ki a Mol

Több mint 2 millió liter fertőtlenítőszert szállított ki a Mol a kéz- és felületfertőtlenítő termékekből kórházakba, állami és önkormányzati intézményeknek, közszolgáltató cégeknek, rend- és honvédelmi szerveknek, amióta március végén a gyártásba fogott, múlt héten a nagykereskedelmi partnerek kiszolgálását is elkezdte. Mintegy 600 ügyfélhez jutott el a fertőtlenítőszer. - közölte a cég kedden az MTI-vel.
2020. 05. 26. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Adócsökkentésről döntött a cseh kormány

Újabb gazdasági könnyítésekről, elsősorban adócsökkentésről és kedvezőbb veszteségleírásról döntött hétfőn este a cseh kormány a koronavírus-járvány következményeinek enyhítése céljából.
2020. 05. 26. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Javult a fogyasztói hangulat Németországban

A koronavírus-járvány okozta sokk után enyhén javult a fogyasztók hangulata májusban Németországban, a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet felmérésében felfelé mozdultak el a fogyasztók gazdasági és jövedelmi várakozásai, valamint vásárlási hajlandósága is, jelezve, hogy Európa legnagyobb gazdasága lassan kezd feléledni.
2020. 05. 26. 10:20
Megosztás:
Hozzászólások:

Újraindítja menetrendszerinti járatait a román Blue Air

Július elején indítja újra fokozatosan menetrendszerinti járatait a Blue Air román diszkont légi társaság, amely a második legnagyobb piaci szereplő a romániai piacon.
2020. 05. 26. 08:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Borokat vizsgált a Nébih

Irsai Olivér borokat vizsgált legújabb Szupermenta tesztjén a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), a 25 minta mindenben megfelelt a hatósági és a laboratóriumi ellenőrzésen is - közölte a Nébih hétfőn az MTI-vel.
2020. 05. 26. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hogy alakul a lízingpiac? - ábrán mutatjuk!

Finanszírozott összeg a teljes lízingpiacon
2020. 05. 26. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Kisvállalkozói partnerhálózatát segíti a Szerencsejáték Zrt.

A Szerencsejáték Zrt. bónuszjutalékot tartalmazó hálózatvédelmi és fejlesztési akciótervvel segíti a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került értékesítő partnereit, akiktől a munkahelyek megtartását, valamint a szolgáltatások színvonalának emelését kérik a támogatásért - mondta a társaság vezérigazgatója az MTI-nek nyilatkozva.
2020. 05. 26. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ilyen hatással volt a hiteltörlesztési moratórium a lakosságra

A hiteltörlesztési moratóriumnak köszönhetően 2020-ban kétezer milliárd forint többletforrás marad a lakosságnál és a vállalatoknál - mondta a Pénzügyminisztérium parlamenti államtitkára a koronavírus-járvány elleni védekezésért felelős operatív törzs hétfői online sajtótájékoztatóján.
2020. 05. 26. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Virtuálisan ünnepli a gyermekeket a BKV és a Magyar Telekom

Egész héten virtuálisan ünnepli a gyermekeket a BKV és a Magyar Telekom, a két vállalat online programokat és nyereményjátékokat szervez gyermeknap alkalmából - közölte a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) és a Magyar Telekom hétfőn az MTI-vel.
2020. 05. 26. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kína online rendszert indít el a vírus terjedésének előrejelzésére

Online rendszert indít el Kína az új koronavírus globális terjedésének előrejelzésére - adta hírül a Hszinhua kínai állami hírügynökség a projektet vezető kutatók közlésére hivatkozva.
2020. 05. 26. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Három ütemben igényelhető a mezőgazdasági többlettámogatás

Június végétől három ütemben lehet igényelni a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak kezelésére biztosított, összesen 25 milliárd forintos mezőgazdasági többlettámogatást - közölte az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára hétfőn az M1 aktuális csatornán.
2020. 05. 26. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezeket a gyógyszereket szedik legtöbben Magyarországon

A Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő állami szervezet havi rendszerességgel, pontos publikációt közöl arról, hogy melyik támogatott gyógyszerből hányat adtak el a gyógyszertárakban az adott hónapban. Nézzük, mit szedünk be marokszám, és mit gyógyítanak ezek a gyógyszerek.
2020. 05. 26. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Mégis van mozi! Autósmozi nyílik a budapesti Árkád tetején

Jó hírünk van azok számára, akik már a Grease és a Szeretném, ha szeretnél óta tudják, meg akarják tapasztalni az autós mozizás varázsát. Június 13-tól a PANAM autósmoziban forgathatják vissza az idő kerekét. Az autósmozi érintésmentes eszközökkel vár, így a koronavírus ideje alatt sem maradunk biztonságos szórakozás nélkül. A helyszínt a budapesti Árkád bevásárlóközpont tetőtéri parkolója biztosítja, ahol a tervek szerint hosszútávon élvezhetjük majd a szabadtéri filmnézést.
2020. 05. 26. 04:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Delta elemzés

2020. 05. 26. 04:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Appeninn elemzés

2020. 05. 26. 04:00
Megosztás:
Hozzászólások: