Célkeresztben a FaceBook, Paypal, Airbnb - milliárdos bírságok repkednek

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) idén szokatlanul korán, már tavasszal benyújtotta a 2019-es tevékenységét összegző éves beszámolóját, melyet május 27-én az Országgyűlés gazdasági bizottsága el is fogadott. Összehasonlításképp, a 2018-as éves beszámoló elfogadására 2019. november 26-án került sor. A beszámolót a Schönherr Hetényi ügyvédi iroda versenyjogi csoportja elemzi.

Célkeresztben a FaceBook, Paypal, Airbnb - milliárdos bírságok repkednek

A változás szele nem csak az időzítésben, hanem a beszámolóban összegzett bírságadatokban is tetten érhető. A GVH 2019-ben több mint 8 milliárd Ft versenyfelügyeleti bírságot szabott ki, melynek közel 60%-át, azaz közel 5 milliárd Ft-ot tesz ki a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt kirótt bírságok összege: ilyen magas bírságok kiszabására a fogyasztók védelmében a GVH történetében még soha nem volt példa. Sőt, ez az összeg majdnem eléri a 2019-et megelőző 10 év alatt a fogyasztóvédelmi jellegű jogsértésekért kiszabott bírságok együttes összegét.

A GVH, mint a fogyasztói érdekek védelmezője

A GVH a klasszikus versenyhatósági feladatok, azaz a versenykorlátozó piaci magatartások tilalmán és a vállalkozások verseny szempontjából jelentős fúzióinak jóváhagyásán kívül jogosult fellépni a fogyasztókat célzó tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok ellen is, ha azok a verseny érdemi befolyásolására is alkalmasak. Az elmúlt évek tendenciái ráadásul afelé mutatnak, hogy a fogyasztóvédelmi ügyek egyre inkább a GVH kiemelt prioritását képezik. 2019-ben 22 darab fogyasztóvédelmi ügyet zárt le a hivatal, melynek a fele, azaz 11 ügy végződött jogsértés megállapításával és bírság kiszabásával. „Bár ez valamennyivel kevesebb fogyasztóvédelmi ügy, mint amit 2018-ban lezárt a GVH, az ügyek maguk sokkal nagyobb súlyúak voltak, melyet a bírságok emelkedő mértéke is bizonyít.” - mondta el dr. Turi Anna, az iroda versenyjogi csoportjának vezetője.

Célkeresztben a tech-óriások

A 2018-ban közzétett „Középtávú digitális fogyasztóvédelmi stratégia" célkitűzéseinek megfelelően 2019-ben is olyan nagynevű digitális platformok és vállalkozások kerültek górcső alá, mint a Facebook, PayPal, Airbnb, vagy utóvizsgálat keretében a Google. Míg az Airbnb, PayPal és Google esetén a GVH elfogadta a vállalkozások kötelezettségvállalásait a fogyasztóknak nyújtott hiányos tájékoztatásuk kiegészítése kapcsán, és így velük szemben jogsértés megállapítására és bírság kiszabására sem került sor, a Facebook már nem volt ilyen szerencsés. A GVH a Facebook esetén arra a következtetésre jutott, hogy az oldal nem állíthatja azt magáról, hogy ingyenes, mivel a fogyasztók az adataikkal "fizetnek" a szolgáltatásért. A jogsértést 1,2 milliárd Ft bírsággal szankcionálta a hivatal, mely intő példa lehet a hasonló elven működő platformok üzemeltetői számára.

A telekom cégek sem alhatnak nyugodtan

A fentieken túl a tavalyi évben a telekommunikációs szektor is kiemelt figyelmet kapott a GVH-tól. Többségében ismétlődő jellegű jogsértéseik miatt a Magyar Telekom, a Vodafone, és a Telenor is újabb bírsággal lett "gazdagabb", melyek összege egyúttal többszörösen meghaladta a korábban hasonló magatartások esetén alkalmazott szankciókat. E körben a vállalkozásoknak tekintettel kell lenniük arra, hogy ismétlődő jogsértés esetén a GVH a bírság összegét jogsértésenként 100% összeggel növelheti a bírságmaximum keretein belül. A Magyar Telekom ügyében (melyben a döntés ugyan 2020 januárjában jelent meg, ennek ellenére mégis a 2019-es beszámolóban tárgyalja a GVH) újdonságként jelent meg a lépcsős bírság-meghatározás. Ennek az a lényege, hogy ha a vállalkozás a döntésben előírt, elsősorban a kárt szenvedett fogyasztók reparációját célzó kötelezettségvállalásait nem teljesíti határidőben, akkor a nem teljesített rész helyébe előre meghatározott bírság-részlet lép.

A fogyasztók reparációja kapcsán kiemelést érdemel, hogy 2019-ben közel 600 millió Ft összegű, közvetlenül a fogyasztóknak fizetendő pénzbeli kompenzációt hagyott jóvá a GVH, mely teljesítésével az eljárás alá vont vállalkozások csökkenthetik a bírság összegét mint például a Magyar Telekom lépcsős bírsága kapcsán – magyarázza dr. Kovács Márk, az iroda versenyjogi szakértője.  Sőt, adott esetben a jogsértés megállapítása is mellőzhető velük szemben - ilyen volt a WizzAir "WizzFlex" szolgáltatásával kapcsolatban vállalt kompenzációs csomagja esetén.

Versenykorlátozó megállapodások – a kartellek

A GVH összesítése szerint 2019-ben 16 ügyet sikerült lezárni, mely előrelépés a 2018-as 12 ügyhöz képest.

Kartellügyekkel kapcsolatban a tendencia változatlan: a legtöbb piaci jelzés a közbeszerzési kartellekkel kapcsolatos, melyek vonatkozásában a GVH továbbra is szigorú fellépést ígér. Ez alapján nem meglepő, hogy 2019-ben a legmagasabb bírságot kartellezésért egy kórházi közbeszerzési eljárásokat megcsapoló kartell tagjai kapták. Összesen több mint 1,5 milliárt Ft-ot kell(ett) befizetniük a központi költségvetésbe, mely a 2019-es összes kartellbírság felét teszi ki.

Összefonódások

A fúziók ellenőrzése kapcsán elismerést érdemel a GVH törekvése a hatékonyság növelésére és az ügyintézési idő csökkentésére. Az összefonódás-bejelentés alapján induló eljárások esetén a GVH-nak 8 napot biztosít a törvény a döntése meghozatalára. Ennek ellenére 2019-ben átlagosan 4 munkanap alatt döntött a hivatal, sőt, az ügyek 16%-át mindössze 1-2 munkanap alatt elintézték. Ebben talán szerepet játszik a prenotifikáció intézménye is, mely során a hatósággal történő előzetes egyeztetés mind a felek, mind a hatóság számára előnyökkel jár, mely során a hatóság esetleges kérdései már a hivatalos bejelentés előtt megválaszolása kerülhetnek, így az fúzió engedélyezése gyorsabban kiadható.

Lehetőségek a kiszabott bírságok csökkentésére

Mint láthattuk, 2019-ben vastagon fogott a GVH ceruzája a bírságösszegek meghatározásakor. A vállalkozásoknak azonban többféle lehetőség áll rendelkezésére a bírságok csökkentése érdekében, feltéve, hogy a versenyfelügyeleti eljárás alatt együttműködnek a GVH-val. A fogyasztóvédelmi tevékenység körében említett reparáción, azaz az okozott kár megtérítésén túl az alábbi opciók érdemelnek kiemelést, melyek egymással párhuzamosan is alkalmazhatók.

„Kartellügyekben a jogsértés feltárását elősegítő engedékenységi kérelmezők a feltételek fennállása esetén teljes vagy részleges bírságelengedésben részesülhetnek. 2019-ben a korábbi évvel egyezően 4 ügyet sikerült lezárni az engedékenységi kérelmet benyújtó vállalkozások segítségével, akik összesen közel 900 millió Ft bírságkedvezményt kaptak.” – mondta el dr. Kovács Márk.

10-30%-os bírságcsökkentésre adhat alapot az egyezségi eljárásban való részvétel, ha a vállalkozás beismeri a jogsértést és lemond bizonyos eljárási jogairól a gyorsabb és kevesebb erőforrást felemésztő ügylezárás érdekében. Az egyezségi eljárásban részt vevő vállalkozásoknak összesen 850 millió Ft-tal kevesebb bírságot kellett megfizetniük tavaly.

A fentieken túl a GVH 2019-ben több mint 300 millió Ft kedvezménnyel honorálta a versenyjogi megfelelési programok kidolgozását. Enyhítő körülmény lehet, ha a vállalkozás már a versenyfelügyeleti eljárás előtt is rendelkezett ilyen megfelelési programmal. A versenyfelügyeleti eljárás során kidolgozott megfelelési program a feltételek teljesülése esetén kicsit kisebb, akár 5% bírságcsökkentést eredményezhet.

Mi várható 2020-ban?

Az eddigi rendelkezésre álló adatok szerint 2020-ban is folytatódnak a GVH fogyasztóvédelmi törekvései. 2019-ben ugyanis a versenyhatóság először folytatott piacelemzést kifejezetten fogyasztóvédelmi területen, a digitális összehasonlító eszközök piacán, melynek eredményét 2020. március 12-én publikálta. Ahogy a GVH közleményében is kiemelte, a különböző termékek, szolgáltatások összehasonlítását lehetővé tevő weboldalak, applikációk használata általában informáltabb döntéshozatalt tesz lehetővé a fogyasztók számára, növeli a transzparenciát, és így a piaci versenyt is segíti. Pont ezért azonban kiemelkedő szereppel bír ezen eszközök esetén a fogyasztóknak nyújtott tájékoztatás teljessége és érthetősége, melyekkel kapcsolatban számos, potenciálisan jogsértő hiányosságokat tárt fel a GVH a piaci szereplőknél.

A GVH ágazati vizsgálatai és piacelemzései során feltárt hiányosságok nagyban meghatározzák a GVH ezeket követő döntései irányvonalait. A gyors fellépés ez esetben sem maradt el. 2020. április 28-án a GVH története legmagasabb fogyasztóvédelmi bírságát (2,5 milliárd Ft) szabta ki a Booking.com weboldal üzemeltetőjére, részben a 2019-es piacelemzés során feltártak felhasználásával. Véleményünk szerint az eljárások sorának ezzel közel sincs vége, és további fellépés várható a GVH piacelemzésében megfogalmazott ajánlásait figyelmen kívül hagyó vállalkozásokkal szemben.

A fogyasztóvédelmi ügyekben kiszabott korábbinál magasabb bírságok ellenére sem számítunk azonban a kartellügyekben való fellépés csökkenésére a GVH részéről.

Ahogy a fentiek is mutatják, a GVH a korábbi évekhez képest a bírságösszegek drasztikus növelésével, az elrettentés erejét bevetve reagált a fogyasztókkal szembeni ismétlődő, illetve a legbefolyásosabb piaci szereplők által elkövetett jogsértésekre, kiemelt figyelmet szentelve a digitális piacokra.

„A vállalkozások előtt egy út áll: a versenyjogi tudatosság növelésével, munkavállalóik megfelelő képzésével és hatékony versenyjogi megfelelési programok implementálásával megelőzni a jogsértések elkövetését, mely törekvést a GVH általában jelentős bírságcsökkentéssel is kompenzálja, ha mégis bekövetkezne a legrosszabb.” – javasolja dr. Turi Anna ügyvéd.

Hozzászólások

NMHH-felmérés: jól teljesítenek a hazai hírközlési hálózatok a felhasználók szerint

Összességében a fogyasztók elégedettek a hazai hírközlési hálózatokkal a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tavaly év végi piackutatása szerint: általában négyötödös osztályzatot adtak az internet sebességére, a folyamatos, hibamentes működésre, a tévék csatornaválasztékára, a mobilinternet adatforgalmi korlátjára, a havidíj összegére vagy az összbenyomásra. A legkritikusabbak a budapestiek voltak.
2020. 08. 11. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Emelt díjas SMS-szolgáltatások igénybevételével kapcsolatban figyelmeztet a Gazdasági Versenyhivatal

A Gazdasági Versenyhivatal észlelte, hogy egy vállalkozás „Lovedoktor” néven emelt díjas SMS-szolgáltatást nyújt. A szolgáltatást használók – üzenetenként 2032 forintért – jóslatokat kaphatnak a szerelmi életükkel kapcsolatban.
2020. 08. 05. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

150 millió forintos GVH bírságot kapott a BioTech USA

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egy friss döntésében megállapította, hogy az egy cégcsoportba tartozó JLM PowerLine Kft. és a BioTech USA kft. fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatot tanúsítottak. A GVH a jogsértésért még az engedmények után is magas, 150 millió forintos bírság egyetemleges megfizetésére kötelezte a két eljárás alá vont céget. A döntés hátterét a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda versenyjogi csoportja elemzi.
2020. 08. 03. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Médiatanács: magyar–cseh együttműködés a Film Café és a Comedy Central médiafelügyeletében

Nyerteseket hirdetett három vidéki rádiós frekvenciapályázaton a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén. A magyar testület kezdeményezésére a cseh médiafelügyelet a gyermekvédelmi szabályok megsértése miatt bírságot és figyelmeztetést is kiszabott a joghatósága alá tartozó, de Magyarországra sugárzó Film Café szolgáltatójára, és emellett a Comedy Central szolgáltatóját is figyelmeztette.
2020. 08. 01. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Megtéveszthette üzletfeleit egy dohány-nagykereskedő

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a JTI Hungary Dohányértékesítő Zrt.-vel szemben, mivel a cég vélhetően megtévesztette üzletfeleit a mentolos dohánytermékek értékesíthetőségéről.
2020. 08. 01. 00:05
Megosztás:
Hozzászólások:

20 millió forintos versenyhivatali eljárási bírság a DIGI-re

A Gazdasági Versenyhivatal módosította a DIGI-Invitel fúziót jóváhagyó tavasszal iadott határozatát és egyúttal eljárási bírságot szabott ki a DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft-re ismételten hibás információ-szolgáltatás miatt. Az eljárás alá vont vállalkozás újfent nem tájékoztatta a hatóságot a valós helyzetről, mely azoban utólag kiderült.
2020. 07. 30. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Gazdasági Versenyhivatal megtiltotta a C-peptid termékek reklámozását

A Max-Immun Kft. a Vargapeptide termék népszerűsítése során azt állította, hogy a proinzulin C-peptidet tartalmazó kozmetikai bőrápoló spray számos betegség, így például különböző rákbetegségek, a cukorbetegség és a koronavírus gyógyítására is alkalmas. A GVH ezért májusban versenyfelügyeleti eljárást indított a vállalkozással szemben. A Hivatal most – a további fogyasztói károk megelőzése érdekében – vizsgálatának lezárásáig eltiltotta a céget a termékek reklámozásától.
2020. 07. 29. 03:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Pert indít a Facebook az EB ellen

Pert indít a Facebook közösségi hálózati portál az uniós bíróságon az Európai Bizottság ellen.
2020. 07. 28. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Mennyi idő után káros az egészségre a tévézés?

A televíziózással töltött idő korlátozása segíthet az egészség megőrzésében, és csökkentheti a korai halálozáshoz vezető betegségek kialakulásának kockázatát.
2020. 07. 26. 04:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Tüntetést tartottak az Index miatt Budapesten

Tüntetést tartottak az Index-ügy miatt péntek este Budapesten, a demonstrálók a Momentum szervezésében az óbudai szerkesztőségtől a budai Várba vonultak, tiltakozva az internetes portál főszerkesztőjének elbocsátása ellen, egyúttal felemelve szavukat a sajtószabadság mellett.
2020. 07. 26. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Túl a mélyponton a tévés reklámpiac

Bár a koronavírus-járvány miatt a tavaly ilyenkori mintegy negyvenezer szpothoz képest idén júniusban bő harmadával kevesebb reklám volt a tévében, ez a szám májushoz képest mégis hétezerrel több – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa által, az e heti ülésen elfogadott új hatósági tanulmányból. A testület emellett – többek között – rádiós részletfizetési kérelmeket bírált el, elvégezte egy pápai frekvencia alaki vizsgálatát és bírságot rótt ki két vidéki rádióra.
2020. 07. 25. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Testreszabott hiányérzet? – Fogyasztóvédelmi kihívások az online piactereken

Vastagon fog a Gazdasági Versenyhivatal ceruzája, ha az online piacterekről van szó, a közelmúltban több, milliárdos nagyságrendű összeget is elérő bírságot szabott ki. A gigabírságokon túlmenően fontos néhány olyan kérdés tisztázása is, amelyek a közeljövő online kereskedelmét és a fogyasztói magatartást meghatározhatják. Jelentős leegyszerűsítéssel ezek két fő csoportra bonthatók: egyrészt mit értünk az online piacterek alatt, másrészt melyek azok a speciális jellemzők, amelyekre a fogyasztóknak figyelemmel kell lenniük, ha itt vásárolnak. Ez utóbbi sajátosságok közül most az ún. agresszív magatartások kihívásait tekintik át röviden a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértői.
2020. 07. 25. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kimúlik a TV és a rádió, hódít az internet! - Médiapiaci elemzés

Az internetezők fele már lényegében egyáltalán nem a tévéből, a rádióból vagy a nyomtatott sajtóból tájékozódik a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2019 novembere és decembere között készült piackutatása szerint. Az internet teret nyer minden korosztály hírfogyasztásában és szórakozásában, de ez a tendencia a Z-generációnál a leglátványosabb.
2020. 07. 24. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

50 milliós versenyhivatali bírság gyermekeket befolyásoló reklámok miatt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy jogsértő volt a Marslakócskák vitamin rágótabletta kereskedelmi kampánya, mivel közvetlenül szólította meg a gyermekeket a termék megvásárlására.
2020. 07. 23. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Otthoni koronavírus-tesztekkel kapcsolatban figyelmeztet a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) panaszeljárása nyomán észlelte, hogy a tesztkoronavirus.hu weboldal valószínűsíthetően azt a benyomást keltette a fogyasztókban, hogy a COVID-19 (SARS-Cov-2) IgG/IgM antitest teszt készlet terméke jogszerűen forgalmazható. Bár a honlap 2020. július eleje óta nem elérhető, a GVH az alábbiakat tanácsolja a fogyasztók számára.
2020. 07. 23. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Szórakoztatóközpont vagy közösségépítő berendezési tárgy?

Az elmúlt hónapokban a televízió hangsúlyos szerepet játszott számos háztartás életében. A felhasználók több időt töltöttek közösen a képernyők előtt, és a választáskor is fontosabb volt, hogy a családban mindenkinek megfeleljen egy-egy tévéműsor. A Samsung a legfrissebb kutatásában arra volt kíváncsi, milyen új közönségszokások alakultak ki Magyarországon, a karantén idején, valamint a televíziók megváltozott szerepét is vizsgálta.
2020. 07. 22. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A kiberbűnözők a streaming-háborúkat kihasználva támadják a felhasználókat

Ha a rosszindulatú fájlok népszerű streaming platformok és a rajtuk található tartalmak neve alatti álcázásáról van szó, a kiberbűnözők a Netflixet és a Disney+-on nézhető The Mandalorian c. sorozatot használják a legtöbbször csaliként. 2019. január és 2020. április 8. között több mint 5000 Kaspersky-felhasználó volt kitéve fenyegetéseknek, miközben a streaming platform nevét használó nem hivatalos fájlokon keresztül próbált meg hozzáférni a Netflixhez. Összességében több mint 22 000 olyan fertőzési kísérlet történt, amelynél a Netflix nevét használták csalinak. A streaming platformokon nézhető eredeti tartalmak tekintetében a The Mandalorian c. sorozatot használták ki a legtöbbször a rosszindulatú felhasználók: összesen 1614 felhasználót használtak így ki, és 5855 fertőzési kísérletet regisztráltak.
2020. 07. 20. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új csatornával ünnepel az M4 Sport

Szombaton lesz öt éve, hogy elindult a közszolgálati sportcsatorna, az M4 Sport, amely ősztől új csatornával szolgálja ki a nézőket.
2020. 07. 19. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az Erste Csoport a döntők hivatalos támogatója a League of Legends Európa-bajnokság rájátszásában

Együttműködési megállapodást kötött az Erste Csoport az e-sport versenyeket szervező játékfejlesztő társasággal, a Riot Games-szel, így is segítve az e-sportok elterjedését a bankcsoport elsődleges piacain. Az Erste Csoport a döntők hivatalos támogatója lesz a LEC Playoff-ban, ami a Riot Games League of Legends játékának legmagasabb szintű európai bajnoksága. Az Erste Csoport látványos imidzsfilmet (https://www.erstegroup.com/en/sponsoring/sportsponsoring/esports) is bemutat a szponzoráció elindulásával: a nézők egy fiatal játékos történetét ismerhetik meg, aki kezdeti kétségeit legyőzve ér el sikereket az e-sportokban.
2020. 07. 18. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Google nem ad teret többé a járványra vonatkozó összeesküvés-elméleteknek

A Google nem ad teret többé a koronavírus-járványra vonatkozó összeesküvés-elméleteknek - jelentette be pénteken kiadott közleményében a kaliforniai óriásvállalat.
2020. 07. 18. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások: