A GVH figyeli a koronavírusos reklámokat

A COVID-19 megbetegedésekre tekintettel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) fokozott figyelemmel vizsgálja a vírusokkal és baktériumokkal szemben védelmet kínáló termékek reklámját. Így többek között azt, hogy a hirdetések ne keltsék megalapozatlanul azt a látszatot, hogy egy adott termék valamiféle megelőző- vagy gyógyhatással rendelkezik. Ebben az esetben ugyanis a felelős reklámozó, illetve a hirdetést közzé tevő milliós bírságra számíthat - hívja fel a figyelmet a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda.

A GVH figyeli a koronavírusos reklámokat

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a napokban tette közé COVID-19 megbetegedésekkel kapcsolatos közleményét. Ebben a hatóság többek között arra hívta fel a figyelmet, hogy tilos megalapozatlanul védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást tulajdonítani a reklámozott termékének, továbbá a reklámok közzététele során különös figyelemmel kell lenni arra, hogy a különböző betegségekre pozitívan ható, gyógyhatású állításokkal népszerűsített termékek esetén a potenciális fogyasztók sérülékeny, az átlagosnál kiszolgáltatottabb fogyasztói csoportot alkotnak.

Tekintettel kell lenni továbbá arra is, hogy élelmiszerként forgalomba hozható termékeknek tilos gyógyhatást tulajdonítani, továbbá megalapozatlanul nem kelthető az a látszat, hogy a termék hatásosságát valamely hivatalos szervezet vagy tanúsítvány igazolja.

Milliós bírságokra számíthatnak a reklámozók

Tekintettel arra, hogy a reklámokkal célzott fogyasztói kör az átlagosnál kiszolgáltatottabb, ezért a valótlan, túlzó, megtévesztő tájékoztatások miatt a GVH komoly bírságösszegeket jogosult kiszabni a jogsértő vállalkozásokra. A bírság mértéke súlyos esetben elérheti akár a vállalkozás előző évi nettó árbevételének 10 százalékát (ún. bírságmaximum) – hívja fel erre a figyelmet Ritter Eszter, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda partnere.

Ki tartozik felelősséggel a jogsértő reklámokért?

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) felelősségre vonatkozó szabályai az ún. érdek-elvet követik. Így elsősorban a reklámozó felelőssége, hogy a kereskedelmi gyakorlat megfeleljen a vonatkozó jogszabályoknak, hiszen az eladás ösztönzése a hirdető közvetlen érdekében áll. Ugyanakkor a reklámozó vállalkozás mellett felelősnek minősülhetnek azok is, akik a jogsértő hirdetések közzétételében szerepet vállalnak.

A vizsgálatok már megkezdődtek

Az új csapásirány komolyságát megfelelően indikálja, hogy GVH már meg is indította első eljárását a témában – hangsúlyozza Sólyom Iván, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda partnere. A GVH eljárást indított a www.shopolo.hu weboldalon, valamint a Facebook és Instagram posztokban az ’ANTISEPTIC’, illetve ’ANTIVIRUS’ elnevezésű terméket népszerűsítő vállalkozással szemben, mivel azt észlelte, hogy a vizsgált vállalkozás a fenti termék népszerűsítése során valószínűsíthetően megalapozatlan információkat közölt a termék felhasználási tulajdonságairól, így különösen a vírusokkal és baktériumokkal szembeni védelemre való alkalmasságáról.

Nem mentesülnek az influenszerek által közzétett reklámok sem

A GVH közleménye kifejezetten kitér arra az esetre is, amikor a reklámozó a termékét, szolgáltatását véleményvezérekkel népszerűsíti. Varga Noémi, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda ügyvédje hangsúlyozza, hogy ebben az esetben is a reklámozó felelőssége gondoskodni arról, hogy közzétett tartalmak kialakítása során a fentieket az influenszerek is szem előtt tartsák. Azaz a véleményvezérek posztjai sem tulajdoníthatnak megalapozatlanul védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást a reklámozott termékékeknek.

A GVH horgára akadt a horgászati cikkek egyik legnagyobb hazai nagykereskedője

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított az egyik legnagyobb hazai, horgászati cikkek nagykereskedelmével foglalkozó vállalkozással szemben, amiért feltételezhetően szankcionálta az ajánlott áraknál olcsóbban értékesítő viszonteladóit.
2021. 07. 23. 18:00
Megosztás:

Az építőipari drágulás megfékezése minden szinten prioritás

A Gazdasági Versenyhivatal megérti, hogy a Kormány is kiemelten kezeli az építőipari alapanyagok drasztikus áremelkedésének kérdését. A versenyhatóság a fogyasztók érdekeit szem előtt tartva, alaposan kivizsgál minden jelzést, amely jogsértésre utalhat a piacon.
2021. 07. 07. 15:30
Megosztás:

Több mint 8 milliárd forintnyi bírság 2020-ban – beszámolt a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke évente beszámol az Országgyűlésnek a GVH előző évben folytatott tevékenységéről, valamint arról, hogy tapasztalatai szerint hogyan érvényesül a verseny tisztasága és szabadsága. A GVH 2020. évi tevékenységéről szóló beszámolót az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága 2021. június 8-án fogadta el.
2021. 06. 29. 08:00
Megosztás:

Az építőipari alapanyag-drágulás okait vizsgálja a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálói csoportot hozott létre, hogy kiderítse az építőipari alapanyagok drágulásának okait - közölte a GVH hétfőn az MTI-vel.
2021. 06. 22. 05:00
Megosztás:

100 milliós bírság a pandémia alatt megtévesztően hirdető cégnek

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 100 millió forintos bírságot szabott ki egy szlovén cégre, amiért a COVID-19 vírustól való félelmet kihasználva a megfelelő engedélyek hiányában, valótlan ígéretekkel forgalmazta fertőtlenítőszerét.
2021. 06. 16. 21:30
Megosztás:

Nagy összegű bírságot szabott ki a GVH egy szlovén cégre

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 100 millió forintos bírságot szabott ki egy szlovén cégre, amiért a Covid-19 vírustól való félelmet kihasználva, a megfelelő engedélyek hiányában, valótlan ígéretekkel forgalmazta fertőtlenítőszerét - tájékoztatta a hivatal szerdán az MTI-t.
2021. 06. 16. 13:30
Megosztás:

Vizsgálat alatt a Wish

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Wish online piactere működési gyakorlatának vizsgálatára, mert vélhetően tisztességtelen a webáruház ár- és kedvezményfeltüntetési rendszere - közölte a hatóság kedden az MTI-vel.
2021. 06. 15. 15:00
Megosztás:

A magyarok jól járnak a GVH döntéseivel

Az eMAG megkezdte a kuponok kibocsátását felhasználói számára, amelyre a versenyhatóság májusi döntése kötelezte. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárásai során született, hasonló kötelezettségvállalások előnyösek a fogyasztóknak és a jogérvényesítés szempontjából is fontosak.
2021. 06. 10. 17:30
Megosztás:

Újabb big-tech eljárás: a GVH vizsgálja, hogy a Google visszaélt-e erőfölényes helyzetével

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Google-lel szemben annak vizsgálatára, hogy a keresőjében dalcímekre megjelenő ún. dalszövegkártya alkalmazásával versenyjogot sértő módon előnyben részesíti-e saját szolgáltatását.
2021. 06. 08. 14:00
Megosztás:

Sportfogadás-tippek reklámjait vizsgálja a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Sport&Tip sportfogadás-tanácsadó oldal működtetőjével szemben, ugyanis a cég vélhetően megtévesztően hirdeti a szolgáltatást. Az eljárás kiterjed a céggel együttműködő véleményvezérek felelősségének a vizsgálatára is.
2021. 06. 04. 14:00
Megosztás:

Érdemes együttműködni, ha kopogtat a Versenyhivatal

Az elmúlt évben a Gazdasági Versenyhivatal 26 vállalkozásnál folytatott le helyszíni kutatást. A vállalkozások a versenyhatósági rajtaütések során is sokat tehetnek a bírság csökkentéséért, a GVH ennek ellenére találkozott már meneküléssel és pánikszerű adatmegsemmisítéssel is.
2021. 06. 03. 03:00
Megosztás:

A GVH konzultációt kezdeményez az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségével

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) piaci konzultációt kezdeményez az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségével (ÉVOSZ), a konzultáció célja az építőipari szektorban tapasztalható áremelkedés okainak feltárása és az ágazat esetleges versenyproblémáinak feltérképezése - közölte a GVH hétfőn az MTI-vel.
2021. 05. 31. 20:30
Megosztás:

350 milliós versenyhivatali bírság a gyermekeket célzó emelt díjas SMS-szolgáltatás miatt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mintegy 350 millió forintos bírságot szabott ki a Bongo nevű játék üzemeltetőjére, amiért burkolt reklámokkal, a költséget elhallgatva igyekezett a gyermekeket emelt díjas SMS-ek küldésére bírni.
2021. 05. 26. 12:30
Megosztás:

25 milliós bírság valótlan ígéretekért egy német gyártóra és hazai forgalmazójára

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 25 millió forintos bírságot szabott ki egy hajhullást csökkentő sampon német gyártójára és hazai forgalmazójára, amiért az egészségre vonatkozó, valótlan állításokkal reklámozták terméküket.
2021. 05. 22. 00:05
Megosztás:

Megtévesztő reklám miatt bírságolt a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 25 millió forintos bírságot szabott ki egy hajhullást csökkentő sampon német gyártójára és hazai forgalmazójára, mert az egészségre vonatkozó, valótlan állításokkal reklámozták terméküket.
2021. 05. 21. 12:30
Megosztás:

Eljárás indult egy bankkártya-terminálokat telepítő céggel szemben

Jogsértés gyanúja miatt vizsgálatot kezdett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a bankkártya-elfogadó terminálokat telepítő Fizetési Pont Kft.-vel szemben - közölte a GVH az MTI-vel csütörtökön.
2021. 05. 20. 21:30
Megosztás:

Az AsztroShow-t jogsértőnek találta a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy az Asztro Show című jósműsor tisztességtelenül, valótlan állításokkal sürgette betelefonálásra a nézőket. A műsor gyártója elismerte a jogsértést.
2021. 05. 19. 13:00
Megosztás:

A magyar versenyhatóság 117,8 millió forint bírság mellett, véglegesen megtiltotta a C-peptid termékek jogellenes reklámozását

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálata alapján a Vargapeptide családba tartozó ún. Proinzulin C-peptid kozmetikumok hirdetései valótlanul tulajdonítottak gyógyhatást, többek között koronavírus elleni hatásosságot a termékeknek. A nemzeti versenyhatóság véglegesen megtiltotta az érintett termékek jogellenes reklámozását, és a maximálisan kiszabható 117,8 millió forintos bírságot rótta ki a forgalmazóra.
2021. 05. 17. 17:30
Megosztás:

Ha hibázott, megéri együttműködni a versenyhatósággal: módosultak a GVH bírságközleményei

A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt évben kiemelt hangsúlyt fektetett arra, hogy a versenyfelügyeleti eljárások a közérdek szolgálata mellett közvetlen hasznot hozzanak a fogyasztók számára. Ezt a célt is szem előtt tartva módosította többek között a bírságkiszabásra és a kötelezettségvállalásra vonatkozó közleményeit.
2021. 05. 15. 13:00
Megosztás:

A GVH az újranyitás során is figyeli az árverseny tisztaságát

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tudomására jutott, hogy egy sport vállalkozások érdekképviseletét ellátó országos szövetség ajánlott minimál-árakat vezetne be annak érdekében, hogy tagjai elkerüljék a gazdaság újranyitásával együtt járó éles árversenyt. A versenyhatóság felhívta a szövetség figyelmét arra, hogy az ilyen magatartás a versenykorlátozást tiltó szabályokba ütközhet, ezért célszerű önkéntesen felhagyni ezzel a tervezett gyakorlattal.
2021. 05. 14. 16:00
Megosztás: