Az e-kereskedelem Magyarországon: trendek és lehetőségek a webshopok piacán

Az online kiskereskedelmi forgalom szárnyalásának egyelőre nem látszik a vége, így nem csoda, hogy a webáruházak száma is viharos ütemben nő. Ahhoz azonban, hogy egy webhsop hosszú távon is sikeres legyen, fontos, hogy kikerülje azokat a csapdákat, amelyekbe az induló webáruházak többsége beleesik.

Az e-kereskedelem Magyarországon: trendek és lehetőségek a webshopok piacán

Nemzetközi és hazai boom: még nem látszik, hol a vége

Világszerte rohamosan bővül az online kiskereskedelmi forgalom, és a tendencia folytatódni látszik. A Statista adatai, illetve prognózisa alapján 2014-től 2021-ig 246,15%-os bővülés várható, így a teljes kereskedelmi forgalom elérheti a 4,5 billió dollárt.

Az eNET Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kereskedelemben című kutatása alapján Magyarországon is hasonló a tendencia: a 2014-es 273 milliárd forintról 2018-ra 669 milliárd forintra bővült a webáruházak belföldi nettó forgalma. Az utóbbi adat ráadásul nem is tartalmazza a hazai online vásárlók külföldi webáruházakból történő vásárlásait, ami további 400-420 milliárd forintot tett ki. Ez azt jelenti, hogy tavaly 23%-kal nőtt a magyar e-kiskereskedelmi forgalom.

Mindezt a Központi Statisztikai Hivatal idősora is megerősíti. Az adatok szerint a 2010-es 46,029 milliárd forintról 2017-re csaknem 408,5 milliárd forintra nőtt a csomagküldő és internetes szegmens kiskereskedelmi forgalma. 

A magyarországi webáruházak száma is megugrott

A hazai webshopok számával kapcsolatban csak becslésekre hagyatkozhatunk. A Webshop ABC tavalyi, Hány webáruház van Magyarországon? E-kereskedelmi körkép című elemzésében abból indult ki, hogy jelenleg a bérelhető áruházrendszerek mellett jelen vannak a piacon a különféle ingyenes keretrendszerek is, továbbá a saját fejlesztésű webshopok. Becslésük szerint 2018 elején kb. 10-15 ezer webáruház üzemelhetett Magyarországon. Ez a KSH adataihoz képest, amelyek szerint 2017 decemberében 132 508 darab fizikai, “offline” bolt működött hazánkban, nem tűnik soknak. De a GKI által 2015-ben mért 1400 aktív webshophoz viszonyítva jelentős bővülés. 

Webáruház bérlés: a nagy nevek is így indultak - sokan így is folytatták

A webshopokat illetően az egyik legalapvetőbb kérdés, hogy saját fejlesztésű, bérelt, vagy valamilyen ingyenes keretrendszeren alapuló megoldást válasszanak a tulajdonosok. Az egyik legnagyobb hazai, webáruház bérlést biztosító rendszer, a ShopRenter minden évben megjelenteti a Nagy Webáruház Felmérést. Az idei adatokból kiderül többek között, hogy míg felmérésben résztvevő 570 webshop 15%-a ingyenes webáruházmotort használ, 23%-nak pedig egyedi fejlesztésű webshopja van, a döntő többség, 62% valamilyen bérelhető webáruházrendszert vesz igénybe. (A Webshop ABC becslése szerint mintegy 6-7 ezer hazai webáruház működhet bérelt felületen.)

A ShopRenter több mint 3500 bérlője között például olyan, mára komoly, nagy forgalmú vállalkozássá és ismert branddé vált nevet találunk, mint a Reflexshop, a WhiskyNet, a FittenJó, a Kávétársaság, a VITAPACK, a Katus Webhsop, a Lednagyker, vagy éppen Megyeri Szabolcs Kertészete. A bérlés tehát a legkevésbé sem akadályozza a növekedést, vagy hogy egy webshop népszerű márkává váljon a piacon. Ezzel együtt mégis a kisebb webáruházak alkotják az e-kiskereskedelem szereplőinek többségét.

De nem csak számbeli fölényben vannak, hanem az online kiskereskedelmi forgalom jelentős részét is ezek a kisebb webshopok bonyolítják. Erre utal a GKI 2019 májusi e-TOPLISTA felmérése is, amely szerint a 10 legnagyobb hazai webáruház összesen mintegy nettó 150 milliárd forintos forgalmat realizált a tavalyi évben. Ez ugyan a szektor teljes forgalmának 35%-át teszi ki, ám egyúttal azt is jelenti, hogy a piaci szereplők többsége a kis és közepes méretű webshopok közé tartozik. Ezt megerősíti a már említett Nagy Webáruház Felmérés is. A felmérésben részt vevő webshopok 59%-át 1 fő, további 31%-át 2-3 fő üzemelteti, csak a fennmaradó 10% esetében foglalkoznak ennél többen a napi feladatokkal.

Webáruház indítása: saját fejlesztés, bérlés, vagy ingyenes keretrendszer a nyerő?

Saját webshop alapításánál, mint említettük, a legfontosabb kérdések egyike, hogy saját fejlesztésű legyen, ingyenes keretrendszert használjunk, vagy bérelhető webáruházzal vágjunk bele az online kereskedésbe. Bármelyik megoldást is választjuk, mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai, de kezdőként szinte biztos, hogy a webáruház bérléssel járunk a legjobban.

Ami a webáruház bérlés mellett szól:

- Viszonylag alacsony, 5-10 ezer forintos a havi előfizetés.

- Kompakt rendszert kapunk, a webáruház fejlesztésével nem kell foglalkozni.

- A webshop üzemeltetése, a support és a hibaelhárítás nem a mi gondunk.

- A webáruház-készítés rendkívül gyors és egyszerű, költségei alacsonyak.

- A webáruház egyes elemei, beállításai és megjelenése egyszerűen és gyorsan személyre szabhatók.

- Kiegészítő szolgáltatások is elérhetőek, így hatékonyabb és egyszerűbb az üzemeltetés.

- Bármikor ráfejleszthetünk a bérelt rendszerre, vagy ha úgy tetszik, saját fejlesztésű webáruházra is válthatunk.

A hosszú távú siker titka

Bár egy folyamatosan bővülő piacról van szó, az újonnan alapított webáruházaknak csak egy kis hányada sikeres távlatilag. Ennek oka, hogy a legtöbben csak az indulásra készülnek fel, a webáruház-üzemeltetéssel összefüggő hosszú távú feladatokra már nem. Jelentősen nőhet annak esélye, hogy az általunk alapított webáruház hosszú távon is sikeres lesz, ha már az alapításkor foglalkozunk a később aktuálissá váló stratégiai, marketing, értékesítési és jogi kérdésekkel is.

Néhány további javaslat a kezdéshez a 2019-es Nagy Webáruház Felmérés alapján:

- A profilt tekintve a legjobb konverziós rátáról a szolgáltatás-, webpláza-, irodatechnika-, illetve könyv-profilú, valamint az autós, motoros termékeket forgalmazó áruházak számoltak be.

- A felmérésben részt vevő webáruházak közül a legtöbb ajándékokat, ruházati cikkeket, szabadidős termékeket és szépségápolási készítményeket forgalmaz.

- A mezőny a szolgáltatások, az oktatás, a villamossági termékek, az épületgépészet, valamint az állateledelek és kisállat-felszerelések területén a leggyérebb.

- A marketingeszközök közül a legnépszerűbbek a közösségi oldalak, ezeket a SEO (keresőoptimalizálás), a Facebook-hirdetések és a hírlevelek követik.

- A legtöbb nehézséget a marketing, a logisztika és a design testreszabása jelenti.

főkép forrása: pixabay.com

Felmérés: A Tokaji a magyarok legkedveltebb borvidéke

A hazai borvidékek közül a Tokaji a legnépszerűbb a magyarok körében –– derül ki a Csodásmagyarország.hu online felméréséből. A dobogó második fokára az Egri borvidék került, míg harmadik helyen a Villányi zárt. A rangsor negyedik helyén a Balaton-felvidéki és a Badacsonyi borvidék osztozik, az ötödik pedig a Szekszárdi lett.
2025. 11. 20. 11:00
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők csütörtökön?

A CATL, a világ legnagyobb akkumulátorgyártójának hongkongi részvényei csütörtökön több mint 8%-ot estek, miután mintegy 77,5 millió részvényre lejárt a hat hónapos eladási tilalom a vállalat májusi IPO-ját követően.
2025. 11. 20. 10:30
Megosztás:

Ne edd meg! Vidd vissza a boltba a Milka Caramel táblás csokit, mert gond van vele

A Mondelez Hungária Kft. az általuk forgalmazott Milka Caramel 100g táblás csokoládé termék fogyasztói visszahívását kezdeményezte a termékben előforduló idegen anyag (műanyag darabok) lehetséges előfordulása miatt.
2025. 11. 20. 10:05
Megosztás:

Emelkedtek az amerikai hozamok

Bár a magas szolgáltatásinfláció mögött álló gyors bérnövekedés az euróövezetben alig lassult a harmadik negyedévben – mindössze egy tized százalékponttal, 3,5%-ra csökkent –, az euróövezetben alig változtak a kötvényhozamok.
2025. 11. 20. 10:00
Megosztás:

Emelkedéssel zártak a Wall Street vezető indexei

Emelkedéssel zártak szerdán a főbb amerikai indexek, miután a technológiai szektor körüli eladási hullám négy napig tartotta nyomás alatt az tőzsdéket.
2025. 11. 20. 09:30
Megosztás:

Csökkenéssel zártak tegnap a mértékadó nyugat-európai indexek

Az európai részvénypiacokon szerdán napközben a stabilizáció első jelei látszottak, de zárás előtt ismét elromlott a hangulat és a vezető indexek végül a negatív tartományban zártak.
2025. 11. 20. 09:00
Megosztás:

Az XRP új korszaka: Bitwise ETF-je új szintre emeli a Ripple-t

A kriptopiac újabb mérföldkőhöz érkezett: a Bitwise Asset Management bejelentette legújabb spot ETF-jét, amely az XRP-re épül, és immár a New York-i Értéktőzsdén (NYSE) is elérhető. A lépés nemcsak a Ripple hálózatának jelentőségét hangsúlyozza, hanem az alternatív kriptoeszközök (altcoinok) előtt is új lehetőségeket nyit meg az intézményi befektetők számára.
2025. 11. 20. 08:30
Megosztás:

Kissé gyengült a forint csütörtök reggelre

Gyengült kissé a forint csütörtök reggelre a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 20. 08:00
Megosztás:

Nívós nemzetközi díjat kapott a Magyar Fejlesztési Bank

Rangos nemzetközi díjat kapott a Magyar Fejlesztési Bank, miután az International Banker Awards 2025 keretében az év legjobb kelet-európai fejlesztési bankjává választották. Az elismerés tükrözi az MFB elmúlt időszakban tanúsított, hiánypótló gazdaságfejlesztési tevékenységét.
2025. 11. 20. 07:00
Megosztás:

Csehország támogatja Albánia felvételét az EU-ba

Csehország támogatja Albánia törekvését, hogy 2030-ig tagja lehessen az Európai Uniónak - jelentette ki Petr Pavel cseh köztársasági elnök szerdán Prágában, miután a Hradzsinban tárgyalásokat folytatott albán kollégájával, Bajram Begajjal, aki hivatalos látogatásra érkezett Prágába.
2025. 11. 20. 06:30
Megosztás:

Folytatódnak a kórházfejlesztések

A kormány több mint hárommilliárd forintot biztosít kórházfejlesztése, az erről szóló határozat hamarosan a Magyar Közlönyben is megjelenik - közölte a Belügyminisztérium egészségügyi államtitkára szerdán a Facebook-oldalán.
2025. 11. 20. 06:00
Megosztás:

Tudományalapú egészséggondozás tetőtől talpig: 50 millió forintos OUVC-befektetést kapott a Mycellen

A Mycellen Supplements, a biotechnológiai alapú egészség- és szépségápolás egyik legígéretesebb hazai szereplője 50 millió forintos befektetést kapott az Obuda Uni Venture Capitaltól (OUVC). A tőkeemelés célja, hogy a vállalat tovább erősítse piaci jelenlétét, bővítse termékportfólióját, és még hangsúlyosabb kommunikációval tegye ismertté a tudományosan megalapozott, megelőzésre épülő szépség- és egészségápolást.
2025. 11. 20. 05:30
Megosztás:

Megjelent a felhívás: a vidéki vállalkozások beruházásait támogatja a Demján Sándor 1+1 Program új üteme

A Kormány mindent megtesz a magyar kis- és középvállalkozások támogatása érdekében! Ezért egy 11 pontból álló 80-90 milliárd forintos adócsökkentési programot hajt végre, megduplázta a Demján Sándor Tőkeprogram keretében egy vállalkozásba befektethető tőke maximális összegét, valamint bevezette a fix 3%-os kkv hitelt.
2025. 11. 20. 05:00
Megosztás:

A biztonság a legfontosabb megtakarítási szempont egy felmérés szerint

Magyarországon a biztonság, a kiszámíthatóság a legfontosabb szempont a megtakarítási lehetőségek kiválasztásakor - közölte a Groupama szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 20. 04:30
Megosztás:

Az első lakásvásárlók uralják a piacot

Már egyértelműen érzékelhetőek a lakásépítési fordulat első jelei: részben az Otthon Start, részben a korábban bejelentett Lakhatási Tőkeprogram kínálatnövelő hatásának köszönhetően, az első három negyedévben 37 százalékkal nőtt a kiadott építési engedélyek száma. A lakásárak az idei első félév végéig országos átlagban 17,9 százalékkal nőttek az egy évvel korábbi szinthez képest. Az MBH Elemzési Centrum várakozásai szerint 2025-ben a tavalyi számokhoz képest 10-20 ezerrel több tranzakció mehet végbe.
2025. 11. 20. 04:00
Megosztás:

Az Európai Bizottság online fogyasztóvédelmi stratégiát mutatott be

Az Európai Bizottság jelentősen bővíteni szeretné az online fogyasztóvédelmet az EU-ban, többek között szigorúbb szabályokat kíván javasolni az internetes manipuláció ellen, valamint a termékbiztonsági előírások jobb betartatását szorgalmazza - közölte a brüsszeli testület szerdán.
2025. 11. 20. 03:30
Megosztás:

Az Otthon Starttal leginkább ezeket a lakásokat viszik

A Duna House októberi adatai szerint az Otthon Start Program (OSP) látványosan átalakította a keresletet: Budapesten a kisebb lakások kerültek előtérbe, vidéken pedig a nagyobb családi otthonok iránt nőtt az érdeklődés.
2025. 11. 20. 03:00
Megosztás:

Új adót vetnek ki ezekre az autókra - senki sem számított erre a fordulatra

2028-tól új úthasználati adót vezethetnek be az elektromos autókra, hogy kiegyenlítsék a hagyományos és a villanyhajtású járművek közötti adóterheket. A tervezet szerint a villanyautók tulajdonosai mérföldenként 3 pennyt fizetnének, ami egy átlagos autósnak évente körülbelül 250 font, azaz nagyjából 110 ezer forint többletköltséget jelentene.
2025. 11. 20. 02:00
Megosztás:

Indul a roham a LIDL üzleteiben – Itt a nagy bejelentés, soha nem volt még ilyen!

November 20-tól, csütörtöktől újra kapható lesz a Lidl üzleteiben egy közkedvelt háztartási készülék: érkezik a Singer 323L varrógép, méghozzá jelentősen kedvezőbb áron. Akinek már régóta tervben volt egy megbízható, sok funkcióval rendelkező varrógép beszerzése, most különösen jól járhat, hiszen az eredeti 49 999 forintos ár helyett 39 999 forintért viheti haza – tehát tízezer forinttal olcsóbban. De miért is hasznos egy ilyen eszköz egy háztartásban?
2025. 11. 20. 01:00
Megosztás:

A kriptotőzsde Kraken tőzsdére lépne: 20 milliárd dolláros értékelés után IPO-ra készül az amerikai piacon

Kriptoóriás a rajtvonalnál – új korszak kezdődhet az amerikai tőzsdéken. A Kraken, a világ egyik legismertebb kriptovaluta tőzsdéje, bejelentette, hogy titkosított formában benyújtotta tőzsdei bevezetési kérelmét (IPO) az Egyesült Államokban.
2025. 11. 20. 00:30
Megosztás: