A Roszatom megkezdte az orosz és a külföldi könnyűvizes reaktorok számára kifejlesztett balesetálló nukleáris üzemanyag tesztelését
A TVEL leányvállalatánál, a Novoszibirszki Vegyi Üzemben gyártott két kísérleti üzemanyag-kazetta méreteiben egyezik az orosz VVER és a nyugati nyomottvizes PWR atomerőművekben használatos kazettákkal, amelyek négy különböző burkolatanyag-kombinációval és üzemanyag-mátrixszal rendelkeznek.
Az üzemanyag-tabletták vagy hagyományos uránium-dioxidból, vagy megnövelt sűrűségű és hővezető képességű uránium-molibdén ötvözetből készültek. Az üzemanyag burkolatául szolgáló pálcákat vagy krómozott cirkónium ötvözetből, vagy króm-nikkel ötvözetből gyártották.
Minden egyes üzemanyag-kazettában 24 pálca van, amelyek különböző összetételű anyagokból készültek. Az üzemanyag-kazettákat a MIR reaktorban olyan körülmények között tesztelik, amelyek a legközelebb állnak a valós üzemi körülményekhez; figyelembe véve a VVER és a PWR reaktorokban a hűtőközeg üzemi jellemzőit. A kísérleti reaktort úgy tervezték meg, hogy lehetőség legyen az orosz VVER és a külföldi PWR reaktorok számára készülő toleráns üzemanyag párhuzamos vizsgálatára.
„A balesetálló üzemanyag kifejlesztése a Roszatom üzemanyag-gyártó divíziójánál dolgozó tudósok és tervezőmérnökök által végzett nagyszabású munkának köszönhető, beleértve az anyagszerkezeti kutatásokat, az új bevonattechnológiák bevezetését, illetve a ponthegesztést, valamint a prototípusok sikeres laboratóriumi tesztjét is. Az alkalmazott anyagok kiválasztásakor nemcsak az anyagszerkezeti kutatások eredményét vették figyelebe, hanem az orosz nukleáris ipar sokéves tapasztalataira is alapoztak. A felhasznált anyagok egy részét már használják a kísérleti reaktorokban, illetve az energiatermelő reaktorokban, valamint az atommeghajtású közlekedési eszközök reaktorainak aktív zónájában – közölte Alekszander Ugrjumov, a TVEL kutatás-fejlesztési alelnöke.
2019-ben fejeződik be a toleráns üzemanyag kísérleti reaktorban végzett tesztelésének első szakasza, majd a teszteredmények kiértékelése. A kapott adatok alapján meghatározzák az üzemanyagpálcák optimális anyagösszetételét, illetve a nyomottvizes reaktorok aktív zónájának konfigurációjára jellemző specifikus neutronfizikai paramétereket. A következő fontos szakasz során a kísérleti toleráns üzemanyag-kazettákat Oroszország valamelyik üzemelő atomerőművének reaktorában is tesztelik.
A toleráns vagy balesetálló üzemanyag (angol nevén ATF - Accident Tolerant Fuel) olyan üzemanyag, amely ellenáll egy súlyos, nem tervezhető, a hűtőközeg elvesztéséből fakadó hipotetikus atomerőművi baleset során fellépő hatásoknak is. Hosszú időn keresztül képes ellenállni az aktív zóna hűtésének zavarából fakadó extrém hőmérséklet-emelkedésnek és nem következik be hidrogén-felszabadulást okozó cirkónium-vízgőz reakció sem. A toleráns üzemanyag használata rendszerbiztonsági, illetve az atomenergetika általános biztonsága szempontjából egy új minőségi szintet jelent.
A TVEL üzemanyaggyártó vállalatnak a toleráns üzemanyaggal kapcsolatos kutatásait, a tervezést és a tesztelést a Bocsvar akadémikus nevét viselő Szervetlen anyagok csúcstechnológiás tudományos kutatóintézete szervezi, illetve koordinálja.
Kalkulátor ajánlónk:
Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor
Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor
Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?