A KATA-s szabályozásváltozás szakmai kritikája

Álláspontunk szerint ez a szabályozásváltozás – több más szakma mellett – rendkívül hátrányosan érinti az adótanácsadói és könyvelői szakma egy jelentős részét is. Ezzel ugyanis azok a KATA szerint adózó tanácsadók és könyvelők, akik egyébként a KATA szabályrendszerét mindenben betartva, a hosszú távon kiszámítható, kedvező adózási lehetőséget választva tisztességesen adóznak és végzik el több ezer vállalkozó adózási feladatait, szintén az adórendszer, ezen belül is a KATA-s adózás kijátszói közé sorolódnak!
Egyetértünk azzal és korábban is nyilvánosan kiálltunk azért, hogy a KATA ellenőrzése olyan irányba módosuljon, amely szankcionálja, és ezzel megakadályozza a munkaviszony helyett a színlelt vállalkozási jogviszonyos foglalkoztatást. Határozottan kijelentjük azonban, hogy Egyesületünk tagjai nem tartoznak abba a körbe - mint ahogy a többi, Egyesületünkön kívüli adótanácsadó és/vagy könyvelő, vagy más szakmákban tisztességesen dolgozó/adózó vállalkozás sem - akikkel szemben (egyébként helyesen!) fel kívánnak lépni.
Megítélésünk szerint a tervezett módosítás romboló hatású a tisztességes vállalkozások körében, és sajnálatosan, a jelenlegi szabályozást kijátszó vállalkozók miatt azokat a szabálykövető vállalkozásokat hozzák hátrányos helyzetbe, amelyek valódi vállalkozásként – KATA szerint adózva – végzik tevékenységüket.
Egy egyszerű példán szemléltetve, ha egy KATA-s könyvelő iroda ugyanazon ügyfelének éves szinten több, mint 3 millió forintos éves könyvelési díjat számláz, a 3 millió Ft feletti rész azonnal bekerül a 40%-os „büntető adó” alá, holott ezzel a tevékenységgel kapcsolatban sem most, sem korábban fel sem merülhet a munkaviszony kijátszásának lehetősége. Mindezek alapján a jelenlegi módosítási javaslatot, ebben a formájában - véleményünk szerint - nem lenne szabad bevezetni!
Ezzel szemben javaslatunk a következő:
- hatékony ellenőrzési rendszer működtetése - ennek keretében szűrjék ki azon KATA-s vállalkozásokat, amelyek a mostani szabályozásban meglévő kritériumrendszer (7 pont) alapján a munkaviszonyukat vállalkozói jogviszonyra cserélték és „beszámláznak” a volt munkáltatójuknak vagy annak bármely kapcsolt vállalkozásának. Meggyőződésünk, hogy a NAV adatbázisainak felhasználásával, akár helyszíni ellenőrzés nélkül, informatikai úton a kívánt cél elérhető, és meggátolható, hogy a színlelt KATA-sok rombolják a többi, tisztességes vállalkozás megítélését!
- a jelenlegi szabályozás kiegészítése – a mostani szabályozásban meglévő kritériumrendszer kiegészítése egy olyan további ponttal, hogy a munkaviszony megszüntetését követő meghatározott időn (pl. 2 éven) belül KATA-s vállalkozóként ne végezhessen tevékenységet a volt munkáltatója vagy annak bármely kapcsolt vállalkozása részére.
- 40%-os többlet adóteher bevezetése a kifizető részére – értékhatárra való tekintet nélkül, az első forinttól, ha a KATA-s foglalkoztatás szabályrendszere bármilyen tekintetben sérül. 
Bár a mostani módosítás ezzel nem foglalkozik, de a fentieken kívül fontosnak tartanánk még a szabályozás olyan irányba történő változtatását, amely előtérbe helyezi a KATA-s vállalkozás keretében elérhető juttatások (pl. nyugdíjellátás) értékhatárának emelését és annak évenkénti valorizációját még abban az esetben is, ha ez a cél a KATA havi fizetendő összegének emelésével valósítható meg.
Ez ugyanis kellő biztonságot jelentene a KATA-s adózóknak, hogy hosszú távon is ebben az egyszerű és számukra kedvező adórendszerben dolgozhassanak! Mindezek alapján szükségesnek látjuk a jelenleg tervezett módosítás visszavonását, és az átgondoltabb változtatást; konstruktív javaslatainkkal ebben készséggel részt veszünk!
Adótanácsadók Egyesülete Elnöksége képviseletében Zara László elnök