Dízelbotrány - A dízelautók átalakítását sürgetik

Fokozódik a dízelbotrány miatt a gyártókra nehezedő politikai nyomás a német kormány és az autógyárak szerdai "dízelcsúcs" találkozója, a "Nationalen Forum Diesel" előtt.

Dízelbotrány - A dízelautók átalakítását sürgetik

"Kutyakötelességük lenne helyreállítani a fogyasztók bizalmát és helyrehozni az elkövetett hibákat" - jelentette ki Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter a Bild am Sonntag lapnak adott interjúban. A miniszter az "autók mihamarabbi optimalizálását várja el a gyártóktól saját költségükön. "A találkozón elfogadható javaslatot várok az autógyártóktól" szögezte le a miniszter.
   
Barbara Hendricks szövetségi környezetvédelmi miniszter az ARD és a ZDF tévécsatornáknak adott interjúban kijelentette: az egyeztetésen az autógyártók által az Euro-5 és Euro-6 normás dízelmotorokra javasolt szoftverfrissítést csak a helyes irányba tett első lépésnek tekinti. Második lépésként az autógyáraknak a hardvermódosítást is el kell végeznie, mégpedig "saját költségükön".
   
Alexander Dobrindt ezt a lapinterjúban annyiban árnyalta, hogy "azt szakértőknek kell megvizsgálnia, hogy mely típusoknál van szükség utólagos hardvermódosításokra is".
   
Az ügy előzménye, hogy egy precedensértékű bírósági döntés több millió dízelautó tulajdonost bizonytalanított el autója jövőjét illetően, mivel esetleg behajtási tilalommal kell majd számolniuk egyes városokban. Egy baden-württembergi bíróság a közegészségügyi szempontok elsőbbségére hivatkozva pénteken elutasította a dízeljárművek stuttgarti belvárosi forgalomból való kitiltásának megakadályozására benyújtott keresetet.
   
Matthias Wissmann, a német autógyártók szakmai képviseleti szervezete, a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) elnöke egy lapinterjúban annak a meggyőződésének adott hangot, hogy az autógyáraknak az Euro-5 és Euro-6 normás dízelmotorok vezérlőszoftverének a frissítésére tett javaslata legalább annyira csökkenteni tudja a károsanyag-kibocsátást, mint a városi behajtási tilalom. A teljes autóflotta tekintetében a nitrogén-oxid kibocsátást 25 százalékkal csökkentené a szoftverfrissítés - mondta.
   
Az utólagos hardvermódosítást Wissmann nem tartja gazdaságosnak és nem is látja technikailag értelmét, mivel "az esetek többségében több éves modellekről van szó".
   
Horst Seehofer bajor miniszterelnök, a jobbközép CSU elnöke egy vasárnapi televíziós interjúban hangsúlyozta, hogy ellenzi a dízelautók kitiltását a nagyvárosok központjából. Más megoldást kell találni, mert a tiltással csak azt lehetne elérni, hogy az autók elkerüljék a belvárosokat, de károsanyag-kibocsátásuk nem változna.
   
Célszerűbb különböző ösztönzőkkel a kevésbé káros technológiák felé fordítani a vásárlókat, a gyártókat pedig kötelezni kell arra, hogy alakítsák át saját költségükön a környezetvédelmi szabályoknak nem megfelelő autókat.
    

Kétségtelen, hogy történtek manipulációk. Ezeket ki kell vizsgálni, a gyártóknak pedig viselniük kell a következményeket, akár büntetőjogi értelemben is - húzta alá a ZDF országos köztelevízióban sugárzott interjúban az Audi és a BMW révén a német autóipar egyik központjának számító Bajorország kormányfője, aki a szintén CSU-s közlekedési miniszterhez és a koalíciós társ szociáldemokrata pártban (SPD) politizáló környezetvédelmi miniszterhez hasonlóan élesen bírálta a szektor szereplőit.
   
A dízelbotrány súlyosan rontotta a Németország számára kulcsfontosságú iparág tekintélyét, és ha a gyártókban nincs elég "belátás és alázat" az ügy feltárásához és a következmények vállalásához, akkor "keményebb intézkedésekre" lesz szükség - mondta Horst Seehofer.
   
Jelezte, hogy nem ellenzi azt az SPD-s javaslatot, miszerint lehetővé kell tenni, hogy az érintett vásárlók úgynevezett gyűjtőperek révén követelhessenek kártérítést a gyártóktól, és ne kelljen egyenként bírósághoz fordulniuk.
   
A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a Volkswagen csoportot (VW), hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a műszaki vizsgán folytatott mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogénoxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.
    

Hasonló visszaélés gyanújába került a Daimler is, amely július közepén bejelentette, hogy önként módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait több mint hárommillió Mercedes-Benz típusú dízelautónál.
    

A Bild am Sonntag azt írta, hogy a BMW is alkalmazhatott olyan megoldást, amelynek révén a forgalomban az engedélyezettnél több nitrogénoxidot kibocsátó motor a mérési körülmények között a határértékeknek megfelelő kibocsátást produkál. A BMW szerint mindenben a jogszabályoknak megfelelően jártak el.
   
Az autógyártókra nehezedő nyomást növeli a Der Spiegel minapi leleplezése. A hírmagazin szerint a VW, a csoporthoz tartozó Audi és Porsche, valamint a Daimler és a BMW a kilencvenes évek óta több egyeztetett titokban technológiai és beszállítói ügyekről, és a gyártási költségekről, ami súlyos versenyjogsértés gyanúját kelti.
   
A lap szerint a dízelbotrány  is a titkos, feltehetően jogsértő egyeztetés következménye, ugyanis a gyártók megállapodtak arról, hogy a költségtakarékosság érdekében kisméretű tartályt használnak a dízelmotorok kipufogógázát tisztító AdBlue adalékanyaghoz, és így végül arra kényszerültek, hogy a kibocsátási adatokat manipuláló eljárásokat alkalmazzanak, mert nem lehetett elég adalékanyagot tölteni az autókba ahhoz, hogy minden körülmények között a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően működjenek.

Kalkulátor ajánlónk:

Fix számokkal lottózol? Akkor ez neked való kalkulátor

Összeilletek-e a pároddal? Párkapcsolati kalkulátor

Mekkora az agyam a magyar átlaghoz képest?

Hozzászólások

Javult Emmanuel Macron tetszési mutatója

Négy százalékpontot javult Emmanuel Macron francia államfő tetszési mutatója az elmúlt hónapban, és jelenleg 46 százalékon áll - derül ki az IFOP közvélemény-kutatóintézet felméréséből, amelyet vasárnap ismertetett a Le Journal du Dimanche című hetilap.
2017. 11. 19. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

London az idén benyújtja javaslatát a pénzügyi kötelezettségek rendezésére

A brit pénzügyminiszter szerint London még a decemberi EU-csúcs előtt beterjeszti javaslatait Brüsszelnek az Európai Unióval szembeni brit pénzügyi kötelezettségek rendezésére.
2017. 11. 19. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Önvezető autókkal végeztek 300 kilométeres tesztet Magyarországon

Önvezető autókkal végeztek kísérletet szombaton Magyarországon, a járművekkel Nyíregyházáról Zsámbékra mentek úgy, hogy legnagyobb részben a robotpilóta vezette a személyautókat - hangzott el az M1 aktuális csatorna esti híradójában.
2017. 11. 19. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Lelassulhatnak az európai gyógyszerjóváhagyások

Tegnap a Goldman Sachs vezérigazgatója, Lloyd Blankfein egy tweet üzenetben arra hívta fel a döntéshozókat, hogy fontolják meg egy újabb népszavazás kiírását a Brexitről, amelyet ugyankor Theresa May és kormánya is elutasít.
2017. 11. 18. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az Egyesült Államok 10,5 milliárd dollár értékben ad el Patriot rakétavédelmi rendszereket Lengyelországnak

Az Egyesült Államok 10,5 milliárd dollár értékben ad el Patriot rakétavédelmi rendszereket Lengyelországnak.
2017. 11. 18. 10:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Merkel: érdemes tovább küzdeni a kormányalakításért

Érdemes egy "második fordulót" tartani és tovább küzdeni a kormányalakításért - mondta Angela Merkel német kancellár pénteken Berlinben a CDU/CSU jobbközép pártszövetség, a liberális FDP és a Zöldek első közös kormányának megalakításáról szóló egyeztetések újabb fordulója előtt.
2017. 11. 18. 03:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A kutyatartás csökkentheti a halálozás kockázatát

A kutyatulajdonosok körében alacsonyabb volt a szív- és érrendszeri betegségek, valamint egyéb tényezők okozta halálozások kockázata, mint a kutyátlanoknál egy 12 évet felölelő svédországi vizsgálat során, amelynek eredményeiről a Scientific Report című folyóiratban számoltak be a kutatók.
2017. 11. 18. 00:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Több mint 34 milliárd eurós fejlesztési program a Volkswagennél

Több mint 34 milliárd eurós (10,6 ezer milliárd forint) fejlesztési programot indít a Volkswagen AG (VW), hogy lépést tartson az autóipar átalakulásával - közölte pénteken a német gépjárműgyártó csoport.
2017. 11. 17. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Vasárnapig elhúzódhatnak a német koalíciós egyeztetések

Vasárnapig elhúzódhatnak az egyeztetések Berlinben a CDU/CSU jobbközép pártszövetség, a liberális FDP és a Zöldek első közös kormányának megalakításáról.
2017. 11. 17. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ilyen időre számíthatunk

Az Országos Meteorológiai Szolgálat jelenti:
2017. 11. 17. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Meghosszabbították Berlinben a koalíciós egyeztetéseket

Meghosszabbították Berlinben az egyeztetést a CDU/CSU német jobbközép pártszövetség, a liberális FDP és a Zöldek első közös kormányának megalakításáról, a négy párt képviselői péntek délben folytatják tovább a tárgyalást.
2017. 11. 17. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Az elektromos mobilitásra összpontosít Kínában a Daimler

Az idei jó eredmények után a kínai piacon bizakodással tekint jövő év elé a Daimler, ahol az elektromos autókra összpontosítja fejlesztési erőfeszítéseit - jelentette ki a kantoni autószalonon Hubertus Troska, a német autóipari konszern kínai érdekeltségének az igazgatója.
2017. 11. 17. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Felerősödtek a Commerzbank és a Deutsche Bank összeolvadásáról szóló spekulációk

A Cerberus amerikai magántőke alap 3 százalékos tulajdonrészt szerzett a Deutsche Bankban, amely megmozgatta a piacot, hiszen a 30 milliárd dollárt kezelő alap nyáron 5 százalékot vett a Commerzbankból is.
2017. 11. 17. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Közel 20 milliárd fontba kerülhet a kemény Brexit a brit feldolgozóiparnak

Az Egyesült Királyság technológiai, egészségügyi és járműipara, illetve a fogyasztási cikkek gyártása számára évi közel 17 milliárd angol font (mintegy 6 ezermilliárd forint) veszteséget jelenthet az EU-ba irányuló export csökkenése a Brexitet követően – derül ki a Baker McKenzie ügyvédi iroda és az Oxford Economics tanulmányából. A szigetország feldolgozóiparának mintegy 60 százalékkal kellene növelnie a nem uniós piacokra érkező exportját annak érdekében, hogy egy esetleges „kemény Brexit” esetén ellensúlyozza az unió felé irányuló kivitel visszaesését.
2017. 11. 17. 08:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ukrajnában a december 25. is munkaszüneti nap

A kijevi parlament csütörtökön törvénymódosítást fogadott el, amelynek értelmében ezentúl munkaszüneti nap lesz december 25., a világ keresztényeinek többsége által ünnepelt karácsony is a január 7-i ortodox karácsony mellett.
2017. 11. 17. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Brexit: Lehet újabb népszavazás?

Alig burkolt utalást tett csütörtökön a Goldman Sachs (GS) globális pénzügyi szolgáltató csoport vezérigazgatója arra, hogy újabb népszavazást kellene tartani a brit EU-tagságról.
2017. 11. 17. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Szerbia jó úton halad az EU felé

Rendkívül jól halad az Európai Unió felé vezető úton Szerbia - jelentette ki Federica Mogherini, az Európai Unió (EU) kül- és biztonságpolitikai főképviselője Brüsszelben csütörtökön. A főképviselő utalt arra, hogy tíz csatlakozási fejezetet már megnyitottak, kettőt pedig ideiglenesen le is zártak.
2017. 11. 16. 23:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Stagnált az orosz ipari termelés

Stagnált az orosz ipari termelés októberben éves szinten és nőtt szeptemberhez képest - áll az orosz statisztikai hivatal csütörtökön ismertetett jelentésében.
2017. 11. 16. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Indul az e-motorok gyártása a győri Audiban

Jövőre indul az e-motorok sorozatgyártása az Audi Hungaria Zrt.-ben, az első gyártóberendezéseket már integrálták a gyártási folyamatba - tájékoztatta a győri székhelyű vállalat csütörtökön az MTI-t.
2017. 11. 16. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Jók a magyar-német kapcsolatok

Gulyás Gergely kifejezetten jónak tartja a magyar-német kapcsolatokat, ugyanakkor a Fidesz frakcióvezetője szerint a német sajtóban koncepciózus lejáratási kampány folyik Magyarország ellen.
2017. 11. 16. 15:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Árfolyamok

BÉT Ár % Változás