A készpénzfizetés szabályai, avagy mennyit fizethetünk cashben partnereinknek?

Kevesen tudják, hogy 2019-ben egy pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózó adóköteles tevékenysége keretében egy másik, szintén pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózó számára nem fizethet többet készpénzben, mint bruttó 1,5 m Ft havonta. A szabály jól jelzi, hogy a hatóságok egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a készpénzfizetés visszaszorítására a gazdaság kifehérítése érdekében. – emelte ki Siklós Márta, a LeitnerLeitner vezető tanácsadója, partnere. A tranzakciók 1,5 m Ft-ot meghaladó része után 20% mulasztási bírságot kell fizetni.

A készpénzfizetés szabályai, avagy mennyit fizethetünk cashben partnereinknek?
A bejelentés elmulasztása esetén a fent említett 20%-os bírságon túl 500 ezer forintig terjedő bírsággal is számolnia kell mindkét félnek, mivel mindkettőjüket felelősségre fogják vonni. Ez az összeg a két fél közötti tranzakciókra vonatkozik. Nem jelent kibúvót az sem, ha a két fél között több szerződés van érvényben, és ezekre hivatkozva több kifizetés történik. Ilyenkor is összesen maximum bruttó 1,5 m Ft-ot lehet készpénzben fizetni havonta.
A pénzforgalmi számlanyitására kötelezett adózókat a jogszabályok kötelezik számlanyitásra. Ilyenek például a gazdasági társaságok, az áfás magánszemélyek és egyéni vállalkozók. Az áfamentességet választó egyéni vállalkozónak és a magánszemélyeknek jogszabályi előírás alapján nem kötelező bankszámlát nyitniuk, így akkor sem vonatkozik rájuk a szabály, ha mégis van bankszámlájuk.
A jogszabályi előírás alapján csak a bankjeggyel és érmével történő fizetés minősül készpénzfizetésnek, így nem nevezzük ebben a tekintetben készpénzfizetésnek, ha a fizetés következményeként legalább az egyik félnél megvalósul a bankszámla-jóváírás vagy –terhelés: például ha az egyik fél befizeti egy számla ellenértékét a jogosult bankszámlájára.
Ha a felek mégis átlépik ezt a határt, a vevőnek, a szolgáltatás igénybe vevőjének a pénzmozgás napjától számított 15 napon belül be kell ezt jelentenie az adóhivatalnak a 40-es „Bejelentés a készpénzfizetésről” elnevezésű nyomtatványon. A kapcsolt vállalkozások között még alacsonyabb a készpénzfizetés bejelentési határa, nekik már 1 m Ft-ot meghaladó készpénzfizetést is be kell jelenteniük – figyelmeztetett Siklós Márta.
Az árukereskedelmi tevékenységet folytatókra más szabályok vonatkoznak. A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozásának megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos szabályok szerint nekik belső szabályzatukat be kell nyújtaniuk a kereskedelmi hatósághoz. A hatóság a szabályzat jóváhagyásával egyidejűleg nyilvántartásba veszi a szolgáltatót. Ezzel lehetővé válik, hogy a nyilvántartásban szereplő kereskedő elfogadjon 2,5 m Ft-ot elérő vagy meghaladó készpénzfizetést.
Nem kell bejelenteni a készpénzfizetést akkor, ha a kifizetésre nem termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás ellenében, hanem munkaviszonyhoz, munkaviszony jellegű jogviszonyhoz kapcsolódóan kerül sor. Továbbá ha egy számla ellenértékének csak egy részét fizetik készpénzzel, egy másikat pedig átutalással, vagy egyes részleteket adott naptári hónapon túl fizetnek ki. 
A kapott kötbér, késedelmi kamat, kártérítés vagy kölcsöntörlesztés nem számít bele a készpénzzel kifizetett összegbe. Azonban a kölcsönt után fizetendő kamatra már alkalmazni kell a készpénzfizetési korlátot.

A bejelentés elmulasztása esetén a fent említett 20%-os bírságon túl 500 ezer forintig terjedő bírsággal is számolnia kell mindkét félnek, mivel mindkettőjüket felelősségre fogják vonni. Ez az összeg a két fél közötti tranzakciókra vonatkozik. Nem jelent kibúvót az sem, ha a két fél között több szerződés van érvényben, és ezekre hivatkozva több kifizetés történik. Ilyenkor is összesen maximum bruttó 1,5 m Ft-ot lehet készpénzben fizetni havonta.

A pénzforgalmi számlanyitására kötelezett adózókat a jogszabályok kötelezik számlanyitásra. Ilyenek például a gazdasági társaságok, az áfás magánszemélyek és egyéni vállalkozók. Az áfamentességet választó egyéni vállalkozónak és a magánszemélyeknek jogszabályi előírás alapján nem kötelező bankszámlát nyitniuk, így akkor sem vonatkozik rájuk a szabály, ha mégis van bankszámlájuk.

A jogszabályi előírás alapján csak a bankjeggyel és érmével történő fizetés minősül készpénzfizetésnek, így nem nevezzük ebben a tekintetben készpénzfizetésnek, ha a fizetés következményeként legalább az egyik félnél megvalósul a bankszámla-jóváírás vagy –terhelés: például ha az egyik fél befizeti egy számla ellenértékét a jogosult bankszámlájára.

Ha a felek mégis átlépik ezt a határt, a vevőnek, a szolgáltatás igénybe vevőjének a pénzmozgás napjától számított 15 napon belül be kell ezt jelentenie az adóhivatalnak a 40-es „Bejelentés a készpénzfizetésről” elnevezésű nyomtatványon. A kapcsolt vállalkozások között még alacsonyabb a készpénzfizetés bejelentési határa, nekik már 1 m Ft-ot meghaladó készpénzfizetést is be kell jelenteniük – figyelmeztetett Siklós Márta.

Az árukereskedelmi tevékenységet folytatókra más szabályok vonatkoznak. A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozásának megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos szabályok szerint nekik belső szabályzatukat be kell nyújtaniuk a kereskedelmi hatósághoz. A hatóság a szabályzat jóváhagyásával egyidejűleg nyilvántartásba veszi a szolgáltatót. Ezzel lehetővé válik, hogy a nyilvántartásban szereplő kereskedő elfogadjon 2,5 m Ft-ot elérő vagy meghaladó készpénzfizetést.

Nem kell bejelenteni a készpénzfizetést akkor, ha a kifizetésre nem termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás ellenében, hanem munkaviszonyhoz, munkaviszony jellegű jogviszonyhoz kapcsolódóan kerül sor. Továbbá ha egy számla ellenértékének csak egy részét fizetik készpénzzel, egy másikat pedig átutalással, vagy egyes részleteket adott naptári hónapon túl fizetnek ki. 

A kapott kötbér, késedelmi kamat, kártérítés vagy kölcsöntörlesztés nem számít bele a készpénzzel kifizetett összegbe. Azonban a kölcsönt után fizetendő kamatra már alkalmazni kell a készpénzfizetési korlátot.

Hozzászólások

A COVID-19 átírhatja a transzferárakat is!

A koronavírus járvány, a vele járó gazdasági problémák és a különböző mentőcsomagok teljesen megváltoztatták a korábbi piaci környezetet. A változásokat a transzferár-nyilvántartásoknak is pontosan kell tükrözniük. „Különösen a naptári évtől eltérő üzleti évvel rendelkező vállalkozások számára jelent ez azonnali és nagy körültekintést érdemlő feladatot. Náluk már most szükséges lehet a szokásos piaci jövedelmezőségük meghatározásánál a világjárvány hatásának a számszerűsítése.” – figyelmeztetett Fotiadi Ágnes, a LeitnerLeitner Transzferár Üzletág igazgatója.
2020. 08. 07. 00:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Fesztivál belépőjegy 5% áfával, ki járna jól?

A fesztiválok elmaradása miatt, a zenészek megsegítése érdekében a Magyar Fesztivál Szövetség (MFSZ) a koncertek belépőjegyeire kedvezményes, öt százalékos áfa bevezetését kéri. A Niveus Consulting Group azt járta körbe, kinek jelenthetne ez valós előnyt, illetve léphet-e egyaltalán áfaügyben a kormány.
2020. 08. 05. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Amit tudni kell a lakásbérleti szerződésről

A lakásbérleti szerződést írásba kell foglalni, és bár jogász közreműködése nem kötelező, érdemes megfontolni - mondta Asbóth-Hermányi Lőrinc közjegyző az M1 aktuális csatornán vasárnap reggel.
2020. 08. 02. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Bírósághoz fordul a DIGI

A DIGI Kft. szerint a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által kiszabott bírság, illetve annak mértéke nem áll arányban a társaság eljárási, adminisztratív mulasztásának súlyával, ezért kezdeményezi a végzés bírósági felülvizsgálatát - közölte a távközlési szolgáltató pénteken az MTI-vel.
2020. 08. 01. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Szabadság járványügyi helyzetben - Milyen lehetőségei és kötelezettségei vannak a munkáltatónak és a munkavállalóknak?

Az elkövetkező hetekben számos munkavállaló megy szabadságra, és lesznek közöttük, akik ezt az időt külföldön fogják eltölteni. 2020. július 15-től a kormány olyan járványügyi intézkedéseket rendelt el, amelyek a most szabadságra menő munkavállalókat is érinteni fogják, ennek megfelelően közvetett módon kihatnak a munkáltató működésére is.
2020. 07. 31. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Célzott transzferár-ellenőrzések várhatók a NAV-tól

A transzferár-szabályozás évek óta kiemelt vizsgálati területe a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak, és az elmúlt 10-15 évben komoly változáson ment keresztül a hivatal ellenőrzési gyakorlata is. A Deloitte podcastjában Kiss Tamás, a NAV Transzferár Ellenőrzési Osztályának vezetője a témát érintő aktualitásokról beszélgetett Helybély Judittal és Tóth Hedviggel, a Deloitte transzferár csoportjának igazgatóival.
2020. 07. 31. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Megkezdte az adószámla-értesítők kiküldésését az adóhatóság

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a napokban megkezdte azoknak a magánszemélyeknek és egyéni vállalkozóknak az értesítését, akiknek az adószámláján az elmúlt évről tartozás vagy túlfizetés van. Közel másfél millió adózó számíthat adószámla-értesítőre - tette közzé a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szerdán a honlapján.
2020. 07. 30. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Adókedvezmény betanított munkásokra

Évek óta igénybe vehetnek a vállalatok adókedvezményt a szakképzettséggel nem rendelkező munkakörökben dolgozók után. Rengeteg felső-és HR vezető nincsen tisztában ezzel a lehetőséggel, pedig ezzel akár több tízmillió forintot is spórolhatnának. Sőt, az adókedvezmény akár visszamenőlegesen is igényelhető. – véli a Niveus Consulting Group.
2020. 07. 29. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jó, ha tudjuk, melyek a legfontosabb Tbj. törvény változások

A júliustól életbe lépett, új társadalombiztosítási törvényben kodifikált változások jelentős mértékben könnyítenek az élőmunka közterhein, többek között érintik a családosokat, a nyugdíjasokat és a kiküldetésben élőket is. A MAZARS összefoglalójában azokról a fontos változásokról olvashat, amikre érdemes odafigyelni.
2020. 07. 29. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

KATA: Újra a NAV célkeresztjébe kerülhet a bújtatott munkaviszony

A kisadózó vállalkozások tételes adójának (KATA) szabályai a visszaélések elkerülése érdekében a közelmúltban módosultak. A döntés előjele annak, hogy Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a jövőben kiemelt figyelmet fog fordítani a bújtatott munkaviszony elleni harcra – hívja fel a figyelmet az EY. A társaságoknak érdemes megvizsgálni a katás partnereik kapcsán felmerülő kockázatokat, mielőtt az ellenőrök kopogtatnak.
2020. 07. 23. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az OECD adóelkerülés elleni küzdelmének első pillére alatt bizonytalanná vált a talaj, de a második pillér egyelőre stabilan áll

Az OECD célként tűzte maga elé, hogy új, sokszor BEPS 2.0-nak nevezett programjának keretein belül további lépéseket tegyen a globális adórendszer méltányos és igazságos átalakításáért két új, pillérként emlegetett adózási koncepció kidolgozásával. A program első pillére a digitális üzleti modellek jövedelmének megadóztatását tenné lehetővé, de ahogy arról már több alkalommal beszámoltunk, ennek a konszenzusos kialakítása egyre inkább elérhetetlennek tűnik. Ez nagyban köszönhető a tervezet legaktívabb bírálójának, az Egyesült Államoknak is. Hivatkozással a digitális adó diszkriminatív jellegére az USA korábban ellenezte, majd opcionálissá kívánta tenni a kialakítás alatt álló új adórendszert.
2020. 07. 22. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új Bizottsági Akcióterv a méltányos és egyszerű adóztatásért

2020. július 15-én az EU Bizottsága új adócsomagot hozott nyilvánosságra a méltányos és egyszerű adóztatás célkitűzéseinek jegyében. Az adócsomag fő célja, hogy a COVID-19 világjárványt követő gazdasági környezetben segítse a tagállamokat az adóbevételeik biztosításában. Az adócsomag három komponensből áll, melyek közül az egyik a méltányos és egyszerű adóztatást célul kitűző, Bizottság által összeállított adózási Akcióterv kijelölése.
2020. 07. 21. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Fénysebességre válthat a papír alapú számlák digitalizálása Magyarországon

A papír alapú számlázásról való áttérés elektronikus számlakezelésre, több milliós megtakarítást jelenthet már kis- és középvállalati szinten is. Mindez nem jelent luxus beruházást, a beérkező és kimenő számla állomány teljes digitalizációja pedig jelentős hatékonyság javulást és érezhető költségmegtakarítást hoz magával.
2020. 07. 18. 19:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az Európai Unió Bírósága érvénytelenítette az EU-USA adatvédelmi pajzsot

Az Európai Unió Bírósága érvénytelennek nyilvánította az EU-USA adatvédelmi pajzsot (Privacy Shield), mivel nem biztosít megfelelő szintű védelmet az Egyesült Államokba történő adattovábbításoknál – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda. A Schrems II ügyben a Bíróság arról is döntött, hogy az adatkezelők továbbra is továbbíthatnak adatot harmadik országokba az Európai Bizottság által jóváhagyott általános szerződési feltételek keretében. Az érintett adatkezelőknek át kell tekinteni az Egyesült Államokba továbbított adatok folyamatának garanciáit és felülvizsgálni azok kockázatait a jogszerűség biztosítása érdekében.
2020. 07. 18. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jövőre kell csak adatot szolgáltatni az esetlegesen agresszív adóstruktúrákról

A napokban kihirdették és hatályba is lépett a 2021-es költségvetési törvény, amelynek részeként többek között az úgynevezett DAC 6 adatszolgáltatás kezdő időpontját is elhalasztották hat hónappal a COVID-19 járvány által okozott nehézségekre tekintettel. A halasztást az Európai Tanács irányelvével összhangban az EU majdnem minden tagállama elfogadta és hatályba léptette. A DAC 6 célja, hogy az adótervezésben közreműködők, illetve az érintett adózók adatokat szolgáltassanak az adóhatóságoknak bizonyos, esetlegesen agresszív adótervezésnek minősülő határon átnyúló konstrukciókról. A módosítás értelmében a közreműködőknek és érintett adózóknak további fél év áll majd rendelkezésére, hogy felkészüljenek az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére, amelyre eredetileg 2020. július 1-jétől kezdődően váltak volna kötelezetté.
2020. 07. 16. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

7 ok, amiért döcög a PSD2 - és egyáltalán mi az a PSD2 ami döcög?

A második pénzforgalmi irányelv (PSD2) hatályba lépése óta az úgynevezett harmadik feles szolgáltatóktól nagyszámú visszajelzés és panasz érkezett az Európai Bankhatósághoz (EBA) a rendszer működésével kapcsolatban. Erre reagálva az EBA június elején tette közzé irányadó véleményét, mellyel azt szeretné segíteni, hogy a harmadik feles szolgáltatók innovatív megoldásai minél előbb elérhetőek legyenek a pénzügyi szolgáltatók ügyfelei számára. Dr. Herce Zoltán, a Deloitte és Dr. Réti Bálint, a Péntech Solutionstanácsadó szakértője összegyűjtötték, melyek a legfőbb problémák, és az EBA szerint hogyan lehet azokat mindenki számára megnyugtatóan megoldani.
2020. 07. 16. 05:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Gyorsabban kaphatnak kártérítést a bűncselekmények sértettjei

Életbe lépett a bűncselekménnyel okozott kár, illetve sérelemdíj megtérítése iránt indított gyorsított pert bevezető jogszabály. Ahogyan arra a törvény címéből is következtethetünk, ennek lényege, hogy a bűncselekmények áldozatai mielőbb kártérítéshez, sérelemdíjhoz juthassanak. Dr. Bognár Alexandra, a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda ügyvédje segít megérteni az új szabályokat.
2020. 07. 15. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Visszatért Magyarországra az Andersen adó- és jogi tanácsadó

Visszatér Magyarországra az Andersen nemzetközi adó- és jogi tanácsadó cégcsoport az OrienTax Adótanácsadó Zrt. és a Szabó, Kelemen és Társai Ügyvédi Iroda júliusi egyesülésével - közölte az Andersen Adótanácsadó Zrt. szombaton az MTI-vel.
2020. 07. 11. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A gazdasági növekedést és a munkahelyteremtést is elősegítheti a hamarosan hatályba lépő EU-rendelet

A koronavírus-járványt követő gazdasági visszaesés a KKV- és start-up szektorban is érezteti hatását, az induló vállalkozások számára a forrásszerzési lehetőségek ebben az időszakban még korlátozottabbak lehetnek. A Kapolyi Ügyvédi Iroda úgy látja, hogy az Európai Unió közösségi finanszírozásra (crowdfunding) vonatkozó szabályozásának jelenlegi státusza hazánkban is lendületet adhat az innovációval foglalkozó vállalkozások finanszírozásának, és új munkahelyek létrejöttét is elősegítheti.
2020. 07. 11. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Hamis és rossz minőségű egészségügyi védőfelszerelést talált a NAV

Több mint négyszázezer hamis és rossz minőségű védőmaszkot, valamint nyolcvanezer egyéb egészségügyi védőeszközt találtak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Győr-Moson-Sopron megyei munkatársai az M1-es autópályán két kamionban - tájékoztatta a NAV megyei igazgatósága kedden az MTI-t.
2020. 07. 07. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások: